Programmeerspoor

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Programmeerspoor

Bericht door wdevaal »

Hallo alle maal, ik heb hier even rond gekeken maar kon niets vinden betreffende mijn vraag, en deze is:

Ik heb een programmeer spoor opgenomen in mijn rail plan "zie bijgaande foto", nu vraag ik me af of ik zonder problemen van het digitaal spoor zomaar het programmeer spoor op kan rijden. Beide rails staven van het programmeer spoor zijn middels een isolatie stukje gescheiden van het digitale spoor, en is ook verbonden met mijn Marklin CS3 station die een extra programeer aansluiting heeft.

Grt. Willy...
Afbeelding


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Programmeerspoor

Bericht door piksov »

Hallo Willy,

als je dit al wilt doen dan zou ik in ieder geval een isolatie stukje maken in -beide- spoorstaven.

Maar ik ben persoonlijk geen fan van deze oplossing, immers, als je om wat voor reden dan ook een wielstel van een lok of wagentje precies op die isolatie verbinders hebt staan dat ze het programmeerspoor en de rest van de baan toch met elkaar doorverbinden, dan programmeer je ineens -alle- lokdecoders en functiedecoders die op je baan staan.

Ik zou je dus aanraden om programmeerspoor echt helemaal los van je baan te houden, en dat kan heel simpel: ik heb een recht stukje fleischman rail van 22 cm met 2 draadjes van een meter of 2 aan mn centrale verbonden. DIe 22cm is lang genoeg om een lok op te plaatsen.

Guus



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Programmeerspoor

Bericht door Raymond (UK) »

Hi Willy,

Net als Guus zegt maar ik heb zelf een langer programmeer spoor zodat ik een twee delig treinstel in één keer kan programmeren.

Ray


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Programmeerspoor

Bericht door WilcoV »

wdevaal schreef: 04 feb 2023 15:05 Hallo alle maal, ik heb hier even rond gekeken maar kon niets vinden betreffende mijn vraag, en deze is:

Ik heb een programmeer spoor opgenomen in mijn rail plan "zie bijgaande foto", nu vraag ik me af of ik zonder problemen van het digitaal spoor zomaar het programmeer spoor op kan rijden. Beide rails staven van het programmeer spoor zijn middels een isolatie stukje gescheiden van het digitale spoor, en is ook verbonden met mijn Marklin CS3 station die een extra programeer aansluiting heeft.

Grt. Willy...
Afbeelding
Zoals je aangeeft zijn beide spoorstaven van je programmeerspoor geïsoleerd. Ik ken zelf de CS3 niet maar ik heb ditzelfde met de Z21 en kan inderdaad zonder probleem zo mijn programmeerspoor oprijden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Re: Programmeerspoor

Bericht door wdevaal »

WilcoV schreef: 04 feb 2023 19:25
wdevaal schreef: 04 feb 2023 15:05 Hallo alle maal, ik heb hier even rond gekeken maar kon niets vinden betreffende mijn vraag, en deze is:

Ik heb een programmeer spoor opgenomen in mijn rail plan "zie bijgaande foto", nu vraag ik me af of ik zonder problemen van het digitaal spoor zomaar het programmeer spoor op kan rijden. Beide rails staven van het programmeer spoor zijn middels een isolatie stukje gescheiden van het digitale spoor, en is ook verbonden met mijn Marklin CS3 station die een extra programeer aansluiting heeft.

Grt. Willy...
Afbeelding
Zoals je aangeeft zijn beide spoorstaven van je programmeerspoor geïsoleerd. Ik ken zelf de CS3 niet maar ik heb ditzelfde met de Z21 en kan inderdaad zonder probleem zo mijn programmeerspoor oprijden.
Dat dacht ik ook maar wilde dit even zeker weten, en ik heb wel de kennis ik huis dat ik goed weet hoe je hiermee moet omgaan. Dank voor het mee denken.

Grt. Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Programmeerspoor

Bericht door WimR »

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat, als je gebruik wil maken van bezetmelders bij automatisch rijden, je de hele module moet opofferen voor 1 bezetmelder, de rest kan je niet gebruiken voor andere sporen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Re: Programmeerspoor

Bericht door wdevaal »

WimR schreef: 05 feb 2023 09:40 Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat, als je gebruik wil maken van bezetmelders bij automatisch rijden, je de hele module moet opofferen voor 1 bezetmelder, de rest kan je niet gebruiken voor andere sporen.
Ik rij met iTrain en daarin heb ik dat stukje spoor inactief gemaakt en wordt dus door iTrain niet gebruikt.

Grt. Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Programmeerspoor

Bericht door Albert »

Ik heb een programeer deel in mijn baan gemaakt met een daarvoor en daarna een in/uitrijstuk. Rij dus de betreffende loc op het programeerspoor terwijl dit normaal gevoed wordt door de rijspanning. Pas als de in/uitrijsporen vrij zijn kan ik het programeerspoor omschakelen naar programeerspanning. Beide in/uitrijdelen worden dan spanningsvrij. Na het programeren de boel weer omschakelen en rijden maar weer. Beetje knutselen met paar simpele relais en klaar is kees. Op deze wijze kan er nooit sluiting tussen bij spanningen ontstaan.


Plaats reactie