Over functiedecoders

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RubenR
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2020 12:22

Over functiedecoders

Bericht door RubenR »

Beste forummers,

Ik wil graag iets vragen over functiedecoders. Ik ben nogal een beginner op digitaal gebied en ik kan na enig zoeken nog niet echt antwoord vinden op mijn vragen. Maar in plaats van droog de vragen te stellen, lijkt het me leuker als ik eerst een beetje vertel over waar ze vandaan komen.

Een tijdje geleden heb ik van mijn lieve vrouw een BR 003 voor mijn verjaardag gekregen. Het is de Minitrix 16031, een prachtige machine. Maar ik had alleen een analoog baantje uit de jaren ’80. Ik heb dus een digitale startset gekocht (Minitrix 11140) met een Mobile Station 2 erin. Nu rijden de BR 003 en de BR 146.2 dus samen hun rondjes op het digitaal gemaakte baantje uit de jaren ’80, met al hun lichtjes en geluidjes schakelbaar. Ik vind het fantastisch!

Later dit jaar brengt Trix een stuurstandrijtuig uit dat goed past bij de rijtuigen achter de BR 146.2, namelijk de Minitrix 18462. Dat rijtuig heeft sluitlampen waarvoor een functiedecoder nodig is. En daar beginnen de vragen. Ik begrijp dat een functiedecoder als een locdecoder is, maar dan zonder motoraansturing. Maar moet die functiedecoder dan ook een eigen adres krijgen? Komt die dan zeg maar als derde trein in de Mobile Station? Of kun je die koppelen aan de locdecoder? Kun je er ook meerdere functies mee schakelen, zoals bijvoorbeeld binnenverlichting? Kan ik dat (en andere functies) er zelf aan vast solderen?

Ik hoop dat iemand het leuk vindt om hier iets over te vertellen!

Mijn excuses als dit onderwerp al ergens uitgebreid beschreven is; ik ben dan kennelijk niet goed genoeg in zoeken.



FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Over functiedecoders

Bericht door FidOo »

Jouw uitgebreide verhaal en informatie is erg fijn.