Beginnen met automatisch rijden of niet?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Hallo,

Ik zit al een tijdje te lezen over automatisch rijden. Ook de 'starten met Koploper' videos doorgekeken en het lijkt me wel wat. Mijn oudste zoon is nu 14 en hij vindt dat ook wel interessant.

Nu ben ik een leek met DCC en door aanraden van diverse mensen hier eindelijk overgestapt van analoog naar digitaal ergens in 2015. Decoders inbouwen gaat meestal goed en de Twin Center heb ik onder de knie dus die wil ik behouden.

Het plan is een test ovaal te maken net als in de videos om het onder de knie te krijgen voordat we de nieuwe baan gaan bouwen.

Op het moment heb ik:

1 oude PC met seriele poort
2 FLM Twin Centers
FLM rails, wissels en ontkoppel rails. (magneet spoel)

Op de huidige baan praat Koploper netjes tegen de TC aan en ik kan treinen aanmaken en die rijden ook handmatig vanuit Koploper.

Na en en ander gelezen te hebben zit ik te denken om een Rosoft bezetmelder aan te schaffen om met het test ovaal te gaan beginnen.

De eerste vraag is: hoe groot is de stap naar automatisch rijden en hoeveel meer komt er bij kijken?

De tweede vraag is: Hoe bepaal je nou de grootte/lengte van de blokken. Ligt dat aan de lengte van de treinen? Ik heb namelijk regio treinen rijden waarvan sommige korter zijn dan 30cm maar ook langere treinen bijvoorbeeld een ICE1 van 220cm en een container trein van 265cm.

Wat kan ik het beste doen? De duik nemen in het automatisch rijden of handmatig blijven sturen? 7(8)7


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Jeroen »

Hi Raymond,

Ik begin even met deze -nu al!- epische Koploper vs yTreen vs WinPetDigMobiDik vs OpenOnAirDCCwireless++ etc.
De duik nemen in het automatisch rijden of handmatig blijven sturen?
Zelf heb ik deze keuze al jaren geleden gemaakt en het heeft me nog geen dag teleurgesteld. Het is erg ontspannend om de boel te zien rijden terwijl jij in je hottub zit met een biertje of twee. Echt, je maakt van je hobby een zeer levendig schilderij en na wat initiële inspanning hoef je er verder praktisch geen reet meer aan te doen. Wie wil dat nou niet?

Je denkwijze is goed in ieder geval. Koop gewoon zo'n Rosoft bezetmelder (S88snd16 ofzo heet ie, kost je 4 tientjes) en maak je ovaaltje met een inhaalspoor. Ik neem hiermee aan dat je ook vast wel een wisseldecoder hebt liggen ergens, wel zo handig. Op deze manier kun je de basis even leren met, bijvoorbeeld, Koploper. Die basis moet je wel even goed kennen, want Koploper mag dan wel gratis zijn ( :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb ) maar het is een lastig en soms stroef programma geschreven door een wijlen extreme wiskundige computernerd. 'Zijn taal' spreek ik nog steeds niet, maar er is een uitgebreide helpfile en online zijn er nog genoeg gebruikers te vinden (mits die niet allang zijn doodgeschoten door gebruikers van iTreyn). Jawel, als je dacht dat de oorlog tussen wappies, antivaxxers en brave geprikte burgers er eentje was, welkom in De Oorlog 3.0 RS waar je echt een gepantserde huid van krijgt. Geloof me. Het vanuit je hottub volgen met een beer of two van deze oorlog is nog leuker, trouwens.

Terug naar een écht antwoord. Als je de basis snapt, dan ga je het wel doorkrijgen allemaal. Koploper (en elk ander progamma) laat de treinen braaf wachten, stoppen, afremmen en optrekken en je kunt (met wat moeite) ongeveer álles instellen wat je maar wil. Maar gewoon een beetje gassen, schaduwstations, een stationnetje in het zicht en de seinen die goed meedoen; dat kan prima met Koploper en is best te doen. Trust me, ik haat computers enzo, maar zelfs míj is het gelukt. En ik geniet er echt elke dag van.

In principe moet elk blok zo lang zijn als je langste trein. Dat heb ik zelf echter niet. Mijn perronsporen zijn veel te kort voor de uitgebreide lange cargo's en doorgaande reizigerstreinen. Die stoppen daar dus ook niet, maar dat was ook niet de bedoeling. Ze kunnen er echter wél stoppen, maar dan houden ze het blok erachter en de eventuele wisselstraat gewoon bezet. Dit kun je allemaal instellen, overigens.

Ik zou zeggen: bestel die spullen (bezetmelders en eventueel een wisseldecoder -> Rosoft heeft die ook) en bouw een testrondje wat je eventueel wat uitbreidt. Download de handleiding en lees deze goed en zorgvuldig ga het allemaal eens beleven. Als je het niks vindt kun je die bezetmelder zo weer verkopen.

Succes!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 886
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Hube »

Ik heb een jaar geleden de "duik" in het geautomatiseerd rijden genomen. Ik vind het geweldig.
Het geeft een extra dimensie aan onze hobby. Ik kan nu 5 treinen tegelijk laten rijden i.p.v. 1 of 2.
Dus als je van rijdende treinen houdt.....
En geautomatiseerd houdt niet in dat je niets meer hoofd te doen maar je wordt een soort verkeersleider.
Ik ben nu bezig met licht en armseinen.

Ik heb voor iTrain gekozen vanwege de actieve gebruikersgroep, de duidelijk handleiding en het feit dat er maar 1 melder per blok nodig is;
minder gezaag in de rails, bedrading en minder bezetmelders nodig.
Bovendien wordt het nog steeds doorontwikkeld. Ik gebruik bezetmelders van Digikeijs. Zou niet mijn 1e keuze zijn maar ik had bezetmelders nodig die op de R-bus kunnen (witte z21, geen loconet).

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Jeroen.

De tub staat nog even te vullen na een waterpomp replacement eerder en is nog ijskoud dus als de oorlog toch uitbreekt dan volg ik die vanuit mijn luie stoel met een biertje of twee.
De software staat vrijwel vast en dat gaat dus Koploper worden met de volgende redenen.

1. De uitleg op Youtube is lengthy maar duidelijk en makkelijk te volgen.
2. @Maurits71 had mij een tijd geleden uitgenodigd om een keer langs te waggelen om het een en ander eens te komen bekijken. Daar rijdt alles ook via Koploper. Dusverre is het er nog niet van gekomen. Covid en multiple lockdowns etc. etc. maar hopelijk staat dat nog en kunnen we een keer een ritje 'down south' maken dit jaar.
3. Het werkt met mijn oude Twin Center.

De uitleg over de blokken lengte is zeer gewaardeerd. Ik kan dus gewoon kortere blokken maken en de langere treinen door laten rijden. Het langste perron op het nieuwe Baden is 150cm en de meeste normale passagier treinen zullen ongeveer op een meter zitten (Lok plus 6 rijtuigen)

Ik ga een bezetmelder en wissel decoder opspeuren en dit land in smokkelen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt Gerard.

De software staat vrijwel vast. Na het bekijken van de videos gaat het wel lukken denk ik.

Net als je zegt, rondrijdende treinen is mooi. Helemaal als ze dan automatisch stoppen en bij elkaar uit de weg blijven. Op het oude Baden kan ik 5 treinen tegelijk laten rijden maar die rijden maar gewoon rondjes en rondjes op de 5 ovalen. Op het nieuwe Baden zijn er maar 4 doorgaande trajecten dus het automatich rijden zou het daar meer interessant moeten maken.

Ik ga het eerst proberen op een beginners baantje en dan verder kijken.

Dat seinen gebeuren klinkt ook interessant

Bedankt


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Wim Ros »

Raymond, als je met je Twin-Center en de PC wil gaan werken, dan een advies.

Gebruik een LocoNet-Interface en gebruik via het daarmee en daarvoor het LocoNet-Protocol, dat voorkomt spontane resets van je TC. En geeft een stabiele verbinding,

iTrain kan net zo goed, of misschien wel beter dan Koploper met je Twin-Center overweg.
Als je echt van Nul af start met automatiseren, dan wist ik het wel als ik dat ook moest doen, dan ging ik rechtstreeks met iTrain werken.
Dat is echt eenvoudiger en gebruiksvriendelijker, zeker als je kunstjes wil toepassen, zoals locwisselen, rangeren e.d. de hoeveelheid gegevens die in iTrain moet invullen valt in het niet in vergelijking met Koploper.

Zou het wel weten. -:)

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt Wim.

Ik zal eens kijken naar de Loconet interface. Resets midden in het rijden zit ik niet op te wachten.

iTrain klinkt goed, helemaal als totale Mac gebruiker maar ik wil eerst eens kijken hoe het werkt.PC staat no toch onder de baan.

Ik ga eerst zo'n bezetmelder bestellen en dan kunnen we in de toekomst altijd nog van software veranderen.

Bedankt voor de tips


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Ik wil een Rosoft bezetmelder en een wissel decoder bestellen voor mijn test baantje maar er staan meerdere variaties op hun website. Welke kan ik het beste bestellen?

Ik gebruik een FLM Twin Center, Koploper en FLM wissels met magneetspoeltjes.

Ik had vorige week een mail gestuurd via het contact formulier op de Rosoft website maar geen antwoord gekregen vandaar deze domme vraag maar hier. :?

Bij voorbaat dank.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door FidOo »

@Wim Ros kan hier vast wel antwoord op geven.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Hoontje »

Nog een duit in het zakje vwb de bloklengten. Ik bemerk bij mijn software (iTrain) en Koploper, dat ik voor mijn langste trein minimaal 1 blok moet hebben. Anders kreeg ik vage meldingen, vooral in iTrain.
Koploper geeft, vind ik, beter aan wat er waar mis is, dan iTrain. Deze laatste zegt enkel bij een niet rijdende trein "route niet mogelijk". Via trial en error leer je uiteindelijk een soort checklist te maken van "wat kan er allemaal mis zijn?" en "Waar moet ik kijken?".
Koploper geeft soms wat meer specifieke informatie.

Wat ook belangrijk is qua bloklengten, veel software geeft opties om treinen in meerdere blokken te laten stoppen on route. Voorbeeld van wat ik bedoel;

Mijn goederentrein van 2.10mtr vertrekt uit een schaduwstation spoor met genoeg lengte. Hij gaat naar een goederenoverslag met een perronspoor van 90 cm. iTrain laat hem daar gewoon stoppen, de achterliggende blokken van elk 1 mtr, reserveert iTrain gewoon mee. Zolang de reis van de trein bezig is, met automatisch rijden, zal hij van station naar station gaan. Afhankelijk van de door jou ingestelde specs.
Wanneer je op "beeindig allen" klikt, gaan treinen terug naar hun opstelspoor en beginnen de problemen in iTrain. Als dan er geen blok is voor je langste trein, vervalt diens route en blijft hij ergens stilstaan en weigert te vertrekken. "Route niet mogelijk".

Nu weet ik niet of koploper dit ook zo doet, of dat je daar dan dus wel één blok van minimaal 2,15 mtr(5cm marge) lengte moet hebben in elk station waar je de sleep stil wilt zetten.
Test dit op je proefbaantje (met een korter treintje :mrgreen: ) of check het bij Maurits.

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Hoontje, bedankt voor deze uitgebreide uitleg.

Het parkeren van treinen had ik niet aan gedacht. I heb ook geen schaduw station ingepland voor Baden 2 :oops: . Moeten treinen een parkeer plek hebben of kunnen ze gewoon ergens op de baan staan? De lange goederen treinen en de ICE1 stoppen nergens (station) want zo lang is mijn perron niet. Het langste perron gaat 135cm worden.

Mijn baan is niet groot genoeg om een blok van 2+ meter te maken :? Ik ga het wel eerst uit proberen op een klein baantje zoals je zegt. Als het mis gaat dan zal ik misschien met wat kortere treinen moeten gaan rijden.

Ik heb tot dusverre nog geen reactie gehad van rosoft en op de gok een paar weken geleden een wissel decoder en een bezet of terugmelder (weet het verschil niet) besteld voor mijn test baantje. Ik hoop dat ik de juiste heb besteld. Deze meuk is net bij mijn moeder in NL afgeleverd. Die komt volgende week naar de UK dus dan kan ik beginnen :geek:

Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Hoontje »

Terugmelder en Bezetmelder zijn hetzelfde.
Gewoon uitproberen werkt het beste.
Een schaduwstation is zeker geen must! Heel veel mensen hebben dat, omdat je dan treinen nientsteeds van en op de baan moet zetten. Ook kun je bij automatisch bedrijf meer afwisselen tussen materieel.

Als je langste trein niet op je baan past, is dat wellicht een frustratie punt. Ik weet niet welke ruimte je hebt, maar als je het kwijt kunt, zou ik streven die wens in vervulling te laten gaan.

Groetjes en succes!

Hoontje



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Hoontje

Misschien kan ik in de toekomst een schaduw station kwijt maar nu nog niet. Als de kids het huis uit gaan misschien... :lol:

De oppervlakte waar de baan op light is 3M x 1.5M.

Zover ziet het er zo uit op papier (computer)

Station boven en een paradebaan lager aan de voorkant en de rest uit zicht.


Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Bezetmelder een wissel decoder zijn in de UK aangekomen dus we kunnen eindelijk gaan prutsen :D

Met Koploper, kan ik het beste een blok maken met twee bezegeld punten of drie?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door PaulRoman »

Hallo Raymond,

De meeste mensen die Koploper gebruiken hebben denk ik twee fysieke bezetmeldpunten per blok. Maar er zijn er ook die slechts 1 fysieke melder per blok gebruiken en de rest met zgn. virtuele melders regelen. Zie het Koploper-forum. Ook iTrain kan met 1 melder per blok goed uit de voeten.
Drie melders per blok stamt nog uit de begintijd, en is wat overkill.
Hoontje schreef: 23 mei 2022 18:32 ...Terugmelder en Bezetmelder zijn hetzelfde...
Meestal worden deze termen inderdaad onderling uitwisselbaar gebruikt. Hardwarematig bestaat zoiets uit een deel wat de detectie doet (voor 2-rail vaak stroom-detectie, maar voor 3-rail vaak massa-detectie), en het deel wat de detectie aan de centrale meldt (afhankelijk van wat je centrale begrijpt LocoNet of XpressNet oid.). Sommigen noemen het eerste deel "bezetmelder" en het tweede deel "terugmelder". Maar omdat de twee delen bijna altijd in een en hetzelfde kastje zitten worden de termen vaak door elkaar gebruikt voor de hele contraptie.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Paul.

Het is allemaal wat duidelijker aan het worden zo.

Ik zal eens kijken op het koploper forum. Het is wel een heel uitgebreid programma zeg.

Van de week even een klein plaatje triplex zagen voor de test baan en dan kunnen we van het weekend hopelijk beginnen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Onderplaat in elkaar gezet en de rails er op gespijkert. Ik ben nu bezig om de draadjes aan de buitenkant van de rails te solderen.

Hoe ver uit elkaar moeten de bezetmeld punten liggen? Ik heb wat pijlen op mijn baantje gezet.

Groene pijlen rails doorzagen en de blauwe pijlen bezetmeld punten solderen. Klopt dit zo?

En hoe gaat dat bij blok 6 |:(


Afbeelding

Bij voorbaat dank weer


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door piksov »

daar lijkt het op.

en overal waar je een cijfertje hebt, heb je geen blauw (?) pijltje, dus dat zal een niet gemeld stuk zijn, al deze stukjes spoor sluit je aan op 1 (1 dus ..) diode schakeling

Guus



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door piksov »

(je mag spieken hoe ik het heb gedaan... ik zeg niet dat mijn oplossing een goede is .. maar hij werk voor mij ...)



Afbeelding

Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 10 jun 2022 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Guus.

Die diode schakeling begrijp ik niet. Ik dacht dat ik daat gewoon spanning van de twin center aan zou moeten solderen. Is dat niet goed?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door maarten »

Zodra je met melders gaat werken krijg je op dat betreffende (meld)stukje een lagere spanning. Daarom is het beter om de niet-gedetecteerde stukken aan te sluiten via twee diodes die tegen-gepoold zijn. Die diodes doen niets behalve de baanspanning een klein beetje te verlagen. Op die manier is de spanning overal gelijk. Bijvoorbeeld hier staat dat goed uitgelegd.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Maarten en ook voor de link. Even snel gekeken maar ik zal het eens rustig doorlezen vanavond.

Stomme vraag misschien maar kan ik zo’n diode ding aansluiten en vandaar naar ALLE ongedetecteerde baan stukken voeden? Ik vraag dit met mijn nieuwe vaste baan in het achterhoofd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door maarten »

Ja dat kan, maar hou wel even de maximale stroom in de gaten voor de diodes. Als je met heel veel loks tegelijk rijdt dan is het beter meerdere diodeschakelingen te gebruiken.

En diodes zijn relatief goedkoop natuurlijk, zonde om daar te veel op te besparen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Rehorst
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Rehorst »

Raymond.

Om geen diode schakelingen te hoeven gebruiken kan je het midden stuk toevoegen aan een van de
twee korte stukken zodat je een lang stuk, dit is dan de aankomstmelder, en een kort stuk en dit is dan de stopmelder.
Als je het blok in twee richtingen wil berijden dan moet je het middenstuk zoals nu getekend voorzien van een diodeschakeling of
hier ook een bezetmelder aanhangen.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Beginnen met automatisch rijden of niet?

Bericht door Raymond (UK) »

Dank Maarten.

Ik heb weinig verstand van electronica vandaar. Ik heb geloof ik 25 digitale locs maar er rijden er normaal maar een stuk of 10 rond op mijn huidige baan (verschillende tijdperken) Misschien nog iets minder op de nieuwe baan.

Nieuwe baanplan een paar posts terug. Het roze gedeelte wordt niet geautomatiseerd. Misschien gaat dit later als ik het hele gebeuren onder de knie krijg.

Als ik nu de ongedetecteerde gedeeltes rechtstreeks aan de twin center hang tot dat de diodes etc. door de post komen, gaan dan de treinen een beetje sneller op dat stukje of kan er iets kapot gaan?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie