PIKO loc rijdt niet met Plux12

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
edevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 12:42

PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door edevries »

Ik heb onlangs onderstaande trein gekocht:

Diesellok BR 2297 NS
Digitaal DC
Schaal: N
Merk: PIKO
Artikelnummer 40440
Digitaal voorbereid voor PLUX12

Daar een PIKO PLUX12 decoder voor gekocht:

Smartdecoder 4.1
Artikelnummer 46401

Centrale:

DCC++ met Arduino Mega en Motorshield

CV1 : 4
CV2 : 3
CV3 : 100
CV4 : 10
CV5 : 255
CV29: 2 (ook 16 en 30 geprobeerd)

Probleem is dat als ik de loc op het spoor zet doet de verlichting het,maar de loc niet gaat rijden (maakt een op en neergaand brommend geluid).

Wat is de oorzaak en/of eventuele oplossing ?

Bedankt voor de reacties

P.S. Een andere loc met een NEXT18 doet het prima op dezelfde baan.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door WilcoV »

Mijn tip is reset de decoder eerst even naar de fabrieksinstellingen en codeer hem daarna opnieuw. Als dit niet helpt moeten we verder zoeken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
edevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 12:42

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door edevries »

CV8 op 8 gezet, alles terug naar fabrieksinstellingen (zie plaatje), maar helaas hetzelfde resultaat. Heb alleen het loc adres naar 4 veranderd. Verlichting doet het prima, maar de motor blijft een raar geluid maken.

Helaas kan ik niet analoog testen, want ik heb geen trafo :(

Afbeelding



piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door piksov »

Hoi,

Als je een andere plux 12 decoder hebt zou ik die eens in dezelfde lok proberen

En anders een met het spul (lok en decoder) bij iemand op bezoek ..

Guus



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door WimR »

Piko en decoders willen wel eens niet goed gaan.
Bij mij werkte een Esu niet goed, met Kuehn of D&H nooit problemen met een Piko lok of treinstel.

Geen idee of dat met Smartdecoder ook zo is.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door Marco66 »

Hoi,

loc en decoder in dezelfde winkel gekocht?
Dan terug naar de leverancier en kijken of daar de oplossing kan worden gevonden.
Doet de loc het wel als je niets veranderd nadat de decoder is gereset,dus op default nr 3?

Groeten Marco


Groeten Marco
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door WilcoV »

Wat ik niet lees is heb je de decoder na terugzetten in fabrieksinstellingen ook met het standaard adres 3 getest?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
edevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 12:42

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door edevries »

Wilco, nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Wordt vervolgd...

Loc is tweedehands en niet in dezelfde winkel gekocht als de decoder... Misschien toch een miskoop? :(



Onderwerp starter
edevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 12:42

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door edevries »

CV1 op 3 zelfde resultaat helaas...



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door WimR »

Nee geen miskoop maar een verkeerde decoder.
Ik weet dat Piko bepaalde electronica heeft op de printplaat die niet past bij de decoder.
Ik heb toen de Esu decoder teruggebracht en een Kuehn of D&H decoder er in gezet en dat ging goed.
Eventueel de electronica die niet bij de decoder past van de printplaat halen maar wat dat is ben ik geen expert in, vandaar dat ik alleen maar treinen wil waar een decoder in gaat met een stekker verbinding en waar ik goede ervaringen mee heb.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door FidOo »

Ergens staat mij ook bij dat de 2200 niet goed overweg kan met bepaalde decoders, en dat de (hoe gek ook) de piko smart decoder daar 1 van was. Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
edevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 12:42

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door edevries »

Even de baan omgebouwd naar analoog en de loc geprobeerd.

Hij rijdt dus wel, maar niet bepaald soepel. Horten, stoten, stil staan en snel ontsporen op de wissels.

Lijkt ook net of de assen te smal zijn? Zal wel een domme opmerking zijn.



deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door deBult »

Blijkbaar ben ik niet de enige met PIKO 2200 problemen: ook hier horten en stoten, gebrom. Met PIKO decoder.
2 zijn er terug naar de winkel (prima service overigens) en ook een recent exemplaar dat ik heb overgenomen loopt niet mooi, duidelijk contact problemen.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door Nijboer »

Maak de wielen maar eens schoon met wat wasbenzine...



Onderwerp starter
edevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 12:42

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door edevries »

Wielen schoongemaakt en wel. Als ik hem los boven de rails houd dan raast ie als een gek, dus dat is het probleem niet.

Ik koop geen piko meer.....


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door Merijn »

deBult schreef: 24 mar 2023 17:51 Blijkbaar ben ik niet de enige met PIKO 2200 problemen: ook hier horten en stoten, gebrom. Met PIKO decoder.
2 zijn er terug naar de winkel (prima service overigens) en ook een recent exemplaar dat ik heb overgenomen loopt niet mooi, duidelijk contact problemen.
Nooit leuk als je locjes niet rijden zoals je zou mogen verwachten. Ik herken je problemen overigens en ook bij mij waren dat vieze wielen. Dat was vrij eenvoudig op te lossen met een wattenstaafje en wasbenzine (zoals eerder genoemd).
Zo kreeg ik mijn 2200-en goed lopend analoog. En daarmee ook geen problemen na ombouw naar digitaal. Nu kruipen ze mooi maar moeten af en toe opnieuw schoongemaakt worden

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door Merijn »

edevries schreef: 24 mar 2023 18:25 Wielen schoongemaakt en wel. Als ik hem los boven de rails houd dan raast ie als een gek, dus dat is het probleem niet.

Ik koop geen piko meer.....
Dat zou zonde zijn hoor! Ik snap je teleurstelling maar ik denk dat het in basis niet aan de locs zou hoeven liggen. Ontsporen ze op minitrix wissels? Ik heb een paar wissels waarbij de metalen railstaaf niet lekker meer aansluit op de kunststof delen met ontsporing tot gevolg. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Ik heb inmiddels 4 Piko 2200-en bij elkaar gesprokkeld, allen digitaal met een Doehler & Haass DH12a-deocder en daar ben ik erg tevreden mee. Even los van de vieze wielen want dat hadden ze alle 4 toen ik ze nieuw uit de doos haalde. Met mijn andere Piko locs (1100-en, 1200-en en 2400-en) en treinstellen (hondekoppen) heb ik verder nooit problemen gehad zoals die vieze wielen. Ben ik erg tevreden mee. Overigens ook allemaal met Doehler & Haass decoders. Die werken wat mij betreft gewoon erg goed met Piko-materieel.

Hopelijk vind je snel een oplossing en rijdt je loc zoals hij zou moeten

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

BartenThomas
Berichten: 412
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door BartenThomas »

Er is hier al meer geschreven over de stroomvoering van (nieuwe) Piko wielen. Het gaat dan over de donker gecoate wielen. Deze laag eraf polijsten, zowel op het loopvlak als ook het deel waarmee de sleepcontacten contact maken, geeft enorme verbetering. Maar écht polijsten, niet schuren, want krasjes in de wielen leiden tot snellere aangroei van vuil.



Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door Raymond »

Ik heb met de aller eerste 2200 (de bruine 2297 zonder demper) ook problemen gehad en dat lag ook bij mij aan de wielen!
Ik heb ze toen gepolijst met de proxxon en weg probleem!
En owja ook een goeie decoder doet wonderen, ik heb in al mijn 2200en een zimo MX623P12 plux 12 decoders in zitten en daar rijden ze goed mee!

Wat overigens ook helpt is heel goed inrijden op een testspoortje dat heb ik met de latere gekochte 2200en allemaal gedaan ze gaan dan steeds beter en soepeler lopen!
Maar dan wel ninimaal een halfuur vooruit en een halfuur achteruit!

P.s.
Ik had alleen bij de eerste 2200 (de bruine 2297 zonder demper) een probleem met de wielen, de later gekochte 2200en heb ik daar geen last van gehad!
Ik ben nu dan ook heel erg tevreden over de 2200en!

Groet,
Raymond



deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door deBult »

Wielen en loopvlak van de stroomopnemer van de 2200 zijn door de winkel bij de 2 loc’s met IPA en een glaspotlood bewerkt, dat leek “even” iets te helpen.
Thuis FLM rails met bedding: gepolijst met zo’n blokje, stofzuiger, daarna wasbenzine en daarna IPA (en weer de stofzuiger voor eventuele vezels van het gebruikte doekje) hielp een heel klein beetje. 2200 Loc’s stoppen op dezelfde plekken, daar de rails en/of wissels vervangen (nu met geleidend hartstuk). Verdachte rail koppelingen vervangen, rails secuur opnieuw gelegd (is wel gebruikt materiaal). Decoder reset. Inrijden op halve en daarna hele snelheid op een ovaaltje. Het blijft hopeloos.
Inmiddels een 2e FLM loc gekocht: beide FLM loc’s lopen zonder enig probleem.

Erg jammer want ik wil(de) Nederlands diesel materiaal gaan rijden in een NL industrieel rangeerbaantje. Deel van de (Markenburg) bebouwing daarvoor is inmiddels in elkaar geplakt, dus het NL rangeerbaan project rijdt nu met 2 duitse loc’s en NL wagonnetjes. Fikse teleurstelling en eerlijk gezegd is de “lol” van deze herintreder in de hobby een beetje over :?

Dank voor de tips: ik ga op zoek naar schuurpapier 1000 en 2000 en wat commandant, om de wielen te polijsten: kijken of dat helpt. Plus een van de genoemde decoders.

Aanvulling: wat meer draadjes gevonden over dit probleem.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

Onderwerp starter
edevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 12:42

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door edevries »

Goede tips mannen!!

Ik ga hier mee aan de slag. Wordt vervolgd.

Ik stop er niet mee, maar was gewoon gefrustreerd. Begin je na jaren weer met je hobby en dan dit ..


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door BenQ »

Ik heb een Piko BR 82 met geluidsdecoder Locsound V4 en die doet het prima al vanaf het begin.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
edevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 12:42

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door edevries »

Ok, de loc begint langzamerhand goed te lopen analoog. Nog wat horten en stoten op specifieke plaatsen, dus daar even verder naar kijken. Maar het begin is er. Vooruit loopt wel beter dan achteruit.

Kan het nog met de koolborstels te maken hebben?

Als alles soepel verloopt dan kijken naar het digitale gedeelte.....



deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door deBult »

Hier de wielen schoongemaakt met wasbenzine en daarna IPA. Glaspotlood en na-gepolijst met brasso (geen commandant voorradig).

Loopt (en kruipt) VEEL beter, maar nog niet zo betrouwbaar als de Fleischmann loc’s.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: PIKO loc rijdt niet met Plux12

Bericht door Wim Ros »

edevries schreef: 24 mar 2023 18:25 Wielen schoongemaakt en wel. Als ik hem los boven de rails houd dan raast ie als een gek, dus dat is het probleem niet.

Ik koop geen piko meer.....
Je koopt een gebruikte tweede hands Piko, en die werkt niet zoals het moet. Je kocht dus de ellende van iemand anders, waarom heeft hij hem verkocht, zal wel een rede hebben denk ik zo.

Heb hier verschillende Piko treintjes. En die werken stuk voor stuk perfect. Zo uit de doos even de coating van de wielen poetsen. Met 2 van die Piko locjes doe ik automatisch rangeren, een genot voor het oog.

Mvg
Wim.


Plaats reactie