van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
BClevering
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jan 2013 15:19

van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door BClevering »

Hallo,

Mijn oom wil zijn hobby van treinen weer een beetje gaan oppakken en wil een leuke treinbaan opzetten. Idee nu is om een gescheiden analoog en digitaal spoor te maken om het simpel(er) te houden. Zouden jullie dit ook doen of toch voor Dinamo kiezen als oplossing?

Als jullie toch voor een gescheiden baan zouden kiezen welke centrale zou ik (ook een beetje met het oog op de toekomst) kiezen? Lees veel over de DR5000 van Digikeijs (i.c.m. de app van Z21) of zouden jullie iets anders adviseren?

Alvast bedankt voor jullie ideeën!!



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door Wim Ros »

Dinamo is analoog en digitaal op hetzelfde spoor, dus niet op gescheiden sporen of banen.

Anders is het volledig digitaal met een digitale centrale.

Dan zou ik de DR5000 links laten liggen. En gaan voor betere kwaliteit en ondersteuning/service.

De Z21 is een prima centrale, zonder mankementen, en is ook niet bij het minste of geringste defect zoals de DR5000 wel is.

Groetjes.



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door Peter »

DR5000 werkt hier vooralsnog al jaren prima hoor :roll:
Ook de support is prima, ben tot nu toe naar wens geholpen.

Kortom, goed inlezen en je keuze niet baseren op een enkele opmerking.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door WilcoV »

Dit is zo persoonlijk. Heb zelf diverse geprobeerd maar ben uiteindelijk blijven hangen bij de zwarte Z21 en daar nog steeds heel tevreden over.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door shoven »

Je vraag omvat meer dan alleen welke centrale je moet nemen.

Ik begrijp uit het bericht dat je oom analoge locs heeft die hij wil blijven gebruiken. Een vraag die je kunt meenemen is hoeveel dat er zijn en of je ze wilt laten digitaliseren (en wat dat kost). Zo ja, dan kun je volledig digitaal gaan.

Ik begrijp dat Dinamo ook nog een optie is. Zelf zou ik er nooit voor kiezen omdat je van 1 fabrikant (misschien zelfs 1 persoon) afhankelijk bent en je een probleem hebt als die ermee ophoudt. Maar er zijn vele tevreden gebruikers hier op het forum (op het andere forum vind je er nog veel meer).
Iets dergelijks geldt voor andere fabrikant-gebonden systemen die overigens steeds meer in onbruik raken (Selectrix, FMZ, ...).
De facto is DCC de keus als je niet van 1 fabrikant afhankelijk wilt zijn. En dan kun je kiezen uit vele centrales, zoals DR5000, Z21 en anderen. Ook de bijkomende zaken als wissel-/seindecoders en dergelijke kun je dan van meerdere fabrikanten verkrijgen. Ik heb hier DCC-spul van Fleischmann, Roco, VPEB, Rosoft plus wat Arduino-gebaseerd spul door elkaar heen in gebruik zonder problemen.

Wat je oom ook zou kunnen afwegen (tenzij hij een gevuld geldpakhuis heeft) zijn de kosten. Hier op het forum zijn meerdere doorrekeningen te vinden van de kosten van systeem A versus systeem B. Reken eens door wat je nodig hebt aan spullen voor je hele baan en vergelijk dat eens voor de verschillende opties. Je hebt het dan over:
  • Digitale centrale
  • Wisseldecoders
  • Seindecoders
  • Bezetmelders
  • Evt. ombouw locs naar digitaal
  • Enzovoorts
(Bij Dinamo wordt e.e.a. gecombineerd in de blokkaarten)
Hoe het uitpakt voor de verschillende systemen wordt vooral bepaald door de grootte van je baan en of je veel analoge locs hebt rijden. Overigens heb ik begrepen dat ook op Dinamo digitale locs beter rijden dan analoge.

Over de kwaliteit van de Digikeijs producten (waaronder de DR5000) is hier op het forum al veel geschreven. Mijn eigen ervaringen met de DR5000 zijn teleurstellend, o.a. in de mate van samenwerking met producten van andere fabrikanten (slechte samenwerking met Roco booster waardoor kortsluiting niet wordt gedetecteerd met alle gevolgen van dien).
Ik heb sinds vorig jaar een zwarte Z21 en ben er zeer tevreden over. Een onvrijwillig bad in de cola heeft hij al overleefd, en werkt prima samen met alle andere DCC-spulleboel die ik al had.

Maar het is jullie baan, dit zijn gewoon wat zaken waar je over kunt nadenken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door FidOo »

Steven heeft een heel goed betoog neergezet. Ik schaar me daar volledig achter.

Heb zelf een Multimaus en een DR5000 gehad, nu nog steeds een Profiboss en Z21 in het bezit.

En belangrijke vraag vind ik vooral. Wat wilt je oom. Gewoon beetje treintjes aansturen met de hand, zowel analoog als Digitaal. Dan zou ik aanraden om naar een z21 met multimaus te kijken (of ander simpel systeem zoals een Daisy 2 of die controller van Piko). Dinamo valt dan sowieso af, want dat is volledig afhankelijk van een PC met software en alleen leuk als je een geautomatiseerde baan wilt. Een Z21 of DR5000 is dan gewoon echt overkill.

Wil je wel geautomatiseerd rijden dan is de overweging of je dinamo of DCC wilt gebruiken. pas van toepassing, bij die laatste heb je talloze keuzes in centrales. Mijn voorkeur gaat uit naar een Z21. (hoewel ik behalve een defecte USB poort nooit gedonder heb gehad met de DR5000.)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door WilcoV »

Misschien goed om nog even te vermelden (nog steeds vergissen nieuwe digitaal rijders zich daarin), de z21 (kleine letter z, witte uitvoering) en Z21 (hoofdletter Z en zwarte uitvoering) hebben weliswaar eenzelfde basis en fabrikant maar wezenlijk andere mogelijkheden. Kies je voor de Roco/Fleischmann centrale en wil je in de toekomst verder uitbreiden en meer mogelijkheden hebben, overweeg dan gelijk de zwarte Z21 ondanks de meerkosten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door XanderL »

Ik ben dan weer zeer gelukkig met mijn Intellibox II van Uhlenbrock. Bied ook de mogelijkheid om een kleine baan volledig te automatiseren zonder een computer erbij. Zoals hierboven al gezegd, zoveel gebruikers zoveel wensen. Ik zou zeker wachten tot de winkels weer fysiek open zijn en er eens 1 opzoeken die verschillende centrales verkoopt. Goede kans dat ze ook een demo model in de winkel hebben, probeer gewoon uit en kijk wat jij prettig vind. Vind een grafisch systeem mooi en fijn dan kom je bij ESU en Marklin aan je trekken, wil je de baan makkelijk met je tablet of telefoon aansturen dan zijn de z21/Z21 goede keuzes.



Onderwerp starter
BClevering
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jan 2013 15:19

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door BClevering »

Dank jullie wel voor jullie berichten… Ik heb ervaring met de Multimaus en later over gestapt naar de intellibox van Uhlenbrock… ik wil niet een te “simpele” centrale kopen omdat het uiteindelijk toch steeds meer digitaal gaat worden op deze baan…

Qua Dinamo had ik inderdaad hetzelfde probleem van afhankelijk worden van 1 leverancier (en ergens als het echt een geweldig systeem was dan waren er vast meerdere op gesprongen)

Zit nu een beetje richting de Z21 te denken, maar had gehoopt dat de digikeijs (qua prijs/mogelijkheden een goede deal) tegenwoordig het een beetje op orde had gekregen… (ook vanwege de aangekondigde dccext aansturing)


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door Hube »

Ik gebruik al een paar jaar met tevredenheid de witte z21.
Ik heb een niet al te grote baan met daarop zo’n 15 treinen, waarvan er praktisch 5 tegelijk kunnen rijden, 22 wissels, bezetmelders en seinen.
Alles digitaal en gekoppeld aan iTrain dat op een Mac draait.

Ik ben gestart met een 2de hands multimaus als kennismaking met de digitale wereld vervolgens overgestapt op de witte z21. Ik heb nog niet de noodzaak of behoefte gehad om de vervolgstap te maken naar de zwarte Z21. Dat zou wel de volgende stap kunnen zijn.

Als je met de “hand” wil blijven rijden zou ik beginnen met een multimaus. En na de 1e kennismaking bepalen hoe je verder wilt gaan.
Je kunt ook overwegen om de analoge en digitale secties op je baan geschieden te houden.
De initiële kosten blijven zo relatief laag en de technische drempel is lager.
En je houdt je oom enthousiast ;)

Veel plezier en succes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: van analoog naar digitaal - welke centrale zouden jullie nemen

Bericht door WilcoV »

En van de Multimouse heb je tegenwoordig ook een draadloze versie.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie