Sluitlichten met NEM 651

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Sluitlichten met NEM 651

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Ik begin het digitale steeds beter te begrijpen. Klopt het dat met de ooit standaard 6-polige NEM 651-decoder de sluitseinen niet onafhankelijk van de frontseinen te schakelen zijn. Oftewel als de frontseinen branden, krijg je de sluitseinen aan de andere kant er gratis bij, en andersom?

In het echt branden de sluitseinen alleen bij ritten als losse lok of bij het duwen van een trek-/duwformatie. Als je trek-/duwtreinen rijdt is deze instelling rete-irritant.

Is hier nog een workaround voor of is het enige alternatief een ander type stekker of decoder erin solderen?

Mvg, Albert



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Sluitlichten met NEM 651

Bericht door Marksintpancras »

Beste Albert,

Bij een baureihe 112.1 die verleden jaar is uitgebracht heb ik dat zo opgelost:
https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=251


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Sluitlichten met NEM 651

Bericht door piksov »

Hi @Albert

je hebt gelijk.

Nem651 is heeeeul oud ... in die tijd hadden we nog geen sluitverlichting, alleen wisselende frontseinen.

2 functieaansluitingen zijn daarvoor genoeg, en die hebben we dus ook op die nem651 stekker. LichtVoor en LichtAchteR

Wil je het makkelijk, dan zou ik kijken of je dat soort loks kunt kopen met een next18 aansluiting, daar zitten op de stekker meer functieuitgangen, bij veel fleischmann loks die ik heb kun je dan diverse lampjes apart schakelen.

Heb je een lok met nem651 dan kun je ombouw zoals @Marksintpancras die heeft beschreven uitvoeren.
Maar die ombouw doe je dus buiten de nem651 stekker om, maw extra draadjes direct naar de decoder.

Wat ik trouwens ook een aantal keren heb gedaan bij een trek-duw lok om de verlichting aan de trein kant helemaal uit te schaken.
Dan heb ik maar aan 1 kant lampjes, die of rood of wit zijn.

groet,
Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 03 jul 2022 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Sluitlichten met NEM 651

Bericht door FidOo »

Tja het verhaal over de nem651 is eigenlijk al genoeg uitgelegd en ook het voorbeeld van Mark is duidelijk. Uiteindelijk is eigenlijk elke lok wel aan te passen zodat de sluitverlichting apart werkt. Het verschilt alleen per lok hoe eenvoudig of lastig dat is.

Mocht je zo'n lok hebben waarvan je de verlichting aan wilt passen dan kun je hier op 't forum wel om hulp vragen. Eventueel met scherpe foto's kunnen we je vast wel op weg helpen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Sluitlichten met NEM 651

Bericht door Appie173 »

Tja, mijn vrees blijkt werkelijkheid. Ik heb twee specifieke stammetjes hiervoor. 4 Silberlinge met Karlsruher Kopf en 3-assige Umbauwagen met Mitteleinstiegsteuerwagen. Hans heeft nu een BR 141 in de opruiming van Fleischmann, maar met Nem 651. Mogelijk ook nog een Hobbytrain, maar die is ook met 651. Ik had voor de Umbauwagen eerst de BR 23 van Fleischmann aangeschaft, maar zonder rode sluitlichten is die al helemaal Wendezugunfähig.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Sluitlichten met NEM 651

Bericht door FidOo »

Die fleischmann en Hobbytrain loks. Als die al voorzien zijn van rode sluitverlichting dan kun je die toch prima ombouwen.

Die 23 is al een stuk lastiger omdat die sowieso geen rode verlichting heeft.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Sluitlichten met NEM 651

Bericht door Rick »

Als het om de Fleischmann 734104 gaat, deze heeft volgens de Fleischmann site zelf alleen frontseinen. Bij de Hobbytrain 110/140 is geen ombouw nodig, de verlichting kan per zijde worden uitgeschakeld.


Plaats reactie