Starten met Dinamo
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Excuus voor mijn tikfout , bedankt Patrick voor de rectificatie
groetjes
groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Moderator
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Heren bedankt voor het meedenken!
Ik ga met frisse moed verder. Van het weekend Frans maar eens naar het printje vragen.
Mvgr.
Rob.
Ik ga met frisse moed verder. Van het weekend Frans maar eens naar het printje vragen.
Mvgr.
Rob.
Re: Starten met Dinamo
"Dinamo biedt voor analoge locomotieven ook Hoog Frequent verlichting. Hierdoor brandt in de loc en in de wagons de verlichting altijd even fel, dus ook als de trein stilstaat. Met een kleine ingreep in de locomotief is zelfs wisselen van de front- en sluitverlichting mogelijk!"
Beetje late reactie, misschien heeft iemand anders dit ook opgemerkt, maar toch:
Analoge N lokjes houden niet van hoogfrequent, zeker klokanker of misschien beter bekend Faulhaber motortjes niet. Komt erop neer dat ze "opgestookt "worden door een hoogfrequente wisselspanning op de motorspoeljes. Ofwel de motor word hoogfrequent heen en weer geslingert tussen voor en achteruit rijden. Aangezien dat mechanies niet mogelijk is, word deze energie opgestookt in de spoelen en dus gedissipeert als warmte. Het is op te lossen met een spoeltje van 10 mH. Dat opperde Leon van Perlo zelf destijds ook. Hij neemt dan ook bij deze mogelijkheid (welke in DINAMO niet per se ingeschakeld hoeft) geen verantwoording over HF verlichting. Dat 10 mH spoeltje is een behoorlijk groot geval, voor een N lokje!
Daarbij branden zowel wagon als lokverlichting ook constant bij gebruik van een (al dan niet analoge) Inpuls Breedte Modulatie voeding. IBM. De constante voedingspanning staat daarbij op de rails, terwijl de rijspanning in blokjes word verdeelt. (populair uitgelegd) Als de trein moet gaan rijden, worden de blokjes breder gemaakt door de electronica.
Dat de verlichting hierbij soms verzwakt bij stilstand word veroorzaakt door dat de verlichtings-electronica in de lok of wagons niet altijd door een stroombron gevoed word.
De frontverlichting bij moderne analoge lokjes werkt met de IBM rijspanning mee. Lees: wisselen van front en sluitverlichting.
Desondanks denk ik dat DINAMO een goed werkend systeem is. (Nee ik heb er geen commerciele belangen)
Het ging me er alleen om ergens aandacht aan te geven.
Dus: HF verlichting? Prima........Maar weet wel waar je aan begint.
Beetje late reactie, misschien heeft iemand anders dit ook opgemerkt, maar toch:
Analoge N lokjes houden niet van hoogfrequent, zeker klokanker of misschien beter bekend Faulhaber motortjes niet. Komt erop neer dat ze "opgestookt "worden door een hoogfrequente wisselspanning op de motorspoeljes. Ofwel de motor word hoogfrequent heen en weer geslingert tussen voor en achteruit rijden. Aangezien dat mechanies niet mogelijk is, word deze energie opgestookt in de spoelen en dus gedissipeert als warmte. Het is op te lossen met een spoeltje van 10 mH. Dat opperde Leon van Perlo zelf destijds ook. Hij neemt dan ook bij deze mogelijkheid (welke in DINAMO niet per se ingeschakeld hoeft) geen verantwoording over HF verlichting. Dat 10 mH spoeltje is een behoorlijk groot geval, voor een N lokje!
Daarbij branden zowel wagon als lokverlichting ook constant bij gebruik van een (al dan niet analoge) Inpuls Breedte Modulatie voeding. IBM. De constante voedingspanning staat daarbij op de rails, terwijl de rijspanning in blokjes word verdeelt. (populair uitgelegd) Als de trein moet gaan rijden, worden de blokjes breder gemaakt door de electronica.
Dat de verlichting hierbij soms verzwakt bij stilstand word veroorzaakt door dat de verlichtings-electronica in de lok of wagons niet altijd door een stroombron gevoed word.
De frontverlichting bij moderne analoge lokjes werkt met de IBM rijspanning mee. Lees: wisselen van front en sluitverlichting.
Desondanks denk ik dat DINAMO een goed werkend systeem is. (Nee ik heb er geen commerciele belangen)
Het ging me er alleen om ergens aandacht aan te geven.
Dus: HF verlichting? Prima........Maar weet wel waar je aan begint.
Groet van Frank
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Hoi Frank,
Je thorie klopt maar is wel een heel stuk minder dramatisch. Je motor word wel iets warm maar dat is niet gek, maar zover bekend is er nog nooit een locje aan de HFI gescneuveld.
Groetjes
Je thorie klopt maar is wel een heel stuk minder dramatisch. Je motor word wel iets warm maar dat is niet gek, maar zover bekend is er nog nooit een locje aan de HFI gescneuveld.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Moderator
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Als ik het goed begrijp kan Dinamo alleen overweg met de prints van het Dinamo systeem.
Je kan dus niet een bezetmelder en/of een wisseldecoder van een ander merk aan Dinamo koppelen.
Aangezien ik op bovenstaande vraag op het internet niet een antwoord heb gevonden, stel ik hem hier een keer.
Groet,
Rob.
Je kan dus niet een bezetmelder en/of een wisseldecoder van een ander merk aan Dinamo koppelen.
Aangezien ik op bovenstaande vraag op het internet niet een antwoord heb gevonden, stel ik hem hier een keer.
Groet,
Rob.
Re: Starten met Dinamo
Simpel gezegd: Inderdaad Dinamo = Dinamo, geen andere prints werken.Rob_Lochem schreef:Als ik het goed begrijp kan Dinamo alleen overweg met de prints van het Dinamo systeem.
Je kan dus niet een bezetmelder en/of een wisseldecoder van een ander merk aan Dinamo koppelen.
Aangezien ik op bovenstaande vraag op het internet niet een antwoord heb gevonden, stel ik hem hier een keer.
Groet,
Rob.
Bezetmelders en wisseldecoders bestaan niet in Dinamo (niet zoals je ze bij DCC zou kennen iig)
Re: Starten met Dinamo
Nou ben ik toch even in aporie...
Ik ben mij aan het inlezen in dinamo omdat dat mij toch de mooiste methode lijkt, en ik had juist begrepen dat de TM-H de uiteindelijke verwerking doet. In ieder geval werkt dat met reed-contacten, maar waarom zou dat niet werken met andere vormen van detectie dan de CD16 (bezetmelder)?
Of is het probleem dat de meeste standaard bezetmelders niet tegen de (eventuele) gelijkstroom kunnen?
Ik ben mij aan het inlezen in dinamo omdat dat mij toch de mooiste methode lijkt, en ik had juist begrepen dat de TM-H de uiteindelijke verwerking doet. In ieder geval werkt dat met reed-contacten, maar waarom zou dat niet werken met andere vormen van detectie dan de CD16 (bezetmelder)?
Of is het probleem dat de meeste standaard bezetmelders niet tegen de (eventuele) gelijkstroom kunnen?
Re: Starten met Dinamo
Hoi Detlev,
Dinamo kan werken met andere bezetmelders indien die een contact kunnen sluiten of via een transitor de SS en SD lijnen van de TM-H kunnen sturen, dan kan je ze koppellen aan de TM-H, eventueel met tussenplaatsen van diodes afhankelijk van het gebruikte detector type.
Dirk
Dinamo kan werken met andere bezetmelders indien die een contact kunnen sluiten of via een transitor de SS en SD lijnen van de TM-H kunnen sturen, dan kan je ze koppellen aan de TM-H, eventueel met tussenplaatsen van diodes afhankelijk van het gebruikte detector type.
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
-
- Moderator
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Bedankt voor jullie reacties.
Het was dus niet zo'n vreemde vraag maar ik denk dat de ontwerper van Dinamo het een beetje stil wil houden.
Nu is de vraag heeft iemand het al een keer in de praktijk getest. Bezetmelders en wisseldecoders van een ander merk koppelen aan Dinamo.
Groeten,
Rob.
Het was dus niet zo'n vreemde vraag maar ik denk dat de ontwerper van Dinamo het een beetje stil wil houden.
Nu is de vraag heeft iemand het al een keer in de praktijk getest. Bezetmelders en wisseldecoders van een ander merk koppelen aan Dinamo.
Groeten,
Rob.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Hoi Rob,
Je kan inderdaad geen andere merken aan Dinamo fysiek koppelen. Maar wel gebruiken!!. Je stuurt deze via de software aan ipv via Dinamo.
Groetjes
Je kan inderdaad geen andere merken aan Dinamo fysiek koppelen. Maar wel gebruiken!!. Je stuurt deze via de software aan ipv via Dinamo.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Moderator
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Martin,
Als ik bijvoorbeeld iTrain Professional zou kopen dan ik daarmee Dinamo (het laten rijden van de trein) en bv een Twincenter (bezetmelding en wisseldecoders) mee aansturen. Dan hoef ik van mijn Dinamo systeem alleen nog de IPM (voeding), RM-U (koppeling PC) en TM-H (voeding 8 blokken) te gebruiken. Of is er nog een andere optie voor de Twincenter om de bezetmelders en wisseldecoders aan de pc (iTrain) te koppelen.
Onder te over te nemen baan zitten al bezetmelders en wisseldecoders. Gezien de omvangrijke verzameling analoge treinen wil ik het Dinamo systeem nog niet de deur uit doen.
Groet,
Rob.
Als ik bijvoorbeeld iTrain Professional zou kopen dan ik daarmee Dinamo (het laten rijden van de trein) en bv een Twincenter (bezetmelding en wisseldecoders) mee aansturen. Dan hoef ik van mijn Dinamo systeem alleen nog de IPM (voeding), RM-U (koppeling PC) en TM-H (voeding 8 blokken) te gebruiken. Of is er nog een andere optie voor de Twincenter om de bezetmelders en wisseldecoders aan de pc (iTrain) te koppelen.
Onder te over te nemen baan zitten al bezetmelders en wisseldecoders. Gezien de omvangrijke verzameling analoge treinen wil ik het Dinamo systeem nog niet de deur uit doen.
Groet,
Rob.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
De beide systemen naast elkaar gebruiken lijkt me geen probleem, dat regelt iTrain voor je. Alleen die bezetmelders durf ik je niet zeker te vertellen... stuur Frans Staal even een berichtje als je wilt.
In mijn theorie zou het moeten kunnen maar ik weet niet of de TM-H kan functioneren zonder CD16
groetjes
In mijn theorie zou het moeten kunnen maar ik weet niet of de TM-H kan functioneren zonder CD16
groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
De TH-H heeft 128 signaal ingangen. Dus als de bezetmelder een signaal kan geven dat voldoet aan de eisen van de TM-H (dus naar naar 0 of +5V trekken uit mijn hoofd) dan moet je ze gewoon kunnen aansluiten.
Alleen, nogmaals, de CD16 kan wissel- én gelijkstroom aan (voorwaarde voor Dinamo). Hoe je huidige bezetmelders omgaan met gelijkstroom weet ik niet. Het zou niet veel moeten uitmaken maar ja...
<flame-war avert modus>Als ik mij in details of technische specs vergis: Ik heb de gegevens even niet bij de hand dus alles uit mijn hoofd</flame-war avert modus>
Alleen, nogmaals, de CD16 kan wissel- én gelijkstroom aan (voorwaarde voor Dinamo). Hoe je huidige bezetmelders omgaan met gelijkstroom weet ik niet. Het zou niet veel moeten uitmaken maar ja...
<flame-war avert modus>Als ik mij in details of technische specs vergis: Ik heb de gegevens even niet bij de hand dus alles uit mijn hoofd</flame-war avert modus>
-
- Moderator
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Bedankt voor jullie reacties over Dinamo in combinatie met standaard digitale componenten van andere leveranciers.
Na lang nadenken heb ik besloten niet verder te gaan met het Dinamo systeem. Aan de overgenomen modelbaan moeten teveel aanpassingen worden gedaan om het Dinamo systeem aan te sluiten.
De reeds aangeschafte componenten worden binnenkort te koop aangeboden op het N-Spoorforum.
Rob.
Na lang nadenken heb ik besloten niet verder te gaan met het Dinamo systeem. Aan de overgenomen modelbaan moeten teveel aanpassingen worden gedaan om het Dinamo systeem aan te sluiten.
De reeds aangeschafte componenten worden binnenkort te koop aangeboden op het N-Spoorforum.
Rob.
Re: Starten met Dinamo
Zijn er Dinomo gebruikers die niet te ver van Alkmaar/ Heerhugowaard wonen?
