Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RolandOffereins
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2021 13:32

Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door RolandOffereins »

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb me op de daarvoor bedoelde plek geintroduceerd, dus dat laat ik hier achterwege.
Ik heb het volgende probleem met Rocrail en/of de DR5000 (Firmware versie 1.5.5) van Digkeijs.
Zodra ik twee locs elk volgens een eigen dienstrooster laat rijden, ontstaat er een vertraging in het verwerken van de commando’s die horen bij de bezetmelders, waardoor locs te ver doorrijden tot op en over wissels, met aanrijdingen tot gevolg. Echter, wanneer de dienstroosters elk afzonderlijk uitgevoerd worden, stoppen de locs keurig op de bedoelde plek.

Hierbij mijn afbeelding van mijn testbaantje.
Afbeelding

De details van mijn probleem:

Een loc (1) rijdt een dienstrooster een rondje met de klok mee, de volgende blokken: Bk_St_Bij -> Bk_Bcht_kort -> Bk_Bcht_lang -> Bk_St_Bij. Bij elke aankomst op Bk_St_Bij stopt de loc, volgens een enter (fb5) en in melding (fb8). Vervolgens triggert het dienstrooster zichzelf en herhaalt dit zich oneindig.

Een andere loc (2) rijdt volgens een ander dienstrooster en staat op een bepaald moment op Bk_St_hoofd, te wachten op het vrijgeven van Bk_Bcht_kort om te kunnen rijden naar Bk_Hv.
Wanneer Loc 1 Bk_St_Bij binnenrijdt om te stoppen bij fb8 vertrekt loc 2 vanuit Bk_St_Hoofd. Het lijkt erop dat doordat dit vertrek samenvalt met de enter en in procedure van loc 1 in het blok, loc 1 te laat zijn stopcommando ontvangt en pas op wissel sw3 stopt.
Wanneer het dienstrooster solo gereden wordt (onafhankelijk van welke lok volgens dat rooster rijdt), dan stopt de loc altijd netjes op (of vlak na) de juiste bezetmelder. Maar zodra ik de roosters tegelijkertijd activeer, reageert de loc in Bk_St_Bij veel te laat, waardoor de loc pas op of na de wissel stopt.

Herkent iemand dit probleem? En zou het aan de Rocrail software of server liggen of aan de DR5000? Het ligt volgens mij niet aan de locdecoders, aangezien het probleem zich voordoet met alle 3 mijn locs, maar nooit wanneer ik ze solo laat rijden.
Laatst gewijzigd door RolandOffereins op 29 dec 2021 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door HST »

Hoi,

Lastige kwestie. Het zal waarschijnlijk niet aan de centrale liggen maar aan een instelling in RocRail. Deze vraag kan je denk ik daarom beter stellen op het rocrailforum. Ze helpen je daar graag.

Als je daar om hulp voor de functies van Rocrail vraagt moet je de rocrail.ini, plan.xml en trace bestanden mee sturen. Zonder deze informatie is hulp niet mogelijk.

Succes!

Erwin



Onderwerp starter
RolandOffereins
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2021 13:32

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door RolandOffereins »

Hallo Erwin,

Het leek mij zelf eerder een probleem van de DR5000, aangezien ik de bezetmelders in de Rocrail interface wel steeds direct zie reageren (rood oplichten) wanneer een loc passeert. Nu kan er natuurlijk vertraging zitten tussen het ontvangen van de bezetmelding en het versturen van de stop opdracht naar de DR5000. Maar waarom zou Rocrail dat wel doen wanneer er meerdere locs volgens twee dienstroosters rijden en niet wanneer een loc solo datzelfde dienstrooster rijdt? Dat kan geen instelling zijn, volgens mij, want dat is in geen enkele situatie de bedoeling.

