ervaring smart control light

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

ervaring smart control light

Bericht door fritske »

Hallo,
Wie heeft ervaring met de smart control light, ben bezig met een niet z'n groot baantje te maken.
Ik wil er alleen maar mee rijden en het besturen door een computer achterwegen laten, dus eenvoudig houden.
Gr Frits



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: ervaring smart control light

Bericht door railrene »

Ik las 'smart control light' en dacht van joh, kijk eens bij Philips Hue. Of naar de wifi lampen van Action of zo.... pas als (echt waar) tweede idee kreeg ik dat je op een smart manier je baantje wilt controllen. Wat versta je daaronder? Gewoon een digitale lok besturen? En wat moet er dan precies 'light' en 'smart' aan zijn? M.a.w.: Wat wil je bereiken?



Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: ervaring smart control light

Bericht door Onmogelijkhier »

Waarschijlijk gaat het hier om de Piko smartcontrol light


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: ervaring smart control light

Bericht door fritske »

Hallo Marcel,
Inderdaad gaat het om de Piko Smart Control Light, ik dacht dat deze bekend is in de modeltreinen wereld.
Gr Frits



Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: ervaring smart control light

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik kan je niet helpen ik heb alleen maar analoog spul maar ben wel geïnteresseerd in DCC.
Vandaar dat ik het opgezocht heb om te weten waar de vraag over ging.
En ik volge dit draadje ook.


Groeten Marcel V

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: ervaring smart control light

Bericht door railrene »

Ah, zo leer je nog eens iets. Wist niet eens dat Piko dat ook maakt, laat staan de naam. Op de Piko site gekeken (hij staat daar ook niet echt 'in het zicht'). Interessant ding. Als je een paar lokjes en een paar wissels wilt bedienen is het meer dan genoeg. Ik zie (maar misschien kijk ik er overheen) nergens iets van koppelen met een app. Ik zelf heb een (draadloze) Multimaus (aan een DR5000), dus fysiek enigszins vergelijkbaar met dat wat je van Piko in de hand houdt, maar die MM gebruik ik nooit meer. Bestuur alles via de Z21 app op een tablet; dat vind ik veel overzichtelijker en zou ik echt missen. Kun je ook nog eens met meer dan 1 persoon tegelijk rijden. Als dat bij Piko niet kan zou ik er dus niet aan beginnen (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk).



Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: ervaring smart control light

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik denk dat er ook een behoorlijk prijsverschil zit dussen jou MM met Z21 en de oplossing van Piko, deze kan je nieuw aanschaffen vanaf ongeveer € 160,00
Ik heb ook iets gelezen over uitbreiden om via PC met itrain enz. te werken, dat is dan weer leuk voor de toekomst.


Groeten Marcel V

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: ervaring smart control light

Bericht door railrene »

Onmogelijkhier schreef: 05 mar 2023 21:48 Ik denk dat er ook een behoorlijk prijsverschil zit dussen jou MM met Z21 en de oplossing van Piko, deze kan je nieuw aanschaffen vanaf ongeveer € 160,00
Ik heb ook iets gelezen over uitbreiden om via PC met itrain enz. te werken, dat is dan weer leuk voor de toekomst.
Klopt, je bent voor DR5000 en MM nu zeker tegen de 300 euro kwijt. Heb ik er niet voor betaald overigens maar dat was een meevallertje en ook al heel wat inflatie geleden. Die MM kan ik wel verkopen eigenlijk :D

Ik zie de Smart control geen interface hebben (LAN, WLAN, USB...) om op een PC mee aan te sluiten maar er is vast wel wat met een iets-naar-loconet-converter te doen tussen je PC en de Smart Control. Wel een extra tussenstap die bij een Z21, DR5000, etc... niet nodig is en daar dus ook geen problemen kan geven.Dit zou -als je uiteindelijk naar pc besturing wilt- een extra reden zijn om juist niet de Piko te nemen.

Verder: Het is persoonlijk. Als je maar 1 lok/trein tegelijk laat rijden is het een prima ding. In mijn persoonlijke ervaring is het bedienen van méér dan 1 trein met de MM al lastig, dat is het met de Piko SC ook volgens mij. Gewoon mijn mening, anderen hebben vast een andere :D



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: ervaring smart control light

Bericht door BartenThomas »

Multi muizen kun je met T-koppelstukken verbinden.
Ik heb er 3 aan de D5000 hangen. Plus een tablet.
Loks bedienen vind ik het fijnst met een draaiknop, functies ( vnl geluiden) vind ik makkelijker op de tablet.
Maar ik kan dus zonder overschakelen 5 loks tegelijk bedienen. Al gaat dat overschakelen op de mm ook heel makkelijk met de pijltjes toetsen.

(foto met nog maar 2 MMs)
Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: ervaring smart control light

Bericht door WimC »

Opvallend dat Frits naar ervaringen vraagt en er alleen mensen reageren die er geen ervaring mee hebben, maar wel een mening erover.

Nou heb ik er ook geen ervaring mee, maar wel de gebruiksaanwijzing gelezen (omdat ik op zoek was naar een extra handregelaar bij mijn IB Basic, uiteindelijk niet gekocht omdat ik een IB gunstig kon overnemen). Voor een klein baantje dat je niet met PC wilt aansturen, lijkt het mij een goede oplossing.

Aangezien het via loconet werkt, kun je makkelijk er meerdere regelaars aanhangen.

In feite is de handregelaar een Uhlenbrock Daisy II.

Tweedehands zijn ze voor ca. €100 te verkrijgen op de Ebay kleinanzeigen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: ervaring smart control light

Bericht door fritske »

Hallo Wim,
Ik zie het ook zo dat voor mijn baantje een dure centrale niet nodig is en zeker niet met een computer te gaan rijden.
Wat ik hoopte dat er iemand is, die mij als eventuele gebruiker van deze centrale kan vertellen zijn of haar ervaring.
Gr Frits


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: ervaring smart control light

Bericht door Merijn »

Hoi Frits,

ik heb een Piko Smart Control Light thuis en die bevalt mij prima. Overigens heb ik geen ervaring met andere 'kleine' centrales zoals de Roco Mulitmaus. De reden dat ik destijds voor de Piko Smart Control light heb gekozen is omdat dit de enige los te verkrijgen instapcentrale was (is?) op de markt en relatief betaalbaar. En dit was meteen mijn overstap van analoog naar digitaal rijden. Ik heb geen vaste baan maar leg zo nu een dan een dubbel ovaaltje met wat rangeerspoortjes op een tafel. Dan vind ik dit een ideale centrale waarmee het rijden meteen een stuk leuker wordt ten opzichte van analoog. Ik stuur dan ook geen wissels aan met de centrale. Alleen de locs, en dat geeft mij al een hoop rijplezier. Leuke functie op de Piko Smart Control Light is het multitractie rijden. Ik heb zo met een paar extra drukken op de knop een duo NS 2200-en of 2400-en voor een trein staan, mét het correcte seinbeeld.

Hopelijk heb je zo een beetje een beeld. Succes met je keuze!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Onderwerp starter
fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: ervaring smart control light

Bericht door fritske »

Hallo Marijn,
Ik ben blij dat mijn idee overeenkomt met jouw ervaring, ook ik wil alleen maar rijden en zodoende een centrale zonder al die extra voorzieningen.
Ik ben nu bezig met een niet zo'n grote baan te maken en wanneer deze gereed is dan digitaal te gaan rijden.
Groetjes, Frits


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: ervaring smart control light

Bericht door Merijn »

Hoi Frits,

Fijn dat ik je zo kon helpen! Wat je nog zou kunnen overwegen: Piko komt halverwege dit jaar met een draadloze versie van de Smart Control Light. Dat zou nog een leuk alternatief kunnen zijn. Klein minpunt van de 'bedrade' versie is dat de centrale zelf zo ontzettend licht van gewicht is dat ik die in mijn enthousiasme soms van de tafel trek als ik met de controller aan de wandel ga. Een detail maar toch. Misschien dat ik t.z.t. ook overstap naar de draadloze versie.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Onderwerp starter
fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: ervaring smart control light

Bericht door fritske »

Goede morgen Merijn,
Bedankt voor de tip, ik hou de ontwikkeling in de gaten.
Gr Frits.


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: ervaring smart control light

Bericht door geertvt »

Hoi, ik maak gebruik van de handregelaar van Piko in combinatie met een DR5000.
Ik merk dat het lastig is om snel te wisselen van wissels naar locs, dat hadden ze beter onder een sneltoets kunnen zetten.
Hij is erg light 8)7 waardoor hij snel op de grond valt als je de controller gewoon even neerlegt.
Voor wat het moet doen, werkt het verder prima.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Plaats reactie