Baanvakken

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rohald
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2023 10:50

Baanvakken

Bericht door Rohald »

Goedendag.

Na jaren terug een Marklin analoog baan te hebben gehad ga ik opnieuw beginnen maar dan in spoor N en tevens digitaal. Aangezien digitaal nieuw voor mij is zou ik graag jullie mening willen? Ben me al een tijdje aan het inlezen en Youtube aan het kijken.

- Kloppen de baanvakken? of moet ik de kleine sporen bij het station en laadplatform ook aanduiden als baanvak en tevens voorzien van bezetmelders?
witte delen.
- Hoeveel bezetmelders per baanvak? ingetekend is 2 per baanvak op de doorgaande sporen en op de rangeersporen 1.
- Welke versie DR4088 raden jullie in mijn situatie aan? ( dacht zelf de DR4088Rbus )

Wat algemene info.
- Bovenzijde 190 cm , Linkerzijde 150 cm, 70 cm diep ( 2 modules eventueel om in de toekomst te verplaatsen )
- Fleischmann rails zonder bedding. ( baanplan is ingetekend maar ga zoveel mogelijk vervangen door Flex )

Het volgende wil ik gaan aanschaffen / Gebruiken:
- DR5000.
- Eerste aansturing tijdens bouw via Z21 app Daarna Itrain.
- Op de baan Max 3 locs rijdend met max lengte 55 cm waarvan 1 treinstel type lint max 20 cm.
- Plus enkele loc op de rangeersporen.

Morgen maar eens in Houten gaan kijken?

Bedankt voor de info.

Mvg, Rohald
Bijlagen
module-min.jpg
module-min.jpg (88.77 KiB) 438 keer bekeken



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: Baanvakken

Bericht door MJMaverick »

Hi Rohald,

De baanvakken zien er wat mij betreft prima uit. De witte delen zie ik als wisselstraten en kun je maar hoef je niet als baanvak te definiëren. De redenatie (althans, als ik het goed begrijp...) is dat de korte sporen tussen de wissels bij 1 van de wissels horen (het wissel waarbij de sporen aan de scherpe kant zitten). Ik heb mijn wisselstraten voorzien van een bezetmelder om zo het sein in het vorige baanvak sneller op rood te laten gaan. Maar hier zijn verschillende mogelijkheden voor, er zijn vast mensen met een andere mening.

Persoonlijk gebruik ik 2 bezetmelders per baanvak. Behalve bij opstelsporen, daar gebruik ik er 1. Op langere baanvakken zouden er 3 gebruikt kunnen worden zodat de aansturing (iTrain bijvoorbeeld) een beter beeld heeft van waar de trein op dat moment is qua positie, of deze baanvakken opdelen in kortere baanvakken. Toen ik eenmaal aan het rijden was met baanvakken heb ik nog baanvakken opgedeeld om zo het lopen van de treinen mooier te laten verlopen. Wanneer het volgende baanvak bezet is zal een trein in het vorige baanvak gaan afremmen om aan het einde tot stilstand te komen. Wanneer dan het volgende baanvak vrij komt zal hij weer versnellen om op de 'normale' snelheid te komen. Dit vond ik niet mooi, vandaar dat ik meerdere baanvakken heb gemaakt op langere stukken.

Ik gebruik de z21 als interface/centrale naar de baan. Daarop het ik de Digikeijs D4088RB-CS aangesloten voor bezetmelding en die werkt prima. Bij jouw Z21 heb je meerdere mogelijkheden maar volgens mij is het om het even welke versie van de 4088 je gebruikt. Maar ook hier hoop ik dat anderen een meer uitgesproken mening hebben ;).

Waarom overweeg je naast de Z21 ook een DR5000 aan te schaffen? Dat lijkt me dubbel geld uitgeven, aangezien beide dezelfde functies hebben. Of mis ik iets?

Oh, en ik vind aansturen met iTrain echt erg leuk, dus daar zou ik sneller me starten ;). Maar dat is persoonlijk.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
Rohald
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2023 10:50

Re: Baanvakken

Bericht door Rohald »

Hallo Marnix

Bedankt voor je reactie.
Dat is nog het overwegen waard om de wisselstraten ook te voorzien van een melder. Zelf dacht ik ook al om op lange secties een extra melder toe te voegen.

Wat betreft de centrale. Met de dr5000 kun je aansturen met de z21 app. Dit zal ik alleen gebruiken in de opbouwfase. En daarna dan verder met itrain. Maar het kan nog veranderen.

Vandaag eerst maar eens naar de beurs in Houten.

Fijn weekend



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: Baanvakken

Bericht door MJMaverick »

Ik lees nu pas goed wat je echt getyped hebt. Je hebt het alleen over de app inderdaad, niet over de Z21 als centrale/interface. Excuus voor de verwarring.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

FidOo
Berichten: 5658
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanvakken

Bericht door FidOo »

Zou de dr5000 links laten liggen en doorsparen voor de Z21 zelf. Of de centrale van yamorc (weet 't type Nr niet) welke een soort verbeterde versie is van de dr5000.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Baanvakken

Bericht door Ipharra »

Typenummer van de centrale is YD7100 eventueel uit te breiden met de YD7101-extension of beide in een set aanschaffen, worden volgens info Q2 2023 leverbaar.
Meer info hier te vinden:https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3222359343


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie