voorzichtige start in digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

voorzichtige start in digitaal

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Ik wil een eerste kleine stap in digitaal maken, eigenlijk alleen om uit te proberen of het rijden met digitale loks zoveel beter is dan analoog. Ik gebruik nu een Heizwolf analoge treinbesturing die op zich al heel goed werkt, maar ik heb een Fleischmann Lok Boss te koop gezien (trafo en regelaartje) en overweeg om deze aan te schaffen. Op zich is dat toch voldoende, naast natuurlijk een lok met DCC decoder? Ik heb toch geen centrale nodig?

Alvast bedankt voor de reacties.



BartenThomas
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door BartenThomas »

Lok boss is idd genoeg. Deze heeft alleen 4 vaste lok adressen. 1,2,3 en 4. Maar om uit te proberen of als je met niet meer dan 4 loks rijd is het prima.
Een centrale heb je alleen nodig als je meer of via een PC wil aansturen.



FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door FidOo »

Voor de duidelijkheid, elk apparaat wat een dcc signaal maakt wordt een centrale genoemd. Dus ook een lokboss is een centrale.

Nu is een lokboss wel erg verouderd en beperkt dus als ik eerlijk ben weer ik niet of dat nou wel een goede indruk geeft van digitaal rijden. Je zou dan beter naar een gebruikte multimaus kunnen kijken. Die zal ongetwijfeld duurder zijn in aanschaf, maar mocht het niks zijn is die ook meer waard (en waarschijnlijk verlies je er niks op). Alleen als het bevalt (en persoonlijk denk ik dat je daar van overtuigd zult zijn) dan heb je er veel meer aan.

Maar misschien kun je eens bij een club of beurs in de buurt gaan kijken. Of een forumlid ofzo.
Weet niet waar je vandaan komt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door traiNiac »

Dank Joost, Bart en Thomas,

Ik ga op zoek naar en multimaus



erwin1z
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Misschien is een Trix/Märklin mobil station ook een goed alternatief.
Is ook voor redelijk bedrag te vinden.

Mvg
Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door traiNiac »

Dank voor de tip Erwin



Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door Sandopie »

Harry,

Als je voor de Mobile Station gaat, let er dan wel op dat het een Mobile Station 2 is.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door traiNiac »

Dank voor de tip Rinus,

Ik zie wel dat de Mobile Station 2 zeer vaak wordt aangeboden en dat het qua prijs met de Multimaus (incl. booster en trafo) niet veel verschil maakt. Ik heb alleen geen idee wat ik moet kiezen. Er zijn eigenlijk 2 aspecten die mijn interesse hebben gewekt: rijgedrag en onafhankelijk sturen van meerder loks. Ik zal niet overstappen met het doel een grote geautomatiseerde baan op te gaan bouwen. Het blijft voor mij toch nevenlijntjes en rangeren. En ik ben wel redelijke analoge besturingen gewend (Heizwolf en impulsbreedteregeling). Dus alle tips en adviezen zijn zeer welkom.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door shoven »

Een Multimaus kun je ook hergebruiken als je ooit de smaak flink te pakken hebt en bijvoorbeeld een Z21 wilt gaan gebruiken. Een 2e regelaar is vrij simpel toe te voegen.
Hoe dat bij de MS2 zit weet ik niet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door FidOo »

Als computer gestuurd rijden je voorkeur niet heeft dan maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Een multimaus heeft een wat hoge baanspanning voor N maar met de huidige generatie decoders is dat niet echt een groot issue meer. Verder heeft die inderdaad wat voordelen dat je makkelijker een 2e regelaar toe kan voegen. Wel kun je niet uitlezen met een standaard multimaus (icm met de oude zwarte booster die er bij zit)

Ik zou in dit geval die mobile station 2 verkiezen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door epocheales denken »

Hoi Harry,

Wat ook nog mogelijk zou kunnen als je het geld er voor uit wil geven is de Multimaus Pro, die kan wel CV adressen uitlezen en veranderen.
Zelf gebruik ik deze al jaren naar volle tevredenheid:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8443.0

Mocht je vragen hebben laat het dan even weten, ik heb thuis ook mijn wissels via Rocomotion (zit gratis bij de Multimaus Pro) aangestuurd, maar ook treinregeling behoort tot de mogelijkheden en signalen. Alleen Traincontrol van de zelfde ontwikkelaar Freywald is uitgebreider, maar die software kost dan gauw met een Rocomotion licentie zeker € 400...

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door traiNiac »

Dank allen,

Ik overweeg nu een Z21 start met een multimaus uit een startset of een Märklin Mobile Station 2 over te nemen. Lastig kiezen voor een beginner.
Ik begrijp uit Roco filmpjes dat je met de Z21 Start en multimaus wel de CV van decoders uit kunt lezen en wijzigen. Mara geldt dat voor elke Z21 Start?



FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door FidOo »

Volgens mij geldt dat inderdaad voor alle z21 (de witte dus, die wordt met een kleine z geschreven)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Joost,

En ook weer wat geleerd: Z21 (zwart) of z21 (startmodel, wit)



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door piksov »

MCH (miniatuur centrum hilversum), mijn lokale treinen meneer, verkoopt multimaus setjes en z21 ook los ...

Je zou daar je licht eens op kunnen steken ...

Guus



erwin1z
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door erwin1z »

Hallo Harry,

Ik heb zelf een mobile station 2 zwart met groene knop.
Märklin heeft hem ook met rode knop.
Ik gebruik hem alleen voor de aansturing van de loks.
Ik verander makkelijk het adres. CV instellingen kan je ook veranderen maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Wissels doe ik handmatig.

Op de Märklin site kan je veel informatie vinden over de mogelijkheden van de Mobile station 2.
Dit is het zelfde als die van Trix

Mvg

Erwin



erwin1z
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door erwin1z »

Harry,

Vergeten erbij te zetten, als je de nieuwste software op de Mobile station 2 hebt staan dan kan je tot 40 loks aansturen.

Erwin



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: voorzichtige start in digitaal

Bericht door Marksintpancras »

@traiNiac wat wil jij zelf met de digitale treinen??? Alleen rijden met de de basisfuncties qua verlichting. Of wil jij meer uit de digitale functie halen nu of in de toekomst, dus geluidfuncties.
Nieuwe loks aanschaffen met vele digitale dingen.

Een Lokboss, Central Station 2 en zo zijn verouderd, CS2 kan tot 16 functies aansturen.

Kijk wat goed voelt, wat bij jouw past en kies dan een centrale en/of systeem.
Er is zoveel keus, en al genoeg oude digitale apparaten, die op zich goed zijn. Maar niet F20 kunnen bedienen. :lol:

En anders eens vrijblijvend bij DTS op de koffie om eens rond te neuzen en van gedachte te wisselen. En ja, dat kan ook bij Huider of een andere winkel. Echter qua kennis van de Z21, Ecos Dinamo, CS3 is DTS net even de toegevoegde waarde om een juiste keuze te maken in het onbekende, en zeker als je weinig kaas van gegeten hebt.

En of digitaal beter rijdt dan analoog??? Dat is eens druifey een appel vergelijken. Ik vond analoog top rijden, echter qua aansturing van verlichting van de treinen en vooral diegene met poppetjes is het toch schitterend en zeker als er eentje met sound rangeert op een stationsemplacement.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie