Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door bvandewetering »

Hallo,

Ik heb onlangs een PIKO V200 (40502) aangeschaft met daarbij een DH18a decoder. Het inbouwen van de decoder is simpel en appeltje eitje, maar de rijeigenschappen krijg ik niet echt goed ingeregeld.

Wat die rijeigenschappen betreft is er met name bij lage snelheid (decoderstappen 3-7 van 27) een erg 'hikkerig' gedrag van de loc. Vooral bij stap 4 is dit zichtbaar en hoorbaar.

Op zoek naar vergelijkbare problemen kwam ik het volgende draadje tegen: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 8a#p216239. Hierin wordt met name gewezen op de aanwezigheid van een condensator over de motoraansluitingen. Op de printplaat van mijn loc zit voor zover ik kan zien echter geen condensator die ik zou kunnen verwijderen.

Afbeelding

Ik neem aan dat die condensator al verwijderd is met de verwijderde brugstekker waar m.i. wel een condensator op zit.

Afbeelding

In het hierboven aangehaalde draadje wordt door Martin het volgende opgemerkt:
"Echter is D&H en HobbyTrain niet altijd een goede combinatie"
De vraag is of dit ook voor een D&H decoder in een PIKO loc geldt? Waarschijnlijk niet gezien de volgende reactie bij de buren:
Met Piko is Doehler meestal wel de mooiste combinatie.

Naast het probleem van het hikken bij lage snelheid vind ik ook de maximale snelheid nogal laag (net aan 100kmh), ook al staat CV5 op de maximale waarde (127). Wat is hier nog aan te doen.

Met welke CV's zou ik kunnen proberen de rijeigenschappen te verbeteren. Hierbij is vooral het hikken bij lage snelheid belangrijk. Afremmen met een sleep wagons is echt heel storend.

Suggesties voor oplossingen zijn meer dan welkom.

Met groet,

Ben



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door piksov »

zet cv9 eens op 2, dan heb je laag frequente aansturing, zou effect van de condensator minder moeten zijn..

enig verschil?

cv66 en cv95, als je daar waardes > 128 in zet, zou de lok nog sneller moeten gaan

cv49 zou je op 2 of 3 kunnen zetten voor iets hogere pulsbreedte, = meer energie naar de motor

je kan ook cv50 = 0 zetten, dan kun je zelf motor parameters instellen in cv56-cv59

Guus



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door piksov »

Het zou kunnen zijn dat er aan de onderkant van de print ook onderdelen zitten, maar om dat te checken moet je meer 'slopen' ...



Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door bvandewetering »

Hallo Guus,

Bedankt voor je opmerkingen.

Om te beginnen heb ik de onderkant van de print bekeken. Daar zit voor en achter een condensator op. Omdat duidelijk lijkt dat deze voor de front / sluitverlichting zijn, ga ik daar voorlopig niet aan slopen.

Voor CV-9 (bit 0 en 1) heb ik alle mogelijkheden geprobeerd maar geen duidelijk effect op de rijeigenschappen bij lage snelheid vastgesteld. Ook de verschillende mogelijkheden van CV-49 hebben geen zichtbaar effect.

Met CV66 en CV95 ben ik al eens aan het stoeien geweest, echter met een niet echt eenduidig effect op de hogere snelheden. Voorlopig staan ze beide weer op 0 (= uitgeschakeld).

Ik heb nu CV50 op nul gezet. Wat het effect van CV-56, -57, -58 en -59 is, is me nog niet echt duidelijk. Daar moet ik eerst wat verder induiken voordat ik daarmee verder ga.

Met groet,

Ben



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door piksov »

Hi,

cv56 = P van de PI regeling, waardes 0-7, standaard 3

cv57 = I van de PI regeling, waardes 0-3, standaard 3

cv58 = meettijd, waardes 0-3, standaard 1

cv59 = pulsbreedte, waardes 0-7, standaard 3


Je hebt het over hikkerig gedrag, ik zou P en I beide dan op een lage waarde zetten, probeer beide eens op 1.

Het kan zijn dat ie dan nog langzamer blijft rijden ...of dat het langer duurt voordat de lok op snelheid is

meettijd ook lager zetten, pulsbreedte hoger voor hogere eindsnelheid (denk ik)

zie b.v. https://doehler-haass.de/cms/pages/haeufige-fragen.php


Guus



Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door bvandewetering »

Bedankt Guus voor deze hulp. Ik ga er vanavond mee aan de slag.

De vraag is wel hoe het langzamer optrekken / afremmen zal uitwerken in iTrain. CV3 en CV4 staan beide op nul. De traagheidssimulatie wordt immers in iTrain geregeld.

Met groet,

Ben



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door piksov »

Itrain is voor latere zorg ...

De P bepaalt hoe hard je het gaspedaal indrukt, druk je hem 1cm in, 5cm of gelijk 10cm.
Als jij je gaspedaal maar 1cm indrukt, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je de 50kmh niet haalt
(de vergelijking klopt niet helemaal, maar ik kan even niets anders verzinnen)

Guus



Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door bvandewetering »

Dat is duidelijk Guus,

Maar als je de snelheid op 4 zet en het gaspedaal daar vasthoud, waarom dan dat hikkerige rijgedrag (of schokkerig dat is misschien een beter woord)? Dat lijkt toch op een "onrustige" terugkoppeling. Iets voor CV58 dus, of zit ik nu onzin te verkondigen?

Maarczoals gezegd, vanavond ga ik verder testen.

Met groet,

Ben



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door piksov »

snelheid op 4 voorbeeld: als jij hebt ingesteld dat het gaspedaal gelijk 5cm ingedrukt moet worden, dan zit je echt heel snel op die snelheid 4, en ga je waarschijnlijk veel te snel, dus laat je het gas weer los, dan ga je weer langzamer, dus gas weer 5cm in .. vergelijk het met een gaspedaal met maar 2 standen, uit en vol gas, dan is het heel moeilijk om daarmee een constante snelheid te rijden.

Dus het gas moet minder snel ingedrukt worden, de P moet dus kleiner.

guus



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door piksov »

Moraal van het verhaal, je moet altijd een beetje proberen.

De standaard instellingen zorgen ervoor dat de lok in ieder geval rijdt, dat is bij iedere decoder.

Soms moet je daarna tunen, dat hoeft niet altijd, maar soms moet het

Guus



Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door bvandewetering »

Guus,

Met je moraal ben ik het volledig eens. Ik heb dus vanavond allerlei combinaties van CV56 t/m CV59 geprobeerd. Omdat geen van de resultaten me echt kon bekoren. ben ik teruggegaan naar de basis (met CV 50 dus weer op 2).

Vanuit deze basis ben ik met CV2 gaan spelen en daarbij met name op het rijgedrag bij de lage snelheidsstappen gelet (stappen 1 t/m 7). Uiteindelijk blijkt de maximale waarde van CV2 (=15) het rustigste (minst schokkerige) rijgedrag op te leveren. Dat ik hiermee wat moet inleveren op het kruipen neem ik voorlopig maar voor lief.

Voor vanavond ben ik uitgeprobeerd. Morgen ga ik nog eens naar de hogere snelheden kijken.

Met groet,

Ben



Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door bvandewetering »

Hallo,

Na veel pogingen om de rijeigenschappen van mijn PIKO V200 te verbeteren blijf ik op een punt hangen. Het gestotter bij lage snelheid heb ik kunnen oplossen, maar bij hoge snelheid blijf ik met een groot vraagteken zitten. Deze vraag blijkt uit de onderstaande snelheidsprofiel (gemeten bij elk van de 27 stappen).

PIKO V200 - snelheidsprofiel.jpg
PIKO V200 - snelheidsprofiel.jpg (84.65 KiB) 757 keer bekeken

Tot en met stap 14 zijn de snelheden vooruit (rood) en achteruit (groen) nagenoeg gelijk. Bij hogere snelheid is er een grote afwijking te zien. Deze afwijking is bijzonder opvallen gezien de waardes van CV66 (Vorwärts Trim) en CV95 (Rückwärts Trim).
  • CV66 staat op 245 (de bijna op de maximale waarde is 255). De snelheid wordt dus t.o.v. de standaard verhoogd. Bij testen blijkt dit echter maar zeer beperkt het geval.
  • CV95 staat op 0 (de trim is dus uitgeschakeld).
Met andere woorden, zelfs met deze bijna maximaal verhoogde snelheid vooruit is deze snelheid vanaf stap 14 toch ruim 20kmh lager dan de snelheid achteruit.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Met vriendelijke groet,

Ben



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door piksov »

hmm. verdwijnt het verschil als je de trim voor beide richting gelijk maakt? (niet dat je stiekum de rijriching hebt omgewisseld in de decoder ...)

kun je ook eens vertellen welke firmware in de decoder zit? CV264 uitlezen ajb

Guus



Onderwerp starter
bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door bvandewetering »

Guus,

.... Nee, ik heb niet stiekem de rijrichting omgedraaid ....

Maar ik heb wel een volledige test gedaan met een in CV29 omgedraaide rijrichting. Dit gat het zelfde beeld, maar dan uiteraard omgekeerd.

Van de decoder heb ik de volgende waardes uitgelezen:
CV262 - versienummer: 3
CV263 - datum: 82
CV264 - revisienummer: 12
CV265 - datum: 50

Het snelheidsprofiel met CV66 en CV95 beide = 0 geeft een zelfde beeld. Hierbij is er vanaf stap 15 een zeer duidelijk snelheidsverschil (opnieuw gemeten vanaf stap 10).

V200 dup - snelheidsprofiel.jpg
V200 dup - snelheidsprofiel.jpg (79.48 KiB) 724 keer bekeken
Met groet,

Ben



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Rijeigenschappen van een PIKO V200 met een DH18a decoder

Bericht door piksov »

ik nie weet niet ...

Je hebt dan firmware 3.12 in je decoder zitten, dat is de laatste volgens mijn boekje

GUus


Plaats reactie