Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik heb onlangs aangeschaft
Piko 40227 Dieseltriebwagen GTW 2/8 Veolia
Piko 40231 Dieseltriebwagen 5045 GTW 2/8 Breng Direct
Piko 40288 Dieseltreibwagen 229 GTW 2/6 Arriva

Op de analoge baan in de winkel reden ze prima en hadden ze binnenverlichting en kop staart verlichting.

Ik wil deze treinen digitaal hebben, en alle drie de modellen hebben een PluX12 connector waarop volgens de gebruiksaanwijzing de PIKO #46211 PluX12 decoder past.

Nu kan ik deze decoder niet online vinden en de winkel waar ik de treinen kocht raadde me aan om de Uhlenbrock 73340 decoder aan te schaffen. Dus daarvan kocht ik er drie en twee ervan heb ik nu in de bovenstaande locs geplaatst.

Ik heb nog niets aan de standaard instellingen aangepast, en de treinen op de rails gezet. Als ik HEEl Langzaam rijd gaat het goed en branden de voor en achterlichten. De binnenverlichting nog niet maar dat moet te vinden zijn onder een F knop neem ik aan. Zodra ik echter de snelheid opvoer en de trein ook maar iets harder wil laten rijden, gaat hij heel erg schokkend bewegen.

Mijn vragen zijn nu:
1) Zijn PluX12 decoders uitwisselbaar? Of moet ik steeds uitzoeken welke decoder in welke trein met welke controller ik wil combineren?
2) Zou deze combinatie moeten werken en os het een kwestie van de juiste instellingen programmeren? Of werkt deze combinatie gewoon niet?

Ik stel deze vraag omdat ik nog niet eerder een locdecoder heb geprogrammeerd, en voordat ik aan mijn eerste project begin zou ik graag weten of het kan. Want anders zit ik uren te prutsen en denk ik dat ik de goede codes niet heb terwijl het probleem heel ergens anders zit.

Op hetzelfde stukje test spoor rijdt mijn digitale Piko 40425 (de grijs gele 2418) wel prima.

Ik wil de aansturing en programmering uiteindelijk doen in iTrain, maar dat wacht dus op de mogelijke antwoorden op bovenstaande vraag.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door robvanwijngaarden op 20 jan 2022 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door Sandopie »

Rob,

"Als ik deze treinen zo uit de doos op de baan zet (bestuurd met een z21start (wit) en multiMAUS) dan rijden ze mooi en hebben licht en binnen licht."

Waren ze met de Multi Maus regelbaar? Indien ja, dan waren de treinstellen voorzien van een decoder. Op een digitale baan staat altijd de maximale spanning. De decoder regelt de aansturing van de snelheid.

"Ik wil deze treinen digitaal hebben, en alle drie de modellen hebben een PluX12 connector waarop volgens de gebruiksaanwijzing de PIKO #46211 PluX12 decoder past."

Je kan een Plux-12 decoder van ieder willekeurig merk gebruiken zolang de afmetingen (L*B*H) kleiner of gelijk zijn aan die van de geadviseerde decoder. Je kan altijd op het forum vragen welk merk voor een bepaalde loc of treinstel geschikt is.

Nog even iets. Een analoge loc/treinstel doet, behoudens het produceren van een irritant brom- en/of zoemgeluid, niets.

Dus, indien regelbaar met MM, oude decoders terug plaatsen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door shoven »

Hm apart. Ik heb ook zo'n GTW met Uhlenbrock decoder en die loopt prima. Het is wel zo dat het ene merk decoder beter bij een bepaald merk loc past dan een ander, maar voor zover ik weet worden de Piko decoders door Uhlenbrock gemaakt, dus...
Overigens heb ik er ook een met een Rautenhaus decoder en die rijdt een stuk mooier.

Bij Piko luistert de afmeting van de decoder nauw, omdat de aansluiting niet helemaal lekker gecentreerd zit.

Binnenlicht zit meestal onder f1.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik had mijn originele post onduidelijk opgesteld. De analoge test was op een analoge baan in de winkel. Thuis op de digitale baan doen ze vreemd. Het binnen licht is inderdaad schakelbaar met F1. Het stotterende rijden lijkt soms iets te maken te hebben met het licht. Of het contact met de rails. Als ik de trein aanraak doet hij het soms even iets beter.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door FidOo »

Ik heb pas een berg van dit soort treinstellen in mijn handen gehad om digitaal te maken, ik heb daar toen Doehler & Haass decoders ingezet. (DH12A)
Die combi werkte prima.

Ik heb een schurfthekel aan Uhlenbrock decoders omdat die vaak wat kuren hadden met hun stroombeveiliging die overijverig was en je ongedocumenteerde CV's moest gaan lopen aanpassen om die hele beveiliging uit te schakelen zodat die wel gewoon ging rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door Wim Ros »

robvanwijngaarden schreef: 20 jan 2022 19:02

Mijn vragen zijn nu:
1) Zijn PluX12 decoders uitwisselbaar? Of moet ik steeds uitzoeken welke decoder in welke trein met welke controller ik wil combineren?
2) Zou deze combinatie moeten werken en os het een kwestie van de juiste instellingen programmeren? Of werkt deze combinatie gewoon niet?

Ik stel deze vraag omdat ik nog niet eerder een locdecoder heb geprogrammeerd, en voordat ik aan mijn eerste project begin zou ik graag weten of het kan. Want anders zit ik uren te prutsen en denk ik dat ik de goede codes niet heb terwijl het probleem heel ergens anders zit.
1) In alle treinen met een plux12 aansluiting kun je deze decoder gebruiken, en met elk willekeurig DCC systeem. Dat noemen we standarisatie.

2) Zo uit de doos zal de decoder via adres 3 werken en hoef je daar niets aan te doen, dan alleen het adres te veranderen naar je eigen gekozen adres.

Gewoon Plug and Play. Niets moeilijks aan, helemaal gemaakt voor de vele digibeten.

Groetjes.



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door robvanwijngaarden »

Wim, fijn te horen dat standaardisatie van toepassing is. Dat de trein op adres 3 staat had ik al begrepen. Blijft het feit dat de trein het niet doet: op hetzelfde baantje waar mijn eerste digitale lock het goed op doet, hebben alle drie mijn nieuwe locs hetzelfde probleem: schokkend rijden. Omdat het met alle drie de treinen op dezelfde manier mis gaat begon ik even te twijfelen over die standaard.
Blijft de vraag: wat is er aan de hand met mijn 3 nieuwe treinstellen? (En ik test ze 1 voor 1 dus ik heb niet 3 of 4 locs tegelijk op hetzelfde spoor met alle drie adres 3).


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door robvanwijngaarden »

Wim Ros schreef: 21 jan 2022 11:48
robvanwijngaarden schreef: 20 jan 2022 19:02

Mijn vragen zijn nu:
1) Zijn PluX12 decoders uitwisselbaar? Of moet ik steeds uitzoeken welke decoder in welke trein met welke controller ik wil combineren?
2) Zou deze combinatie moeten werken en os het een kwestie van de juiste instellingen programmeren? Of werkt deze combinatie gewoon niet?

Ik stel deze vraag omdat ik nog niet eerder een locdecoder heb geprogrammeerd, en voordat ik aan mijn eerste project begin zou ik graag weten of het kan. Want anders zit ik uren te prutsen en denk ik dat ik de goede codes niet heb terwijl het probleem heel ergens anders zit.
1) In alle treinen met een plux12 aansluiting kun je deze decoder gebruiken, en met elk willekeurig DCC systeem. Dat noemen we standarisatie.

2) Zo uit de doos zal de decoder via adres 3 werken en hoef je daar niets aan te doen, dan alleen het adres te veranderen naar je eigen gekozen adres.

Gewoon Plug and Play. Niets moeilijks aan, helemaal gemaakt voor de vele digibeten.

Groetjes.
Wim, fijn te horen dat standaardisatie van toepassing is. Dat de trein op adres 3 staat had ik al begrepen. Blijft het feit dat de trein het niet doet: op hetzelfde baantje waar mijn eerste digitale lock het goed op doet, hebben alle drie mijn nieuwe locs hetzelfde probleem: schokkend rijden. Omdat het met alle drie de treinen op dezelfde manier mis gaat begon ik even te twijfelen over die standaard.
Blijft de vraag: wat is er aan de hand met mijn 3 nieuwe treinstellen? (En ik test ze 1 voor 1 dus ik heb niet 3 of 4 locs tegelijk op hetzelfde spoor met alle drie adres 3).


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door Wim Ros »

Wat er fout gaat is het merk Uhlenbrock, lees het maar als Huilentroep. Een D&H of Zimo decoder erin, wielen ontdoen van de browning coating en gaan met die treinen.En misschien is het laatste ook voldoende.

Dit is een probleem met alle treinen van Piko, die coating op de wielen.

Groetjes.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door FidOo »

Wim heeft hier goed punt, mijn beide G1206 (die diesels) hebben hier ook last van.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door robvanwijngaarden »

Wim Ros schreef: 21 jan 2022 12:55 wielen ontdoen van de browning coating en gaan met die treinen.En misschien is het laatste ook voldoende.

Dit is een probleem met alle treinen van Piko, die coating op de wielen.

Groetjes.
Wat is de beste manier om die browning coating te verwijderen?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door robvanwijngaarden »

Wim Ros schreef: 21 jan 2022 12:55 Wat er fout gaat is het merk Uhlenbrock, lees het maar als Huilentroep. Een D&H of Zimo decoder erin, wielen ontdoen van de browning coating en gaan met die treinen.En misschien is het laatste ook voldoende.

Dit is een probleem met alle treinen van Piko, die coating op de wielen.

Groetjes.
Ik heb de Uhlenbrock decoders er uit gehaald en D&H decoders er in geplaatst. Alle drie rijden ze nu als een zonnetje. Mijn eerste kennismaking met Uhlenbrock is dus niet heel erg positief.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door Wim Ros »

Rob, welkom bij de club.

Mvg
Wim.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door FidOo »

Uhlenschrott.... (vertaald Schrott = Troep,afval).

Troost je, je bent niet alleen. Decoders op Marktplaats of retour leverancier.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Uhlenbrock decoder in Piko trein op z21start vraag

Bericht door robvanwijngaarden »

De Uhlenbrock decoders teruggebracht naar de winkel en daar werd geconstateerd dat ze defect waren. En ik heb keurig mijn geld teruggekregen. Dat gf ik natuurlijk direct weer uit in diezelfde winkel aan nieuwe treinspulletjes :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Plaats reactie