Ik wil graag eens kijken en uitleg krijgen want na het lezen van dit draadje snap ik er nog niet veel van (ligt aan mij hoor, ik ben niet zo techneut)
Ik wil graag eens kijken en uitleg krijgen want na het lezen van dit draadje snap ik er nog niet veel van (ligt aan mij hoor, ik ben niet zo techneut)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Sorry woon in Harderwijk, je bent van harte welkom als je een keer in de buurt bent.
Groetjes
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
Mijn baan gaat waarschijnlijk bestaan uit 58 baanvakken (waarvan 15x eenrichtingsverkeer. Dus 86 detectiepunten voor het tweerichting verkeer maakt 101 detectie punten) en 45 wissels.
Volgens mij heb ik dan een startset en 7x de CD16 nodig. Klopt dat? of komt er nog meer bij?
Dan nog een volgende vraag:
ik wil dit systeem graag omdat ik een hekel heb om decoders in te bouwen (lukt vaak niet waardoor ik de decoder weg kan gooien). Nu moet ik dus zo'n 10 printplaten solderen waar ik erg tegen op zie. Kunnen de printplaten ook kant en klaar geleverd worden?
Volgens mij heb ik dan een startset en 7x de CD16 nodig. Klopt dat? of komt er nog meer bij?
Dan nog een volgende vraag:
ik wil dit systeem graag omdat ik een hekel heb om decoders in te bouwen (lukt vaak niet waardoor ik de decoder weg kan gooien). Nu moet ik dus zo'n 10 printplaten solderen waar ik erg tegen op zie. Kunnen de printplaten ook kant en klaar geleverd worden?
Re: Starten met Dinamo
Hoi Sander,Trammetje schreef:Mijn baan gaat waarschijnlijk bestaan uit 58 baanvakken (waarvan 15x eenrichtingsverkeer. Dus 86 detectiepunten voor het tweerichting verkeer maakt 101 detectie punten) en 45 wissels.
Volgens mij heb ik dan een startset en 7x de CD16 nodig. Klopt dat? of komt er nog meer bij?
Dan nog een volgende vraag:
ik wil dit systeem graag omdat ik een hekel heb om decoders in te bouwen (lukt vaak niet waardoor ik de decoder weg kan gooien). Nu moet ik dus zo'n 10 printplaten solderen waar ik erg tegen op zie. Kunnen de printplaten ook kant en klaar geleverd worden?
Frans Staal levert o.a. geassembleerde printplaten.
Kijk eens op de volgende website http://www.picommit.nl/dinasys/.
Grtz.
Peter
Re: Starten met Dinamo
Sander, als het gaat om het inbouwen van decoders kun je dat toch ook laten doen door een treinenzaak?
Ik zou in elk geval eens goed uitrekenen wat de verschillende opties je zouden kosten. In dat plaatje kun je ook meenemen het laten inbouwen ipv zelf doen. En overigens schijnt ook bij Dinamo dat de treinen met decoder mooier te rijden dan zonder...
Ik zou in elk geval eens goed uitrekenen wat de verschillende opties je zouden kosten. In dat plaatje kun je ook meenemen het laten inbouwen ipv zelf doen. En overigens schijnt ook bij Dinamo dat de treinen met decoder mooier te rijden dan zonder...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Starten met Dinamo
Steven,
die afweging ben ik nu aan het maken, door dinamo kom ik nu uit op 820.- totaal. Moet nog even kijken hoe dat opgebouwd kan worden.
In mijn huidige situatie (met ProfiBoss) heb ik mijn baan bijna rijklaar. Wissels kan ik langzamerhand voorzien van decoders, tot die tijd handmatig omzetten. Zo spreid ik de kosten wat.
die afweging ben ik nu aan het maken, door dinamo kom ik nu uit op 820.- totaal. Moet nog even kijken hoe dat opgebouwd kan worden.
In mijn huidige situatie (met ProfiBoss) heb ik mijn baan bijna rijklaar. Wissels kan ik langzamerhand voorzien van decoders, tot die tijd handmatig omzetten. Zo spreid ik de kosten wat.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Het is inderdaad waar dat elke loc die analoog mooi loopt, met een decoder nog mooier loopt. Ik heb nu inmiddels 70% van mijn locs voorzien van een decoder omdat ze dan nauwkeuriger rijden dan analoog.
Desniettemin ben ik erg blij dat ik ondanks de hoge instap toch heb gekozen voor Dinamo, waarom? drie in mijn ogen belangrijke redenen:
- altijd de mogelijkheid om analoge locs te laten rijden in de automatisering. Niet elke loc verdiend een decoder of kan er eentje hebben
- geen totale black-out als er een kortsluiting optreed
- geen gedoe met verschillende wissel en sein decoders
Qua kosten valt het in totaal erg mee, als ik mijn baan Marelburg (6 blokkaarten) omreken naar een DCC baan dan ben ik evenveel geld kwijt. Het verschil zit hem in de instap. Bij Dinamo betaal je een hoge instap omdat je dan een totaal systeem aanschaft die je in omvang uit kan breiden tegen aanzienlijk minder geld. Een DCC baan begint bij een simpele centrale maar wil je met meer dan een paar locs rijden moet je al een booster aanschaffen, wil je automatiseren dan moet je bezetmelders aanschaffen. enzovoort. Dan kom je uiteindelijk op een even aantal geld en componenten uit.
Alleen met DCC zit je wel vast aan een decoder en bij Dinamo niet.
Nu zeggen veel dat dat niet kan omdat je geen blokkaarten hoeft aan te schaffen bij DCC maar dan vergeten ze de wissel en seindecoders. Daarin is Dinamo met de PM32 (magneet) en de OC32 simpeler en goedkoper.
je moet dus als je een berekeing maakt wel beide systemen in de gehele breedte berekenen.
Het verhaal dat Dinamo meer bedrading nodig heeft geld alleen voor de gebruikers van Koploper. Daar moet je bij gebruik van twee richtingen in een blok een ongedetecteerde sectie inbouwen. Voor wie gebruik maakt van iTrain hoeft dat niet. Dan volstaat het gebruik van twee secties per blok. Net als in een DCC baan.
Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er veel verkeerde beelden zijn van Dinamo welke onterecht zijn. Ga je er echt in verdiepen dan zal je zien dat de beide systemen alleen op de bovengenoemde drie punten echt verschillen.
Groetjes Martin
Desniettemin ben ik erg blij dat ik ondanks de hoge instap toch heb gekozen voor Dinamo, waarom? drie in mijn ogen belangrijke redenen:
- altijd de mogelijkheid om analoge locs te laten rijden in de automatisering. Niet elke loc verdiend een decoder of kan er eentje hebben
- geen totale black-out als er een kortsluiting optreed
- geen gedoe met verschillende wissel en sein decoders
Qua kosten valt het in totaal erg mee, als ik mijn baan Marelburg (6 blokkaarten) omreken naar een DCC baan dan ben ik evenveel geld kwijt. Het verschil zit hem in de instap. Bij Dinamo betaal je een hoge instap omdat je dan een totaal systeem aanschaft die je in omvang uit kan breiden tegen aanzienlijk minder geld. Een DCC baan begint bij een simpele centrale maar wil je met meer dan een paar locs rijden moet je al een booster aanschaffen, wil je automatiseren dan moet je bezetmelders aanschaffen. enzovoort. Dan kom je uiteindelijk op een even aantal geld en componenten uit.
Alleen met DCC zit je wel vast aan een decoder en bij Dinamo niet.
Nu zeggen veel dat dat niet kan omdat je geen blokkaarten hoeft aan te schaffen bij DCC maar dan vergeten ze de wissel en seindecoders. Daarin is Dinamo met de PM32 (magneet) en de OC32 simpeler en goedkoper.
je moet dus als je een berekeing maakt wel beide systemen in de gehele breedte berekenen.
Het verhaal dat Dinamo meer bedrading nodig heeft geld alleen voor de gebruikers van Koploper. Daar moet je bij gebruik van twee richtingen in een blok een ongedetecteerde sectie inbouwen. Voor wie gebruik maakt van iTrain hoeft dat niet. Dan volstaat het gebruik van twee secties per blok. Net als in een DCC baan.
Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er veel verkeerde beelden zijn van Dinamo welke onterecht zijn. Ga je er echt in verdiepen dan zal je zien dat de beide systemen alleen op de bovengenoemde drie punten echt verschillen.
Groetjes Martin
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
Het essentiële verschil zit hem volgens mij vooral in je eerste twee punten. Ik gebruik voor seinen (en binnenkort wissels) tot mijn tevredenheid de OC32 met mijn (DCC) Multimaus. Scheelt inderdaad best wel geld.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Klopt inderdaad, de OC32 kan voor zowel DCC als Dinamo gebruikt worden. Echter de PM32 is allen voor Dianmo, daarmee kan je 64 magneetartikelen bedienen.
Ikzelf gebruik de PM32 niet omdat ik geen magneten gebruik maar servo's. Wat seinen betreft raad ik iedereen de OC32 aan
Groetjes
Ikzelf gebruik de PM32 niet omdat ik geen magneten gebruik maar servo's. Wat seinen betreft raad ik iedereen de OC32 aan
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met Dinamo
Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Op termijn ben ik van plan een groot kopstation project te gaan beginnen. Deze komt aan een modulebaan te staan waarbij we gebruik maken van het bloksysteem 'van Mekeren'. Dit bloksysteem werkt bij ons alleen op de hoofdbaan. Zodra we van de hoofdbaan afgaan werken we over het algemeen met travo's. Nu gezien de omvang van mijn project, wil ik kijken of het mogelijk is, het kopstation te gaan aansturen met Koploper.
Nu heb ik wel diverse problemen... Ik heb een behoorlijk aantal, naar Nederlands voorbeeld, rood-geel-groen seinen. Deze wil ik wel op een gemakkelijke manier naar behoren laten werken.
Ook rijden er een zeer groot diversiteit aan treinen op onze baan. De collectie veranderd om de haverklap. Alle treinen zijn wel analoog. Het is dan wel belangrijk om, zodra er een vreemde trein het station binnen rijdt, deze wel direct gedetecteerd wordt en naar zijn bestemming toe rijdt.
Hiernaast maak ik gebruik van veel ontkoppelaars. Zo wordt bijvoorbeeld een loc afgekoppeld, en komt er weer een andere locomotief van het opstel gedeelte om de treinset vanuit de andere kant weer aan te koppelen. Dan vraag ik mij af, of de ontkoppelaars ook allemaal in het systeem verwerkt kunnen worden?
Even voor de duidelijkheid heb ik mijn project hieronder neergezet. De baan die er omheen loopt is ons hoofdspoor. Deze werkt op een ander bloksysteem en hier kan ik absoluut niet mee rommelen. Het komt er dus op neer, dat wanneer ik de inrij wissel omzet, er direct een vreemde trein binnen komt rijden. Deze moet het systeem dan direct oppakken.
Wie kan mij vertellen of mijn wensen mogelijk zijn?
Groeten, Mike
Op termijn ben ik van plan een groot kopstation project te gaan beginnen. Deze komt aan een modulebaan te staan waarbij we gebruik maken van het bloksysteem 'van Mekeren'. Dit bloksysteem werkt bij ons alleen op de hoofdbaan. Zodra we van de hoofdbaan afgaan werken we over het algemeen met travo's. Nu gezien de omvang van mijn project, wil ik kijken of het mogelijk is, het kopstation te gaan aansturen met Koploper.
Nu heb ik wel diverse problemen... Ik heb een behoorlijk aantal, naar Nederlands voorbeeld, rood-geel-groen seinen. Deze wil ik wel op een gemakkelijke manier naar behoren laten werken.
Ook rijden er een zeer groot diversiteit aan treinen op onze baan. De collectie veranderd om de haverklap. Alle treinen zijn wel analoog. Het is dan wel belangrijk om, zodra er een vreemde trein het station binnen rijdt, deze wel direct gedetecteerd wordt en naar zijn bestemming toe rijdt.
Hiernaast maak ik gebruik van veel ontkoppelaars. Zo wordt bijvoorbeeld een loc afgekoppeld, en komt er weer een andere locomotief van het opstel gedeelte om de treinset vanuit de andere kant weer aan te koppelen. Dan vraag ik mij af, of de ontkoppelaars ook allemaal in het systeem verwerkt kunnen worden?
Even voor de duidelijkheid heb ik mijn project hieronder neergezet. De baan die er omheen loopt is ons hoofdspoor. Deze werkt op een ander bloksysteem en hier kan ik absoluut niet mee rommelen. Het komt er dus op neer, dat wanneer ik de inrij wissel omzet, er direct een vreemde trein binnen komt rijden. Deze moet het systeem dan direct oppakken.
Wie kan mij vertellen of mijn wensen mogelijk zijn?
Groeten, Mike
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier