Starten met digitaal DCC

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Jeroen »

Hoi Martijn,

Dat zijn nogal wat vragen. En een ideale voedingsbodem voor een, laat ik op z’n minst zeggen, ‘aantrekkelijke’ discussie. Kaliber Ajax-Feyenoord, Audi vs BMW, billen- of borstenman. 8-)

Laat ik je op weg helpen met míjn insteek. Ik doe ook al een poosje mee met deze hobby, vind ik zelf althans, en heb deze keuze in het verleden ook gemaakt. Net als jij ben ik begonnen met analoog, en had op een gegeven moment een aardig verzamelingetje opgebouwd. Waarom dan toch overstag? Die keuze heb jij al gemaakt, zo lijkt het.
Digitaal is gewoon een luxe besturing van je locomotief. Ik heb het rijgedrag altijd mooier gevonden, en, dat lijkt een kleine leuke bijkomstigheid maar voor mij niet meer weg te denken: de verlichting blijft altijd aan staan! Juist, net als in het echt. Ook even met 2 loks op hetzelfde spoor een beetje klooien is ineens volstrekt normaal geworden.
Ik zou nooit meer analoog willen rijden. Er is zoveel METEEN mogelijk. En dat zonder geklooi met blokken, draden en weet ik veel.
Ik pak nog even een vraag van je mee omtrent de binnenverlichting in je rijtuigen: decoder? Ja, kan. Ik zet de verlichting van de wagons echter nooit uit. Lekker aan laten staan. En dan: gewoon in LED stripje in je wagons frotten, en klaar. Dat is dus net zo makkelijk als analoog. Voor een stuurstandrijtuig heb je wel een decoder nodig die de verlichting wisselt al naar gelang de rijrichting, maar deze hoeven niet zo duur te zijn.

Dan je vragen over blokken, wissels en seinen. Wil je enkel rijden, dan hoef je je baan niet in blokken te verdelen. Ik had destijds een goedkoop analoog Fleischmann blokkensysteempje, en ook dat werkt met digitaal. Als in: stroom eraf is stoppen, stroom erop is rijden. Daarmee doe je wel al het bovenstaande teniet (verlichting aan, mooi optrekken en afremmen, etc). Kan ik niet aanraden, maar goed: het kán. Wissels kun je gewoon blijven bedienen zoals je dat nu doet, evenals je seinen.
Wil je volledig automatisch rijden via een computer, dan ga je voor goud. Niet alleen omdat dat echt heel gaaf is, maar ook omdat dat wel wat centen gaat kosten. Persoonlijk vind ik het fantastisch. Zeker omdat je uiteindelijk echt waar voor je geld krijgt. Je zult de wissels moeten aansluiten aan een wisseldecoder. Dat is niet gek duur. De baan dien je in logische blokken te verdelen, en die blokken moet je aansluiten via een bezetmelder aan je centrale. De bezetmelder is niet goedkoop, maar ook niet te duur. Seinen heb je niet direct nodig, maar voegen veel toe, vind ik althans. Seindecoders vind ik afgrijselijk duur, maar goed, het is het me waard. Voor de functie van automatisch rijden, nogmaals, heb je deze niet nodig.

Tja. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een computer. Die heb je misschien al om op dit forum te kunnen schrijven :ugeek: , en een software programma dat je in staat stelt je baan automatisch te laten rijden. Hier bestaat een gratis programma voor, wat goed werkt maar niet intuïtief is, en een intuïtief programma dat niet gratis is :mrgreen: :geek: . Hier zijn wat meer wegen naar Rome, en daar ga ik je niet direct mee lastig vallen. Voor je het weet schoppen ze me weer van het forum af en haalt een van de moderators voor een maand de stroom van mijn treinbaan etc etc. :roll: :lol: .

Bon, je vroeg naar naar een protocol. Ik zou lekker DCC nemen, maar ik heb toevallig wel een centrale die ook Selectrix ‘praat’, een zogenaamde multiprotocol-centrale. Ik heb een paar lok’s met zo’n (afgekort) SX-decoder. Het meeste tegenwoordig is gewoon DCC, zo ook het gros van de sein- en wisseldecoders.

Samengevat: als je het eenmaal hebt gezien, en weet wat er bijvoorbeeld mogelijk is met automatisch rijden, sounddecoders in je loks, en hoe relatief makkelijk je zélf je analoge loks van decoders kunt voorzien.....dan wil je nooit meer terug.

Zo. Volgens mij heb ik nog nooit zo’n lange post geschreven. Succes met de keuze!

Grtz,

Jeroen


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Starten met digitaal rijden is een lastig iets om zo uit te leggen. Ik heb daar normaal een workshop aan gewijd die een hele dag duurt.

Kom anders een keer langs op de beurs of de werkplaats, dan kunnen we samen kijken wat je wensen en keuzes zijn.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Alro »

Hier zie hoeveel ik kwijt was voor mijn eerste digitale baantje (hier zit dus ook een licentie voor iTrain bij):
Afbeelding

Goedkoop vond ik het allemaal niet, maar goed, dat hoort nu eenmaal bij deze hobby ;)


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Zo das al een oude factuur :P haha

Nee digitaal, twee draadjes rijden is nog goedkoop, automatiseren is gewoon kostbaar. Maar daar krijg je dan ook wel veel voor terug.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door FidOo »

Het mooie van dcc vind ik dat je het ook stap voor stap kunt doen. Je hoeft niet alles in 1x te kopen. Er heeft bij mij 2 jaar tussen het aanschaffen van de componenten en de itrain gezeten. Ook kun je tijd tussen je aanschaf van de centrale en andere benodigdheden laten zitten.

Verder hebben de heren boven mij al vrij duidelijk uitgelegd hoe of wat.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door WilcoV »

De uitleg hierboven spreekt denk ik voor zich maar laat ik het vooral even simplificeren.
Voor het digitaal aansturen van alles wat je wilt aansturen (treinen, verlichting, seinen - inderdaad blokbeveiliging-, wissels enzovoorts) gebruik je in principe decorders. Voor ieder onderdeel zijn decoders verkrijgbaar.
Het denkwerk begint eigenlijk pas daarna. Kortom: digitaal: decoders worgen voor je aansturing van onderdelen. Daarnaast heb je een centrale nodig die je gebruik van de decoders regelen (al dan niet via de computer of controllers) en een device om alles aan te sturen (controllers, schakelaars en/of computer).
Advies: begin simpel om één en ander te leren. Uitbreiding is in feite voortborduren op je basis.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Nico Essers »

Zoals Wilco al aangeeft simpel beginnen. Als je een centrale aanschaft en bijvoorbeeld 2 locs van een decoder voorziet kun je al snel leuk digitaal rijden. Een veel gebruikte centrale is de digikeijs DR5000. Keuze genoeg maar dat geldt ook voor de kostprijs. Je kunt je baan op voorhand in blokken indelen (bijvoorbeeld met kunststof raillasjes) zodat je later de benodigde bezetmelders makkelijk kunt aansluiten. Dat geldt ook voor de wisseldecoders enz. Niet alles hoeft morgen klaar te zijn. Een startset voldoet niet altijd dus daar moet je mee uitkijken, soms kun je beter alles los kopen. Op mijn baan heb ik de digitale benodigdheden over een langere tijd bijeen gesprokkeld, dan blijft de kostprijs beheersbaar. Sowieso je eerste baan niet te groot maken maar als testbaan inrichten is mijn advies. Dat hoeft niet alleen een simpel rondje te zijn. Zo is mijn BunderBahN een test voor alles wat met modelbouw te maken heeft en een voorbereiding op de later te bouwen grote baan. Succes.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door matthijskuiper »

Net als Martijn ben ik aan het kijken om van analoog naar digitaal te gaan.
Wat ik vooral lees is dat het smaak en prijzen zijn waar je naar moet kijken.
Ik heb oorspronkelijk een ontwerpgemaakt om met blokken te werken en daar een "script" voor te schrijven.
Tot ik ben gaan zoeken en bij DCC uit kwam, vandaar een wisseling in smaak. Analoog rijdt het allemaal wel, maar dat was niet de insteek toen ik ooit begon. (de baan is overigens veel te klein om een pc aan te sluiten, of meer dan 500 euro uit te geven)

Als ik ga zoeken, kom ik op JRMI met DCC++ uit, heeft iemand hier ervaring mee?

Bij aanvullende vragen zijn dan,
hoe sluit ik mijn wissels aan, en welke decoder is geschikt voor klein N materieel. (het moet klein zijn en een motor aanzeten)

****************************
wat ik wel heb gevonden:
https://youtu.be/yFJsptuArb8 (uitleg om JRMI op een goedkope RasPi te instaleren)
https://youtu.be/5Z9Kwjp8RuQ (uitleg over de DCC++, als zou ik dan voor de Arduino Mega gaan)


Ik heb al wel een optie gevonden om met blok detectie te werken, maar dan wordt het annaloog. Blok bezet, dan krijgen de twee aansluitende blokken geen stroom. (dat is niet zo moeilijk te coderen met arduino en een goede state machine)
****************************

Ik merk dat het vooral een oerwoud van opties is, ik ben vooral opzoek naar de makkelijke en goedkope optie.



rdolfijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2020 07:55
Locatie: Houten

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door rdolfijn »

Na 25 jaar alles in doosjes te hebben bewaard ga ik mijn N spoor weer opbouwen.
Heb nu een twin center van fleischmann en een loc boss. natuurlijk ook 3 digitale locjes. Dit nieuwe soort van besturen snap ik nog niet helemaal en zit hopeloos te knoeien. Uit eindelijk is het wel gelukt om het adres van een loc te wijzigen, nadat ik de loc database in de twincenter had gereset. helaas rijd de loc die bij de set hoort niet zo mooi meer.
Waar ik tegenaan loop is gebrek aan kennis en onzekerheid over de apparatuur. zo doet de functie "lezen" het vaak niet. gebruik een stukje programeer rails welke ik ook al vervangen heb omdat ik dacht dat het daar aan lag. de loc boss zou een stuk makkelijker zijn maar die wil helemaal niet werken.
achteraf kwam ik erachter dat twin center een systeem is wat niet meer wordt verkocht.
Mijn vraag die door mijn hoofd speelt. Ga ik door met twincenter of kan ik beter iets anders aanschaffen?
maar wat dan??



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Willempie »

Je kunt gewoon door met het Twin-Center, daar is helemaal niets mis aan, en doet wat het moet doen.
Het probleem is dat je niet weet hoe het een en ander werkt, daar zal je met een ander systeem ook keihard tegen aanlopen.
De reset van jouw Twin-Center heeft niets met het rijden van je locjes te maken. De rijeigenschappen zitten namelijk in de decoder van je locjes.

De kunst is om als je nog niet zo goed weet hoe iets werkt zo min mogelijk te lopen knoeien aan en met instellingen.

Groetjes.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Marksintpancras »

Beste Dolfijn,

Een Twin-center is erg gedateerd, functioneerd wel gewoon zoals het hoort. Echter mis jij denk het overzicht.

Voor dat je verder gaat, vraag jezelf af of jij verder wil gaan met digitaal rijden zonder PC ? Of met digitaal rijden met PC?

En kies daarna een systeem wat goed bij jouw past. Hiervoor kan je een workshop nemen bij Domburg Train Support.

Voor de rest, het uitlezen van je trein decoders lijkt mij in jouw geval dat je dat het best kan doen via een PC met JMRI. Lukt dat niet via Twin-Center neem dan een Sprog om je loks te programmeren.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door brizbo »

rdolfijn schreef: 15 mar 2020 09:57 Na 25 jaar alles in doosjes te hebben bewaard ga ik mijn N spoor weer opbouwen.
Heb nu een twin center van fleischmann en een loc boss. natuurlijk ook 3 digitale locjes. Dit nieuwe soort van besturen snap ik nog niet helemaal en zit hopeloos te knoeien. Uit eindelijk is het wel gelukt om het adres van een loc te wijzigen, nadat ik de loc database in de twincenter had gereset. helaas rijd de loc die bij de set hoort niet zo mooi meer.
Waar ik tegenaan loop is gebrek aan kennis en onzekerheid over de apparatuur. zo doet de functie "lezen" het vaak niet. gebruik een stukje programeer rails welke ik ook al vervangen heb omdat ik dacht dat het daar aan lag. de loc boss zou een stuk makkelijker zijn maar die wil helemaal niet werken.
achteraf kwam ik erachter dat twin center een systeem is wat niet meer wordt verkocht.
Mijn vraag die door mijn hoofd speelt. Ga ik door met twincenter of kan ik beter iets anders aanschaffen?
maar wat dan??
Als ik jou verhaal lees lijkt het me dat de contacten van de treintjes niet optimaal stroom doorgeven.
Het is misschien een oplossing om de contacten van je lokjes proper te maken en deze analoog eens wat rondjes te laten rijden.
Als dit goed lukt, zou uitlezen en programmeren beter moeten gaan.

Problemen in contacten kan je ook zoeken door een multimeter te plaatsen op wielflens en printplaat.

Als reinigen niet voldoende is kan je alle contacten ook nog smeren (minimale hoeveelheden) met een beetje atf, contact spray of fleischmann olie
voor betere geleiding.
Succes.


Fabrice
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Zap75 »

Alro schreef: 04 dec 2019 19:40 Hier zie hoeveel ik kwijt was voor mijn eerste digitale baantje (hier zit dus ook een licentie voor iTrain bij):
AUW, wat is dat iTrain duur!
Ik zou een ieder echt aanraden te kijken naar de gratis alternatieve, die prima werken. JRMI werd al genoemd, ik ben zelf meer gecharmeerd van RocRail. Kan alles wat iTrain ook kan volgens mij, en helemaal gratis. Er is ook een forum voor RocRail waar je ontzettend veel kunt vinden. RocRail kan prima werken met de meest gangbare centrales.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Wat is duur, 209 euro voor de standaard licentie.
Wat je daar ziet is een totaalpakket met digitaal systeem.

Een beetje locomotief is duurder, en de software bestuurd wel je hele baan. Vergeet ook niet dat de ontwikkeling en ondersteuning van iTrain altijd uo to date blijft. De man die het maakt moet ook een rokende schoorsteen hebben.

En RocRail is leuk, maar kan lang niet alles wat iTrain kan. Je vergelijkt appels met peren in dat opzichte. Maar daar kom je pas achter als je de beide systemen gaat uitproberen naast elkaar. Want die ervaring is iets wat je zelf moet ervaren.

Maar goed dat is ook de keuze van iedereen voor zichzelf. Maar iTrain duur, nee absoluut niet als je ziet wat je ervoor krijgt.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Zap75 »

martindomburg schreef: 06 aug 2020 13:52 Wat is duur, 209 euro voor de standaard licentie.
Sja, dan mag je alleen geen decoder programmeren, geen meerdere PC's gebruiken (of smartphone of tablet)... Als je dat ook wilt is het alweer 349 euro. Wellicht net zo duur als een sjieke trein, maar toch veel geld.
Ik heb absoluut geen belangen bij RocRail maar ik zie een forum dat zeer actief is, heel veel tevreden gebruikers, en voor zover ik het kan zien heel vergelijkbare mogelijkheden. Als ik op de -summiere- website van iTrain af moet gaan dan is de functionaliteit zeer vergelijkbaar. Overigens zie ik daar wel dat jij 'partner' bent, dus hoe objectief is dan je oordeel? ;)
Ik kijk er gewoon naar als beginnende DCC-gebruiker en IT'er met 30 jaar ervaring met software, hardware, beheer etc. En als ik dan puur op basis van de beschikbare informatie moet beslissen ga ik absoluut voor RocRail: gratis, alle functionaliteiten die ik zoek en meer (treinen, wissels, blokken, bezetmelders, seinen, verlichting, zelfs koppeling met Philips Hue (!?) en nog veel meer), grote community voor gratis advies en uitwisseling.

Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om 200-350 euro te besteden aan een pakket ;).


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Als je Commerciële bent wil dat niet persee zeggen dat je niet objectief kunt zijn.

Objectief ja. Maar dat weten de meesten hier wel. Ik corrigeer je post op feitelijke onjuistheden en biedt een andere kijk op je betoog. Daarvoor hoef je niet perse een roze bril te dragen hoor. Naat iTrain had ik bijv ook een goede band met Paul (Koploper) toen hij nog leefde.

Ik werk al ruim 10 jaar met iTrain en ben ook dicht betrokken bij de ontwikkeling ervan. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet objectief kan zijn als ik software met elkaar vergelijk. Nu ga ik dat niet doen want dat is compleet zinloos, wat voor de een een minpunt is kan voor een ander een pluspunt zijn.

Ik ben ook dicht betrokken in de ontwikkeling van Dinamo. Maar toch werk ik ook met andere systemen en centrales. Als ik naar het Dinamo systeem kijk dan kan iTrain veel meer dan RocRail. Maar voor de normale DCC systemen is RocRail afdoende. Maar ook niet helemaal, het is erg afhankelijk van je wensen en eisen die je zelf stelt.

Heb je nul verstand van programmeren, is RocRail weer niet handig, werk je met Mac dan is iTrain de enige optie. En zo gaat de lijst met voor en nadelen door en door.

Ik adviseer altijd te kiezen voor een systeem die jou het beste past. Er bestaat geen "beste software" en de een is zeker niet beter als de ander. Elke software heeft zijn eigen karakter en specialiteiten. RocRail is absoluit een leuk en goed programma, maar dat geld ook voor bijvoorbeeld Koploper, Train Controller, JMRI of WindigiPet.

En of ik nu commerciële belangen heb of niet, wil dat niet zeggen dat ik adviseer naar mijn portemonee. Maar gelukkig weten de meesten dat ik zo niet ben.

Jij bent degene die met de modelbaan moet werken, verder niemand. Dus kijk goed en vergelijk goed wat er allemaal op de markt is en bij jou past.

Ik ben zelf bijvoorbeeld van mening dat de digitale hobby nu eenmaal geld kost en dat je dat gegeven moet accepteren. De discussie duur of betaalbaar is ook maar relatief.

Overigens wat je schrijft is niet correct. Bij de Plus versie van 249 kan je programmeren en een tweede scherm gebruiken.

Dus ja, ik ben commercieel en ik kan zeker (daar streef ik naar) adviseren in belang van de gebruiker en daarbij mijn belangen negeren 8-) Al is het absoluut zo dat mijn persoonlijke voorkeur ligt bij iTrain

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Zap75 »

martindomburg schreef: 06 aug 2020 15:52 Heb je nul verstand van programmeren, is RocRail weer niet handig, werk je met Mac dan is iTrain de enige optie. En zo gaat de lijst met voor en nadelen door en door.
Als je dan zo graag onafhankelijk advies geeft, dan moet het wel correct zijn....

JMRI en RocRail draaien beiden op MacOS. Dus dan is iTrain zeker niet de enige optie. Die bewering klopt dus totaal niet.

Verder zie ik niet in waarom je verstand van programmeren moet hebben om met RocRail te werken. De interface is grafisch en redelijk overzichtelijk. Uitgebreid zeer zeker, maar dat is onze digitale hobby ook. Ook die bewering die je doet klopt dus totaal niet...

Er wordt zeer actief aan ontwikkeld en het doet absoluut niet onder qua functionaliteiten. In het licht van deze discussie heb ik na wat zoeken de handleiding van iTrain doorgebladerd en geconstateerd dat alles dat daarin wordt beschreven qua functionaliteit ook in RocRail zit. Ook jouw bewering dus dat iTrain "veel meer kan" is dus niet correct.

Dat zijn dus al DRIE belangrijke beweringen over de software die je doet die gewoon aantoonbaar onjuist zijn. Ik neem je onafhankelijk advies dan maar met een flinke korrel zout. Jammer.

Krijg de indruk dat jij voor het laatst jaren geleden eens naar RocRail gekeken hebt en het toen niks vond ;).

Bij de Plus versie van iTrain heb je dat inderdaad voor 50 euro minder. Wil je echter dus ook nog via het netwerk wat kunnen dan moet je de duurste nemen. Behoorlijk prijzige upgrade als je het mij vraagt.

Anyway, ieder maakt inderdaad zijn of haar eigen keuze. Helemaal prima. Maar dan hebben halve of onjuiste adviezen geen zin. En je statement eerder vandaag dat RocRail niet zoveel zou kunnen als iTrain is gewoon aantoonbaar onjuist.

Kortom: ik blijf bij mijn standpunt dat RocRail zeker niet onder doet voor iTrain. Het is aan een ieder zelf om beide programma's uit te proberen en dan te besluiten welke je het fijnste vindt, en of je de extra euro's over hebt voor iTrain. Ik zou dan ook iedereen zeker adviseren om alle opties eens te proberen.

Verder geen 'hard feelings' hoor, maar ik vind het wel belangrijk dat er geen onzin wordt verkocht. Wil ook geen ruzie zoeken hoor, maar nogmaals, ik heb het graag over de feiten.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Zap75 »

P.S. en natuurlijk gun ik de ontwikkelaar van iTrain best z'n inkomsten hoor, dat is het zeker niet. Helemaal prima. Maar voor de gebruiker die een goede optie zoekt en ook kan kiezen voor een goede gratis optie, dan zou ik dat natuurlijk aanraden. Voor dat geld dat je bespaart kun je een prachtige nieuwe loc scoren.



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Peter Ruifrok »

Beste Zap75,

Om het punt van commerciele belangen in deze discussie eerst maar eens weg te nemen: ik ken Martin Domburg redelijk, ben geen regelmatige klant van hem, maar een ding weet ik zeker: zijn adviezen zijn absoluut neutraal.

En v.w.b. de vergelijking RocRail versus iTrain: absoluut onvergelijkbaar. Ik heb toen ik van analoog naar digitaal overstapte naar van alles gekeken (ook RocRail) en iTrain was voor mij het meest kosten effectief gezien mijn wensen: uiteindelijk automatisch kunnen rijden met veel locs op een klein baantje, en iedere keer verrast worden door de treinenloop die mij voorgeschoteld wordt.
Je kunt ook andere wensen hebben, maar iTrain werkt eenvoudig, intuitief en gemakkelijk. iTrain kun je absoluut niet duur noemen in vergelijk met andere commercieel verkrijgbare software, wordt actief onderhouden (Koploper bijv. niet meer sinds de ontwerper en programmeur helaas enige tijd geleden overleden is), terwijl de programmeur/ontwerper/uitgever van iTrain zeer benaderbaar is en er een goed forum bestaat voor de ondersteuning.
Voor nul euro kun je een volledig functionele iTrain versie proberen. Hoef je geen decoders te programmeren, dan ben je met de standaard versie voor € 209 de koning, en wil je wel decoders programmeren, dan ben je voor € 269 de keizer. En je kunt altijd door bij te betalen van een goedkopere naar een duurdere versie overstappen. Kik maar op hun website.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Als je dan zo graag onafhankelijk advies geeft, dan moet het wel correct zijn....

JMRI en RocRail draaien beiden op MacOS. Dus dan is iTrain zeker niet de enige optie. Die bewering klopt dus totaal niet.

Verder zie ik niet in waarom je verstand van programmeren moet hebben om met RocRail te werken. De interface is grafisch en redelijk overzichtelijk. Uitgebreid zeer zeker, maar dat is onze digitale hobby ook. Ook die bewering die je doet klopt dus totaal niet...

Er wordt zeer actief aan ontwikkeld en het doet absoluut niet onder qua functionaliteiten. In het licht van deze discussie heb ik na wat zoeken de handleiding van iTrain doorgebladerd en geconstateerd dat alles dat daarin wordt beschreven qua functionaliteit ook in RocRail zit. Ook jouw bewering dus dat iTrain "veel meer kan" is dus niet correct.

Dat zijn dus al DRIE belangrijke beweringen over de software die je doet die gewoon aantoonbaar onjuist zijn. Ik neem je onafhankelijk advies dan maar met een flinke korrel zout. Jammer.
Dan heb je mijn tekst niet goed gelezen, ik schrijf bij gebruik van DINAMO

Wat RocRail absoluut niet kan, iets wat wij zelf in hebben gebouwd is het gebruik van een loconet handregelaar om de software te bedienen zodat ook analoge locs met een handregelaar te gebruiken zijn. Maar ook het gebruik van relaisgeschakelde blokken voor schaduwstations of de extended OC32 aspecten.

Hiermee kan ik je beweringen jegens mij ook weer terugkaatsen in jouw richting.
Krijg de indruk dat jij voor het laatst jaren geleden eens naar RocRail gekeken hebt en het toen niks vond ;).
Het is inderdaad een paar jaar geleden, fijn dat het nu wel op MAC OS werkt. Feit blijft wel dat als je iets wilt, je dit zelf in moet bouwen als de basis hier niet in voorziet. Bij een betaald programma doet iemand dit voor jou en ja daar betaal je dan ook voor ;)

Toen ik er echt naar gekeken had was ik aan het vergelijken welke software paketten mijn Schellenbach aan kunnen sturen, zowel Koploper (ondanks de inspanningen van Paul) als RocRail konden de layout niet aan. Schellenbach is geen basis modelbaan maar met best wel complexe items erin en toepassingen, waardoor we de Dinamo techniek goed konden testen. iTrain gaf wel de bodem om te expanderen in de mogelijkheden.

RocRail kon het wel maar dan moest ik zelf ontwikkelen. En van programmeren heb ik geen kaas gegeten, ik ben meer van de stroompjes zeg maar. En daarom dat bij mij toen de keuze op iTrain viel. Inmiddels zal ook RocRail echt wel verder ontwikkeld zijn als 4 jaar geleden maar het geeft wel aan waarom je geen vergelijk kan maken in het algemeen. Elke situatie vraagt om een andere oplossing.
Anyway, ieder maakt inderdaad zijn of haar eigen keuze. Helemaal prima. Maar dan hebben halve of onjuiste adviezen geen zin. En je statement eerder vandaag dat RocRail niet zoveel zou kunnen als iTrain is gewoon aantoonbaar onjuist.

Kortom: ik blijf bij mijn standpunt dat RocRail zeker niet onder doet voor iTrain. Het is aan een ieder zelf om beide programma's uit te proberen en dan te besluiten welke je het fijnste vindt, en of je de extra euro's over hebt voor iTrain. Ik zou dan ook iedereen zeker adviseren om alle opties eens te proberen.

Verder geen 'hard feelings' hoor, maar ik vind het wel belangrijk dat er geen onzin wordt verkocht. Wil ook geen ruzie zoeken hoor, maar nogmaals, ik heb het graag over de feiten.
Het gaat er niet om dat iTrain beter is als RocRail, maar de negatieve houding richting iTrain omdat dit geld kost is wel misleidend. In mijn mening zwengel je daar een discussie mee aan die alle objectieviteit weg vaagt. Zoals ik schreef moet je kijken welk programma past bij de wensen die je hebt. En of je nu pro-rocrail of pro-itrain bent, is niet relevant hierin.

Verder denk ik dat de discussie verder alleen maar leid tot extreme consumptie van bier en chips door @Jeroen waardoor Linda weer de dupe zal zijn 7(8)7 (Kom er maar in Jeroen, ouwe koploper fanaat) 7(8)7

Onzin verkopen is overigens iets wat niemand wilt lijkt me. En uiteraard ook van mijn kant geen hard feelings hoor, ik heb een paar vrienden die actief met RocRail werken en het is gewoon een leuk programma.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Jeroen »

Ik zit geramd, maat! Koude pils is heel erg belangrijk op mijn hete zomer. En het Nspoorforum wordt er ook lekker heter door. Geniet0n! 😎😎😎


Afbeelding
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Zap75 »

Het is inderdaad een paar jaar geleden, fijn dat het nu wel op MAC OS werkt. Feit blijft wel dat als je iets wilt, je dit zelf in moet bouwen als de basis hier niet in voorziet. Bij een betaald programma doet iemand dit voor jou en ja daar betaal je dan ook voor ;)
Wederom totaal geen feit. Je kunt niet zelf bouwen aan RocRail. Het is niet Open Source Software, was het ooit wel. Je bent dus, net als bij een commerciele aanbieder, afhankelijk van de ontwikkelaar(s).
RocRail kon het wel maar dan moest ik zelf ontwikkelen. En van programmeren heb ik geen kaas gegeten, ik ben meer van de stroompjes zeg maar.
Idem. Je blijft dus onwaarheden strooien. Vast niet expres, wel jammer.
Het gaat er niet om dat iTrain beter is als RocRail, maar de negatieve houding richting iTrain omdat dit geld kost is wel misleidend. In mijn mening zwengel je daar een discussie mee aan die alle objectieviteit weg vaagt. Zoals ik schreef moet je kijken welk programma past bij de wensen die je hebt. En of je nu pro-rocrail of pro-itrain bent, is niet relevant hierin.
Waarom is dat misleidend? Ik geef slechts aan dat je ook voor NUL euro een alternatief kunt gebruiken dat ongeveer hetzelfde kan. Daarop begon jij te reageren met allerlei onwaarheden...
Het enige wat ik heb willen doen is een mede-hobbyist wijzen op een optie die 'm honderden euro's kan besparen en wellicht voor hem of haar net zo goed voldoet. Lijkt me helemaal relevant en on topic. Ik heb nergens maar dan ook nergens negatief gedaan over iTrain. Jij wel over RocRail, en in een aantal gevallen onterecht ook nog.

Conclusie: laten we alsjeblieft niet doen alsof iTrain iets super geweldigs is dat beter of slechter is dan RocRail. Beiden voldoen voor een digitale baan op basis van DCC. Ongetwijfeld zijn er kleine verschillen en is het dus ook een persoonlijke afweging. Daarbij kan de prijs een belangrijke rol spelen. Dat is het enige dat ik heb willen melden en dat blijft volgens mij ook zo. Ook respecteer ik een ieder die voor iTrain kiest natuurlijk ook, moet je helemaal zelf weten.

En voor mij persoonlijk was de afweging heel simpel: ik moet wel echt grote meerwaarde in een stuk software zien wil ik er 200 euro tegenaan smijten (en dat geldt voor elk softwarepakket). Als ik dan een alternatief vind dat niks kost en ook kan wat ik wil (digitaal rijden, blokken, automatisch rijden, seinen, lampjes en de hele ratteplan) en met goede ondersteuning en een actieve community, dan maak ik dus vrij eenvoudig de keuze voor RocRail.

Je laatste tip van een biertje en chips daarentegen neem ik graag ter harte, het is er wel weer voor!


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door martindomburg »

Laten we deze discussie dan maar stoppen en gaan genieten van een biertje

Proost


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik sluit me daar van harte bij aan...zit in de tuin al te genieten -:)

P.S. ik kan het niet laten: voor de ICT'ers onder ons kan RocRail vast wel een goed alternatief zijn. Maar voor de PC dumbo's zoals ik: begin er niet aan!


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Starten met digitaal DCC

Bericht door Zap75 »

Peter Ruifrok schreef: 06 aug 2020 19:54 P.S. ik kan het niet laten: voor de ICT'ers onder ons kan RocRail vast wel een goed alternatief zijn. Maar voor de PC dumbo's zoals ik: begin er niet aan!
Valt echt reuze mee hoor! Is zeker niet alleen voor IT'ers. De interface is overzichtelijk en duidelijk. Er zijn erg goede instructiefilmpjes van ene Albert op YouTube. Laat je niet gek maken en probeer het eens zou ik zeggen!

Proost!


Plaats reactie