Arduino met DCC shield van Arcomora

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door Hube »

Hallo, ik ben bezig met het installeren van een Arduino met een DCC/power shield van Arcomora en de Mardec sketch.
Ik heb nu het probleem dat de servo’s uitslaan als de (externe) spanning op de servo’s gezet wordt.
Dit mag natuurlijk niet als er een wissel mee wordt bediend.
Nu las ik op een ander forum dat dit probleem opgelost kan worden door een 4k7 weerstand tussen de V+ en de signaal aansluiting van de servo te plaatsen.
Heeft er iemand hier ervaring mee? Is het probleem dan daarmee ook op termijn opgelost of “slaat” de servo toch nog soms uit als er spanning opgezet wordt. Bijvoorbeeld als de baan wordt ingeschakeld?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door Hube »

Wat mij betreft wordt dit draadje gesloten.
Ondanks de hulp op het andere forum blijf ik storingen krijgen.
De Arduino met toebehoren verdwijnt weer in de la.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door peter5143 »

Hallo Hube,

Ik lees het nu pas....
Maak je gebruik van de DCCnext?
Ik weet niet hoe je je config van je sketch ingesteld hebt, maar als je de algemene info kunt instellen staat daar hoe op te starten. Je kunt daar invoeren dat deze terug leest naar laatste gebruikte vorm. Programmeer vorm of gebruiksvorm. Misschien dat daar iets verkeerds staat?



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door tv_man »

Misschien een idee om de maker van Arcomora aan te schrijven? Het lijkt me dat hij dit probleem of reeds is tegengekomen en er een oplossing voor heeft óf er aan zou kunnen werken om het op te lossen? Heb verder geen ervaring met dit systeem (al lijkt het me gaaf om ermee aan de slag te gaan als ik onbeperkt tijd zou hebben!)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door peter5143 »

Ik zelf heb van de maker de DCCnext en loconet prints gebruikt. Na wat tegenslagen (eigen fouten) werkt het naar behoren!
Zelf heb ik een paar keer wat aan heb gevraagd en krijgt altijd tegen bericht. Zeker de moeite waard!



Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door Albert »

Beste Hube,
We gebruiken op de clubbaan en op mijn eigen baan diverse DCCnext Arduino’s van Arcomora, met de Mardec software, maar dit probleem nog nooit gezien.
Gebruik je de DCCnext hardware of een andere Arduino hardware?
Zoals hierboven ook al aangegeven, heb je al contact opgenomen met de ontwerper van Mardec software. Ook wat dat betreft heb ik positieve ervaringen.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door fenix »

Vanwege de dcc vermelding in de titel had ik dit draadje nog overgeslagen.
Het zou zomaar kunnen dat het dcc aspect helemaal niet meespeelt.

Voor een eerder servo project liep ik tegen de situatie aan dat een opstartende servo ongecontroleerd kan uitslaan. Voor dat servo project lostte ik dat op door de voedingspanning van de servo's pas aan te zetten nadat er een positie signaal beschikbaar was. Wel zorgen dat je als eerste de GND verbinding hebt.
(servo voeding via relais dat door de arduino wordt geschakeld en GND direct aan de voeding. Relais inschakelen als het servo positie signaal ook op de servo staat)

succes,
Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door Hube »

In het begin sloeg de servo uit bij het opstarten.
Dat is verholpen door een 4K7 weerstand tussen de V+, van de externe voeding voor de servo, en de signaal draad van de servo te zetten.
En een 2200 uF condenstor op de + en - van de externe voeding.
Hiermee was dit probleem opgelost.
Maar kreeg ik er een ander probleem voor terug;
Als ik de voeding van de shield/ Arduino uitzet dan verspringt de servo.
Op de andere forums ook al een handvol suggesties gekregen en gevonden maar de oplossing zit er nog niet bij.

Achter elkaar de voedingen aan of uitschakelen hielp ook niet. Alleen als ik de voeding voor de shield en Arduino na lang wachten uitschakelde dan versprong de servo niet. Het probleem zit in de voeding(en) misschien in combinatie met goedkope servo’s.

Maar ik laat het hier even bij. Eerst wil ik de uitbreiding van mijn baan afmaken. Voor de extra wissels ga ik op zoek naar een servodecoder.
Hoewel die ook schaats zijn op dit moment.

Bedankt voor jullie reacties en aanbevelingen,
Met vriendelijk groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door Albert »

Beste Hube,

Waarom beantwoord je nu niet eerst gewoon de gestelde vragen van mensen die je willen helpen. Als je niet geholpen wilt worden, dan moet je hier ook niet je vraag stellen en tussen neus en lippen door ook maar even een goedwillende man van Arcomora zwartmaken. Bijzondere manier van doen toch?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door Hube »

Albert schreef: 08 jan 2023 19:47 Beste Hube,

Waarom beantwoord je nu niet eerst gewoon de gestelde vragen van mensen die je willen helpen. Als je niet geholpen wilt worden, dan moet je hier ook niet je vraag stellen en tussen neus en lippen door ook maar even een goedwillende man van Arcomora zwartmaken. Bijzondere manier van doen toch?
Sorry?
Ik heb in het verleden heel goed contact gehad met Nico Teering,
Ik ben me er niet van bewust dat ik hem ergens heb zwart gemaakt. En ik zou dat ook zeker niet willen doen
En welke vragen heb ik niet beantwoord?
Ik heb via 2 forums een redelijk aantal suggesties gehad van goedwillende forumleden en heb het e.e.a. ook geprobeerd cq opgevolgd, ook aanbevelingen die Nico in het verleden bij soortgelijke probleem heeft gedaan.
Ik ben me baan aan het aanpassen en heb voor nu er even voor gekozen om me op anderen zaken te richten.
Dus als iemand zich niet gewaardeerd voelt dan bij deze mijn excuses maar ik ben me er niet van bewust.
Met vriendelijke groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Arduino met DCC shield van Arcomora

Bericht door Marksintpancras »

Albert schreef: 08 jan 2023 19:47 Beste Hube,

Waarom beantwoord je nu niet eerst gewoon de gestelde vragen van mensen die je willen helpen. Als je niet geholpen wilt worden, dan moet je hier ook niet je vraag stellen en tussen neus en lippen door ook maar even een goedwillende man van Arcomora zwartmaken. Bijzondere manier van doen toch?
7(8)7 staat aan het begin dat de topic opener hem weer in de la opbergt ivm behoudt van storingen, is niks zwartmaken bij, dat kunnen heel veel oorzaken hebben. Mijn Moskvich 3 auto staat ook om de haverklap stil :lol: ik maak hun daarmee ook niet zwart. De politie zet me om de haverklap stil.

Maar de bier en chips staan hier gered :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie