Starten met Selectrix

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Starten met Selectrix

Bericht door H@Ns »

Starten met digitaal Selectrix

Hier alles over Selectrix, hoe starten we en wat komt erbij kijken.
Wat is er te koop, etc.

Succes,

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Starten met Selectrix

Bericht door H@Ns »

Graag nodig ik Selectrix gebruikers uit om te vertellen wat de voordelen van Selectrix zijn.
Wat komt erbij kijken, welke componenten zijn nodig.
Wie...


p.s. geen vergelijk met andere mogelijkheden a.u.b.

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Starten met Selectrix

Bericht door selectrixfreak »

Hallo,

Zoals mijn nickname al zegt, ben ik gebruiker van het Selectrix-systeem. Ik gebruik het al weer een tijdje naar volle tevredenheid. Het grote voordeel van Selectrix is dat het een kompleet systeem is, dat ook volledig genormt is. Niet alleen het signaal op de rails is genormt, maar ook de communicatie tussen de bezetmelders en wisseldecoders.

Selectrix heeft een eigen heen- en terugmeldingsbus, de SX-bus. Hierop gaat alle dataverkeer "rond" en dat 13 keer per seconde. Alle adressen worden 13 keer per seconde rondgestuurt, ook al worden deze adressen niet gebruikt.
Dat betekent dat de bus altijd even snel is, het maakt niet uit of er één of honderd loks aangestuurd worden en of deze zgn. precies tegelijkertijd hun commando's krijgen.

Bij Selectrix kunnen "slechts" 99 adressen aangestuurd worden. Dit lijkt weinig, maar je kunt met één adres 8 wissels schakelen of 8 bezetmeldingen doorgeven. Heb je bijv. 49 lokadressen vergeven, dan kun je nog altijd 400 (= 50 adressen x 8) wissels of seinen aansturen of bezetmeldingen doorgeven via de SX-bus en deze vertraagt nooit!

Een ander voordeel is het feit dat de SX-bus voor iedere fabrikant hetzelfde is. Dus je kunt zonder problemen de verschillende merken door elkaar heen gebruiken. Als het geschikt is voor SX weet je zeker dat het werkt.

Op de site van Nproject.org heb ik een tijdje geleden voor het forumlid martinb een verhaaltje geschreven: Selectrix het andere digitale systeem

Lees het maar eens door. Zijn er vragen, stel ze gerust.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Starten met Selectrix

Bericht door RonaldB »

Hoi Freak,

Ik weet niet of dit wel aansluit op het onderwerp. Maar ik kijk al enige tijd naar het systeem van Rautenhaus waarbij je en Selectrix en DCC kan berijden.

Ik ben geinteresseerd in de mogelijkheden van een met een computer aangestuurde baan en nu leek het mij dat de wisseldecoders en bezetmelders wat prijzig zijn van Rautenhaus.
Maar ik heb ook gehoord, dat je per aangestuurd blok (perron) maar 1 bezetmelder nodig hebt ipv. 2 (soms 3) met DCC om een trein (bijv. in koploper) rustig te laten afremmen. Dit zou kunnen betekenen dat dit finacieel weer voordeliger is. Toch?

Hoe staat het verder met de vernieuwing en ontwikkeling van Selectrix?
Heb je treinen met geluidsdecoders (niet dat ik dat zou willen hoor).
Kan je het systeem combineren met een computergestuurd geluidssysteem met 4 geluidsboxen onder de treintafel. (wel eens iets van gelezen).
Kan je Selectrix aansturen met een Multimaus?

Vriendelijke groeten, Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Nico
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 feb 2009 00:17
Locatie: Groningen

Re: Starten met Selectrix

Bericht door Nico »

RonaldB schreef:Ik weet niet of dit wel aansluit op het onderwerp. Maar ik kijk al enige tijd naar het systeem van Rautenhaus waarbij je en Selectrix en DCC kan berijden.

Ik ben geinteresseerd in de mogelijkheden van een met een computer aangestuurde baan en nu leek het mij dat de wisseldecoders en bezetmelders wat prijzig zijn van Rautenhaus.
Maar ik heb ook gehoord, dat je per aangestuurd blok (perron) maar 1 bezetmelder nodig hebt ipv. 2 (soms 3) met DCC om een trein (bijv. in koploper) rustig te laten afremmen. Dit zou kunnen betekenen dat dit finacieel weer voordeliger is. Toch?
Volgens mij is dit (3 secties per blok) een vereiste voor Koploper (de aansturingssoftware), en niet specifiek aan het Selectrix systeem. Dat jij hiermee komt heeft volgens mij te maken met het feit dat Rautenhaus andere software aanraadt waar dit niet nodig is.

Financieel gezien is dit iets waar je op hardware inlevert en door software laat overnemen. Je zou verder kunnen kijken naar de kosten per bezetmeldaansluitingen door de kostprijs van het component te delen door het aantal aansluitingen. Hier is waar bijv. Rautenhaus probeert te concurreren door meer aansluitingen per component te leveren waardoor 2 componenten van concurrenten die samen evenveel aansluitingen hebben duurder worden.
Hoe staat het verder met de vernieuwing en ontwikkeling van Selectrix?
Het zijn vooral de externe partijen die innoveren op het SX protocol door speciale componenten op de markt te zetten.
Heb je treinen met geluidsdecoders (niet dat ik dat zou willen hoor).
Ja, dat kan. SUSI is hier het sleutelwoord.
Kan je het systeem combineren met een computergestuurd geluidssysteem met 4 geluidsboxen onder de treintafel. (wel eens iets van gelezen).
Dat is geheel afhankelijk van de computersoftware en de protocollen (SX/DCC/..) die deze computersoftware ondersteunt. Nog even ter verduidelijking: de computersoftware waarmee je je treinbaan wilt bedienen staat in zekere mate los van Selectrix. Doorgaans zorgen de makers van de software dat zij zoveel mogelijk protocollen ondersteunen om natuurlijk hun software beter te kunnen verkopen aan een breder publiek.
Kan je Selectrix aansturen met een Multimaus?
Dat lijkt me sterk aangezien de Multimaus een volwaardige DCC centrale is? Zeker weet ik dit niet.


gr. nico



Wim Ros

Re: Starten met Selectrix

Bericht door Wim Ros »

Heren, jullie dwalen weer af.


Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Starten met Selectrix

Bericht door selectrixfreak »

Wim Ros schreef:Heren, jullie dwalen weer af.
Afdwalen? Hij geeft gewoon antwoord op de gestelde vragen.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Starten met Selectrix

Bericht door selectrixfreak »

Bij koploper hoef je niet perse 3 bezetmelders per blok te gebruiken. Ik gebruik één echte en één virtuele melder per blok en dit werkt uitstekend.

De vraag over het nieuwe systeem van Ratenhaus kan ik hier beantwoorden: Ratenhaus heeft een systeem ontwikkeld (RMX) dat 100% compatible is met SX èn DCC waarbij je SX en DCC loks doorelkaar kunt gebruiken. De commando's van SX en DCC worden beide over de SX-bus verstuurd. De snelle SX-bus blijft hierbij gehandhaaft en nog steeds in een cyclus van 13x per seconde. (vraag me niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, maar het werkt)
Dus nu kan iedere gebruiker met één systeem gebruik maken van DCC-loks en SX-loks en de snelle SX-bus. Ook SX2 aansturing e.d. is mogelijk

Over SX2 kom ik later nog terug.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard

daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: Starten met Selectrix

Bericht door daan 1946 »

Heren

Zoals misschien bekend is selectrix in Duitsland een veel voorkomend systeem. De naam selectrix is bedacht door Trix. Het selectrix patent is van Doehler & Haas. Marklin (de eigenaar van Trix) heeft geen interesse om het systeem verder te verkopen, waardoor alles weer terug is bij Doehler & Haas. Er wordt momenteel veel innovatie werk verricht door verscheidene bedrijven.

Een goed uitgangspunt is deze website die wel in het duits is geschreven welke volledig over
selectrix gaat.

http://www.mec-arnsdorf.de/index.php

ook geeft deze vereniging een Wiki uit over selectrix zie

http://neu.mec-arnsdorf.de/wiki/index.p ... iki:Portal

ook deze site geeft veel informatie over selextrix

http://www.gab.li/modelleisenbahnen.htm

ik wens U allen veel leesplezier

groetjes

Daan


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Starten met Selectrix

Bericht door selectrixfreak »

Voor de mensen die redelijke betaalbare selectrix-spullen zoeken: Zelfbouw maar ook compleet:

www.firma-staerz.de

Goeie kwaliteit!!


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Starten met Selectrix

Bericht door RonaldB »

Heren,

Bedankt voor jullie info. Weer wat wijzer geworden. Ik zeg u, het is soms moeilijk om wijzer te worden voor een leek, daar de gebruikte termen, die voor jullie eenvoudig en overduidelijk zijn(soms 100 maal herkauwd zijn), door mij soms anders worden geinterpreteerd/uitgelegd worden.
Beetje bij beetje word je wijzer. Het gaat langzaam en de weg zit vol (val)kuilen.
Een "starter" zoals ik, zit soms vol twijfel. Met name waar doe je goed aan om in te investeren, zodat je er later geen spijt van krijgt.
Ik hoop op wat begrip en nogmaals bedankt voor jullie uitleg.
Vriendelijke groeten, Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Starten met Selectrix

Bericht door selectrixfreak »

RonaldB schreef:Heren,

Bedankt voor jullie info. Weer wat wijzer geworden. Ik zeg u, het is soms moeilijk om wijzer te worden voor een leek, daar de gebruikte termen, die voor jullie eenvoudig en overduidelijk zijn(soms 100 maal herkauwd zijn), door mij soms anders worden geinterpreteerd/uitgelegd worden.
Beetje bij beetje word je wijzer. Het gaat langzaam en de weg zit vol (val)kuilen.
Een "starter" zoals ik, zit soms vol twijfel. Met name waar doe je goed aan om in te investeren, zodat je er later geen spijt van krijgt.
Ik hoop op wat begrip en nogmaals bedankt voor jullie uitleg.
Vriendelijke groeten, Ronald

Van Selectrix zul je zeer zeker geen spijt krijgen het is een probleemloos systeem. (om gemekker te voorkomen: dit wil niet zeggen dat er geen DCC banen zijn zonder problemen! ;) )


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Starten met Selectrix

Bericht door gvandersel »

Ik ben ook al een hele lange tijd een tevreden gebruiker van Selectrix. Destijds door de maker van Koploper overtuigd. Het systeem laat zich door de aparte SX-bus gemakelijk gebruiken voor zelfbouw. Op de centrale na (een CC2000) is alles verder zelf gemaakt. Een microcontroller zal het aansturen van de SX-bus voor zijn rekening kunnen nemen en tegelijk nog andere functies kunnen uitvoeren. Door diezelfde microcontroller blijft het aantal componenten beperkt.

Groeten,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Starten met Selectrix

Bericht door piksov »

Ik ben natuurlijk een OpenDCC rijder, maar dit soort zaken interesseren mij altijd: waar haal je de info vandaan om componenten zelf te bouwen?

Heb je eventueel wat linkjes?

groet,
Guus


Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Starten met Selectrix

Bericht door selectrixfreak »



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Starten met Selectrix

Bericht door gvandersel »

piksov schreef:Ik ben natuurlijk een OpenDCC rijder, maar dit soort zaken interesseren mij altijd: waar haal je de info vandaan om componenten zelf te bouwen?

Heb je eventueel wat linkjes?

groet,
Guus
Kijk even op mijn website (http://www.vandersel.nl). Onder selectrix staat een stukje source om met een 8051 (oud beestje) te interfacen naar de SX-bus (inclusief electronica).
Documentatie kijk maar bij http://www.morop.org (NEM 652).

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Starten met Selectrix

Bericht door HTteG »

Allen wat is het toch stil bij de selectrix rijders. Komt dit omdat het zo goed gaat bij deze gebruikers, of door minder gezeur omtrent DCC zoals ik hier en daar lees.
Ben nog altijd meer dan happy met dit voortreffelijke werkend systeem en wordt nog steeds verder uitgebreid.posting.php?mode=reply&f=26&t=1909#

Henk


Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Starten met Selectrix

Bericht door selectrixfreak »

Selectrix is een heel betrouwbaar systeem, dus minder problemen. Dat wil niet zeggen dat er geen DCC gebruikers zijn zonder problemen.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Starten met Selectrix

Bericht door martinb »



Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Starten met Selectrix

Bericht door gvandersel »

Inmiddesl is Trix over genomen door Marklin en is de ondersteuning van Selectrix door Marklin aan het verdwijen. Een aantal zaken, waaronder D&H voeren nog steeds het complete programma om treinen aan te sturen. Er zijn inmiddels al decoders die DCC en Selectrix begrijpen. En centrales die DCC en Selectrix op de rails kunnen zetten. Het voordeel van deze centrales is het aanwezig zijn van 1 of meerdere SX bussen. Ook is er een nieuwe variant die i.p.v. 5 pennen 7 pennen heeft. Hierop is het RMX protocol aanwezig. Dit is voor randapparatuur hetzelfde als de SX-bus. Dus ook na overname van Trix door Marklin nog volop ontwikkelingen.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

sassenaer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2012 17:29

Re: Starten met Selectrix

Bericht door sassenaer »

zit nog steeds in de zoekende fase voor welk digitaal systeem ik ga kiezen..
Dacht er redelijk uit te zijn, maar krijg nu onverwacht van een bekende een selectrix systeem aangeboden voor niet teveel geld..

Gezien de laatste post hier denk ik dat het niet echt heel levendig meer is, maar concreet: leuk om wat mee te starten, of weggegooid geld?


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Starten met Selectrix

Bericht door WimC »

Je kunt er best mee starten, maar erg toekomstbestendig is het niet.
Trix is de enige die af-fabriek nog loks verkoopt die ook het Selectrix-protocol kunnen. Je moet er dan dus rekening mee houden dat je geen digitale loks van andere fabrikanten dan Trix kunt kopen. Hoeft geen probleem te zijn, maar soundlocs van Fleischmann, Arnold etc. kun je dan dus niet zomaar op je baan laten rijden. Er moet dan eerst een andere decoder in.

Is het een pure Selectrix-centrale, dan zit je ook nog eens vast aan het Selectrix-bussysteem voor het schakelen van wissels en zo.

Als het daarentegen een multiprotocol-centrale is die je kunt krijgen voor dat prikkie, dan is het het overwegen wel waard. Mits één van de protocollen DCC is.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Starten met Selectrix

Bericht door FidOo »

Laten liggen en niet doen.. geld investeren in een veroudert systeem is volgens mij nooit goed.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Starten met Selectrix

Bericht door dentheo »

Wat zit er in het pakket ?
Misschien nog prachtig voor een uitbreiding van een bestaand systeem.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

sassenaer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2012 17:29

Re: Starten met Selectrix

Bericht door sassenaer »

dentheo schreef:Wat zit er in het pakket ?
Misschien nog prachtig voor een uitbreiding van een bestaand systeem.
kompleet selectrix startset met centrale, rail en trein


Plaats reactie