Functiedecoder voor arnold HH2445

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door scighera »

Goedemorgen,

Gisteren is de Arnold HN2445 (Renfe AVE S-103) binnengekomen.
Als locdecoder heb ik inmiddels al een DH18A geïnstalleerd, deze staat nog op stock settings.

In het stuurstand rijtuig zit een NEM651 aansluiting voor de functiedecoder. Kan ik hier voor een een DH PD10MU locdecoder gebruiken?
-Ik lees dat dit problemen kan geven door overhitting aangezien er geen motor in zit, klopt dit?
-programmeren kan lastig zijn door gebrek aan weerstand.

Aangezien ik deze decoders heb liggen, en het lastig is om betaalbare NEM651 functiedecoders te vinden overweeg ik de PD10MU.

De train o matic en digikeijs fucntiedecoders zijn allemaal met draad ipv stekker, eventueel kan ik deze ook passend maken natuurlijk.

Alvast bedankt!



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door piksov »

gewoon doen!

je zal idd wat problemen hebben met programmeren, meer met het lezen van waarden en de terugmelding dat het programmeren gelukt is, daar is idd een motor of een weerstand voor nodig. Maar wees eerllijk, hoe vaak doe je dat?
Waarschijnlijk kom je toch niet veel verder dan het aanpassen van het adres in cv1 ... rest lijkt me redelijk standaard voor een functie decoder

Dat verhaal van opwarmen kan ik niet plaatsen ...

Ik doe iets soort gelijks met de stuurstanden in de HN408 7 en HN4117 sets, daar gaan ook oude lok decoders in, werkt uitstekend

Guus



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door FidOo »

Ik heb al zovaak (defecte) lokdecoders gebruikt als functiedecoders.... vaak is er dan een motoruitgang defect.
Zou geen enkel probleem mogen geven, verder heeft Guus het eigenlijk al helemaal uitgelegd.

Ik heb wat slechte ervaringen met Digikeijs Functiedecoders dus ik zou die afraden.
De FH05 was altijd een goed alternatief maar die zal nu net zo duur zijn als de PD10MU verwacht ik.
Laatst gewijzigd door FidOo op 13 jan 2023 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door piksov »

nabrander: het enige wat je in de gaten moet houden als je een lokdecoder gebruikt, die heeft alleen Licht Voor en Licht Achter op de nem651.

Een functie decoder heeft op de plaats van de motor aansluitingen 2 extra aux uitgangen.

Als het rijtuig extra functies heeft op die aux uitgangen kun je die niet aansturen met een lokdecoder

Guus



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door Rick »

Gaan die extra functies ook niet aan als je de motor aanstuurt?



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door piksov »

nee, functies schakelen officieel tegen de 'plus' van de decoder (dat is de blauwe draad), vaak ook tegen de 'massa' van de lok, dat is 1 van de 2 rail aansluitingen (dat is de zwarte draad)

De motoraansluiting is weer helemaal los van alles

Guus



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door scighera »

Bedankt voor de input!

Dan ga ik het gewoon proberen :) ik had een paar extra meebesteld als reserve.

Ik heb ergens de FH05 kunnen vinden voor ca 20,00, maar met 2-3 weken levertijd vraag ik me af of hij ooit geleverd gaat worden. Überhaupt zijn de levertijden en prijzen fors moment, ook voor FH18A, jammer, aangezien je zonder sound de extra functionaliteit van next18 niet nodig is.
Als je nu een nieuwe loc koopt ben je gelijk 40 euro kwijt om deze te digitaliseren door next18.

Ik kan gewoon dezelfde ID toewijzen aan de stuurstand als aan de motorwagen toch? Even kijken of hij dan gelijk de juiste kleur licht bij de juiste rijrichting schakelt.

Weet trouwens iemand welke maat schroevendraaier passend is voor de schroefjes op de draaistellen bij de arnold ICE3? Ik heb 2 sets schroevendraaiertjes liggen, maar geen een is passend. De stroomdoorvoer is namelijk niet perfect, dus wil ze even goed ontvetten.



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door piksov »

Ik weet nog wel een paar FH18A .... bel maar eens met Modelbouw Centrum Hilversum.

Jan (de eigenaar van het 'plaatselijke clubhuis' ) heeft ooit DH18 lokdecoders willen bestellen maar heeft FH18 besteld ...

Guus



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door piksov »

Idd, stuurstand hezelfde adres geven als het motorrijtuig.

Als de verlichting verkeerd om gaat -alleen de stuurstand- om programmeren.

cv33 dan op 2 en cv34 op 1

Normaal staat cv33 op 1 en cv34 op 2 ..

Guus



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door scighera »

Bedankt voor de tips, zal dat even noteren voor de stuurstand!

Ik bedoelde ook de DH18A, was een typefout aan mijn kant excuses.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Functiedecoder voor arnold HH2445

Bericht door Rick »

Of je plaatst de DH18 er andersom in, dat werkt ook. :)
piksov schreef: 13 jan 2023 18:52 nee, functies schakelen officieel tegen de 'plus' van de decoder (dat is de blauwe draad), vaak ook tegen de 'massa' van de lok, dat is 1 van de 2 rail aansluitingen (dat is de zwarte draad)

De motoraansluiting is weer helemaal los van alles

Guus
Oké, ik heb enkele locs waar de verlichting wel mee schakelt als je de decoder verkeerd om erin zet maar bij een stuurstand werkt dat niet.


Plaats reactie