Functie decoder inbouw FLM 8175

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

Ik heb al gekeken bij de decoderinbouw voorbeelden maar niet kunnen vinden hoe hier een decoder in te zetten.

Dit is nogal nieuw voor mij. Ik ben de oudere stuurstands rijtuigen gewend met gloeilamples enz. Hier zit een printplaatjein met LEDs en twee draadjes.

Hoe sluit ik hier een decoder op aan. Kan ik de blauwe en de warte draad los solderen en aan de rood en zwarte draad van de decoder solderen en dan de witte en gele draad aan de printplaat waar de blauwe en zwarte draad voorheen zaten of gaat dat niet zo?

Bij voorbaat dank.



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door piksov »

Hoi ...

helaas zo simpel is het niet.

Ik moet even zoeken hoe ik het ook alweer gedaan heb ...

Volgens mij (even uit mn hoofd) zit onder de soldering van het zwarte draadje 2 aansluitingen.

Deze hebben we nog: https://www.1zu160.net/digital/einbaubs ... rwagen.php

Guus



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

Hé Guus, bedankt voor je antwoord.

Dat ziet er wel wat ingewikkelder uit dan ik gewend ben in die link :shock:

Ik heb ook geen blauwe draad op m'n decoder. De decoder die ik nog heb liggen is een D&H05C.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Marksintpancras »

https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=450

Kijk hier eens, heb hem met een Trainomatic omgebouwd, werkt perfect.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door piksov »

De D&H05C is een lokdecoder, ik zou voor dit soort stuurstanden een simpelere functie decoder nemen, dus b.v. een FH05B

Daar zit volgens mij wel een blauwe draad aan.

Ik heb nog even op de foto's gekeken die Mark had geplaatst op het andere forum.

Daar lijkt het erop dat zowel onder jouw blauwe als zwarte draad (op de print) een doorverbinding zit.

Door de draden los van de print te solderen en overtollig tin weg te halen zou je dan 2 aparte spoortjes moeten zien.

Wat Mark ook slim gedaan heeft is de stroomafname direct op de metalen plaatjes van de wagon solderen, metaal eerst even oppoetsen met b.v. een glasvezelpotlood of een stukje schuurpapier, dat soldeert veel makkelijker.

Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 19 feb 2022 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Mark. Kan je die in monkey see, monkey do taal/plaatjes doen?

Ik zie alleen maar draden spaghetti 7(8)7

Dacht dat ik het hele decoder inbouwen onder de knie had na 25 loks en 10 stuur stands en dan veranderen ze de boel weer :lol:


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Marksintpancras »

Afbeelding

Raymond, even de draden desolderen (ik doe het altijd met een desoldeerlint (Entlötlitze in het duits). En dan even bovenstaand plaatje volgen.

Succes _o_


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

piksov schreef: 18 feb 2022 19:46 De D&H05C is een lokdecoder, ik zou voor dit soort stuurstanden een simpelere functie decoder nemen, dus b.v. een FH05B
Klopt Guus. Normaal gebruik ik gewoon een functie decoder maar deze DH05 is defect. Denk dat de motor driver het begeven heeft want de verlichting brand wel maar rijdt niet.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

Marksintpancras schreef: 19 feb 2022 15:34 Afbeelding

Raymond, even de draden desolderen (ik doe het altijd met een desoldeerlint (Entlötlitze in het duits). En dan even bovenstaand plaatje volgen.

Succes _o_
Top bedankt Mark :Thumb


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

Net een Trainomatic decoder besteld. Daar zit wel zo'n blauwe draad aan. Ga volgende week solderen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door FidOo »

Raymond. Totaal onnodig. De dh05c kun je ook gewoon ene blauwe draad aan solderen. De aansluiting staat zelfs in de handleiding beschreven en om je te helpen, dit is de VS aansluiting en voert een +.

Gewoon bolletje soldeer op de loodpad en draadje vertinnen. Daarna samenvoegen en vast solderen


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt Joost,

Ik heb net een TOM LK2 binnen dus die gaat er in. Zat ruimte in dit ding. Ik bewaar de D&H wel voor als ik een wagen heb met minder ruimte.

