Z21 (zwart) met DR4088RB-LN alleen als doorgeefluik

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mgrim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2019 20:51

Z21 (zwart) met DR4088RB-LN alleen als doorgeefluik

Bericht door mgrim »

Hey hoi!

Al enige tijd gebruik ik een DR5000 met meerdere DR4088LN terugmelders, maar ik ben echt heel, heel erg verdrietig geworden van de betrouwbaarheid van de LAN- of USB-verbinding tussen de DR5000 en mijn PC met iTrain. Of laptop. Of mijn linux-machines. Soms draait dit voor een klein half uur naar behoren maar meestal gaat de communicatie tussen DR5000 en de PC binnen 5 minuten mis. Zelfs met mijn achtergrond in ICT en telematica krijg ik niet mijn vinger op de zere plek. En nu wordt het tijd voor iets dat wel betrouwbaar werkt.

Na wat onderzoek wil ik die DR5000 gaan vervangen door een Z21 (een zwarte), maar wel met behoud van de DR4088LN units die al her en der onder de baan zitten. Nu begrijp ik dat ik dan de eerste DR4088LN vervangen moet worden door een DR4088RB-LN (voor de Roco-bus). Maar... die eerste terugmeldunit, met terugmeldadress 1 tot en met 16, die zit op dit moment wel op een erg onhandige plek om te vervangen of te herprogrammeren. Dan moet ik wel heul veul loshalen en slopen.

Nu mijn vraag... zou ik een DR4088RB-LN op een Z21 aan kunnen sluiten, als eerste terugmeldunit, maar dan alleen als interface naar alle 4088LNs die al onder de baan zitten? Effectief doet deze 4088FB-LN dan niks (beetje duur, maar liever dat dan alle ergernis van nu). Is het dan voldoende om de 4088RB-LN terugmeldadressen te geven die gewoon niet op de baan voorkomen?


Martin
NS-modelbaan in ontwerp. Aansturing met Z21 en iTrain 5.x

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 (zwart) met DR4088RB-LN alleen als doorgeefluik

Bericht door FidOo »

Je hoeft die 4088ln niet te vervangen. De Z21 heeft toch gewoon een loconet aansluiting.

Ik heb mijn S88 melders aangesloten op een s88 naar loconet converter en zo aangesloten op m'n Z21.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Z21 (zwart) met DR4088RB-LN alleen als doorgeefluik

Bericht door Albert »

Ik herken jouw problemen met de USB poort naar de DR5000 totaal niet.
Werk al een paar jaar met een dergelijke configuratie zonder ook maar een probleem gehad te hebben. Vanwacht dat dit ook geldt voor vele andere gebruikers, anders stond het hier vol met dit soort klachten en dat is de laatste jaren zeker niet het geval. In oudere firmware versies van de DR5000 was dat overigens anders.
Misschien moet je daar toch eens induiken voordat je allerhande andere oplossingen gaat zoeken.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 (zwart) met DR4088RB-LN alleen als doorgeefluik

Bericht door FidOo »

Mijn eerste dr5000 ook gedonder gehad.
2e dr5000 met een niet legale CE voeding welke niet kortsluitbestendig was. Daarna maar na advies van Martin Domburg een Z21 gekocht.
Voor adviezen zou ik je ook aanraden om eens bij hem aan te kloppen of bij Hans.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
mgrim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2019 20:51

Re: Z21 (zwart) met DR4088RB-LN alleen als doorgeefluik

Bericht door mgrim »

FidOo schreef: 14 jul 2022 20:02 Je hoeft die 4088ln niet te vervangen. De Z21 heeft toch gewoon een loconet aansluiting.
Ah! Dat is mooie informatie, want daar heb ik overheen gelezen. Dat maakt het leven makkelijker. :)


Martin
NS-modelbaan in ontwerp. Aansturing met Z21 en iTrain 5.x

Onderwerp starter
mgrim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2019 20:51

Re: Z21 (zwart) met DR4088RB-LN alleen als doorgeefluik

Bericht door mgrim »

Albert schreef: 14 jul 2022 20:40 In oudere firmware versies van de DR5000 was dat overigens anders.
Thanks: ik ga nog één keer de laatste firmware er opzetten, misschien dat dat helpt. Als de ellende dan niet weg is, dan ga ik zo'n Z21 toch maar eens proberen.


Martin
NS-modelbaan in ontwerp. Aansturing met Z21 en iTrain 5.x
Plaats reactie