SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Ramonbraker »

Goeieavond!

Ik heb momenteel een klein angstmoment. Namelijk, ik heb gisteren mijn twee Re474 voorzien van een Zimo MX617N N651. Door deze decoder in de loc te doen rijden ze beide maar een halve baan (ca. 2 m) voordat de chip dusdanig warm wordt dat de loc stil valt. Nu heb ik op facebook ook een post gedaan: https://www.facebook.com/groups/4538942 ... 0359676558.
Nu heb ik op basis van de antwoorden die mij daar zijn gegeven de condensator eruit gesoldeerd en tot heden ook niet overbrugt. (deze handeling heeft één van de twee locs pas gekregen) Nu rijd deze loc waarmee ik het al wel heb gedaan gewoon goed zoals het hoort. alleen na zo'n 3 minuten rijden wordt deze nog steeds heel erg warm, pijnlijk om aan te raken. Komt dit bij mensen bekend voor? Weet iemand toevallig een handeling die zou kunnen verhelpen/verbeteren. Zelf heb ik namelijk 0 ervaring op het gebied van DCC, alleen een chip erin prikken, CV's 1 t/m 5 aanpassen en gaan. Ik heb namelijk geen idee wat nu een goede stap kan zijn :(. Alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Modelbouwerke »

Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Momfer »

In de Zimo handleiding lees is een max spanning van 35V dus daar zal niet direct het probleem liggen verwacht ik.

Max. continuous motor current: MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX649 .......................... 0,7A
Peak motor current: MX600, MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX623, MX646 ................ 1,5 (max 20 sec !)

En verder lees ik daar:
Maximum continuous total current (motor and functions) .............. = maximum continuous motor current

Dus de decoder kan maximaal 0,7A continu leveren, motor+verlichting+evt functies.

Je zou de opgenomen stroom kunnen meten als de lok analoog zijn rondjes loopt. Die mag dus niet boven de 0,7A komen.

Verder valt op dat de decoder recht boven de motor ligt. Als de motor erg warm wordt, kan daar ook nog het probleem ontstaan (niet binnen een paar seconden, wel na 3 minuten :) )

Ik hoop dat je hiermee wat kunt.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Ramonbraker »

Momfer schreef: 01 nov 2021 10:02 In de Zimo handleiding lees is een max spanning van 35V dus daar zal niet direct het probleem liggen verwacht ik.

Max. continuous motor current: MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX649 .......................... 0,7A
Peak motor current: MX600, MX616, MX617, MX618, MX620, MX621, MX623, MX646 ................ 1,5 (max 20 sec !)

En verder lees ik daar:
Maximum continuous total current (motor and functions) .............. = maximum continuous motor current

Dus de decoder kan maximaal 0,7A continu leveren, motor+verlichting+evt functies.

Je zou de opgenomen stroom kunnen meten als de lok analoog zijn rondjes loopt. Die mag dus niet boven de 0,7A komen.

Verder valt op dat de decoder recht boven de motor ligt. Als de motor erg warm wordt, kan daar ook nog het probleem ontstaan (niet binnen een paar seconden, wel na 3 minuten :) )

Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Dankje voor het antwoord! Ik zal binnenkort een multimeter aanschaven en kijken wat het resultaat is. Als ik resultaten heb meld ik deze :).


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Ramonbraker »

Modelbouwerke schreef: 31 okt 2021 23:29 Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Ik gebruik de Z21 start momenteel. Kan je dat daarmee regelen? Maar zal het zeker een keer proberen als het lukt.


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Modelbouwerke »

Ramonbraker schreef: 03 nov 2021 08:41
Modelbouwerke schreef: 31 okt 2021 23:29 Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Ik gebruik de Z21 start momenteel. Kan je dat daarmee regelen? Maar zal het zeker een keer proberen als het lukt.
Maintenance tools kiezen.
Onder settings kan je de baanspanning aanpassen.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Ipharra »

Met de z21 start kun je dat niet instellen via maintenance software, wel door het vervangen van de standaard voeding door een voeding van 15 Volt. Voor het uitlezen van de motorstroom heb je niet direct een multi meter nodig. In de maintenance tool is op het eerste scherm status af te lezen hoeveel stroom er wordt opgenomen uit de z21 start.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Momfer »

Een diodeschakeling kan ook helpen om de baanspanning (tijdelijk) te verlagen. Deze kunnen ook achter elkaar, waardoor de spanning verder zakt. Dan kun je eerst testen voordat je overgaat tot het kopen van een andere voeding :)


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door piksov »

Ik heb mijn br189 ook even bekeken. Ik heb een H2911, de blauwe lokomotion zebra

Wat me in ieder geval opvalt is dat ik een iets andere print plaat in mijn lok heb zitten.

Ik heb niet alleen de condensator weggehaald, ik heb ook de 2 spoeltjes weggehaald, en vervangen door draadbruggen.

Dat zijn de zwarte componenten op jouw foto's aan weerszijden van jouw 'rode rondjes', en naast de 2 ronde gaatjes in de print.

Ik heb een TRAN DCX75 in de lok zitten, deze wordt niet eens warm ...

Er gaat bij mij 15 volt gelijkstroom naar de centrale, ik denk dat er iets van 14 volt op de rails staat.

groet,
Guus



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door piksov »

Nabrander ... het chassis van deze lok bestaat uit 2 delen die aan elkaar zijn geschroefd.

Die schroefjes zitten toch niet te strak waardoor tandwielen gaan klemmen waardoor de motor te veel stroom verbruikt?

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Ramonbraker »

Goedemorgen heren!

Bedankt voor alle mooie antwoorden, kan ik zeker wat mee! Ik zal inderdaad het uitlezen via de Z21. En zal inderdaad ook even kijken naar de schroeven die inderdaad de 2 chassisblokken samenhoud, heb ze pas een kleine 3 maand dus heb nog geen onderhoud gepleegd aan de locs. Dus wie weet. En over de 2 zwarte cilinders gesproken, ik heb eerder gelezen dat mensen deze verwijderen ja. Alleen was dat uit reden dat het rijgedrag slecht was, kan ze altijd proberen eruit te halen en over te bruggen om te kijken als het helpt. Andere vraag, wat zijn dat eigenlijk?? Alvast bedankt!

Groet,
Ramon


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door BenQ »

Dat zijn ferriet kernen met daaromheen een spoel, zogenaamde smoorspoelen, die zorgen dat storingen in de spanning worden gesmoord.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door Ramonbraker »

BenQ schreef: 05 nov 2021 11:10 Dat zijn ferriet kernen met daaromheen een spoel, zogenaamde smoorspoelen, die zorgen dat storingen in de spanning worden gesmoord.
Aahh kijk! Nu ben ik toevallig aan het kijken om mijn analoge Re4/4 II ooit om te bouwen naar digitaal. En in de instructie die ik heb gevonden verwijderen ze ook die ferriet kern. Hhmm, ik ga ze er binnenkort afhalen en kijken wat het effect is. Dankje!


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem

Bericht door piksov »

De deskundigen zijn het er niet (nooit?) over eens, maar ik ben van het kamp 'alle zooi er uit' .

Dus ik haal alle condensatoren en (smoor) spoeltjes bij de motor aansluitingen weg, bij mij gaat de motor rechtstreeks aan de decoder, geen andere poespas die de boel kan verstieren. Daardoor heb ik eigenlijk ook nooit problemen met decoders.

Guus


Plaats reactie