PC-gestuurd baantje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Quatannens
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jan 2023 17:37

PC-gestuurd baantje

Bericht door Quatannens »

Dag allemaal,

Om software en dergelijke te testen zou ik graag als eerste een dubbele ovaal maken met langs één zijde nog een 3de spoor om een trein te kunnen opzijzetten. Wat heb ik nodig?

- Centrale: z21 of Z21 (had ik in gedachten, andere voorstellen zijn natuurlijk toegestaan aangezien ik nog niets heb)
- Software: rocrail (omdat het gratis is, als alles goed werkt en er is andere software beduidend beter kan ik nog altijd 'upgraden' naar een betalend pakket)
- Bezetmelders
- Wisselkastjes, maar dan die digitale dingen (hoe noemen we dat eigenlijk?)
- Rollend materieel met een decoder

- Een voeding voor al dit bovenstaande? Waar moet ik op letten?
Heb ik dan alles? Of vergeet ik nog (hopelijk niet al te dure) dingen? :)

Alvast bedankt voor dit eens mee te overlopen.



MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: PC-gestuurd baantje

Bericht door MJMaverick »

Ik heb alleen ervaring met de z21 (wit) centrale en dat bevalt mij prima (heb geen ingewikkelde baan). Mocht ik opnieuw starten zou ik wellicht een BiDiB centrale/interface overwegen.

De decoder(s) voor de wissels en seinen kan (kunnen) door een externe voeding gevoed worden (hoeft vaak niet maar in een grote baan is dat wel nodig). Een voeding / transformator is dus niet direct noodzakelijk. Wisselaandrijving die het mechaniek van de wissel aanstuurt (relais of servo) krijgt spanning van de decoder en hebben dus geen aparte voeding nodig.

Qua software heb ik alleen ervaring met iTrain, waarvan ik eerst een gratis proeflicentie heb gebruikt. Dat was voor mijn overtuigend genoeg om een normale licentie aan te schaffen. Ik had overigens in het begin een ovaal met inhaalspoor en 1 opstelspoor (3 wissels).

Volgens mij is jouw lijstje (over)compleet ;).


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Onderwerp starter
Quatannens
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jan 2023 17:37

Re: PC-gestuurd baantje

Bericht door Quatannens »

Ok, bedankt voor je antwoord. Ik zal eens wat lezen over die BiDiB centrale, waar ik nog niet van gehoord had. (Jeuj, nog meer opties! :p)


Plaats reactie