trix mobile station

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Drijfwerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:18
Locatie: Hemrik (Fr)

trix mobile station

Bericht door Drijfwerk »

Dag deskundigen :Thumb
Na vele jaren heb ik dozen met n-spoor spullen weer boven water gehaald. Maar alle kennis blijkt vervlogen en ik voel me een echte beginneling.
Ik heb een trix mobile station V034. Bergen problemen duiken op waarvan ik er enkele hier wil neerleggen, en ik hoop dat jullie mij aan de juiste antwoorden kunnen helpen.
sommige locs kan ik programmeren op cv1, waarna ik de ingegeven waarde bij lezen ook terug krijg. Vervolgens, na programmeren nieuwe loc met dit CV nummer, doet de loc niets.
Ik meet ook geen spanning op de rails, terwijl bij het programmeren de loc wel tekenen van leven geeft.
Sommige locs komen na het programmeren van CV1 met een waarde 0 terug. is de loc stuk? is de MS stuk?
Alle locs hebben schijnbaar vastzittende wielen. Is dit normaal? of juist niet?
Kan een digi loc ook nog analoog rijden?
Doordat niets het goed doet, weet ik ook niet waar de fout(en) kan/kunnen zitten.
Helpen jullie mij uit de brand?
Groet, Cees


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: trix mobile station

Bericht door Momfer »

Drijfwerk schreef: 30 dec 2021 15:03 sommige locs kan ik programmeren op cv1, waarna ik de ingegeven waarde bij lezen ook terug krijg.
Als je de opgegeven waarde in CV1 terugkrijgt, dan werkt het programmeren in elk geval.
Vervolgens, na programmeren nieuwe loc met dit CV nummer, doet de loc niets.
Als je de lok op het programmeerspoor hebt staan, dan klopt dat. Om te rijden moet de lok op het normale spoor staan, op het programmeerspoor kan (meestal) niet worden gereden.
Ik meet ook geen spanning op de rails, terwijl bij het programmeren de loc wel tekenen van leven geeft.
Als je meet tijdens het programmeren kun je waarschijnlijk wél wat meten. dat moet overigens wel met de stand AC, omdat DCC een wisselende blokspanning is.
Sommige locs komen na het programmeren van CV1 met een waarde 0 terug. is de loc stuk? is de MS stuk?
Heb ik geen ervaring mee, een van de andere forumleden zal vast het antwoord weten :)
Alle locs hebben schijnbaar vastzittende wielen. Is dit normaal? of juist niet?
Als je bedoelt dat je de wielen niet met de hand kunt ronddraaien, dan klopt dat. De meeste loks worden aangedreven door een wormwiel aandrijving op de tandwielen, waardoor de tandwielen in stilstand geblokkeerd lijken.

Daarnaast kan een lok na langdurige stilstand last hebben van ingedroogd vet, waardoor ook als er een spanning op de motor wordt gezet de aandrijving niet in beweging lijkt te komen. Vaak hoor je dan wel wat gebrom van de motor.
Kan een digi loc ook nog analoog rijden?
Meestal wel, hangt af van de instellingen in de decoder.
Doordat niets het goed doet, weet ik ook niet waar de fout(en) kan/kunnen zitten.
Mijn eerste gedachte is de misvatting dat je moet kunnen rijden op het programmeerspoor. Mocht dat het niet zijn, laat het dan maar weer weten.


Volledigheidshalve nog even een link naar de beknopte handleiding van de TRIX MS
Laatst gewijzigd door Momfer op 30 dec 2021 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

erwin1z
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: trix mobile station

Bericht door erwin1z »

Hallo Cees,

Trix mobil station heeft 3 uitvoeringen 1-2 en 3 waarbij nr 3 de nieuwste is.
Op trix.de staat de uitgebreide handleiding ook in het nederlands, ook op marklin.de staat veel info over gebruik van mobil station.

Wat ik meestal doe als ik een nieuwe lok wil aanmelden op mijn mobil station 3 is:
Lok aanmelden of via de zoek functie de lok laten zoeken, nieuwe loks hebben standard adres 3
Adres wijzigen naar nieuwe adres
Lok van de rails halen en de lok verwijderen uit de loklijst van de mobil station
Dan de lok weer op de rails zetten en de lok opnieuw aanmelden of laten zoeken via de zoek functie, als het goed is reageerd de lok alleen op het nieuwe adres.

Succes.

Mvg

Erwin



Onderwerp starter
Drijfwerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:18
Locatie: Hemrik (Fr)

Re: trix mobile station

Bericht door Drijfwerk »

Dank voor de opmerkingen tot zover.
Ik heb een programmeerspoor gemaakt van een stuk flexrail van ca 50 cm. Kan hier na programmeren niet op gereden worden? Ik ben nog in het beginstadium en heb nog geen “echte” baan. Ik wilde eerst uitzoeken welke locs digitaal waren en welke niet. Waaraan moet een rijbaan minimaal voldoen dan?


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: trix mobile station

Bericht door Momfer »

De "rijbaan" hoeft niet ergens aan te voldoen, als je een beetje heen en weer kunt rijden is al voldoende. Dus ook het programmeerspoor kan het zijn, maar dan moet je die wel aansluiten op de andere poort, bedoeld voor de baan. Het is wel verstandig om dan een stootblok aan beide zijden te hebben.

Je kunt dus niet op dezelfde aansluiten én programmeren én rijden.

Dus 2 stukken rails, of wisselen tussen de aansluitingen.


Plaats reactie