z21 app op windows?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

z21 app op windows?

Bericht door robvanwijngaarden »

"Echt waar? Echt waar!" roep ik in koor met meneer de Uil. Niet vanwege de fabeltjeskrant, maar vanwege mijn avonturen in digitaalland. Koop ik dus een Fleischmann z21start digital set. En een Roco 10814 WiFi pakket. Die router werkt niet zo als die uit de doos komt. Die moet "unlocked" worden. En dat kan alleen op een windows PC. Echt waar? Echt waar! Wellicht zijn er hele technische personen die deze hindernis moeiteloos hebben genomen, maar mij lukte het niet met een Mac, ook niet na lange zoektochten op het internet. Maar ja, ik had toch echt besloten dat ik digitaal wilde met mijn treinbaan, en ik had me gerealiseerd dat zo'n avontuur onverwachte hindernissen zou opwerpen. Eerst dacht ook nog even een laptop te lenen of zo, maar uiteindelijk besloot ik om maar een windows laptop aan te schaffen. Die zou dan als "dedicated" treinbaan machine gaan functioneren.
Natuurlijk begin het met updates installeren op zo'n nieuwe laptop en uitvinden waar de aan en uitknop nu weer is verstopt, maar een uurtje of twee later mocht ik dan eindelijk de "unlock" procedure doorlopen. Door mijn zoektochten op het net had ik al ontdekt dat de z21maintenance software waarmee je "unlocked", geblokkeerd zou gaan worden door windows defender, dus ik meteen defender maar duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was. Alles klaargezet, zilververf van de codes gekrabd, video met unlock instructies helemaal bekeken voordat ik begon, en toen, toen riep mijn vrouw dat er koffie was. Nou weet ik niet hoe het bij jullie gaat, maar als mijn vrouw roept dat er koffie komt, dan dien ik me binnen een minuut of twee te melden. Koffie dus. En een borreltje erbij omdat het immers weekend is. Koffie op? Koffie op. OK, daar gaan we dan. Terug naar de tafel, katten wegjagen, en de unlock procedure in 1 keer foutloos doorlopen. Echt waar? Echt waar! Nou zeg, dat ging lekker vlot! Dan maar meteen even de z21 app downloaden. Daar had ik ook al filmpjes van gezien en dat leek me wel wat. Dus windows laptop weer even van het wifi netwerk van de z21 afgehaald, en gekoppeld met de wifi van ons interzet. z21 app downloaden. Ik kwam meteen bij de goede pagina en ik hoefde alleen nog maar mijn operating system te selecteren. De kenner gaat nu al grinniken, maar ik ben nog lang geen kenner. Ik kijk naar het lijstje, en ik kan dus kiezen uit IOS en Android. Ik kijk nog een keer. Ik kan dus kiezen uit IOS of Android. Echt waar? Echt waar. We hebben dus een fabrikant die een router verkoopt waarmee je de z21 draadloos kan aansturen die alleen kan worden aangesloten als je een windows PC hebt, maar die alleen kan worden gebruikt als je IOS of Android appararaat bezit. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet 1 x maar wel 10 x aan mezelf heb getwijfeld. Zoiets kan toch niet waar zijn? Een heleboel google searches later kon ik niet anders concluderen dat dit Echt waar? Echt waar is. Ik zit nog niet zo lang op dit forum, maar ik heb al genoeg gelezen om onder de indruk te zijn. Maar dit avontuur heeft mijn ontzag veranderd in adoratie. Helden zijn jullie, de digitreinofielen. Helden, die dit soort monsters hebben verslagen. Ik weet niet of er op dit forum ergens een begraafplaats is met postings van beginners die de eerste stappen niet hebben overleefd, maar daar wil ik niet terecht komen. Ik wil nu ook een held worden.

En dan eindelijk de vraag, of eigenijk twee vragen

1) bestaat er zoiets als de z21 app die WEL op windows draait?
2) Klopt het dat als ik iets in de z21 multimaus programmeer, dat NIET automatisch in de z21app zichtbaar is en dat ik het daarin dus allemaal nog een keer moet programmeren?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door robvanwijngaarden op 16 jan 2022 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: z21 app op windows?

Bericht door u43hvs »

Leuk hè.
Ad 1 nee of heel erg ingewikkeld doen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95689.0


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: z21 app op windows?

Bericht door u43hvs »



Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: z21 app op windows?

Bericht door railrene »

Dag Rob,

1) Nee. De Z21 app draait niet onder Windows. Er bestaan wel Android emulators onder Windows. Je krijgt dan een virtueel Android device, dat ook full-screen kan werken. Je krijgt daarbinnen de Z21 app dan zoals je die op een tablet ziet. Ik heb de Z21 app simpel werkend onder Noxplayer, zie https://www.bignox.com/ Is gratis, heel af en toe wil die na een reboot van dat Androiddevice een game of zo installeren van een sponsor, maar dat kun je gewoon cancellen. Heb je niet echt last van.

2) Ja, dat klopt. Tussen Android (en ik neem aan ook iOS, maar dat heb ik niet) devices kun je ex- en importeren. Een Multimaus moet je per muis vertellen onder welke adressen je lokjes ziten en zo. Nou gebruik de app met een DR5000, maar ik meen vaak genoeg gelezen te hebben dat het bij een Z21-centrale ook zo zit.

En koffie is ALTIJD belangrijk :)

M.vr.gr.
René


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: z21 app op windows?

Bericht door WilcoV »

Je kan de Z21 met ieder besturingsprogramma voor de modelbaan zoals ITrain, Koploper enz gebruiken. Er zijn legio programma's hiervoor dus waarom zou Fleischmann/Roco hier een eigen programma voor ontwikkelen? Alle antwoorden op al je vragen die je stelt kon/kan je gewoon vinden op de z21/Z21 ondersteuningspagina


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: z21 app op windows?

Bericht door JaapVZ »

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb van alles geprobeerd zoals eenvoudige emulatieprogramma's. Het ging mij te ver om alleen voor de unlock van de router windows voor mijn mac aan te schaffen. Ik ben terug gegaan naar de winkel en heb daar op een windows computer de unlock geregeld.

Mijn zoon heeft op mijn mac een vitualbox geïnstalleerd om nog wat dingen in te stellen, maar hoe dat zit weet ik niet meer. Ik zou het bij hem moeten navragen.

Sindsdien draait alles als een zonnetje. Updates kan ik via de z21 app downloaden en installeren. Ik werk met de Z21 en iTrain en Digikeijs terugmeid en servo modules.
Jouw verbazing begrijp ik. Het zit nog al knullig in elkaar. Een eenvoudige online unlock zou veel beter zijn en niet afhankelijk van besturingssoftware.

Groet,
Jaap



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: z21 app op windows?

Bericht door robvanwijngaarden »

JaapVZ schreef: 25 jan 2022 12:34 Ik had hetzelfde probleem. Ik heb van alles geprobeerd zoals eenvoudige emulatieprogramma's. Het ging mij te ver om alleen voor de unlock van de router windows voor mijn mac aan te schaffen. Ik ben terug gegaan naar de winkel en heb daar op een windows computer de unlock geregeld.

Mijn zoon heeft op mijn mac een vitualbox geïnstalleerd om nog wat dingen in te stellen, maar hoe dat zit weet ik niet meer. Ik zou het bij hem moeten navragen.

Sindsdien draait alles als een zonnetje. Updates kan ik via de z21 app downloaden en installeren. Ik werk met de Z21 en iTrain en Digikeijs terugmeid en servo modules.
Jouw verbazing begrijp ik. Het zit nog al knullig in elkaar. Een eenvoudige online unlock zou veel beter zijn en niet afhankelijk van besturingssoftware.

Groet,
Jaap
Hoi Jaap. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een wat drastischer oplossing: ik heb een Windows 11 machine aangeschaft. Beetje drastisch, maar voor de besturing wilde ik toch op een apart systeem en een apart netwerk. Nu heb ik itrain op de Windows machine draaien. :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Plaats reactie