Knipperleds op DCC decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Belgaboy »

Hallo,

Momenteel heb ik een knipperde led (type SMB 0805) aangesloten (zonder weerstand) op de uitgang voor sluitverlichting van een ESU 50708 Led strip met DCC decoder. Bij aanschakelen van de sluitverlichting knippert de led zoals het hoort.

Als ik de led (met weerstand) rechtsreeks aan de baanspanning (ik rij digitaal) zet dan brand de led maar knippert niet (?)
Heeft dit iets te maken met het feit dat ik digitaal rijd? Mijn kennis van elektronica is beperkt maar ik vermoed dat de ESU 50708 reeds een ingebouwde weerstand heeft (wat het weglaten van de extra weerstand verklaart bij aansluiten van de knipper led) maar waarom knippert hij wel bij aansluiten op de uitgang en niet bij rechtstreeks aansluiten?

De uiteindelijke bedoeling zou zijn om een functiedecoder voor de led te zetten zodat ik de led kan aan- en uitschakelen wanneer die achterop een goederenwagen staat. Alleen wil ik wel dat hij knippert en niet continue blijft branden.

Wie kan dit verklaren (in lekentaal ;) )

Alvast bedankt
Patrick


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 886
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Hube »

Patrick,
Vermoedelijk zit het knipperen niet in de led maar in de elektronica op de strip. De led SMD 0805 is een standard led; SMD is de manier waarop de led gemonteerd wordt en 0805 staat voor de grootte van de led.
Overigens heeft de ESU 50708 al een decoder en kun je deze dus al aan- en uitschakelen en van alles instellen.
Een functie decoder zal niet werken in dit geval.

Uit de beschrijving:
"The integral ESU decoder supports, of course, both Motorola® and DCC and also works on DC analogue layouts. The operating mode is detected automatically. In addition to the basic maximum brightness adjusted with the control knob on the lighting strip, brightness may be further adjusted by means of the software. Various prototypical lighting effects such as soft dimming, fluorescent lamp effect, faulty fluorescent lamp, battery powered lighting and many others provide realistic results. The 11 LEDs are wired in several groups, which can be switched separately. Function mapping allows to assign the LEDs to the function button of your choice. Two additional outputs may be used for the red end-of-train lights or for directional lighting in a cab control car.
Of course, all effects can also be programmed once the lighting strip has been installed. Alternatively you may read out the values of your digital interior lights on the programming track."


groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Belgaboy »

Dag Gerard,

Ik denk niet dat het knipperen in de elektronica op de ESU strip zit, als ik de standaard meegeleverde 2 mm leds gebruik dan knipperen deze niet…

Mvg
Patrick


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Momfer »

Ik lees nergens dat je een gelijkrichter gebruikt. Als mijn veronderstelling juist is, dan sluit je een "wisselspanning" aan op de knipperled. De DCC spanning op de rails is namelijk GEEN gelijkstroom (DC) en ik vermoed dat dat het probleem door wordt veroorzaakt.

Probeer hetzelfde nog eens te doen, maar dan met een bruggelijkrichter voor de knipperled, of neem een diode op in serie met de schakeling.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 886
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Hube »

Hoi Patrick,
Ik heb jouw 1e bericht nog eens gelezen.
Je moet inderdaad eens proberen wat @Momfer voorstelt.
De led aansluiten op een gelijkstroom spanningsbron of via een gelijkrichter. Wel met een weerstand.
Als dat werkt zou je het met een functie decoder kunnen proberen. Ik ben er niet zeker van of de functie decoder een gelijkspanning levert.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Momfer »

Hube schreef: 03 mar 2022 20:30 Hoi Patrick,
Ik heb jouw 1e bericht nog eens gelezen.
Je moet inderdaad eens proberen wat @Momfer voorstelt.
De led aansluiten op een gelijkstroom spanningsbron of via een gelijkrichter. Wel met een weerstand.
Als dat werkt zou je het met een functie decoder kunnen proberen. Ik ben er niet zeker van of de functie decoder een gelijkspanning levert.
Een functiedecoder zal zeker een gelijkspanning leveren.

Voor zover mij bekend, is de basis van een dcc decoder een schakeling opgebouwd rondom een gelijkrichter.



Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Belgaboy »

Als ik het goed begrijp heeft de ESU 50708 led strip dus een gelijkrichter ingebouwd?
Dat zou kunnen verklaren waarom de led dan knippert. Is zeker een goede tip om eens een gelijkrichter voor de led te zetten en dan aan de rails an te sluiten.
Je hoort binnenkort het resultaat. Bedankt om mee te denken ! 👍


ESU ECoS II, ITrain

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Belgaboy »

Ik heb zonet een test gelopen. Als ik de knipperled aansluit via een gelijkrichter aan de rails dan brandt de led maar knippert niet…

Dezelfde knipperled via een DCC ledstrip (nu van E-Modell) en dan knippert die wel! (Aangesloten op uitgang voor sluitverlichting.)
Wie kan me verklaren waarom?

Mvg
Patrick


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Momfer »

Dat kan nog liggen aan het feit dat de bruggelijkrichter niet wordt afgevlakt. De schakeling in de led gaat dan eigenlijk elke keer uit. Met een condensator (elco) over de + en de - van de schakeling kun je de afvlakking realiseren.

Een elco van 100 microFarad (uF) of meer moet het probleem wel kunnen oplossen lijkt me.



Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Belgaboy »

Sorry maar ik dacht dat een condensator diende voor een continue stroomverzorging. Het is geen probleem van onderbroken stroom maar “iets” weerhoudt de led om te knipperen bij rechtstreekse aansluiting…

Via de ledstrip is er toch ook geen condensator aanwezig? Denk ik?


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Momfer »

zonder condensator ziet het signaal er uit als het linker signaal als je een bruggelijkrichter gebruikt:
Afbeelding

Het signaal gaat dus nog steeds naar nul, waardoor de knipperschakeling mogelijk niet werkt.
Rechts na de condensator gebeurt dat niet meer.



Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Belgaboy »

Ok begrepen.
Ga deze opstelling ook eens testen, welke condensator dien ik dan te gebruiken?


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Momfer »

Een elektrolytische condensator, kortweg elco. Dat is een polariteitgevoelige condensator en heeft dus een plus en een min. Een waarde vanaf 100 uF zou afdoende moeten zijn.

Let er op dat de spanning op de elco ruim hoger moet zijn dan de spanning waarop deze wordt aangesloten.



Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Belgaboy »

Hoi Rico,

Ik heb net de tijd gehad om dit even te testen en inderdaad na toevoegen van een condensator (Condensator 0,1F) knipperde de led!
Als leuke extra blijft de led nog naknipperen als je de spanning van de rails haalt.

Ik hoop nu dat een functiedecoder hetzelfde resultaat gaat geven.

Bedankt voor de fijne raad, wordt zeer geapprecieerd!

Groeten
Patrick


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Knipperleds op DCC decoder

Bericht door Momfer »

Mooi dat het uiteindelijk is gelukt. Zo leren we allemaal van elkaar. Mooi werk!

Groet,
Rico


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Plaats reactie