CV beginnersvraag 😳

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Drijfwerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:18
Locatie: Hemrik (Fr)

CV beginnersvraag 😳

Bericht door Drijfwerk »

Hallo allen
Op mijn eerste digitale verkenningstochten loop ik tegen het volgende aan. Er zijn vele soorten loc decoders. In mijn oude treintjes weet ik niet welk merk of welke soort er in zit. Als het goed is, zit in elke decoder het loc adres op CV3 (?). Maar zijn ook al die andere adressen bij elke decoder hetzelfde? Zo ja, is er ook een lijstje van welke functie op welke CV zit?
Ik ben benieuwd naar jullie raadgeving.
Groet
Cees



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: CV beginnersvraag 😳

Bericht door piksov »

Cv8 geeft een getal van de fabrikant van de decoder

Cv1 geeft altijd het adres

Bij Zimo of Doehler&Haas decoders kun je ook type decoder uitlezen door een extra cv te lezen

Groet
Guus


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: CV beginnersvraag 😳

Bericht door maarten »

Nee, bij verschillende merken zitten verschillende functies op andere CV-waarden. De gebruiksaanwijzing van de betreffende decoder geeft een overzicht wat waar op zit. Dus het is wel belangrijk dat je weet welke decoder in je loc zit. ;-) Weet je dat niet niet maar rijdt hij prima? Lekker laten zitten. Anders kun je via CV7 en 8 meestal wel achterhalen wat het voor decoder is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: CV beginnersvraag 😳

Bericht door Peter Ruifrok »

Maar op CV 1 zit wel altijd het loc adres. En verder kent DCC strikte afspraken over wat waar zit, zeker voor de lage CVs


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: CV beginnersvraag 😳

Bericht door XanderL »

Anders eens naar JMRI kijken. Deze gratis software herkent de meeste decoders en laat je dan ook de instellingen wijzigen. Soms komt hij met meerdere opties / varianten van dezelfde decoder. Een enkele keer gaat het mis, zoals bij de gecastreerde Loksound XL 3 (ik rij niet alleen N) die ESU aan Marklin geleverd heeft. Die worden als een normale XL 3 herkent en niet als de Marklin variant. Die laatste is maar heel beperkt instelbaar.
Als ik een gebruikte lok of 1 die ik lang niet gebruikt heb weer op de baan wil zetten gaat hij altijd eerst langs JMRI.



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: CV beginnersvraag 😳

Bericht door MadSeven »

Standard, Recommended, Mandatory op https://dccwiki.com/Configuration_Variable


Plaats reactie