Z21 Booster - kortsluitdetect deel van de baan?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Z21 Booster - kortsluitdetect deel van de baan?

Bericht door erik-n-fan »

Ik heb de Z21 zwarte centrale. Deze lijkt net genoeg voor de hele modelbaan. Maar ik rij een deel met de pc en een deel handmatig. Op het handmatige deel zal kortsluiting wat sneller gebeuren. Is het mogelijk om dat deel te scheiden van het andere deel van de baan dmv een aparte booster. Als er dan in dat deel van de baan kortsluiting is dat het pc gestuurde deel lekker doorrijdt?

Een heel andere aanpak is met de Digitrax "PM74 Power Manager with Occupancy and Transponding detection for 4 sub-districts" waarmee je de ene uitgang van je central over 4 aparte uitgangen verdeeld. Een kortsluiting op het ene deel maakt dat deel spanningsloos terwijl de andere 3 gewoon hun spanning behouden. Zo voorkom je dat alles helemaal plat ligt. Ik weet niet of er andere leveranciers zijn met zo'n oplossing.

Edit: Hier stond dat het de Digitrax DS74 Quad Switch Stationary Decoder was maar dat is incorrect, het is dus een Digitrax PM74 die kortsluiting detectie heeft.
Laatst gewijzigd door erik-n-fan op 30 mei 2023 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

anne w
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Z21 Booster - kortsluitdetect deel van de baan?

Bericht door anne w »

Je zou het handmatige gedeelte kunnen uitrusten met een zelfherstellende zekering (polyfuse, zo'n geel ding), als het verschil met de automaat van de Z21 groot genoeg is, zal hij de stroom vroeg genoeg afknijpen, een schakelaar erbij zodat je het handmatige gedeelte uit kunt zetten en een ledje om je te informeren of er spanning op het handmatige gedeelte staat.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Z21 Booster - kortsluitdetect deel van de baan?

Bericht door Wim Ros »

erik-n-fan schreef: 26 mei 2023 09:38
Een heel andere aanpak is met de Digitrax DS74 Quad Switch Stationary Decoder waarmee je de ene uitgang van je central over 4 aparte uitgangen verdeeld. Een kortsluiting op het ene deel maakt dat deel spanningsloos terwijl de andere 3 gewoon hun spanning behouden. Zo voorkom je dat alles helemaal plat ligt. Ik weet niet of er andere leveranciers zijn met zo'n oplossing.
Erik, geen idee hoe je dat voor je ziet, maar de DS74 is niets anders dan een standaard wisseldecoder. Heeft niets met boosters of stroomkringen te maken.

Overigens is de meest veilige manier als alles uit gaat, kun je nooit een booster sectie overbruggen die nog spanning heeft met eentje die dat niet heeft, gaat alsnog de boel plat, of je moet overal waar een scheiding tussen boosters is een boosterscheidingsmodule toepassen.

Mvg
Wim.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 Booster - kortsluitdetect deel van de baan?

Bericht door FidOo »

PS hoe groot is je baan en hoezo schrijf je 'denk ik'

Ik vermoed dat de Z21 ruim toereikend gaat zijn. Gebaseerd op eigen ervaring met mijn baan vol met treinen en 3 rijdende treinen gebruik ik rond de 1 ampère.

Overigens doet een booster volgens mij automatisch de kortsluiting aan je hoofd centrale doorgeven zodat die ook uit gaat. Ivm reden die wim al aan geeft.

De enige praktische mogelijkheid zie ik met het toepassen van zo'n polyswitch zoals Anne uitlegt. Maar ene groot fan daarvan ben ik niet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Z21 Booster - kortsluitdetect deel van de baan?

Bericht door erik-n-fan »

@FidOo "Ik vermoed dat de Z21 ruim toereikend gaat zijn. "

Ik heb net een DCC Concepts Alpha Meter geïnstalleerd en een lading geplande Loks en treinstellen op de baan gezet (en nog een boel extra reservematerieel). Het verbruik viel me echt enorm mee inderdaad! Kwam nauwelijks tot 0.7 A alles bij elkaar met meerdere rijdende Loks incl geluid enz. Met een 3A Z21 kom je echt heel ver met modern materieel. Dus ik denk dat je gelijk hebt dat de Z21 ruim toereikend gaat zijn.

@Wim Ros " maar de DS74 is niets anders dan een standaard wisseldecoder"

Je hebt volledig gelijk. Ik pas de post zo even aan. Het is de PM74 Power Manager with Occupancy and Transponding detection for 4 sub-districts (wat de upgrade is van PM42). Totaal foutief ge copy-paste, excuses.
Deze DS74 wordt dus op de grote internet kanalen genoemd en gebruikt om een aantal sporen te scheiden van de centrale en zo kortsluitingen te beperken tot een kleiner deel van de baan. Heb jij een mening over zo'n PM74? Die heeft dus 4 verschillende sub-districts.
https://www.digitrax.com/products/power ... ment/pm74/

@anne w Ik zal nog eens kijken naar zo'n Polyfuse. Totaal nieuw product voor mij.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

anne w
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Z21 Booster - kortsluitdetect deel van de baan?

Bericht door anne w »

Beste Erik,

Op mijn H0 baan had ik een Edits booster van 10A in gebruik, veel te veel stroom bij kortsluitingen en vooral bij "kortsluitingen" waarbij de stroom de kortsluitwaarde net niet haalde door bijvoorbeeld overgangsweerstanden in de raillassen of vuile wielen/spoorstaven, 9 Ampère is ook niet lekker.

Dus heb ik mijn baan ingedeeld in 4 secties, die afgezekerd met een polyfuse van 3 A, schakelaar en een led er bij, zodra er een led uitging schakelaar om en kijken wat er aan de hand was. De andere 3 secties bleven gewoon onder spanning en doorrijden totdat de Raptor geen vrije rijwegen meer kon vinden omdat er diverse rijwegen verstopt waren door stilstaande treinen (detectie met massedetectie, is onafhankelijk van de baanspanning).

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie