Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Bericht door Nijboer »

Hallo,

Onlangs de verleiding niet kunnen weerstaan: De Fleischmann BB7200 aangeschaft. Het ging om een analoge versie, dus er moest
ook nog een decoder bij. Dat is de Kuhn N045 next18 geworden.

Die heb ik er met enig gehannes ingekregen, dit heeft Fleischmann niet mooi gemaakt. De decoder zit aan de onderzijde.
Om daar goed bij te kunnen, moeten er draden worden losgesoldeerd. Volgens mij was dat nou net niet de bedoeling van
een plug and play systeem, maar goed.

Het viel mij op dat de sluitlichten niet aan gaan!
Wel als ik een functietoets gebruik, dacht F1 of F2. Maar daarmee schakelt de boel niet automatisch.

Is dit normaal? Ik heb namelijk ook de BB22000 maar die heeft van Fleischmann al een sounddecoder gehad.
Die schakelt wel automatisch. Deze zet de verlichting trouwens ook wat vertraagd aan, leuk effect.

Is dit iets dat met de decoder opgelost kan worden? Of is de N045-next18 geen handige decoder (icm deze locs) ?

Groet,
Collin



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Bericht door piksov »

Gokje staat cv56 wel op 3?


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Bericht door mini rijder »

Hoi Collin,

Wat jij hierboven beschrijft zijn de standaard instellingen van de decoder. Dus dat de sluitlichten niet meeschakelen met de frontverlichting, deze hebben bij next18 een elk een eigen uitgang.
Dit kun je veranderen via de CV's voor functiemapping, welke dit zijn zul je moeten opzoeken in de handleiding van je decoder. Maar voor F0 worden twee CV's gebruikt, eentje voor vooruit en een voor achteruit.
Om de sluitverlichting met de frontverlichting mee te laten schakelen, moet je de waarde van de uitgang van het sluitsein bij die van het corresponderende frontsein optellen.
In de handleiding van je decoder staat vast wel een tabel met de CV-waarden voor de verschillende uitgangen.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje begrijpelijk is.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Bericht door WimC »

Hallo Collin,

Datzelfde heb ik met een Kuhn 045 Next18 in een REE Models SNCF 475000. Daar gaat met f0 de frontverlichting aan wisselend met de rijrichting, met f1 de sluitverlichting aan de voorkant en met f2 de sluitverlichting aan de achterkant. Maar de sluitverlichting niet wisselend. Ligt aan de functiemapping. Aangezien ik die gebruik voor goederentreinen en de sluitverlichting toch uit moet zijn, heb ik me er verder niet meer in verdiept.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Bericht door WilcoV »

Allereerst is dit inderdaad normaal. Dit zijn zoals collega's aangeven de standaard instellingen.
Dit is er om gedaan dat je als de loc voor een trein gekoppeld zit, je niet standaard sluitverlichting hebt.
In de handleiding van je decoder staat hoe je dit kan wijzigen zodat bij veranderen van je rijrichting zowel de frontseinen als de sluitlichten mee veranderen.
Het is overigens een misvatting dat je draden moet lossolderen om een decoder in deze loc te plaatsen, Jazeker het is geen makkelijk karwei maar het kan ook zonder ze los te solderen.

1) buffers uitnemen
2) kap afnemen door deze licht naar buiten te buigen aan de zijkanten
3) beschermkapjes bij de verlichting aan beide zijden verwijderen (horizontaal uitnemen hoef je geen kracht voor te zetten)
4) twee schroefjes van de printplaat losdraaien

Je kan nu de printplaat juist genoeg optillen om de analoge stekker te verwijderen en een decoder er voor in de plaats te zetten. Pas wel op midden op de motor zit een plastic beugeltje die valt er zo af als je de loc zou omdraaien. Probeer de decoder te plaatsen zonder de loc om te draaien of zet eerst de boel even vast. Het is een karweitje dat je eigenlijk niet zonder pincet en veel gevloek kan doen. Fleischmann had dit zeker beter kunnen oplossen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Bericht door Nijboer »

OK!

Duidelijk! Er zitten trouwens ook 2 schakelaartjes op de print. Volgens mij zijn die er om in analoge modus de sluitlichten te kunnen schakelen.

Dus zo te zien moet ik CV33 en 34 aanpassen. Die schakelen nu alleen via knopje F0 (vooruit/achteruit) , de uitgangen A en B.
Uitgangen C en D zullen dan wel gebruikt worden voor de sluitlichten. Die moeten er dus ook bij CV 33 en 34 bij ingezet worden.
EDIT: inmiddels aangepast volgens de tabel van de decoder. En het werkt inderdaad op deze wijze.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

henkoia
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:57
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Bericht door henkoia »

Hoi Collin,

Ik heb de "Phantome"- uitvoering, ook met de Kuehn N45-18.

M.b.t het schakelen van de verlichting kom ik er niet zo goed uit.
Kan jij mij, of iemand die het ook weet, de aangepaste cv 33 en 34 waarden doorgeven?
En evt. andere cv-en die ook aangepast moeten worden?

Alvast hartstikke bedankt.

Groet, Henk


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuwe Fleischmann BB7200 (NS1600) decoder

Bericht door WilcoV »

O ja voor wie het nog niet heeft ontdekt, de loc heeft ook cabineverlichting. Apart in te schakelen met F6 en schakelt dan mee met de rijrichting.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie