Decoder inbouwen Fleischmann 1600

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Decoder inbouwen Fleischmann 1600

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Ik heb een eerste poging gedaan mijn nieuwe Fleischmann 1616 te voorzien van een decoder. Dat is voorlopig nog niet gelukt. De gebruikshandleiding begint meteen met het verwisselen van de motor. Daarvoor moet de printplaat losgesoldeerd worden. Daarnaast staat dan iets over decoderwissel. De stekker zit aan de onderkant van de printplaat. Het lijkt er dus sterk op dat de printplaat ook losgesoldeerd moet worden om de decoder te verwisselen. Ik kan me niet voorstellen dat dat de beoogde procedure is. Wat heb je aan een decoderstekker als er alsnog meerdere draadjes losgesoldeerd moeten worden om erbij te komen? Het lijkt me ook dat er dan al veel eerder op diverse fora over geklaagd zou zijn. De printplaat komt wel een paar millimeter los. De dummy-decoder kan je dan wel eventueel lospeuteren, maar het wordt wel een enorm gepiel om de decoder er dan in te friemelen.

Dus ik hoop vurig dat ik iets over het hoofd gezien heb. Wie heeft hier ervaring mee?

Mvg, Albert
PS. Bij het weer in elkaar zetten zijn de buffers nauwelijks weer op hun plek te krijgen. Tot nu toe wilde er pas eentje op zijn plek terug. Wat een enorme kl*teconstructie.



Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Decoder inbouwen Fleischmann 1600

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Albert,

Ik heb ook de 1616 gekocht afgelopen Eurospoor op de beurs.
Wat me ook opviel inderdaad is dat de printplaat niet van de loc afkan zonder de soldeerbout aan te zetten.
Ik heb met de ruimte die er was de printplaat wel een paar mm los gekregen van de body zogezegd.
Dummy decoder met een cocktailprikkertje eraf gewipt.
Decoder op een zelfde manier er tussen genavigeerd en met een cocktailprikker eronderdoor vast geduwd/geklikt op de next18 connector.
Het ging niet vanzelf, koste wat tijd maar allicht beter als gaan solderen aan een gloednieuwe loc.

Vreemde constructie.
Buffers terugplaatsen ging zonder gedoe overigens volgens mij.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder inbouwen Fleischmann 1600

Bericht door FidOo »

Heb de handleiding bekeken, maar er staat nergens dat de motor er uit moet. Er staat alleen beschreven welke stappen daarvoor nodig zijn.
Tevens voor decoderplaatsing de printplaat loshalen is geen ongebruikelijke situatie en met 3 draadjes los solderen ben je er. Je kunt dan het printplaatje kantelen over de lange zijde en de decoder plaatsen.

Maar ook ik ben van mening dat dit zeker geen ideale constructie om een decoder te plaatsen, al denk ik wel dat dit de meest praktische oplossing is bij deze lok.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie