Starten met Dinamo

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Starten met Dinamo

Bericht door H@Ns »

Starten met Dinamo

Hier alles over Dynamo, hoe starten we en wat komt erbij kijken.
Wat is er te koop, etc.

Succes,

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Starten met Dinamo

Bericht door H@Ns »

We beginnen even opnieuw.

Graag nodig ik Dinamo gebruikers uit om te vertellen wat de voordelen van Dinamo zijn.
Wat komt erbij kijken, welke componenten zijn nodig.
Wie... (Frans?)


p.s. geen vergelijk met andere mogelijkheden a.u.b.

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Starten met Dinamo

Bericht door dentheo »

Ik heb altijd begrepen dat het grootste voordeel is dat je met analoge EN digitale locs kan rijden.
Dit omdat de voeding per blok omgeschakeld wordt.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

fransstaal
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:55
Locatie: Zwolle

Re: Starten met Dinamo

Bericht door fransstaal »

Heren modelspoorders!

Dinamo is een digitaal systeem waarmee een modelspoorbaan (en ook met modelauto's) bestuurd kan worden. Het gaat hier om de hardware waarmee de besturing en voeding van de baan geregeld wordt. Dinamo is geen centrale, dus heeft altijd een PC met software (iTrain, Koploper, Rocrail of eigen ontwikkeling) nodig om de baan te automatiseren, besturen en beveiligen. Het gebruik van een PC houdt niet in dat er alleen door de PC bepaald wordt hoe de treinen rijden, de Dinamo hardware kent tevens de mogelijkheid van handmatig besturen met een of meerdere handregelaars.

Dinamo is ontworpen door Leon van Perlo van VPEB (http://dinamo.vanperlo.net) in de 90'er jaren als een simpel systeem voor eigen gebruik en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een zeer complexe besturing. Dinamo is van oorsprong heel erg gericht geweest op de hobbyist die graag alles zelf wil bouwen, dus ook zijn elektronica, maar een aantal jaren geleden zijn de diverse modules ook beschikbaar gekomen als bouwpakket, als compleet gebouwde print en compleet gebouwd systeem. Deze bouwpakketten, assemblies en systemen worden geleverd door PiCommIT-DinaSys (http://www.dinasys.nl) in Zwolle, die tevens aanvullende elektronica (afstandsbediening, draaischijf, servobesturing, overwegbesturing, etc) voor het Dinamo systeem ontwerpen en leveren, maar ook workshops en lezingen organiseren.

Dinamo is ooit begonnen als systeem voor het besturen van analoge locomotieven, dus zonder decoder. In 2005 is daar de ondersteuning van het DCC protocol bijgekomen zodat je op de modelbaan analoge en digitale locomotieven door elkaar heen kan laten rijden, gelijktijdig dus! Even voor de duidelijkheid: Dinamo is alleen geschikt voor gelijkstroom! Dinamo is wel prima geschikt voor alle schalen, dus ook een Z baan kan mooi met Dinamo bestuurd worden omdat er geen decoder in de loc nodig is, maar het systeem kan ook voldoende vermogen leveren voor een LGB baan.

Analoge locomotieven hebben met Dinamo soortgelijke rijeigenschappen als locomotieven met een decoder, met name wat betreft het langzaam rijden en het langzaam wegrijden en afremmen. De techniek die hiervoor gebruikt wordt is PWM oftewel Pulse Width Modulation of in gewoon Nederlands: Puls Breedte Modulatie. Het verschil met het regelen van een analoge loc zit hierin dat bij de ouderwetse transformator de rijspanning gevarieerd wordt (het voltage) als je harder of zachter wilt rijden, maar bij Puls Breedte Modulatie is de rijspanning altijd gelijk, namelijk de maximale waarde die bij uw schaal past (bijvoorbeeld 14 Volt voor N). De snelheid wordt in dit geval bepaald door de rijspanning 100 keer per seconde aan en uit te schakelen. De verhouding tussen "aan" en "uit" bepaalt in dit geval de rijsnelheid. Het voordeel van deze methode is dat de motor altijd de maximale trekkracht heeft, zodat het langzaam rijden ook hier mogelijk is. Voor de goede orde: een decoder in een digitale locomotief genereert ook Puls Breedte Modulatie!

Dinamo biedt voor analoge locomotieven ook Hoog Frequent verlichting. Hierdoor brandt in de loc en in de wagons de verlichting altijd even fel, dus ook als de trein stilstaat. Met een kleine ingreep in de locomotief is zelfs wisselen van de front- en sluitverlichting mogelijk!

Het met analoge en digitale locomotieven door elkaar rijden impliceert wel dat de baan in blokken verdeeld moet worden. Natuurlijk wordt elke (digitale) modelbaan in blokken verdeeld, maar in het geval van Dinamo moet dit ook in de baan zelf gebeuren. Dat wil zeggen dat beide railstaven aan het begin en het eind van het blok geïsoleerd moeten zijn van het aanliggende blok en dat beide railstaven apart gevoed moeten worden uit een blokkaart. Met deze methode worden ook meteen de bezetmelders gerealiseerd.

Het hart van het Dinamo systeem is de RM-U. Dit is de processormodule die zorgt voor de communicatie met de PC en met de overige modules in het Dinamo systeem. De overige modules zijn de TM-H voor 8 blokken, de CD16 voor 16 bezetmelders, de PM32 voor 64 dubbelspoels magneetartikelen (wissels, seinen, ontkoppelaars) en de OM32/OC32 voor 32 digitale uitgangen (Led's, lampjes, relais, motoren, servo's, etc). Deze modules kunnen in elke gewenste configuratie samengebouwd worden tot een systeem, waarbij twee bouwvormen mogelijk zijn: alles centraal in een kast of de modules gedecentraliseerd onder de modelbaan. Uiteraard is een mengvorm van deze twee ook mogelijk.

Een Dinamo startsysteem heeft dus 8 blokken, 16 bezetmelders met stroomdetectie of 128 reed-contacten (minder geschikt voor schaal N), 32 digitale uitgangen en 64 magneetartikelen. Hiermee kan je met een kleine baan beginnen en in de loop der tijd als de modelbaan groeit uitbreiden. Een Dinamo systeem kan bestaan uit 128 blokken, 2048 bezetmelders, 512 magneetartikelen en 512 digitale uitgangen. Voor de hele grote modelbanen is er de mogelijkheid meerdere Dinamo systemen in een PC netwerk te gebruiken. Wilt u dit in bedrijf zien? Breng een bezoek aan Railz Miniworld in Rotterdam en zie Nederlands grootste modelbaan bestuurd door Dinamo en Koploper.

Dinamo en DinaSys is regelmatig met demonstratiebanen (treinen en auto’s) te zien op beurzen (ook 18 en 19 september in Lochem) en daar willen we graag het systeem aan jullie tonen.


Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Starten met Dinamo

Bericht door henry »

zoals jullie wel hebben ervaren in de afgelopen periode ben ik ook een dynamo rijder geworden, voor mij was de keuze voor dynamo dat ik met analoge loks toch digitaal kan rijden.
het ombouwen naar digitaal stond mij niets aan en de prijzen van digitale loks in de winkel al helemaal niet.
toen ik op de beurs in lochem frans tegenkwam (op advies van velen) afgelopen februari leerde ik het syteem kennen.
ik als analfabeet op het gebied van electronica was blij dat je het systeem kant en klaar kunt aanschaffen.
lochisch dat het dan wat duurder uitvalt omdat je de kosten van montage ook moet rekenen.
tot nu toe kan ik alleen maar enthousiast blijven over dynamo echter is het koploper die het mij niet makkelijker maakt.
tot op heden ben ik stapsgewijs behendiger geworden in dit programma en heb ik nu op mijn baan 11 loks continu onderweg.
de problemen die ik onderweg tijdens de bouw tegen ben gekomen zijn vooral het aansluiten van de wissels op dynamo maar hier ben ik nu ook aardig onderweg.
als er forumleden zijn die ervaring willen opdoen alvorens ze een keuze willen maken mag men altijd een bezoek doen en mijn baan bekijken.
niet meer dan 3 tegelijk.
groetjes henry



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Starten met Dinamo

Bericht door mdedeugd »

Sorry, gezien, de link staat er al.
Dus de mijne verwijderd.

Martin de Deugd
Laatst gewijzigd door mdedeugd op 18 okt 2010 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Rob Fongers »

bedankd martin :geek: :geek:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Wim Ros »

Martin, wat moeten we nu met jouw verwijzing? Jouw link staat ook al in het verhaal er boven.

Het steeds opnieuw plaatsen heeft niet echt veel zin. Denk ik denkelijk denk ik.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Edwink
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jul 2010 19:00
Locatie: Rhoon (Albrandswaard)

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Edwink »

Het lijkt me een hartstikke mooi systeem, maar wel behoorlijk prijzig.


hard aan het werk. Zie mijn bericht hier
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Klopt inderdaad, het is prijzig maar als je een grote baan hebt met meerdere locs dan valt het wel mee vergeleken met een DCC systeem. Je moet ook rekening houden met de ombouw van de locs.

Het systeem kan zowel analoog als decoder aansturen end at maakt het uniek. Zeker omdat het systeem enorm veel mogelijkheden bied


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Starten met Dinamo

Bericht door dentheo »

martindomburg schreef:
Het systeem kan zowel analoog als decoder aansturen end at maakt het uniek. Zeker omdat het systeem enorm veel mogelijkheden bied
Het eerste is natuurlijk de belangrijkste mogelijkheid.
Maar nu wordt ik nieuwsgierig wat zijn die "enorm veel andere" ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Starten met Dinamo

Bericht door henry »

theo,
het beste is dat je dan zelf wat meer tijd gebruikt om je hier in te verdiepen.
lees hetgeen frans staal heeft geschreven en je krijgt volgens mij een goede en duidelijke indruk.
anders moet het verhaal telkens worden herhaald

groetjes henry



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Starten met Dinamo

Bericht door henry »

mdedeugd schreef:Sorry, gezien, de link staat er al.
Dus de mijne verwijderd.

Martin de Deugd
martin voor dat je reageerd verdiep je dan eerst in het verhaal achter het product alvoreens je reageert

groetjes henry


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met Dinamo

Bericht door shoven »

Edwink schreef:Het lijkt me een hartstikke mooi systeem, maar wel behoorlijk prijzig.
Nou, dat ligt er maar aan. Ik ben eens aan het rekenen gegaan, en er is een omslagpunt.

De kosten bij Dinamo zitten in de hardware en centrale. Een blok is duur, je hebt voor elke 8 blokken een blokkaart nodig van ruim 100 piek. De kosten bij een baan gebaseerd op een simpele DCC-centrale zitten in de decoders voor de locs.

Even het rekenvoorbeeld, uitgaande van een baan die door Koploper wordt aangestuurd:

Bij Dinamo --uitgaande van alleen analoge locs!-- heb je nodig: (klopt dat een beetje Frans?)
  • 1 RM-U centrale €82
  • 1 IPM voeding €85
  • Per 8 blokken een blokkaart TM-H €123
  • Per 8 blokken een CD16 bezetmelder €63
  • Per 32 wissels een PM32 wisseldecoder €74
Bij DCC heb je nodig:
  • 1 centrale, zeg een Roco Multimaus €60
  • Per 8 blokken 1 Rosoft bezetmelder €50
  • Per 8 wissels 1 wisseldecoder, bijv. een WD10 €35
  • Per X locs (10?) een extra booster €50
  • Per loc 1 decoder €25
Als je dit nu uitrekent voor de volgende 3 banen:
A) Klein: 12 blokken, 6 wissels, 3 locs
B) Middel: 32 blokken, 32 wissels, 12 locs
C) Groot: 100 blokken, 100 wissels, 20 locs

Dan kom je voor Dinamo op kosten plm.
A) € 487 B) € 733 C) € 2062

en voor DCC op
A) € 270 B) € 700 en C) €1665

Uiteraard heb ik vast wel iets verkeerd berekend of een verkeerde prijs gehanteerd, maar dat hoor ik vanzelf wel.

Mijn conclusie: Hoe meer locs je hebt rijden, hoe aantrekkelijker Dinamo wordt (financieel gezien).
Bij een middelgrote baan ontlopen de kosten elkaar niet meer zoveel. Bij een kleinere baan is DCC goedkoper.

Dit is uiteraard alleen financieel gezien en los van verschillen in functionaliteit. Toeters en bellen (zoals keerlussen) kunnen het beeld nog veranderen.

En laat nu de reacties maar komen!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Starten met Dinamo

Bericht door dentheo »

Een analoge lok rijdt die onder dynamo op een decoder die op de blokkaart zit ?
Dan heeft die analoge lok ook cruise-control, als die decoder het heeft ...



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met Dinamo

Bericht door shoven »

Zie de bijdrage van Frans in het draadje bij Martin zijn baan Theo. Daar legt hij uit hoe het zit.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Starten met Dinamo

Bericht door henry »

shoven schreef:
Edwink schreef:Het lijkt me een hartstikke mooi systeem, maar wel behoorlijk prijzig.
Nou, dat ligt er maar aan. Ik ben eens aan het rekenen gegaan, en er is een omslagpunt.

De kosten bij Dinamo zitten in de hardware en centrale. Een blok is duur, je hebt voor elke 8 blokken een blokkaart nodig van ruim 100 piek. De kosten bij een baan gebaseerd op een simpele DCC-centrale zitten in de decoders voor de locs.

Even het rekenvoorbeeld, uitgaande van een baan die door Koploper wordt aangestuurd:

Bij Dinamo --uitgaande van alleen analoge locs!-- heb je nodig: (klopt dat een beetje Frans?)
  • 1 RM-U centrale €82
  • 1 IPM voeding €85
  • Per 8 blokken een blokkaart TM-H €123
  • Per 8 blokken een CD16 bezetmelder €63
  • Per 32 wissels een PM32 wisseldecoder €74
Bij DCC heb je nodig:
  • 1 centrale, zeg een Roco Multimaus €60
  • Per 8 blokken 1 Rosoft bezetmelder €50
  • Per 8 wissels 1 wisseldecoder, bijv. een WD10 €35
  • Per X locs (10?) een extra booster €50
  • Per loc 1 decoder €25
Als je dit nu uitrekent voor de volgende 3 banen:
A) Klein: 12 blokken, 6 wissels, 3 locs
B) Middel: 32 blokken, 32 wissels, 12 locs
C) Groot: 100 blokken, 100 wissels, 20 locs

Dan kom je voor Dinamo op kosten plm.
A) € 487 B) € 733 C) € 2062

en voor DCC op
A) € 270 B) € 700 en C) €1665

Uiteraard heb ik vast wel iets verkeerd berekend of een verkeerde prijs gehanteerd, maar dat hoor ik vanzelf wel.

Mijn conclusie: Hoe meer locs je hebt rijden, hoe aantrekkelijker Dinamo wordt (financieel gezien).
Bij een middelgrote baan ontlopen de kosten elkaar niet meer zoveel. Bij een kleinere baan is DCC goedkoper.

Dit is uiteraard alleen financieel gezien en los van verschillen in functionaliteit. Toeters en bellen (zoals keerlussen) kunnen het beeld nog veranderen.

En laat nu de reacties maar komen!
steven, je hebt voor 64 wissels een pm 32 nodig dus het dubbele, om met minder draden te werken kun je dan kiezen voor een mdeck per 8 wissels maar is niet noodzakelijk.

dynamo is interesant als je digitaal en analoog door elkaar wilt gebruiken
dynamo is goedkoper bij een grotere baan waar veel loks rijden.

groetjes henry


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met Dinamo

Bericht door shoven »

henry schreef: steven, je hebt voor 64 wissels een pm 32 nodig dus het dubbele, om met minder draden te werken kun je dan kiezen voor een mdeck per 8 wissels maar is niet noodzakelijk.

dynamo is interesant als je digitaal en analoog door elkaar wilt gebruiken
dynamo is goedkoper bij een grotere baan waar veel loks rijden.

groetjes henry
Van de DinaSys website:
"De PM32 kan maximaal 64 magneetartikelen aansturen in dubbelspoelmodus (dus 128 spoelen) of 32 bidirectionele motoren. "
Dat komt toch neer op 32 wissels?

Jouw conclusie is verder dezelfde als de mijne. Ze hebben leuke dingen, maar nadeel blijft dat je van 1 leverancier afhankelijk bent.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Starten met Dinamo

Bericht door mdedeugd »

henry schreef:

martin voor dat je reageerd verdiep je dan eerst in het verhaal achter het product alvoreens je reageert

groetjes henry
Ik had alleen even een link omtrent Dinasys dubbel geplaatst, verder is het jullie feestje.
Ik bemoei mij er geheel niet meer mee.

Martin de Deugd



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Starten met Dinamo

Bericht door dentheo »

shoven schreef:Zie de bijdrage van Frans in het draadje bij Martin zijn baan Theo. Daar legt hij uit hoe het zit.
Ze doen het dus niet met een decoder op de blokkaart, zou nochtans volgens mij een stuk beter zijn, die heeft ook PWM en je krijgt er cruise control bij.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Peter »

dentheo schreef:
shoven schreef:Zie de bijdrage van Frans in het draadje bij Martin zijn baan Theo. Daar legt hij uit hoe het zit.
Ze doen het dus niet met een decoder op de blokkaart, zou nochtans volgens mij een stuk beter zijn, die heeft ook PWM en je krijgt er cruise control bij.
Vreemd, in het volgende draadje http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... amo#p28619 geef je volgens mij aan waarom er geen decoder(s) op de blokkaart zit. Of begrijp ik je nu verkeerd?


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Starten met Dinamo

Bericht door dentheo »

Peter schreef:
Vreemd, in het volgende draadje http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... amo#p28619 geef je volgens mij aan waarom er geen decoder(s) op de blokkaart zit. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ik had beide draadjes door elkaar gehusseld.....
Ik vond de decoder op de kaart nog niet zo gek, had mij toen nog niet gerealiseerd dat de tegen EMK soms door andere verbruikers in het blok "verbruikt" wordt.
Bij een alleen rijdende lok of trein zonder verlichting zou het wel eens kunnen werken.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Ben nu bezig mijn baan klaar te maken voor de komst van Dinamo. Ik heb ervoor gekozen om de verbinding te maken vai flatcables naar een aparte schakelkast. Alle blokken zijn ingedeeld en uitgevoerd met een ongedetecteerde sectie en twee detecties. Onedr het mom als je toch bezig bent :lol:

Op deze manier kan ik altijd bedrading wijzigen en adressen omschakelen zonder soldeeringen los te hoeven halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Meer info zie mijn draadje

Mijn systeem zal bestaan uit 8 blokkaarten TM-H samen met PC16, 4x OC32 voor digitale aansturing van de seinen en servo's en een PM32 voor magneetaansturing van armseinen en ontkoppelaars

Ben benieuwd hoew het word :D


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met Dinamo

Bericht door shoven »

Dus de OC32 gebruik je om de servo's aan te sturen?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Ja, dat kan ook met de OM32 maar dan heb je een aparte unit nodig van Dynasys. Met de OC32 kan je een heleboel aansturen zoals geheugendraad en servo's. Je kan in de pc per uitgang alles instellen. Erg leuke feature is het doven van lichten. Als je er meer over wilt lezen er staat een beknopte uitleg van de functies op de site van Dinamo


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie