roco z21 multiloop

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jaapb
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2022 20:22

roco z21 multiloop

Bericht door jaapb »

ik heb de z21 multiloop gekocht om een keerlus te verhelpen nu ben ik niet zo technisch en zou hier graag hulp voor willen hebben om deze aan te sluiten
zelf al wat geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar wie zou mij kunnen helpen



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: roco z21 multiloop

Bericht door piksov »

Hi Jaap,

in welke variant wil je dit ding gebruiken?

Met de bezetmelders voor kortsluitvrije omschakeling, of in de stand dat met kortsluitdetectie?

De 1e stand is moeilijker te implementeren dan de 2e

Guus



Onderwerp starter
jaapb
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2022 20:22

Re: roco z21 multiloop

Bericht door jaapb »

hij moet omschakelen in de keerlus dat is het enige wat hij moet doen



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: roco z21 multiloop

Bericht door piksov »

zucht ... heb je de handleiding zelf al gelezen?



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: roco z21 multiloop

Bericht door Marksintpancras »

jaapb schreef: 17 jul 2022 13:59 hij moet omschakelen in de keerlus dat is het enige wat hij moet doen
Jaap, dat snappen we de meeste hier op dit forum dat een keerlusmodule er is om de stroom probleemloos om te schakelen in een keerlus.


Echter niemand hier op dit forum kent jouw modelbaan, dus de situatie waar die ingebouwd dient te worden.

In de handleiding van de Z21 staan verschillende aansluitvoorbeelden, zowel analoog als digitaal. Met en zonder bezetmelding.

Welke wil jij gebruiken? Met bezetmelding pagina 7 en 8 (@piksov met bezetmelding zijn er zelfs 2 smaken) of de kortsluiting variant en dat is dan pagina 6 van de handleiding

En is dit antwoordt niet voldoende geweest, even om support vragen bij de winkelier die hem jouw verkocht heeft.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
jaapb
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2022 20:22

Re: roco z21 multiloop

Bericht door jaapb »

bedankt voor de positieve benadering van mijn vraag
natuurlijk heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen
maar ik ben nieuw in deze wereld van het digitaal rijden en had gehoopt op hulp maar als ik zo behandeld wordt als domme man vind ik niet prettig
dus daarom nogmaals de vraag wie kan mij helpen



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: roco z21 multiloop

Bericht door Marksintpancras »

Dan nog een keer proberen jouw te helpen:

Beste Jaap,

Heb jij in jouw baan bezetmelders???

Zo ja, wil jij deze ook inbouwen in de keerlus????



Ik las ook dat jij zelf wat geprobeerd heb, waar loop je tegen aan??? Beter gezegd, wat heb jij geprobeerd?? Welk draad waar aangesloten bijvoorbeeld


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: roco z21 multiloop

Bericht door Wim Ros »

Jemig dat mag wat kosten, voor dat geld koop je drie andere keerlus modules die je eenvoudig aansluit en die werken volgens het stroomdetectie systeem, oftewel nooit een kortsluiting.

Mvg
Wim.



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: roco z21 multiloop

Bericht door piksov »

in de simpelste variant ... (niet per se de best variant, maar laten we het ding eerst eens aan de gang proberen te krijgen)

Er zitten 2 groene blokjes op dit apparaat,

1 blokje van 2, hierop sluit je je digitale spanning aan

Op de 2 aansluitingen daar gelijk naast, op het grotere groene blokje sluit je de rails -in- de keerlus aan.

Je moet de keerlus op 2 plaatsen isoleren van de rest van de baan, die isolatie moeten in beide rails worden gemaakt.

Als laatste moet het lampje 'sensor only' UIT zijn, doet ie dat wel, dan moet je het knopje bij sensor only 3 seconden indrukken, dan zou het lampje uit moeten gaan

succes,
Guus
Afbeelding


Plaats reactie