Ik ben ervan overtuigd dat het een fout is een zeker geen bedoeld gedrag. Nu nog de oorzaak vinden. Ik postte het hier juist omdat ik verwacht bij het rocrail forum te horen dat het waarschijnlijk aan de DR5000 ligt en bij Digikeijs waarschijnlijk aan Rocrail. De kans dat ik iemand aantref met hetzelfde probleem is hier een stuk groter, zolang ik niet zeker weet elk van de twee de oorzaak is.


Groetjes

Roland


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door HST »

Hoi Ronald,

Alleen met de genoemde bestanden erbij is het voor een ander mogelijk om de oorzaak van het probleem te traceren. Dit kan aan de DR5000 liggen, maar ik vermoed iets anders. RocRail is geen eenvoudig programma, vergeet ergens een vinkje of een relatie verkeerd en er is onverwacht gedrag.

Werkt het wel goed met twee treinen zonder dienstrooster? Dus in de automode? Je kan ook per blok definiëren welke lok wordt toegelaten. Daarmee zou je in dit geval dezelfde routes kunnen verkrijgen.

Nog een ding: het is niet logisch dat trein 2 wacht op vrijgave van blok St_bij. Als blok bk_kort vrij is zou trein 2 kunnen vertrekken.

Op het RocRail forum zit veel kennis en ervaring. Ik ben daar altijd snel en goed geholpen. Er zitten veel gebruikers met allerlei combinaties van hardware dus dat moet goed komen.

Groet, Erwin



Onderwerp starter
RolandOffereins
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2021 13:32

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door RolandOffereins »

Hoi Erwin,

bedankt voor je reactie!

De loc 2 in Bk_St_Hoofd wacht ook niet op vrijgave van Bk_St_bij, maar op vrijgave van Bk_bcht_kort. De locs rijden en stoppen perfect op de juiste plaats in auto mode. En ook met een dienstrooster (als het tenminste de enige loc is die rijdt). Het gaat pas mis als tegelijkertijd loc 1 moet stoppen tijdens het volgen van dienstrooster X en loc 2 moet vertrekken volgens Dienstrooster Y.

Ik zal mijn probleem ook daar voorleggen, maar blijf niettemin benieuwd of er mensen zijn met een DR5000 (al dan niet icm Rocrail) met een vergelijkbaar probleem.

Ik kan als ik wil het probleem voor deze testbaan wel oplossen door dienstroosters verder uit elkaar te trekken en de ene loc te laten wachten tot de andere daadwerkelijk gestopt is. Maar dat is dan een oplossing voor dit testbaantje. Wanneer ik straks een veel grotere baan heb waar misschien wel 6 tot 8 locs tegelijkertijd volgens een dienstrooster rijden, dan kan ik alle mogelijk voorkomende scenario's niet voorzien en voorkomen. Dit hoort gewoon te werken volgens mij.

Groet,

Roland



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Wim Ros »

Roland,

Je kunt veel afgeven op de DR5000, maar dat hij niet in staat is om 2 treintjes aan te sturen, gaat zelfs mij een brug te ver.
Even wat geld investeren in betere software en er zullen veel problemen verdwijnen.

Mvg
WIm.



Onderwerp starter
RolandOffereins
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2021 13:32

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door RolandOffereins »

Hoi Wim,

Dank voor je reactie. Ik heb echt nog geen idee wat het probleem is. Als dat inderdaad de software is, dan ruil ik die graag in voor betere. Maar ik ben vast niet de eerste/enige met dit probleem, dus ik hoop mensen te vinden die een vergelijkbaar probleem hebben ervaren en vervolgens hebben opgelost.
Overigens kan ik mij ook niet voorstellen dat de software die ik nu gebruik zo slecht is dat 'ie niet met twee locs kan omgaan...

Vriendelijke groet,

Roland


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Ad_M »

Om te beginnen heb ik beide niet in bezit, maar als tip:

Begin eerst eens bij het begin, de communicatie tussen je PC en je centrale?
Hier zijn al legio problemen gemeld zoals deze

Eerste check: staan je communicatie parameters goed tussen com port van je PC en de centrale? (baud rate)?

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Wim Ros »

Als de baudrate niet goed staat dan is er sowieso geen enkele communicatie mogelijk. Dat lijkt mij een onmogelijke optie.
Geen idee welk protocol je gebruikt voor de communicatie. Via wifi, of gewoon het netwerk, xPressNet of LocoNet, kortom nog vele open vragen, en mogelijke oorzaken.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Momfer »

Wim Ros schreef: 29 dec 2021 15:43 Even wat geld investeren in betere software en er zullen veel problemen verdwijnen.
Wat een kulreactie, die bovendien voorbij gaat aan de vraag.

Als software niet bij je voorkeur heeft, bij je past of je boven de pet gaat, moet je dàt gewoon zeggen of niet reageren.

Rocrail is een prima programma, weliswaar met een steile leercurve, maar dat hebben verschillende andere pakketten ook.

Mij keus in deze zou zijn een bericht aanmaken op het RocRail forum voorzien van je vragen en er een incidentmelding toevoegen. In de wiki van Rocrail vind je hoe je dat moet doen, mocht je dat nog niet weten.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
RolandOffereins
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2021 13:32

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door RolandOffereins »

Nog ter info,

De verder setup van het testbaantje: bezetmelders gekoppeld aan een DR4088 via de ext88N poort van de DR5000.De DR5000 is aan mijn laptop verbonden via USB. De drie COM poorten die bij de installatie zijn toegewezen komen overeen met de configuratie in de DR5000. Netjes de handleiding gevolgd...

Alle communicatie vindt ook plaats. Echter soms zit er vertraging in, met aanrijdingen tot gevolg...

Groet,

Roland



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Wim Ros »

Roland,

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag, welke comport heb je dan gekozen, die voor LocoNet of die voor xPressNet. De andere voor het onderhouden van de DR5000 moet en kun je niet kiezen.

Denk dat hier je probleem zit je weet nog niet hoe het werkt denk ik denkelijk.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
RolandOffereins
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2021 13:32

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door RolandOffereins »

Wim,

ik weet niet zeker of ik je vraag niet begrijp, maar de communicatie via RocRail (Laptop) en de DR5000 loopt via de USB kabel, niet via een netwerk.
DR Command (COM5), XpressNet (COM3) en LocoNet (COM4).
De bezetmelders zijn verbonden via ext88N IN, conform de handleiding van Digikeijs.

In Rocrail heb ik de centrale geconfigureerd voor Loconet (COM4), baudrate 57600.

Vriendelijke groet,

Roland


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Momfer »

Goed dat je op het RocRail forum een draadje hebt aangemaakt. Hopelijk komt men tot een oplossing. In elk geval al een flink aantal relevante reacties gehad daar.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Wim Ros »

RolandOffereins schreef: 30 dec 2021 13:55
In Rocrail heb ik de centrale geconfigureerd voor Loconet (COM4), baudrate 57600.
En hier ga je dus de fout in want dat is bij de DR5000 standaard 115200.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Ad_M »

Wim Ros schreef: 29 dec 2021 17:01 Als de baudrate niet goed staat dan is er sowieso geen enkele communicatie mogelijk. Dat lijkt mij een onmogelijke optie......
Kuch!!!??? :P
Je bent welkom hoor :lol:

Hoop dat het hierna wel goed werkt ;)
Fijne jaarwisseling allemaal!!!

Mvg,


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Wim Ros »

Bedankt voor het warme onthaal, het gaat je ook verder goed.

Bye Bye



Onderwerp starter
RolandOffereins
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2021 13:32

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door RolandOffereins »

Wim Ros schreef: 31 dec 2021 16:40
En hier ga je dus de fout in want dat is bij de DR5000 standaard 115200.

Groetjes.
Bijzonder, want ik heb deze waarde uit de handleiding overgenomen. Inmiddels ook 115200 geprobeerd, maar dat maakt echt geen verschil.
Overigens heb ik het ook via WLAN geprobeerd, en dat hielp helaas ook niet. Steeds hetzelfde probleem. Zolang er maar 1 dienstrooster actief is, stopt de loc op de daartoe aangewezen plek. Zodra een andere loc tegelijkertijd opdrachten krijgt volgens een ander dienstrooster, dan stopt de loc niet op de juiste plek, maar veel te laat. Kan zo maar 20 cm schelen.

Helaas...

Vriendelijke groet,

Roland



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Wim Ros »

Roland,

Gebruik hier al jaren iTrain, en rij met een Z21 de betere centrale, en er zijn soms 12 treinen aan het rijden, en stoppen altijd op de juiste plaats. Rangeren, afkoppelen omlopen. aankoppelen altijd perfect, rangeren over een draaischijf en schuifbrug, altijd perfect.

De DR5000 is een kopie (kloon) van een Intellibox II. Vooral omgekeerd ontwikkeld.

Groetjes.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Marksintpancras »

@RolandOffereins zou jij even op deze site willen kijken en jouw instellingen willen nalopen

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dr5000-nl


Dit voorval zit in de Xpressnet netwerk of het loconetwerk als deze niet op LNTCP protocol staat, en dat laatste moet Roland even nakijken. Verder was baudrate 57600 goed.

Mocht het daarna niet werken, en dan ben ik het met @Wim Ros eens, gooi die DR5000 de vuilcontainer in en koop dan een betrouwbare centrale zonder chinese B-kwaliteit meuk erin. Als deze baan nog groter, en de centrale nog meer prikkels moet verwerken gaat het alsnog mis.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
RolandOffereins
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 dec 2021 13:32

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door RolandOffereins »

Mark, bedankt voor de tip.
Het LNTCP protocol moet worden gebruikt wanneer ik een LAN of WLAN icm Loconet gebruik. Wanneer ik USB gebruik icm Loconet, dan zou het Locobuffer moeten zijn. Tenminste dat begrijp ik uit de Rocrail handleiding.

Ik weet te weinig van de centrales om hen onderling te kunnen beoordelen, maar wanneer er al problemen ontstaan bij 2 locs, dan zou ik toch nooit de enige zijn met dit probleem?

Vriendelijke groet,

Roland



Leon1957
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Leon1957 »

Het in dit item vermelde probleem heb ik ook gehad met rocrail maar ik heb het opgelost door de loc snelheid aan te passen en de blok afrem waarden in te stellen heb nu geen problemen meer stoppen op de juiste plaats zonder doorschieten
Mvg Leon



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Rocrail met DR5000, trage reactie wanneer meerdere dienstroosters uitgevoerd worden

Bericht door Peter Ruifrok »

Hoewel ik de opmerkingen m.b.t. het verschil tussen bijv. de zwarte Z21 en de DR5000 ondersteun (de Z21 is gewoon veel degelijker uitgevoerd), betekent dit niet, dat de DR5000 zomaar weggezet kan worden als een waardeloze centrale. De DR5000 is meer dan de helft goedkoper en dat verschil komt ergens door. Maar zoals Wim al schrijft: de DR5000 kan zeker 2 treinen tegelijk ondersteunen. Bij mij zijn het er zelfs 12 in combinatie met iTrain en geen centje pijn.
Het probleem zit ergens anders. En v.w.b. leercurves: niet ieder van ons kan de noordwand van de Eiger in 1 keer beklimmen, Rocrail is mooi, en dat is Koploper ook. Maar iTrain vind ik zelf eenvoudiger te leren en gebruiksvriendelijker.
Tot slot: de DR5000 werkt toch echt met 115200 Baud. Kies voor de verbinding met de DR5000 via je USB poort Loconet. Althans, zo werkt dat in iTrain.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Plaats reactie