Train-o-matic functiedecoder vraag

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Train-o-matic functiedecoder vraag

Bericht door HST »

Een hulpvraag.

Ik heb een train-o-matic functiedecoder ingebouwd in de stuurstand van een oude fleischman VT614 voor de front en sluitverlichting. Dat ding heeft kleine gloeilampjes. Dat inbouwen heb ik op dezelfde manier gedaan als vaker met functiedecoders van andere merken, maar voor train-o-matic was dit de eerste keer. Van te voren de verlichting analoog getest. Het resultaat laat zich raden... geen verlichting!

De decoder laat zich wel uitlezen en natuurlijk alle contactjes naar de lampjes gecontroleerd...

Nu zag ik op de website van train-o-matic het volgende:

6) Using traditional light bulbs vs LED’s
f you are using old type light bulbs, they have a very low resistance in cold state, which could trigger the current protection of the outputs. In this case we recommend to connect a series resistance (value of 22-33 Ohm ) with the light bulbs.


Ik ben benieuwd of iemand hier soortgelijke ervaring mee heeft en of zo'n weerstandje werkt (voordat ik wat weerstandjes ga aanschaffen). Ik neem aan dat de weerstand dan ergens tussen elk lampje en de gele/witte draad komt?

Groets, Erwin



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Train-o-matic functiedecoder vraag

Bericht door FidOo »

O goeie vraag Erwin. Ik sta op het punt zo'n zelfde ombouw te doen dus ik ga even kijken hoe dat zit.

Inderdaad zou zo'n weerstand dan in serie met het lampje moeten en dus tussen de gele en witte draad en het lampje.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Train-o-matic functiedecoder vraag

Bericht door Hube »

Volgens mij geldt die opmerking over de extra weerstand voor de normale decoders.
Heb je een functie decoder micro?
Zo ja, heb je al een manual?
Deze staat nog niet op de website maar kun je wel opvragen. Op de site van de tramfabriek staat deze ook.
De uitgangen van de functie decoder micro zijn volgens mij bedoeld voor LED’s.
Een belletje naar de leverancier kan ook geen kwaad.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Train-o-matic functiedecoder vraag

Bericht door FidOo »

Ik heb uiteindelijk gelijk maar besloten om LEDs in te bouwen omdat dit (met bovenstaande opmerking in het achterhoofd) qua ruimte beter uit kwam. Dus ik kan helaas niets zeggen over het aansturen van de gloeilampjes.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Train-o-matic functiedecoder vraag

Bericht door HST »

Dank voor jullie reacties. Misschien ga ik ook maar eens voor de leds... we zullen zien.

Erwin


Plaats reactie