Moet ik nog wat dingen doorslijpen in dit ding of gewoon alles aansluiten zoals bovenstaande suggesties? En moet er ook nog een resistor tussen de oranje draad en de grijze draad of wordt de decoder zonder ook herkent?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door FidOo »

Voor een functiedecoder geldt dat je geen weerstand nodig hebt om hem uit te lezen. Als je een lokdecoder gebruikt meestal wel. Maar ik zou het achterwegen laten omdat het programmeren ook zonder die weerstand zou moeten werken.


Overigens is het printje van mark zijn ombouw toch iets anders als die van jouw. Jij moet inderdaad wel even wat doorslijpen.

Afbeelding

Even tekst en uitleg:

Bij de rode lijntjes moet je de printsporen onderbreken. Ik doe dat met een scherp hobbymesje, aantal keer flink snijden en sleufje maken dan beetje frutten totdat er geen verbinding meer is.

Bij de blauwe aansluiting bij de gele LED's moet je boven even het koperspoortje blootkrassen (met datzelfde hobbymesje :) ) en daar dan je draad op solderen.
Blauw is dus de aansluitingen voor de gele LED's, Paars voor de rode LED's.
Onder in kun je de rode aansluiting bij de weerstand op dezelfde manier doen. (of direct aan de weerstand solderen)

Ik heb de polariteit er al bij gezet. (let op, meten is weten dus geen garantie, maar moet volgens de streepjes op de LEDs kloppen.)
Ik zou de blauwe draad vanaf de decoder onderin waar nu zwart zit aansluiten, en dan vanaf daar doorlussen naar waar nu de blauwe draad zit.

Geel en witte draad dus volgens hier boven waar de MIN staat aangegeven.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door FidOo »

O en wat ik zelf wel eens gedaan heb is de rode LEDs los gesoldeerd en 180 graden gedraaid terug gesoldeerd. Hierdoor hoef je maar aan 1 kan de printsporen te onderbreken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

^^ Dit is echt topuitleg voor een spoorloze als mij. Ik ben je wat biertjes schuldig als ik weer in NL ben volgende keer Joost.

Ben er net mee klaar (half 12 hier) en alles werkt maar met een gloeilampje tussen grijs en orange. Ik heb al een paar weerstandjes besteld. Die komen volgende week binnen. Ik heb de buffer balk er nog even af gelaten omdat ie toch weer open moet volgende week maar alles werkt zoverre.

Bedankt Joost, Guus en Mark weer. Echt top!

Even wat plaatjes van de bufferloze wagon....




Afbeelding

Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Marksintpancras »

@Fidoo, het printje in die van mij en Raymond zijn gelijk. Als je de af fabriek draden eraf soldeert en dan de eilandjes desoldeert dan zitten door de onderbreking. Zij zijn door het soldeer met elkaar verbonden.

Maar ook hier geld, er lopen meer wegen naar de juiste oplossing. :D

Maar wat ik van @Raymond (UK) niet snap, knal er meteen een Doehler & Haasse of Zimo functiedecoder in je heb geen problemen met uitlezen.

En over Doehler en Haase, de blauwe draad soldeer je er zo op.

Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de nieuwe Trainomatic functiedecoder.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door FidOo »

@Marksintpancras Nee jouw printje is echt anders als die van Raymond. Bij jouw lopen de koper sporen echt anders!

Tevens.. T-O-M decoders hoor ik goeie dingen over, vn diverse kanten.. Dus verwacht dat ie het prima doet.

@Raymond (UK) Altijd goed zo'n Biertje..
En dat gloeilampje en/of weerstandje gewoon lekker achterwegen laten. Uitlezen voor een functiedecoder is op het adres na totaal overbodig toch. Enige wat ie moet doen is. Lichtwissel en adres.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

@Marksintpancras D&H decoders zijn hier minder makkelijk te verkrijgen op dit eiland. Deze TOM decoder komt bij Sven van Tramfabirek vandaan. Die woont hier een stukje verder naar beneden. Die TOM decoders zijn goedkoper dan D&H functie decoders. 20 pond ofzo voor een Lokomander2. :geek:

@FidOo Zonder gloeilampje/weerstand kan ik de decoder niet uilezen en krijg ik een error. :?

TOM decoders zijn inderdaad goede decoders. Alleen jammer dat ze niet kunnen kruipen, zie hier.

Een TOM met een D&H er achter




I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door shoven »

Raymond (UK) schreef: 24 feb 2022 17:11 TOM decoders zijn inderdaad goede decoders. Alleen jammer dat ze niet kunnen kruipen, zie hier.

Een TOM met een D&H er achter
Auw! Wat een verschil.
Is dat met alle locs met een ToM decoder erin? Want het kan natuurlijk ook de combi loc/decoder zijn.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Onmogelijkhier »

Die met D&H gaat ook iets sneller, heeft dat er niet iets mee te maken?


Groeten Marcel V

piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door piksov »

... Hoi,

dan moet je die TOM een beetje meehelpen denk ik ...

Uit de handleiding:
cv61=80 PID P constant
cv62=120 PID I constant
cv63=40 PID D constant

De PID waarden zijn voor de motorregeling, mijn gevoel zegt dat het allemaal 'flinke' waarden zijn, maar ik heb natuurlijk geen idee hoe hun PID regeling eruit ziet.

Wat je kan doen is alle 3 de waardes flink verlagen naar b.v. waarde 10 ... en kijken wat er gebeurt...

Komt de trein niet of langzaam op gang dan verhoog je de waarden, b.v. naar 20

Ik zou de I waarde niet al te hoog maken,

Gewoon proberen, en als het helemaal niets wordt, dan de oude waarden weer terug zetten.

Guus



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

shoven schreef: 24 feb 2022 17:44 Auw! Wat een verschil.
Is dat met alle locs met een ToM decoder erin? Want het kan natuurlijk ook de combi loc/decoder zijn.
Geen idee Steven. Al mijn loks zijn FLM. Ik heb de decoder in deze lok vervangen met een D&H zodat ik deze twee ook in dubbel tractie kan gebruiken en de TOM in een lok gezet die nergens hoeft te stoppen.

Overigens, dit is alleen op stap 1,2 en 3. Vanaf 4 gaat het best vloeiend. (Twin Center 28 stappen)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

Onmogelijkhier schreef: 24 feb 2022 18:03 Die met D&H gaat ook iets sneller, heeft dat er niet iets mee te maken?
Allebei op de zelfde snelheid ingesteld maar de TOM loopt wat achter aan he eind door het haperen denk ik.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

piksov schreef: 24 feb 2022 18:30 ... Hoi,

dan moet je die TOM een beetje meehelpen denk ik ...

Uit de handleiding:
cv61=80 PID P constant
cv62=120 PID I constant
cv63=40 PID D constant

De PID waarden zijn voor de motorregeling, mijn gevoel zegt dat het allemaal 'flinke' waarden zijn, maar ik heb natuurlijk geen idee hoe hun PID regeling eruit ziet.

Wat je kan doen is alle 3 de waardes flink verlagen naar b.v. waarde 10 ... en kijken wat er gebeurt...

Komt de trein niet of langzaam op gang dan verhoog je de waarden, b.v. naar 20

Ik zou de I waarde niet al te hoog maken,

Gewoon proberen, en als het helemaal niets wordt, dan de oude waarden weer terug zetten.

Guus
Hé Guus,

Dit filmpje is al een jaar misschien wel twee jaar oud en we hebben het toen geprobeerd met andere waarden en geen verschil. Ik kan het draadje niet zo snel terug vinden. Misschien werkt het beter met andere merken?

Hopelijk zijn de D&H decoders binnenkort weer normaal verkrijgbaar. De enige die uit vooruit leverbaar is hier is de PD05.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Functie decoder inbouw FLM 8175

Bericht door Raymond (UK) »

Toch gevonden: linkything


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie