Ik ken het verhaal Bertus. Ik ben ooit begonnen met een twincentre 1 en een paar uhlenbrock bezetmelders en wisseldecoders.
Klein baantje gemaakt als kopy van het bekende koploper testbaantje en daar werkte alles prima. Na een jaar of vijf eindelijk en verhuisd wat meer ruimte dus een nieuwe baan gemaakt, nu alles met Peco en spullen van Wim Ros. ook dat ging prima 4 wisseltjes, 2 bezetmeld modules en 5 treintjes.
totdat we weer verhuisden en ik mezelf die mega grote droombaan had beloofd, hier ging het in den beginne mis, verkeerd om beginnen ( 2 draadjes omgedraaid. ) en wisseldecoders verkeerd ingesteld ( lees dan ook gewoon de gebruiksaanwijzing. ) en ipv stoppen , oplossen etc toch eigenwijs geweest en stug blijven doorbouwen tot ik op een punt kwam dat als ik maar de baan keek ik kortsluiting of een foutmelding had.
Op dit punt was ik het zat en wilde ik er compleet mee stoppen, digitaal was niet voor me weggelegd, echter toen Wim Ros en Rob Fongers aanboden om helemaal naar Engeland te komen om mij te helpen dacht ik , ik geef het nog 1 kans, alvorens de twee heren de tocht zouden wagen een paar uur met Wim Ros aan de telefoon gezeten, stapje voor stapje alles doorgelopen en uiteindelijk het eerste probleem gevonden, die twee omgedraaide draadjes, daarna was probleem 2 ook redelijk snel gevonden en had ik een baan die min of meer storingsvrij te besturen was.
recentelijk heb ik een allerlaatste probleem gevonden, dit naar aanleiding van een opmerking van Rob Stellenbach oin het inmiddels berichte diode topic, de opmerking een derde draad voor de bezetmelders. Nu had ik dit niet, maar wel een splitsing van twincentre naar diode schakeling en bezetmelders. onder de noemer baat het niet schaad het niet heb ik een spliting gemaakt direct vanaf mijn twincentre en de stroomtoevoer van de bezetmelders zover mogelijk van de diode schakeling gehouden en inmiddels heb ik 5 rijdagen gehad zonder 1 enkele foutmelding.
Wat is voor mij het moraal. DCC is voor iedereen weggelegd, ik ben de grootste leek op dit gebied en denkelijk ook een van de meest eigenwijze die niet goed een gebruiksaanwijzing kan lezen. Echter met de juiste hulp, in mijn geval Wim Ros, Rob Fongers en de andere heren van de prutsersclub/ N-spoor kom je er stapje voor stapje. achteraf gezien is het eigenlijk poepsimpel als je maar een gebruiksaanwijzing lees, de juiste vragen aan de juiste mensen stel en het dan ook zo uitvoer.
resultaat, 250 modelspoor kilometers aan rails, stuk of 30 wissels, 8 bezetmeldmodules en 30 treinen