Blokgrootte bij perrons

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Blokgrootte bij perrons

Bericht door robvanwijngaarden »

Beste experts. Ik heb een vraag over blokgrootte bij perrons. Als ik een stuk spoor heb met een lente van 1 meter, en er licht een perron langs van 50 cm lang, dien ik dan een blok van 50 cm te maken? (ik begrijp inmiddels dat elk blok weer uit twee a drie secties bestaat). Mijn trein is 40 cm en wil ik laten stoppen voor het perron. Moet het perron dan een eigen blok krijgen, of kan ik de hele meter als blok definiëren en de software uitleggen dat de trein moet stoppen op de eerste (of laatste) 50 cm?

Ik ga werken met z21start aangestuurd door itrain.

Dit weekend wil ik starten met het aanleggen van het spoor en het lijkt me fijn om van te voren te weten waar ik de isolaties moet plaatsen aangezien achteraf corrigeren altijd meer werk zal zijn. Hieronder het baanplan (de vraag betreft het gele blok).

Afbeelding

Het noordelijke gedeelte wordt een schaduwstation zodat ik de verschillende concessiehouders (Breng en Arriva) Doetinchem aan kan laten doen. Het zuidelijke gedeelte wordt dus het zichtbare gedeelte met twee sporen en een perron in het midden, met daaronder opstelsporen waar de diesels kunnen overnachten (zoals ik ze dat ook zie doen op Google Maps).

En even tussendoor: ik wordt heel gelukkig van dit forum. Wat een fijne hulp krijg ik hier! En wat een mooie dingen worden hier gemaakt!

Rob van Wijngaarden
Laatst gewijzigd door robvanwijngaarden op 04 feb 2022 03:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door shoven »

Hangt er vanaf wat je software aankan.
Volgens mij kan iTrain heel precies stoppen (wel even goed ijken!), dus dan zou het gele deel 1 blok kunnen zijn. In Koploper kan het in elk geval.

Ik weet niet welk tijdperk je rijdt, maar 50cm is best kort, in werkelijkheid zou dat 50*160 = 8000cm = 80 meter zijn. Waarom deze keuze i.p.v. de volle 100cm?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door robvanwijngaarden »

shoven schreef: 03 feb 2022 21:09 Ik weet niet welk tijdperk je rijdt, maar 50cm is best kort, in werkelijkheid zou dat 50*160 = 8000cm = 80 meter zijn. Waarom deze keuze i.p.v. de volle 100cm?
De treinen worden tijdperk VI,diesels van Breng en Arriva (Piko 40231, die zijn maar 40 cm). Uiteindelijk wordt het perron 100 cm maar omdat ik de treinen op het einde wil laten stoppen heb ik voor de duidelijkheid in deze schets het perron zo klein gemaakt als waar ik ze stil wil hebben.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door Hoontje »

In verschillende software heb je opties om treinen langs een perron te laten stoppen. In iTrain kun je per trein aangeven of deze op de kopse kanten of gecentreerd langs een perron stopt. Of op de cm waar jij wilt dat ze stoppen. Belangrijk hierbij is dat je in je blok meerdere bezetmelders inzet. 3-4 is voldoende. Daarnaast moeten treinen geijkt zijn.
Koploper software kan het ook. Rocrail ook. Per software zijn er verschillende mogelijkheden.
Qua detectie, als je meerdere treinen achter elkaar wilt zetten aan je perron, zou ik evenzoveel blokken maken. Dus 2 treinen, 2 blokken, 3 treinen 3 blokken.... Dat past niet in dit plan, maar voor het idee.
Hopelijk heb je hier wat aan?

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door robvanwijngaarden »

Hoontje schreef: 03 feb 2022 23:28 Qua detectie, als je meerdere treinen achter elkaar wilt zetten aan je perron, zou ik evenzoveel blokken maken. Dus 2 treinen, 2 blokken, 3 treinen 3 blokken.... Dat past niet in dit plan, maar voor het idee.
Hopelijk heb je hier wat aan?

Groetjes

Hoontje
Hoontje, op het opstelspoor and de zuidkant heb ik wel rekening gehouden met het aantal treinen dat ik er wil opstellen, daar heb ik drie blokken omdat er drie treinen wil kunnen plaatsten. Misschien dat ik dat toch ook maar in het gele blok ga doen. Ik heb nu geen plan om twee treinen langs het perron te zetten, maar de mogelijkheid open houden lijkt me nooit een slecht idee. Bedankt voor het meedenken, ik heb hier veel aan! Rob vw.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door shoven »

Aansluitend op Hoontje: de meeste software kent de mogelijkheid van virtuele bezetmelders (dan rekent de software a.d.h.v. de snelheid van je loc en de tijd uit hoeveel cm je hebt gereden sinds de laatste bezetmelder). Je bent daarbij erg afhankelijk van de kwaliteit van je ijking.

Als je ze echt betrouwbaar op de goede plek wilt laten stoppen doe je het zoals Hoontje zegt en maakt wat extra bezetmeldpunten langs het perron. De kosten daarvan zijn beperkt en het levert je veel plezier en extra mogelijkheden op. In mij vorige baan had ik per spoor 6 of 7 bezetmeldpunten langs het perron (was iets van 1,5m) voor de verschillende smaken treinen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door Nico Essers »

In jouw geval zou ik het me zo gemakkelijk mogelijk maken. Volgens je baanplan bestaat het betreffende station spoor uit 6 stukken rails. Gebruik dit als indeling van je blokken. Kunststof railverbinders ertussen en klaar is Kees (Rob).


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door Hube »

Bij iTrain hoef je maar 1 melder per blok te hebben.
Je rijdt dan op “positie”. Een voorwaarde is dat je de lok goed ijkt. Maar dat is met iTrain goed te doen.
Je kunt dan aangeven waar zich in het blok het perron bevindt en waar de trein met stoppen.
Mijn advies is om je eerst te verdiepen in de mogelijkheden van iTrain en eventuele een test ovaal te maken.
Te veel bezetmelders wordt je ook niet blij van.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Een beetje offtopic maar wellicht nuttig ter inspiratie. Station Elst heeft op het hoofdspoor richting Arnhem een heel kort blok tussen de aansluiting van de lijn uit Tiel en het perron. Zo kan de trein uit Tiel vast oversteken en invoegen ook als het perron nog door een andere trein bezet is.

Een vergelijkbare situatie is te vinden vanuit Arnhem Velperpoort net voor Arnhem Centraal. Ook hier dient het om tijdelijk 2 korte treinen vlak achter elkaar in de wacht te kunnen zetten tot er ruimte is op Arnhem Centraal. In de praktijk word het korte blok nu eigenlijk vooral nog benut om losse GTW's van Arriva te keren als die na het tanken naar spoor 4 moeten wat door ruimte gebrek niet rechtstreeks kan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door Wim Ros »

Dit zijn vragen die op het iTrain forum thuis horen.

Groetjes.



mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door mjdb »

Hallo Rob,

Ik vind het een uitstekende vraag, ook voor dit Forum, juist omdat je een oplossing kunt tegenkomen die los staat van het gebruikte programma.

Ik ken het probleem om treinen heel exact op een bepaalde plaats te laten stoppen, soms tot op de (halve) centimeter. Geen enkel programma kan dat in alle gevallen voor elke trein realiseren.

In situaties zoals jij beschrijft maak ik gebruik van infrarood bezetmelders. Ik plaats daarvoor een infrarood led en een infrarood transistor naast elkaar onder de baan tussen de rails. Wanneer dan een trein daarboven komt zal deze bezetmelder actief worden en kan de trein exact op die plaats stoppen. Dit werkt voor iedere trein, ook als deze niet 100% geijkt is, warm of juist koud is, iets vervuild is, etcetera.

Ik zal hier nu niet helemaal gaan uitleggen hoe dit werkt, maar als je meer wilt weten, reageer dan even in dit topic.

Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door Ronaldp »

Marco

Misschien apart onderwerp starten?
Vind hetzelf wel interresant.
Heb iTrain getest.En daar had ik toch een paar locs die niet precies stopte waar ik wilde.
Ook naar meerder keer ijken.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door mjdb »

Ronaldp schreef: 04 feb 2022 19:23Misschien apart onderwerp starten?
Hallo Ronald,

Ik heb hier eerder over geschreven bij de beschrijving van mijn N-baan.

Zie viewtopic.php?p=252510#p252510

Als je daarover nog vragen hebt kun je bij dat onderwerp reageren. Ik kan dan toelichting geven.

Overigens heeft Paul Roman daaronder ook al een 'van de plank' alternatief genoemd.

Groeten, Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door neudalhausenstadbahn »

mjdb schreef: 04 feb 2022 17:29 In situaties zoals jij beschrijft maak ik gebruik van infrarood bezetmelders. Ik plaats daarvoor een infrarood led en een infrarood transistor naast elkaar onder de baan tussen de rails. Wanneer dan een trein daarboven komt zal deze bezetmelder actief worden en kan de trein exact op die plaats stoppen. Dit werkt voor iedere trein, ook als deze niet 100% geijkt is, warm of juist koud is, iets vervuild is, etcetera.
Dat gaat Bjorn(Ol49) ook doen bij Bardüttingdorf Jammerhörnchen om de trams op de juiste plek te laten stoppen. De ontvangers die Bjorn heeft hadden zichzelf al mooi gecamoufleerd als schakelkast die je langs de weg of het spoor vind.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Blokgrootte bij perrons

Bericht door robvanwijngaarden »

Hartelijk dank voor alle reacties. Het heeft me geholpen in het maken van mijn keuzes.
Over infrarood melders had ik al gelezen, en daar wil ik zeker eens mee gaan werken, maar die wil ik bewaren voor iets later, eerst maar eens een eerste baantje maken met de “gewone” bezetmelders.
De tip om te denken in hoeveel stopplaatsen je wilt hebben was voor mij een hele fijne. Ik ga nu het geld blok in tweeën knippen.
Virtuele bezetmelders in itrain zijn me bekend, ik vind het alleen lastig om me voor te stellen hoe nauwkeurig die zijn. Bovendien was ik benieuwd naar reacties van ervaren gebruikers. Dat software een bepaalde mogelijkheid heeft wil niet zeggen dat die mogelijkheid altijd praktisch is.
De voorbeelden uit de praktijk, daar genoot ik van. Heel leuk om daarover te lezen.
Na het lezen van alle reacties bedacht ik me ook dat te veel blokken minder erg is als te weinig. Ik kan de blokken immers altijd later combineren tot grotere blokken als ik merk dat ik er wat veel heb. Andersom, een blok splitsen in twee, nadat de rails is gelegd en van ballast voorzien etc lijkt me lastiger.
Ik heb dus een plan nu. Het werk aan Doetinchem kan beginnen. Dank!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Plaats reactie