Starten met digitaal DCC

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Modelspoorbarry
Berichten: 342
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Modelspoorbarry »

Het begint er op te lijken, dat iemand persé zijn gelijk wil halen.

Ik haak af.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door shoven »

Tja, het is gewoon een hobby, dus ik redeneer net als velen "als het werkt, werkt het". De fabrikant schrijft niet voor niets een handleiding, dus die volg ik dan braaf en meestal komt het dan ook goed.
Kennis van de elektronica erachter is soms handig en een aantal van ons zal zich er wat meer in verdiepen, maar de trein is voor mij de hoofdzaak van de hobby. Als ik alles elektronisch correct wil hebben voorbij het niveau "het werkt", dan zoek ik wel een elektronica-site op. Maar misschien is het een idee een subforum over elektronica ergens op het forum te regelen?
Overigens mooi dat iemand ons ernaar verwijst, maar het mag van mij wel wat minder dwingend gebracht worden. Als je je boodschap wilt laten landen, is het handig ook aandacht te besteden aan de manier waarop en dat is wat hier nu mis gaat. C'est le ton qui fait la musique, hoe gelijk je verder ook hebt. :roll:

En nu ga ik weer bezig met de hobby. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Modelspoorbarry
Berichten: 342
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Modelspoorbarry »

Als nabrander: ik sluit me helemaal bij de opmerkingen van Steven aan.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3005
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Ron »

Hoop gelul :o .
Laat mij maar gewoon met mijn treintje spelen

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Michiel »

We zijn nu eenmaal allemaal anders. Ik heb geen probleem met wat Ronald verteld, en blijf het interessante materie vinden. Ligt de vertelstijl je niet helemaal? Mij lijkt er geen kwaad opzet in het spel. In het tegendeel, Ronald neemt de tijd, ruimte en moeite om ons te informeren. Aan ieder om er mee te doen wat ie zelf wilt. Geen dwang aan verbonden, lijkt me. Ieder zijn plezier. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Hoontje »

Michiel schreef:We zijn nu eenmaal allemaal anders. Ik heb geen probleem met wat Ronald verteld, en blijf het interessante materie vinden. Ligt de vertelstijl je niet helemaal? Mij lijkt er geen kwaad opzet in het spel. In het tegendeel, Roland neemt de tijd, ruimte en moeite om ons te informeren. Aan ieder om er mee te doen wat ie zelf wilt. Geen dwang aan verbonden, lijkt me. Ieder zijn plezier. ;)
Was zojuist een bericht van gelijke strekking aan het typen. Ik ben het ermee eens. Echter als beginnend digitaal hobbyist komen de posts van Ronald wel enigzins 'bedreigend' over. De soms wat felle reacties maken het dan niet beter als je op zoek bent naar informatie. Doch, alles even laten bezinken en daarna naar de gegeven feiten in de verschillende posts kijkende, ben ik toch een stukje verder gekomen qua kennis en kan ik mijn besluit nog meer onderbouwen. Daarvoor dank.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door H@Ns »

Heren,

Ik sluit me aan bij de woorden van Michiel. We zetten een punt achter deze discussie.

Graag weer over naar het onderwerp.

Alvast bedankt.

groet,

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

bouwvis
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 aug 2010 10:11
Locatie: Den Helder

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door bouwvis »

Ja, waarom DCC...........
Ik rij al jaren met een Intelly box van Uhlenbrock en sinds kort met twee van die boxen de I en II.
Waarbij de II de master(Kamer 1) is en aangestuurd word door de computer en I de slave (kamer 2) is.
Of ik problemen heb gehad, natuurlijk, om te beginnen het booster probleem.
Ik heb 8 Digirails 5020 boosters en na het aansluiten van nummer 5 verdween het Digitale signaal op booster 5.
Na heel veel uitproberen heb ik de booster verbonden met het rail signaal en alleen het kortsluitsignaal doorverbonden, probleem op gelost.
Ook Loconet gaf in het begin problemen, maar nadat ik alle kabels had vervangen door gedraaide versies was dat probleem ook weg.
En ik denk dat vooral komt door de grote omvang van mijn baan en niet door het DCC systeem zelf.
Al met al draait het hele systeem perfect, met 38 Bezetmelders en 125 wissels aangestuurd door een combinatie van Loconet en decoders gestuurd door het normale Digitale signaal.
Ook het aansluiten van het hele gebeuren op de computer ging zonder problemen.
Hiervoor gebruik ik het programma Win-digipet( Eng.versie 2012 premium) kost een paar centen maar dan heb je wel wat.
Dus kortom een zeer tevreden DCC gebruiker.

Mvg Bertus


N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Maurits71 »

Ik ken het verhaal Bertus. Ik ben ooit begonnen met een twincentre 1 en een paar uhlenbrock bezetmelders en wisseldecoders.

Klein baantje gemaakt als kopy van het bekende koploper testbaantje en daar werkte alles prima. Na een jaar of vijf eindelijk en verhuisd wat meer ruimte dus een nieuwe baan gemaakt, nu alles met Peco en spullen van Wim Ros. ook dat ging prima 4 wisseltjes, 2 bezetmeld modules en 5 treintjes.

totdat we weer verhuisden en ik mezelf die mega grote droombaan had beloofd, hier ging het in den beginne mis, verkeerd om beginnen ( 2 draadjes omgedraaid. ) en wisseldecoders verkeerd ingesteld ( lees dan ook gewoon de gebruiksaanwijzing. ) en ipv stoppen , oplossen etc toch eigenwijs geweest en stug blijven doorbouwen tot ik op een punt kwam dat als ik maar de baan keek ik kortsluiting of een foutmelding had.

Op dit punt was ik het zat en wilde ik er compleet mee stoppen, digitaal was niet voor me weggelegd, echter toen Wim Ros en Rob Fongers aanboden om helemaal naar Engeland te komen om mij te helpen dacht ik , ik geef het nog 1 kans, alvorens de twee heren de tocht zouden wagen een paar uur met Wim Ros aan de telefoon gezeten, stapje voor stapje alles doorgelopen en uiteindelijk het eerste probleem gevonden, die twee omgedraaide draadjes, daarna was probleem 2 ook redelijk snel gevonden en had ik een baan die min of meer storingsvrij te besturen was.

recentelijk heb ik een allerlaatste probleem gevonden, dit naar aanleiding van een opmerking van Rob Stellenbach oin het inmiddels berichte diode topic, de opmerking een derde draad voor de bezetmelders. Nu had ik dit niet, maar wel een splitsing van twincentre naar diode schakeling en bezetmelders. onder de noemer baat het niet schaad het niet heb ik een spliting gemaakt direct vanaf mijn twincentre en de stroomtoevoer van de bezetmelders zover mogelijk van de diode schakeling gehouden en inmiddels heb ik 5 rijdagen gehad zonder 1 enkele foutmelding.

Wat is voor mij het moraal. DCC is voor iedereen weggelegd, ik ben de grootste leek op dit gebied en denkelijk ook een van de meest eigenwijze die niet goed een gebruiksaanwijzing kan lezen. Echter met de juiste hulp, in mijn geval Wim Ros, Rob Fongers en de andere heren van de prutsersclub/ N-spoor kom je er stapje voor stapje. achteraf gezien is het eigenlijk poepsimpel als je maar een gebruiksaanwijzing lees, de juiste vragen aan de juiste mensen stel en het dan ook zo uitvoer.

resultaat, 250 modelspoor kilometers aan rails, stuk of 30 wissels, 8 bezetmeldmodules en 30 treinen :D


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

bouwvis
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 aug 2010 10:11
Locatie: Den Helder

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door bouwvis »

Maurits71 bedankt voor je reactie
Ja, ik ben het helemaal met je eens.
Het digitale gebeuren lijkt heel wat, maar als je in het klein begint en het systeem door hebt, is het geen probleem om het later groter op te zetten.
Ik denk dat met analoge banen het probleem het zelfde is, als je daar wat omdraait is het ook zoeken.
Toegeven Analoog is wat het nameten betreft logischer, dan die vreemde digitale spanning.
En ook bij digitaal blijf je een hoop bedrading nodig hebben.
Groeten Bertus


N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl

Modelspoorbarry
Berichten: 342
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Modelspoorbarry »

Maurits, Bertus,

Ik onderschrijf jullie ervaringen.
In het begin is het veel lezen en veel vragen, bij hen die eerder begonnen zijn en vaak al een aantal fouten hebben gemaakt. Dit zijn dan tevens de mensen, die zich niet te groot vinden, om hun ervaringen te delen, zodat anderen daar weer van kunnen leren.

Digitaal is er voor iedereen. Bedenk wel (wat Maurits en Bertus) ook aangeven, begin niet te groot. Als de draad dan kwijt bent, vindt je hem niet meer terug.

Met dank aan velen o dit forum, die mij steeds een stap verder hebben geholpen.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

bouwvis
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 aug 2010 10:11
Locatie: Den Helder

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door bouwvis »

Barry helemaal correct,

Ik zelf ben in het begin ook door te lezen en oplossingen in bijvoorbeeld als een forum als deze aan een hoop antwoorden gekomen op mijn vragen c.q. problemen.
En in mijn geval als ik iemand kan helpen met problemen op dit of ander gebied, geen probleem.
Zo ben ik zelf ook begonnen, en nu in het bezit (op af en toe kleine dingen na) van een prima werkende computer gestuurde digitale baan.
Bertus


N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl

Modelspoorbarry
Berichten: 342
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Modelspoorbarry »

@Bertus,

Geldt voor mij hetzelfde: als ik anderen kan helpen, doe ik dat graag.
Anderzijds leer ik nog steeds van anderen en dat is ook belangrijk: ervaringen blijven uitwisselen.

Ik heb zelf een (redelijk) werkende baan, met computerbesturing. Daarin zitten nog een aantal zaken, die ik domweg niet goed heb gedaan en verbeterd kunnen worden. Momenteel schrijf ik alles, warvan i denk, dat het verbeterd kan worden, op.
Zoek vervolgens naar mogelijke oplossingen of ideeën.

Ergens in nabije toekomst wil ik dan een baan bouwen, die wel helemaal goed werkt.
Maar ja, ook daar zullen dan wel fouten in zitten of dingen misgaa.
Zo blijven we bezig met deze fantastische hobby

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Rem_Brand »

Goedemorgen,

Ik rij momenteel digitaal (DCC) met 3 loc's en wil dit graag gaan uitbreiden.
Dit gebeurt momenteel allemaal op een klein baantje op een simpele houten plaat.

Besturing geschied via de MM zonder enige vorm van automatisering.

Ik ben bezig om een wat grotere baan op te zetten middels een x aantal modules.
Klein beginnen en dan langzaam aan uitbreiden naar meerdere modules.

Wat ik ( wellicht verkeerd ) begreep is dat je zodra je via koploper of Itrain de baan automatiseert dat ook de mogelijkheid om met de hand (via MM) een loc over de baan besturen verdwijnt.

Wat ik eigenlijk graag wil is de boel automatiseren met de mogelijkheid om handmatig via bv de MM nog wel een loc te kunnen besturen.
Kan iemand mij wellicht van wat meer informatie voorzien/ ervaringen delen?


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door FidOo »

Dit kan gewoon en die mogelijkheid verdwijnt absoluut niet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Marksintpancras »

Alles is mogelijk, als je onwetend bent wat met jouw systeem mogelijk is (dus als je door het bomen het boos niet meer ziet).
Kan ik je Domburg Train Support aanbevelen, die kan je op weg helpen en tevens kan je bij hem ook workshop's volgen over dit onderwerp.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Rem_Brand »

FidOo schreef:Dit kan gewoon en die mogelijkheid verdwijnt absoluut niet.
Maar kan je als een trein met koploper of met Itrain een rondje rijd deze er dus tussenuit halen met de MM en die dan vervolgens een zijspoor op laten rijden?
Of moet je hem dan eerst vrij geven of iets dergelijks in het computer programma?
Ik kan me voorstellen dat het programma anders de trein blijft besturen cq dcc commando's blijft geven terwijl ik dat op dat moment met de MM wil gaan doen.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door shoven »

Rem_Brand (hoe heet je eigenlijk? Misschien even voorstellen, wel zo persoonlijk en bevordert de neiging tot interactie 8-) ),

Het is of rijden met de pc, of rijden met de MM.
Je kunt je voorstellen dat het besturingsprogramma in de war raakt als je er tussendoor gaat prutsen met de MM. Programma's als Koploper en iTrain houden bij wat waar rijdt op basis van de bezetmelders in het systeem. Als jij een loc gaat besturen met de MM tereijl Koploper bezig is heeft Koploper geen idee waar dat ding is, krijgt rare signalen binnen (want loc rijdt over bezetmelders) en blijft proberen de loc te besturen op basis van informatie die niet meer klopt.
Kortom, dat wordt een zootje.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door dentheo »

shoven schreef: Je kunt je voorstellen dat het besturingsprogramma in de war raakt als je er tussendoor gaat prutsen met de MM. Programma's als Koploper en iTrain houden bij wat waar rijdt op basis van de bezetmelders in het systeem. Als jij een loc gaat besturen met de MM tereijl Koploper bezig is heeft Koploper geen idee waar dat ding is, krijgt rare signalen binnen (want loc rijdt over bezetmelders)
Kortom, dat wordt een zootje.
Enige oplossing om dat te beperken is uw MM gebruiken als handregelaar in bv. koploper. Dan kun je met manuele wisselstraten rangeren en toch houdt koploper bij waar je bent bij het afsluiten en plaatst je lok in dat blok. Ook zorgt de software dan voor de beveiliging van uw manueel rangeertreintje, dat kan, want dan weet de software alles wat het nodig heeft. Dan mag je het adres van de lok NIET instellen op de MM, alles loopt via softwarepakket.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

iTrain heeft de beschikking over een App, nu nog enkel de loc besturen, maar er komt binnenkort een versie met schakelbord bediening uit.
met een app heb je geen handregelaar meer nodig en weet de software ook waar je loc blijft.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Rem_Brand »

shoven schreef:Rem_Brand (hoe heet je eigenlijk? Misschien even voorstellen, wel zo persoonlijk en bevordert de neiging tot interactie 8-) ),

Het is of rijden met de pc, of rijden met de MM.
Je kunt je voorstellen dat het besturingsprogramma in de war raakt als je er tussendoor gaat prutsen met de MM. Programma's als Koploper en iTrain houden bij wat waar rijdt op basis van de bezetmelders in het systeem. Als jij een loc gaat besturen met de MM tereijl Koploper bezig is heeft Koploper geen idee waar dat ding is, krijgt rare signalen binnen (want loc rijdt over bezetmelders) en blijft proberen de loc te besturen op basis van informatie die niet meer klopt.
Kortom, dat wordt een zootje.
Check check, ik heb me gelijk even voorgesteld http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... 23&t=10452

Wat ik als nadeel zie is als je alles automatiseert, dat je dan het los kunnen rijden niet meer hebt en het lijkt me dat ik dat dan wel mis.
De optie met Itrain en die app is wellicht nog wel een idee.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 292
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door sik234 »

Goedendag

Ik heb vraag over multimaus is het mogelijk om met 3 treinen gelijk te rijden zo ja is het dan van belang dat de decoder van zelfde merk als het apparaat is of zelfde merk loc? Is het dan ook zo dat je later dezelfde decoder weer met een uitgebreid systeem ook werken Neem aan dat je er geen wisse wissels mee kunt aan sturen(dat hoeft ook niet van mij)

Mvg ruud



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Ronaldp »

Ben net als jou begonnen met analoog.
Maar op dit forum kwam ik in aan merking met digitaal.
Ook met de multimaus.
Treintje rond laten rijden met de muis.Wissel nog ouderswets met schakelpaneel.
Later toch over gestapt op full automatisch rijden met koploper.
En moet zeggen...wil niet anders meer.
Rijd 10x mooier rond dan als ik het met de multimause doe.
Weet zeker dat jij later ook automatisch gaat rijden.
Ik dacht dat ik het ook nooit zou leren hoe dat moest.Maar met hulp op dit forum
en koplopers forum rijd het nu vol automatisch.
En rij nooit meer met de hand.

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Sandopie »

@ Ruud 05-11-2016 8:56

Beste Ruud,

Drie treinen laten rijden met een multimaus is op zich geen probleem, tenzij er, per loc, een gigantische sleep rijtuigen aanhangt, die verlicht worden met gloeilampjes.

De locdecoders hoeven niet van hetzelfde merk te zijn als de centrale en kunnen later gewoon verder gebruikt worden, indien overgestapt wordt op een grotere centrale. Waar ik, persoonlijk, op let bij de aanschaf van decoders:

1. beschikbare inbouwruimte
2. gewenste communicatieprotocol (DCC of SX)
3. maximaal toegestane baanspanning (Volt) (ook van belang bij een eventuele overstap naar grotere centrale)
4. de wijze van treinbeïnvloeding die worden ondersteunt (bij computerbesturing van minder belang)
5. lastregeling en railcom (kanaal 1 en 2 ondersteuning) aanwezig

Let wel. Dit zijn mijn persoonlijke selectiecriteria.
Laatst gewijzigd door Sandopie op 05 nov 2016 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door shoven »

Aanvullend (want dat staat er nog niet expliciet): een Multimaus praat alleen maar DCC, je decoder moet dat dus kunnen verwerken. Andere centrales kunnen soms ook andere protocollen aan zoals Selectrix, maar die zijn vaak fabrikant-gebonden (DCC is dat niet, het is een open standaard). Het overgrote deel van de digitale rijders gebruikt dan ook DCC.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie