Starten met digitaal DCC

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Willempie »

sik234 schreef:Goedendag

Ik heb vraag over multimaus is het mogelijk om met 3 treinen gelijk te rijden zo ja is het dan van belang dat de decoder van zelfde merk als het apparaat is of zelfde merk loc? Is het dan ook zo dat je later dezelfde decoder weer met een uitgebreid systeem ook werken Neem aan dat je er geen wisse wissels mee kunt aan sturen(dat hoeft ook niet van mij)

Mvg ruud
Beste Ruud,

Je kunt met de Multi-Maus 64 treinen tegelijk laten rijden op voorhand natuurlijk dat je daar voldoende stroom voor hebt op de baan.
Je kunt met het systeem 1024 wissels bedienen. En voor de loc decoders geldt ze moeten het DCC format ondersteunen, en deze decoders mogen van ieder willekeurig merk zijn wat jij kan kopen en monteren in je loc's met als kanttekening dat sommige locs van het merk Minitrix een merk gebonden decoder vereisen. Is een vorm van je gebied afbakenen als merk.

Groetjes


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Andre de Ruiter »

Rem_Brand schreef: Wat ik als nadeel zie is als je alles automatiseert, dat je dan het los kunnen rijden niet meer hebt en het lijkt me dat ik dat dan wel mis.
De optie met Itrain en die app is wellicht nog wel een idee.
Ook met iTrain zonder App is prima handmatig te rijden mbv de muis van je computer. Je kunt ook gemengd rijden dwz een aantal locs handmatig en een aantal locs automatisch.
iTrain heeft als "nadeel" dat het wat geld kost, maar het heeft het voordeel dat het vele malen gebruiksvriendelijker is.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 297
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door sik234 »

Dankje wel voor alle tips ik wil graag simpel beginnen later als ik het huis uit gaat word groote baan digitaal. Laatste vraag(denk het niet;) kunnen je ook twee sporen rijden? Mvg Ruud



Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Sandopie »

sik234 schreef:Dankje wel voor alle tips ik wil graag simpel beginnen later als ik het huis uit gaat word groote baan digitaal. Laatste vraag(denk het niet;) kunnen je ook twee sporen rijden? Mvg Ruud
Beste Ruud,

Wat versta jij onder "kunnen (kan?) je ook twee sporen rijden?


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 297
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door sik234 »

Sorry mijn typen is ook niet helemaal goed;) en dyslexie;) twee sporen naast elkaar. Niet aan elkaar gelust

Mvg Ruud


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door BenQ »

Ruud,
Je kan met elk programma meerdere sporen naast elkaar besturen.
Volgende keer als je ';)' typt eerst een spatie en dan krijg dit ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Sandopie »

Beste Ruud,

Met digitaal bepaalt de decoder de rijrichting van de loc c.q. het treinstel. Je kan zelfs op een stuk enkelspoor, lijkt mij niet echt wenselijk, twee locs in tegenovergestelde richting laten rijden! Dus locs kunnen zich "vrij" bewegen. Momenteel kan ik alleen "treinen" op mijn eethoektafel, hierop kan ik alleen een dubbel ovaaltje met rangeersporen kwijt. Mijn digitale locs kunnen gewoon beide ovalen (binnen en buiten) in beide richtingen berijden.

Mocht je nog niet in het bezit zijn van een MM (Multimaus) wil ik je iets in overweging geven. De standaard MM (met het zwarte kastje (booster)) kan je geen CV's (configuratie variabele) uitlezen. De z21 start (zit ook een MM bij) kan dit wel. Mocht je ooit problemen krijgen met een bepaalde decoder en er wordt op dit forum gevraagd "wat is de waarde van CV xxx", kan je met deze versie hierop, in tegenstelling tot de eerder genoemde standaardversie, antwoorden. Het prijsverschil is volgens mij te verwaarlozen (ongeveer 30.00 Euro).


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Rem_Brand »

Andre de Ruiter schreef:
Rem_Brand schreef: Wat ik als nadeel zie is als je alles automatiseert, dat je dan het los kunnen rijden niet meer hebt en het lijkt me dat ik dat dan wel mis.
De optie met Itrain en die app is wellicht nog wel een idee.
Ook met iTrain zonder App is prima handmatig te rijden mbv de muis van je computer. Je kunt ook gemengd rijden dwz een aantal locs handmatig en een aantal locs automatisch.
iTrain heeft als "nadeel" dat het wat geld kost, maar het heeft het voordeel dat het vele malen gebruiksvriendelijker is.
Klinkt goed, ik ben nooit te beroerd om iets te betalen voor een produkt waar iemand zijn ziel en zaligheid in heeft gestopt.
Itrain lijkt me overigens zoiezo een goed produkt, maar goed dat even daargelaten. :ugeek:
Ik had inderdaad ook gelezen dat je met je muis toetsenbord makkelijk een trein handmatig kan bedienen. :D

Bedankt voor de terugkoppeling.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door The Railroader »

Even een vraag. Kun je met de multimaus ook een decoder terugzetten naar het standaard adres 3? Of zelf even opnieuw programmeren en dan 3 als adres geven.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door shoven »

Met een MM kun je gewoon programmeren, het is wel vrij basic.
Je kunt de decoder resetten, uit mijn hoofd meestal cv8 op 8 zetten. Of inderdaad even cv1 op 3 terugzetten, dan wijzig je alleen het adres en blijven je andere instellingen intact.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door The Railroader »

Dank voor je antwoord. Is alleen een apart verhaal. Het gaat om een fuel tender, heeft geen aandrijving. Maar wel verlichting.

In de handleiding van de locomotief staat dat deze delen als een geheel gezien moeten worden. Dus zou de tender ook gelijk verlichting moeten voeren bij adres 3 maar dat is niet zo.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door The Railroader »

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?


Fred The Railroader

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door FidOo »

Fred, open even een eigen topic. En vermeld daar alle gegevens van je lok en natuurlijk het probleem en hoe dat is instaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi allemaal,

dus... starten met digitaal... Ik werk op dit moment aan een klein baantje, rondje van 110 x 50 cm, enkele baan aan de ene kant maar met drie rijbanen aan de onderkant zodat ik wat opstel spoor heb om te kunnen afwisselen. Daarnaast nog een klein rangeer element met 3 doodlopende sporen. Op de baan staan dus maximaal 5 locs tegelijk.
Op dit moment is al mijn materieel analoog maar sinds ik de baan nog moet bouwen wil ik het zo doen dat ik kan wisselen tussen analoog en digitaal omdat de voordelen van digitaal toch wel erg leuk zijn (zoals het geluid in de locs, beter verlichting in wagons enz).

Op basis van dit forum en andere forums krijg ik de indruk dat een multimaus met decoder genoeg zou moeten zijn. Ik wil ook nog niet volautomatisch rijden want juist het draaien aan de knopjes is leuk (en leuk voor de kinderen). Daarnaast wil ik ook de 6 wissels in de baan analoog blijven aansturen (met de ouderwetse schakelaars). Dus het lijkt me dat een dure centrale of een z21 systeem niet nodig is (ik hoop dat ik het goed heb begrepen).

Vervolgens ben ik wezen kijken naar de verschillende modelen multimaus, en de keuze op de markt is nog altijd groot. Ik zie een Trix Mobile station, Viessmann Smartmaus, Fleischmann MultiMaus en Roco MultiMaus als de opties in ongeveer dezelde prijsklasse, maar ik kan niet echt ontdekken of er tussen de merken nog grote verschillen zitten. Is het allemaal een beetje hetzelfde of zijn er nog dingen om rekening mee te houden wanneer je kiest tussen de verschillende merken?

Alvast bedankt voor de feedback!

Groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Traibergen »

De Fleischmann en Roco multimausen zijn het zelfde. De rest is geen multimaus.



thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door thevandijks »

Voor een klein baantje is een z21 voldoende, daar zit ook een multimaus bij. Maar dan kan je ook met de Ipad of telefoon je treinen besturen, en ook de wissels. Niets houd je tegen om een 'ouderwets' schakelpaneel bij je baan te maken, ik heb beide.
Voor kinderen is de besturing met de Ipad waarschijnlijk begrijpelijker dan een analoge trafo.
Kosten? Zo'n z21 start zit bij startsets en zijn vaak te koop voor rond de 200 euro, ook kan je ze vaak kopen die door een handelaar zijn opgesplitst.
Heb je al bestaande analoog locomotieven? Vaak kan je die ombouwen, of dit laten doen.

Groet Hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Een multimaus word standaar geleverd met een booster (Z21start of de zwarte boxen), Die zijn bedoeld voor kennismaking met digitaal via startsets en "tapijtbaantjes". Heel leuk, effectief maar enorm beperkt in mogelijkheden.

Als je een modelbaan (goot of klein) wilt gaan aansturen is het handiger te gaan kijken en te investeren in een volwaardige centrale. Als je in jouw geval handbediend wilt rijden kan je kijken naar een DR5000 (met app of multimaus of Daisy handregelaar) of een Intellibox of EcoS.

Je hebt dan een centrale die alles kan, veel meer dan een multimaus alleen. En dan kan je als je zelf de tijd rijp ervoor vind gemakkelijk overstappen naar computerbesturing.

Wel is het verstandig om voor je gaat investeren met als doel later computergestuurd te rijden om ook eens naar alternatieve systemen te kijken zoals Dinamo, BidiB en Rautenhaus. Dat zijn vol geautomatiseerde systemen die weer voordelen hebben ten opzicht van de standaard dcc systemen.

Succes met je keuze! Laat je goed voorlichten en kijk goed om je heen. Een paar vuistregels die ik in mijn workshops vertel:

- Luister naar je onderbuik
- Als iemand het woord MOET gebruikt omdraaien en weglopen, jij bepaald zelf wat je moet.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door thevandijks »

@martin Laat ik voorop stellen dat ik veel respect heb voor jouw inzet en deskundigheid moet ik toch het volgende kwijt: Ik denk dat dit wel heel ingewikkeld gelijk over komt, en om de z21 nu gelijk als een beginners dingetje af te schilderen, beetje jammer.
Nog afgezien van de kosten van andere centrales heeft de z21 echt wel mogelijkheden zeker voor een starter.
Ik gebruik de z21start nu al geruime tijd, en ben erg tevreden er mee. Zeker als je automatisch wil gaan rijden, of een heel grote baan wil gaan bouwen dan is de z21 niet voldoende. Op mijn baan met 8 digitale treinen kan ik met handbediening (Ipad plus 2 multimaus) goed uit de voeten met de z21. En dat tegen minimale kosten (z21 uit startset, router 30 euro). Dat heeft voor iemand die net start toch ook voordeel!
Mocht je toch verdergaan kan je de z21 altijd verkopen, of voor een test spoor gebruiken.

Groet Hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Dank voor je woorden ;)

Tis meer dat een handregelaar met booster beperkingen heeft als je verder wilt dan die paar treintjes. Zowel in capaciteit, communicatie maar ook in programmeren.

Daar doelde ik meer op


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Hans en Martin voor de gedetailleerde antwoorden.
Ik begrijp nu in ieder geval beter wat z21 zo'n beetje betekent. :)
Martin heeft wel een punt als ie zegt dat je moet kijken waar je naar toe wil, maar op dit moment zie ik mij niet vol-auomatische rijden (ook niet in de nabije toekomst), dus ik denk ik het hou bij een klein begin, ook al omdat de baan klein is. Die setup die Hans aangaf lijkt me wel wat als een referentie punt.

Voor de multimaus, is Roco/Fleischmann het meest gangbare systeem? (aangezien er een opmerking werd gemaakt dat de Trix/Viesmann systemen die ik zag niet als multimaus worden bestempeld...)

Groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Sandopie »

En dat advies van Hans stelt je in de toekomst ook, indien je dat wilt, in staat automatisch te rijden, hierbij opgemerkt dat je ten alle tijden een lok met de MM zelf kan besturen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door thevandijks »

Ja het Roco/Fleischmann Z21 systeem is wel het meest betaalbare en verkrijgbare systeem, als je nog spullen gaat kopen kan je het beste naar een startset kijken:

https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... s-digitaal

Vaak uitverkocht, maar hier en daar toch wel op voorraad. Tip aanstaande weekend RAIL in Houten, niet alleen veel banen te zien maar ook veel handelaren met tweedehands en ook nieuwe spullen.

Eenvoudig beginnen? Gewoon een mulitimaus kopen, dan kan je al vanaf een euro of 80 of 90 rijden, soms nog goedkoper. Kijk maar eens op Markplaats of zo.

Misschien is er iemand op het forum die zoiets nog over heeft?

Groet Hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Hans,

Kijk ook eens naar de Piko SmartControll Light, is 139 euro en heeft LocoNet. Elke fabrikant gebruikt zijn eigen soort handregelaars, zo heeft Fleischmann/Roco de communicatie over Expressnet (technisch zeer eenvoudig bus communicatie systeem) en Piko en Uhlenbrock prefereren Loconet wat weer een slimme en intelligentere bus communicatie is als Expressnet. Minitrix, Marklin en ESU hebben een eigem communicatie bus bedacht. Respectievelijk SX, M en Ecos link. Daar zit het verschil, allemaal marketing.

Of je gaat voor een DR5000 centrale zodat je op de lange duur meer vrijheid en mogelijkheden hebt dan met een booster. Die heeft een ingebouwde router en funtioneerd met de z21 app. Koop je daar een piko smartcontroll light handregelaar bij heb je naast maximale vrijheid ook maximale functionaliteit. Of een multinaus tweedehands via marktplaats. De dr5000 kan overweeg met loconet en xpressnet.

Mijn grootste bezwaar met startset boosters zoals de z21 (dus niet de centrale) is dat wij hollanders ze gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn. Het zijn startset boosters met als doel van de fabrikant dat je bij uitbreiding kiest voor hun eigen centrale. Ik snap best wel dat winkeliers de startsets graag verkopen (goede marge) en dat sommigen dit gebruiken op deze manier, easy 2 use en begrijpelijk.

Heel leuk dat het werkt maar men beseft vaak niet dat je beperkingen hebt in functionaliteit, programmeren en capaciteit. Daarbij heeft zon booster een hoge baanspanning van gemiddeld 20V. Dat betekend dat je op moet letten met ombouwen. Je kan bijv geen decoders van Tran gebruiken, maar absoluut geen Nano decoders waardoor je dus sneller moet frezen.

Vergeet ook niet dat decoders sneller kapot gaan bij een hoge baanspanning. Een kortsluitpiek is al voldoende waar je bij een lagere spanning minder kans hebt dat dit fataal is. Decoders die daar goed tegen kunnen zijn Zimo en D&H. Alle andere merken hebben in de micro lijn moeite hiermee. Bij het normale formaat (TT en H0) zijn de componenten robuuster.

Een centrale bied je naast de maximale functionaliteit en capaciteit dus ook de mogelijkheid om de baanspanning op 15v te zetten. Dat is beter voor de locs en zeker voor de decoders.

Mijn advies zou absoluut zijn de DR5000, beste kwaliteit/prijs verhouding en met oog op de toekonst, je gaat er vroeg of laat echt an geloven, de beste optie.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door u43hvs »

het beste advies.
van mijn oorspronkelijke digitale startset is alleen nog een stukje rails over.
loc was een prul met alleen frontverlichting, wagonnentje verkeerde land
na aankoop soundloc tot de ontdekking komen dat de mobile station maar een fractie van de functies kan bedienen.
via marktplaats ongeveer nog 2/3 van de nieuwprijs terug gekregen.
digikeijs 5000 is voor mij top.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Alfisti-164 »

Even het stof van dit draadje afhalen... Ik ben altijd een verstokte analoge rijder geweest en omdat ik een nieuwe baan ga aanleggen toch misschien maar eens digitaal overwegen? Wel, dit topic legt uit hoe je inderdaad kunt "starten" als je helemaal niets hebt. Welk systeem etc. is duidelijk geworden in dit topic.

Wat ik echter mis zijn de kosten en hoe digitaal precies werkt? Natuurlijk kan je overal alles daarover vinden, maar voor een starter komt er gewoon enorm veel op iemand af. Teveel bomen zeg maar!

Ik snap digitaal: op de baan staat een stroom met signalen en de decoder in de lok luistert naar zijn eigen signaal en vertelt vervolgens de motor wat hij moet doen...
Maar hoe zit dat met wissels dan? Een wisseldecoder hoor ik wel eens... Dus de treinen, en de wissels moeten een eigen decoder hebben? Hoe gaat dat dan als ik de wissels met servo's wil aandrijven?
Hoe werkt de baanbeveiliging? Kan ik nog steeds met blokken werken? Moeten de seinen dan ook een decoder hebben?

Volgens mij is het een erg dure stap op met een bestaande analoge baan naar digitaal te gaan. Al die decoders alleen al! Los van de centrale...
Ik las ergens over interieur verlichting... Die is te schakelen met: jawel, een decoder! Dus ook een decoder in alle rijtuigen?

Welke decoders moet ik dan hebben (uitgaande van DCC) voor al deze onderdelen? En wat is de (ongeveer) prijs?

Nog één vraag: Ik mis ook de vergelijking... Is in mijn geval Dinamo goedkoper? Of wordt dat net zo duur?

Bedankt voor de reacties alvast!


Groet,

Martijn
Plaats reactie