Starten met Dinamo

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Paul_DMV »

Hey Mike,

als we jou kopstation met dynamo gaan aansturen, dan is de rest van de baan met dynamo aansturen denk ik niet een heel groot probleem.

en het probleem is ook niet het geld, als we willen kopen we het morgen nog en verkopen we de hele vanmekeren partij,

het probleem is meer dat er ook genoeg mensen moeten zijn die kunnen helpen bij het installeren van het systeem, en momenteel zijn we nog te veel bezig met de baan renoveren en aankleden. En de mensen die er bij zijn gekomen hebben nog niet echt genoeg modelspoor ervaring/kennis van elektronica en computers, dus het komt dan op jou en mij aan, en wij zijn ook nog met baanbouwen bezig, dus tegen de tijd dat we er "aan toe zijn" dan zal het er echt wel een keer gaan komen.

dus dan is het probleem binnen rijden ook meteen opgelost :)

groeten,

Paul


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

martindomburg schreef:Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er veel verkeerde beelden zijn van Dinamo welke onterecht zijn. Ga je er echt in verdiepen dan zal je zien dat de beide systemen alleen op de bovengenoemde drie punten echt verschillen.
Ik heb het van horen zeggen, dus ik kan het mis hebben.

Voordeel van Dinamo is dat bijna elke draaischijf is te automatiseren mét detectie waar de brug staat.

Ik had het eerst als een "losse opmerking" opgevat, maar iemand op de beurs in Houten wist mij te vertellen dat bij een grote baan het Minitrix systeem beter zou voldoen dan DCC omdat in het Minitrix systeem een variant van het netwerk protocol is ingebouwd met een vaste datalengte waardoor berichten aan de locomotieven sneller kunnen worden verspreid. Een volledig DCC systeem zou bij een grote baan met veel decoders een zekere traagheid oplopen omdat de pakketjes allemaal achter elkaar staan en verschillend zijn.

Voordat iedereen over mij heen valt, ik heb het van horen zeggen, het hele DCC bericht moet door een decoder worden geanalyseerd en zoekt naar zijn pakketje om het dan te accepteren of te verwerpen. Bij Minitrix systeem (Selectrix) gebeurd dit al aan de voorkant gelijk een verzonden pakketje over een netwerk bij computers. Adres ongelijk, dan pakket verwerpen, adres gelijk, dan pakket lezen. Wat heeft dit alles nu met Dinamo te maken?

Omdat Dinamo met blokken werkt en per blok aanstuurt op digitaal of analoog zal dus elk verzonden pakketje aan een blok met een DCC decoder ook specifiek voor die decoder zijn bedoelt, dus de decoder hoeft niet op zijn pakketje te wachten.

Dus de beweerde vertraging bij grote banen (lees: veel decoders) zal dan niet optreden, lijkt mij een voordeel ten opzichte van DCC.

(aangepast, was iets te kort door de bocht)

Groeten,
Joop
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 04 aug 2013 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Mooie toevoeging joop, volgens mij lot je theorie aardig.

Alleen van de draaischijf niet want dat is en product los van Dinamo. Het is en losse interface die je aan je pc zet die te gebruiken is voor zowel Dinamo als DCC.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

martindomburg schreef:Mooie toevoeging joop, volgens mij lot je theorie aardig.

Alleen van de draaischijf niet want dat is en product los van Dinamo. Het is en losse interface die je aan je pc zet die te gebruiken is voor zowel Dinamo als DCC.

Groetjes
Je bent er ook snel bij :lol: . Klopt, maar ook met detectie waar de brug staat? Dus als je de baan aanzet weet het systeem de positie van de brug? Ik kan mijn Arnold schijf ook voorzien van een willekeurige loc decoder en de brug doet de rest. Maar ik weet digitaal niet waar de brug staat.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Zaunkönigs Bahn schreef:
martindomburg schreef:Mooie toevoeging joop, volgens mij lot je theorie aardig.

Alleen van de draaischijf niet want dat is en product los van Dinamo. Het is en losse interface die je aan je pc zet die te gebruiken is voor zowel Dinamo als DCC.

Groetjes
Je bent er ook snel bij :lol: . Klopt, maar ook met detectie waar de brug staat? Dus als je de baan aanzet weet het systeem de positie van de brug? Ik kan mijn Arnold schijf ook voorzien van een willekeurige loc decoder en de brug doet de rest. Maar ik weet digitaal niet waar de brug staat.

Groeten,
Joop
Ja hoor je sluit gewoon een detectie uitgang van decoder aan op de print en de print geeft als Door aan de pc


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Hoontje »

Heldere informatie in dit draadje. Doch enkele vragen blijven bij mij knagen na het lezen van veel informatie op het internet/in dit draadje:

Het enige échte voordeel van Dinamo is dus dat je analoog en digitaal 'door elkaar' inzet?
ik me erin verdiep komt het allemaal toch nogal electro-technisch op me over en ik moet bekennen dat de drempel dan best hoog is.
De dcc systemen (bijv. Intellibox) is 'gewoon' een kwestie van plug en play als je treinen een decoder hebben toch? (even wisselaansturingen en complexe seinbewegingen daargelaten) Of vergis ik me zo in het DCC systeem?

Als ik het verhaal van Dinamo goed begrijp is dit m.b.v. een handleiding goed aan te leggen/uit te voeren, maar moet ik me voordat het werkt, helemaal verdiepen in de PC software die alle onderdelen aanstuurt alvorens de treintjes 1 mm kunnen rijden? Het gebruik van een 'ouderwetse' trafo is met dynamo echt verleden tijd, dit gebeurd dus allemaal met Koploper of Itrain?
<ik vind trafo's gewoon bij de hobby horen, het lijkt me zo raar om vanaf m'n laptop treinen aan te sturen, ik computer al zoveel op een dag!>

Voordeel van Dinamo is wel dat het alle randsystemen (zoals seinen, verlichting, auto's etc) ook aanstuurt. Bij DCC heb je daar weer een apart systeem nodig toch? (FALLER CARsystem draait los van de centrale bedoel ik?)

Wellicht een onsamenhangende post, maar ik krijg m'n gedachte omtrent de keuze voor welk systeem ik ga (DCC of Dinamo) gewoon niet geordend, wellicht kunnen jullie helpen...

Dank,

Hoontje


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Hoi Hoontje,

In de grote lijnen heb je het goed gezien hoor :D.

Met een DCC Centrale kan je vrij plug and play rijden als je loc een decoder heeft. Dat is een begin van automatisch rijden. Wel of geen analoge trafo is makkelijk op te lossen d.m.v. een schakeling.

Wil je de boel automatiseren en gecontroleerd door een PC laten rijden dan ga je een flinke stap verder. Dan komt Dinamo om de hoek zetten omdat die de mogelijkheid bied om "hybride"(analoog en digitaal) te rijden geautomatiseerd door de computer. Ja je hoeft geen detectiedecoders, wissel en seindecoders aan te schaffen met Dinamo. Bij een centrale moet je dat weer wel gaan doen.

Als ik je reactie zo een beetje lees (correct me if i'm wrong) zit jij volgends mij niet helemaal te wachten op pc besturing. In dat gevaal kan je beter een Proffiboss of multimaus nemen en daarmee de baan besturen. Een Intellibox of iets in die prijscategorie geeft alleen meerwaarde als je wilt automatiseren.

Hopelijk heeft het wat opheldering gegeven. Zo niet? Kom dan een keer langs of beter nog kom naar Lochem volgende maand, daar zie je mijn Marelburg (Dinamo - itrain) of een andere grote baan zoals Duisburg-Beksheim (DCC - Koploper). Je kan dan goed kijken hoe het werkt.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Detlev »

@Joop,

Die selectrix verkoper heeft ook een mooi verhaal opgehangen zeg!

Uiteindelijk zijn het allemaal maar pieken en dalen van een wisselstroomsysteem. En of je nou selectrix of DCC neemt, de vertragende factor is dat alle berichten achter elkaar geplaatst worden. De vaste lengte is hierin geen voordeel, hoogstens een (klein) nadeel omdat sommige delen van het signaal met 'nullen' moeten worden opgevuld.

Dat decoderen van het adres moet iedere decoder doen. Of je de rest van het signaal ook bekijkt maakt niet zoveel uit, de frequentie is bepalend voor de snelheid.

Wat dat betreft heb je natuurlijk wel helemaal gelijk wat Dinamo betreft. Per blok is er maar 1 (of een paar bij dubbeltractie/stuurstand etc) decoder aanwezig.
MAAR...
De PC stuurt nog steeds alles achter elkaar naar de RM-H. Nou weet ik niet helemaal met welke snelheid dát gaat, maar volgens mij met USB snelheid. Is wel veel sneller dan DCC of selectrix maar toch. Bij een grote baan kan het best nog ff duren voordat je signaal doorkomt (ik heb het dan over milliseconden ;) )


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Hoontje »

@ Martin; dank voor de uiteenzetting. Je hebt gelijk, ik ben nog wat sceptisch inzake de PC besturing. Ergens lijkt het me super als m'n baanplan helemaal af is (lees: over 12 jaar ofzo :mrgreen: ) Zeker omdat het een zeer dynamisch geheel beloofd te worden met veel treinbewegingen.
In Lochem sta ik met mijn baan in opbouw (zie adres hieronder voor mijn draadje) en als ik tijd heb, kom ik zeker even praten / kijken! Ben toch wel erg geïnteresseerd in het hele Dinamo systeem, ondanks het 'gemis' van een trafo.

Groet en bedankt zover,

Hoontje


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Starten met Dinamo

Bericht door shoven »

Hoontje, er zijn hier al vele draadjes volgeschreven met vergelijkingen tussen de verschillende systemen, hun voor- en nadelen en kosten. Ik proef bij jou ook een beetje (wat Martin zegt) dat je nog niet met de PC wilt rijden. Als je eerst wilt wennen aan digitaal rijden is een Multimaus wel leuk natuurlijk, maar als je ook de wissels ermee wilt schakelen heb je weer wisseldecoders nodig. Wil je dat ook?
Kortom: het is goed beperkt te beginnen om ervaring op te doen, maar probeer ook 1 stap verder te denken. En veel lezen en naar banen en systemen kijken om te zien of het bij jou past.
Ik weet dat ik het niet makkelijker maak hiermee, maar wou het toch even meegeven.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Starten met Dinamo

Bericht door BenQ »

Zaunkönigs Bahn schreef: Voordat iedereen over mij heen valt, ik heb het van horen zeggen, het hele DCC bericht moet door een decoder worden geanalyseerd en zoekt naar zijn pakketje om het dan te accepteren of te verwerpen.
Bij DCC werk je met adressen en als de decoder met adres 1 en er komt een pakketje binnen dat adres 2 heeft dan zal de decoder meteen zeggen "Is niet voor mij" en het pakket meteen verwerpen.
Hij zal echt niet het hele bericht doorworstelen, verkooppraat. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Starten met Dinamo

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Detlev schreef:@Joop,

Die selectrix verkoper heeft ook een mooi verhaal opgehangen zeg!
Het was een hobbyist net zoals jij en ik die op de beurs stond en geen digitale systemen verkocht. Ik laat me overigens niks aankletsen, zoek de zaken zelf uit omdat je uiteindelijk geconfronteerd wordt met jouw baan en hoe ga je daar een systeem invlechten.
Detlev schreef:Uiteindelijk zijn het allemaal maar pieken en dalen van een wisselstroomsysteem. En of je nou selectrix of DCC neemt, de vertragende factor is dat alle berichten achter elkaar geplaatst worden. De vaste lengte is hierin geen voordeel, hoogstens een (klein) nadeel omdat sommige delen van het signaal met 'nullen' moeten worden opgevuld.

Dat decoderen van het adres moet iedere decoder doen. Of je de rest van het signaal ook bekijkt maakt niet zoveel uit, de frequentie is bepalend voor de snelheid.
Wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dat Selectrix een vaste pakket lengte heeft en daarmee direct ook een beperking omdat er binnen het pakket geen ruimte is voor meer gecodeerde informatie (lees aantal functies). Bij DCC is de pakket lengte of variabel of veel langer. Dus bij dezelfde snelheid zal het met een DCC baan langer duren voordat het bericht de decoder bereikt. Daarnaast zit er een limiet aan wat Selectrix aan decoders kan verwerken en bij DCC in principe niet, dus ook het aantal berichten bij DCC kan vele malen groter zijn. Daarmee krijg je dus nog meer vertraging. Deels is dat op te lossen door een hogere frequentie, maar heel veel speelruimte is er niet omdat je dan andere problemen krijgt.
Detlev schreef:Wat dat betreft heb je natuurlijk wel helemaal gelijk wat Dinamo betreft. Per blok is er maar 1 (of een paar bij dubbeltractie/stuurstand etc) decoder aanwezig.
MAAR...
De PC stuurt nog steeds alles achter elkaar naar de RM-H. Nou weet ik niet helemaal met welke snelheid dát gaat, maar volgens mij met USB snelheid. Is wel veel sneller dan DCC of selectrix maar toch. Bij een grote baan kan het best nog ff duren voordat je signaal doorkomt (ik heb het dan over milliseconden ;) )
Die "Selectrix verkoper" had het over een zichtbare vertraging, dat is dus heel veel meer dan een paar milliseconden.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Starten met Dinamo

Bericht door evo »

Als je nu werkelijk wilt weten hoe het zit (ipv vage verhalen van verkopers), staat hier: http://www.opendcc.de/elektronik/opendcc/opendcc.html een goede uitleg over vertragingen op een DCC baan.
Een korte samenvatting: Het probleem is niet zozeer DCC, maar de implementatie van het DCC protocol in sommige DCC centrales (en dan met name de prioritisatie van de informatie). Voor de gemiddelde zolderbaan is er niks aan de hand, maar als je een megalomaan project van plan bent (of op een grote clubbaan), kunnen sommige centrales merkbare vertragingen veroorzaken.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Scheelt weer dat Dinamo daar allemaal geen laat van heeft. Kijk maar naar railz Rotterdam, dat draait ook op Dinamo. Dat komt omdat de blokkaarten die de blokken van spanning voorzien in de baan gebouwd kunnen worden dus de afstanden kort blijven.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

erik
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 jan 2013 20:11
Locatie: winterswijk

Re: Starten met Dinamo

Bericht door erik »

Ik heb de uitleg van dinamo gelezen er is 1 ding niet duidelijk.
Hoe laat je een analoge lok van rijrichting veranderen met de pwm besturing.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Door de polariteit op de rails te wisselen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

erik
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 jan 2013 20:11
Locatie: winterswijk

Re: Starten met Dinamo

Bericht door erik »

martindomburg schreef:Door de polariteit op de rails te wisselen
Blijft het laagste punt van de blokspannig dan op de nullijn als je het op een ossiloscoop bekijkt?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Dat gaat wel erg ver op de techniek in. Voor zulke vragen moet je je wenden aan Leon van Perlo. http://Www.vpeb.nl

Bij mijn weten blijft de nullijn gelijk en wisselt de positieve in negatieve.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

erik
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 jan 2013 20:11
Locatie: winterswijk

Re: Starten met Dinamo

Bericht door erik »

martindomburg schreef:Dat gaat wel erg ver op de techniek in. Voor zulke vragen moet je je wenden aan Leon van Perlo. http://Www.vpeb.nl

Bij mijn weten blijft de nullijn gelijk en wisselt de positieve in negatieve.

Groetjes
Bedankt voor de info en link.
Op de site van perlo staat precies hoe de blokspannig werkt.
Kan ik proberen het signaal na te maken voor mijn eigen baan.



RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: Starten met Dinamo

Bericht door RFabriek »

Naar aanleiding van een gesprek over de kosten van Dinamo in een ander topic wil ik hier even wat op een rijtje zetten.

Ik heb bij Conrad de verlanglijst voor de TM-H, CD16 en PM32 compleet gemaakt. Alleen de MAX3082, 74HC30 en de diodes kan ik niet vinden. Daarvan moet ik nog even uitzoeken welke dan bij Conrad te gebruiken zijn. De MAX hebben ze alleen in SMD uitvoering. Maar bij Piccommit zijn die onderdelen iig wel makkelijk te verkrijgen. Alleen dan heb je dan verzendosten. Net als voor de kale printen die je van vpeb.nl nodig hebt. Bij conrad heb je met ideal gratis verzenden. Maar met vooruitziend inkopen kan je weer wat besparen en/of verzendosten uit spreiden over meerdere artikelen.
Verlanglijsten zijn bij Conrad op te zoeken. Het is dus ook mogelijk om op die manier correcte lijsten te krijgen zonder zelf te zoeken. Ik geef iig nog geen garantie op mijn lijst. :) Maar als iemand hem wil gebruiken dan stuur ik wel een pb met mijn email adres zodat je hem kan zoeken.

TM-H
TTL - RS485
128,-- 135,75 Kant en klaar.
105,-- 112,75 Bouwpakket
83,-- 88,-- Zelf onderdelen inkopen.

CD16
66,50 Kant een klaar
51,-- Bouwpakket
38,-- Zelf onderdelen inkopen

PM32
TTL - RS485
76,50 - 80,40 Kant en klaar
66,50 - 70,40 Bouwpakket
70,-- - 73,00 Zelf onderdelen inkopen

Conrad heeft de ULN's en UDN's niet. Dat zijn ook de duurste onderdelen. Voor een PM32 ga ik dus voor en bouwpakket. Je kan ook 2 IC's voor 32 wissels weglaten en 9,50 beparen als je het los koopt maar dat is de moeite bijna niet waard.
Hoe goedkoop is 1,25 per bediende wissel? Dat is berekend met de prijs van de kant en klare RS485 versie.
Laatst gewijzigd door RFabriek op 27 jan 2014 22:10, 6 keer totaal gewijzigd.


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met Dinamo

Bericht door martindomburg »

Zo dat is ook erg interessant kerel.

Gebruik je dan wel de pcb van VPEB?

Tnxs


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Starten met Dinamo

Bericht door pp4trains »

Je componenten bestel je nog voordeliger bij futurlec. Reichelt zou je ook mee kunnen nemen in je vergelijk.
Als je de goedkoopste verzendoptie kiest is het wel tot enige weken onderweg, maar is kans super klein dat je inklaringskosten moet betalen.

Ik heb ook nog wel ergens van die lijsten samengesteld en al mijn prints zelf gebakken. Zullen na een aantal jaren niet geheel op to date zijn.
Zelf bakken is de goedkoopste optie.
Maar let vooral op dat je de subD connectoren die je op je prints bakt altijd bij dezelfde dealer aanschaft. Ze willen soms wel eens een paar mm. Schelen in grootte. Dan kun je geen mooi torentje bouwen van gekoppelde tm-h/cd16 combi's. Bij mij zitten er nu stukjes flatcable tussen de tm-h/cd16 combi's

Groeten,
Patrick



RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: Starten met Dinamo

Bericht door RFabriek »

@Martin. Uiteraard.
Jaren geleden wat ik ook begonnen. Toen moest je de RM ook nog zelf bouwen en waren er ook nog geen bouwpakketten. De RS232 chip was alleen niet goed dus nooit verder gekomen. Vrij snel daarna door omstandigheden afgehaakt en rollend materieel verkocht. De resten heb ik later een keer "opgeruimd". Nu ben ik gewoon eerst voor zekerheid gegaan bouwopakketten gekocht. Dan heb ik iig een goed referentie punt. Ik was alleen vergeten dat ik de IPM nog wel had en een CD16. :D

@
Dank je voor de adressen. Die naam Futurlec ken ik trouwens nog wel. Volgens mij ook via Dinamo.
Het ging mij in dit vergelijk wat zelf bij elkaar zoeken al kan opleveren bij bekende adressen. Ik ga er zeker een keer kijken.

Edit:
Even vpeb.nl vermeld bij het overzicht.


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: Starten met Dinamo

Bericht door RFabriek »

Nu ik voor het eerste vijf TM-H tegelijk besteld kan ik een praktijk voorbeeld posten. Dit is een kopie uit mijn doe het zelf draadje maar het leek mij hier ook op de juiste plek.
Deze prijzen zijn met zoveel mogelijk gebruik van kwantum kortingen. Daarnaast 10% extra korting. Deze kortings actie wordt regelmatig door Conrad gehouden.

Geplakt vanuit mijn doe het zelf draadje:
De TM-H's koste me nu maar 83,50 per stuk en de CD16's 28 euro, inclusief verzendkosten. Dat komt neer op nog een keer het verschil tussen een bouwpakket en een kant en klare. Het verschil is nog iets groter omdat je bij de andere twee nog een RS485 ombouwkit nodig hebt a 7,75.
Op twee onderdelen na is alles verkrijgbaar bij Conrad. Die andere twee onderdelen bestel ik bij Piccommit. Daar heb je wel verzendkosten. Die heb ik wel in mijn totaal prijs berekend maar niet bij het bouwpakket en de kant en klare.
Let wel: Ik heb op de grootste bestelling ook nog 10% korting van een actie die vrij regelmatig gegeven wordt.

Dus voor een TM-H met RS485(kit):
83,50 Eigenbouw -29,25 / -52,25
112,75 Bouwpakket -23
135,75 Kant en klaar

Voor de CD16:
28,00 Eigenbouw -23,00 / -38,50
51,00 Bouwpakket -15,50
66,50 Kant en klaar

Op de TM-H is nog 6,15 euro te besparen door de terugmelding weg te laten. Uitgaande van 4 detecties per blok kan je met 1 complete TM-H, 32 blokken terugmelden (4xTM-H).
Als je gewoon TTL gebruikt scheelt het nog eens 4,50.
In feite kan je dus voor 73 euro 8 blokken hebben. Dus 9,13 euro per blok.
En vergeleken met een TM44 is het 1/4 van een CD16 er bij optellen. Dus 16,13 per blok. Als je maar 2 detectiepunten nodig hebt, 12,63 per blok.
Goedkoper kan bijna niet. Ik heb wel wat rond zitten kijken maar je gaat meestal stuk op verzendkosten. Bij conrad heb je die dus niet. De 25 euro heb je zo bereikt.

Even een opsomming:
-6,15 Zonder detectie
-4,50 Bij TTL communicatie
9,13 voor het goedkoopste blok
+7,00 Voor 1/4 CD16 = 16,13 per blok = -12,62 (TM44)
+3,50 Voor 1/8 CD16 = 12,63 per blok = -16,12 (TM44)


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Plaats reactie