Soundmodule voor de NS-Hondekop

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door bisschop »

Hoi,

De zimo decoder is artikelnummer MX648P16.
Deze heeft standaard een stoomlok geluid maar kan door een zimo dealer makkelijk worden omgezet naar een e-treinstel.
De kosten van de decoder zijn 99,00 euro.
Dan komt er nog een losse luidspreker bij en die heb ik van esu artikelnummer:50326.
Deze kost 9,50 euro

De hondenkop is al voorbereidt op een luidspreker zoals iedereen kunt zien aan de onderkant.
Het treinstel heeft een Plux 16 decoder aansluiting dit in tegenstelling wat de handleiding aangeeft.
Op de printplaat zijn naast de decoder stekker 2 soldeerpads waar de luidspreker aan gesoldeerd wordt.
Wat wel nodig is is bijna 1 complete bak uit elkaar halen maar dat zal ook wel moeten bij de andere oplossing.
Ad_M schreef:wat je met de overige 4 pootjes moet doen

Gewoon in de gaatjes steken die in de printplaat van de hondenkop zitten.

Mochten mensen z'n decoder ,speaker en een mooi geluidje willen stuur dan even een pb.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door richard7877 »

ik heb een zimo mx623p12 decoder en wil hierop de soundmodule van piko(46193) aansluiten.
alleen deze heeft 5 aansluitingen en ik weet niet welke draad waar op moet.
iemand ervaring?

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door FidOo »

Richard,

Als ik zo kijk is de piko soundmodule een Uhlenbrock Intellisound module. Deze heeft zo ver ik zie maar 4 aansluitingen (susi)

Deze 4 draden moet je respectievelijk op de + / Masse / Susi Data / Susi Clock aansluiten.

Welke kleurtjes welke functie hebben weet ik helaas niet.

Wat betreft aansluitingen van je zimo decoder kun je hier terug vinden:
http://www.zimo.at/web2010/documents/MX ... ecoder.pdf

Op Blad 5, de 3e rij staat jouw decoder.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

Beetje oud topic alweer maar ik heb de mogelijkheid van sound in de piko hondekop compleet over het hoofd gezien... lijkt me leuk om te hebben.
Zijn er inmiddels al ervaringen mee? Ik zag een hoop vragen over het inbouwen voorbijkomen, alles gelukt? Hoe bevalt het geluid, is het de moeite waard?



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

Wegens enorm ongeduldig de geluidsdecoder van Piko maar besteld :)
We gaan het wel zien dan.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

De Piko geluidsdecoder is binnen. In de hondekop zitten in de ruimte voor decoder, een aantal aansluitpunten, genummerd susi-1 tm 4, waarop de 4 draden (zwart/grijs/rood/blauw) van de sounddecoder gesoldeerd moeten worden. De documentatie is wat summier, zo staat nergens beschreven welke van de 4 draden op welk soldeerpunt moeten komen, maar na wat googlen weet ik inmiddels van de DCC wiki dat de kleurstelling de volgende moet zijn:

The connnections between the [[Decoder] and the SUSI module are by 4 wires:
Pin Signal Colour

1 Ground Black
2 Data Grey
3 Clock Blue
4 Power Red

*edit* Piko heeft ook extra handleidingen hiervoor inmiddels:
http://www.scaletrading.nl/import/image ... -40290.pdf

Dus dat gaat wel goedkomen. Ik vraag me alleen af, de decoder die ik gebruik, de Tran DCX51 P12 (plux12), ondersteunt die uberhaupt wel de SUSI bus? Ik kan er niet echt iets over vinden in de documentatie... kan iemand dit bevestigen?

*edit nummero 2*
Nope... de DCX51 heeft geen SUSI... dus ik moet een andere decoder bestellen. Geeft niet, gaat er meteen een D&H plux16 in.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

Oeh hier liep ik de vorige keer dat ik de hondekop open wilde maken, ook al tegenaan. Hoe krijg je dat interieurdeel er uit? Het lijkt dat de koppeling a/d achterkant, zowel aan het metalen frame, als aan het interieurdeel vast zit? Ik durf de boel aan die kant niet los te maken, want dat ziet er uit als iets wat als het eenmaal los zit, niet meer zo makkelijk in elkaar kan?

Ik heb nu maar zo veel mogelijk ruimte gemaakt zonder alles uit elkaar te halen, en de luidspreker en chip er tussen gepropt maar makkelijk is het niet...
Wat is de goede manier om de hondekop uit elkaar te halen? Of moet de printplaat en interieur gewoon aan elkaar blijven zitten? Hoe zit het dan met die koppeling, en het veermechanisme?


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Vraag me af of de Tran Plux decoder wel soldeerpunten heeft?
De Piko decoder (is Uhlenbrock 73140) heeft deze wel.

groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

Nee, de tran heeft geen soldeerpunten zo te zien. Maar ik wil de draden ook niet direct op de decoder solderen, maar op de aanwezige soldeerpunten in de behuizing van de hondekop. Dan zal ik denk ik een plux16 decoder moeten hebben om die te gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar D&H decoders icm Piko. Die heb jij niet in je assortiment zo te zien @Hans?

De Uhlenbrok decoders bevallen me totaal niet icm Piko. Ook zijn ze erg beperkt qua afstellingsmogelijkheden. Ook geen consist mode etc. en ik wil graag 2 hondekoppen koppelen tot setje.


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door richard7877 »

Ik heb er een zimo inzitten en die bevalt supergoed.
alleen de soldeerpunten op de decoder zijn zo klein, dat klusje heb ik maar even uitbesteed.

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door Rick »

Dubbeltractie met de hondekop en Uhlenbrock decoders heb ik geregeld met CV19 en dat bevalt me goed. Alleen de verlichting is niet helemaal correct maar dat ligt aan piko.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

Nee, dat ligt niet aan Piko, dat komt omdat de 73140 geen complete consist mode ondersteunt... er is alleen CV19, maar om functies in consist te schakelen heb je ook CV21 en 22 nodig. En die zitten dus niet op de 73140... de enige manier is om beide treinstellen hetzelfde fysieke adres te geven, dan kan het natuurlijk wel. Maar afgezien daarvan, de 73140 bevalt mij niet qua motorgedrag, de motor maakt heel veel bijgeluiden, vooral op lage toeren. Met andere decoders is eea heel soepel en stil te krijgen.

Of bedoel je met verlichting de front- en sluitseinen? Ja die zijn helaas niet apart te schakelen... dat gaat geen enkele decoder oplossen zonder dat je zelf gaat solderen. Als ik weet hoe ik de hondekop uit elkaar kan halen, wil ik dat zeker gaan oplossen. Ik heb helaas geen idee hoe het interieurdeel en print te scheiden van de body zonder dat het koppelmechanisme onherstelbaar losraakt... ik zie iets over het hoofd.

Maar misschien dat ik de 73140 er toch even in zet... die heeft wel weer susi aan boord :) en ik wil die geluidsdecoder eigenlijk wel even horen :) al ben ik bang dat ik de draden nu te kort heb gemaakt :(



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door Rick »

Dat bedoel ik ja, dat ligt dus aan Piko ;)



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

Ja precies :) ik kom er maar niet uit hoe ik de hondekop compleet kan demonteren (inmiddels een apart topic voor geopend) maar als ik dat weet, ga ik de front- en sluitseinen modificeren zodat ze onafhankelijk te schakelen zijn. Er kan zelfs een plux16 decoder in, dus er zijn uitgangen genoeg beschikbaar om het te doen, kwestie van wat uitzoek en soldeerwerk.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door Ad_M »

Ik juich je enthousiasme toe :D
Vergeet niet dat je maar zoveel elektrische connecties heb tussen beide bakken, zeker nu je de geluidsmodule in gebruik hebt
Dan komt het er op neer dat je draden moet gaan trekken tussen beide bakken, wil je dat en is dat esthetisch aanvaardbaar in jou wereld?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

Nee, ik ga juist GEEN extra draden trekken tussen de bakken, terwijl we dus wel onafhankelijke front- sluit en binnenverlichting gaan hebben, én een draaistel met stroomafname in de motorbak die we terugvoeren naar de decoder bak :)

De geluidsdecoder is een onafhankelijk geheel in de decoderbak, die staat hier los van.

Doordat er in de motorbak een extra functiedecoder komt, hoeven de lichtsignalen voor de motorbak (massa, front, sluit en interieur) dus NIET van decoder bak door de stekker heen naar de motorbak... dan houden we dus 4 contacten in de stekker over die we niet gebruiken... en 2 van die 4 gaan we gebruiken om de railspanning terug van de motorbak naar de decoderbak te sturen.

Dus de stekker zal dan alleen 2 draden bevatten voor de motorsturing, en 2 draden voor de railspanning. Houden we zelfs 2 ongebruikte contacten over in de stekker... :)

Snap je?



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door nspoorkees »

ok, de simpelste manier is om op de motorbak de gele en witte draad die van de koppelingsstekker komen, van de print los te solderen en de draden te isoleren.
Dan een Phildie setje slepers monteren op het voorste draaistel vd motorbak en de draden naar een extra functiedecoder voeren, bijv een Digikeijs DR80015.
De gele en witte draad van de functiedecoder solderen op de eilandjes op de print waar voorheen de witte en gele van de stekker zaten.
Dan wat goochelen met functiemapping en kun je alle front- en sluitverlichtingen los van elkaar en los van de rijrichting schakelen, én je hebt een extra verbruiker op de motorbak, dus betere detectie :)



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door erik-n-fan »

Okay, fijne informatie in die ietwat stoffige draadje.
Ik heb nu 4 kabeltjes aan de sounddecorder (piko 46193) en in de handleiding van de Uhlenbrock lees ik 3 aansluitingen kleuren (blauw, zwart en rood). En waar soldeer ik grijs dan op de decoder? Wie o wie kan me helpen?

(Anschlüsse des Lokdecoders 74150: Plux 16)
http://www.uhlenbrock.com/de_DE/service ... 4150_2.pdf


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door Marco66 »

Hoi Erik,

kijk eens op deze site, denk dat hier het antwoord van jouw vraag staat.
Ik heb zelf de sounddecoder niet op de locdecoder gesoldeerd maar op de eilandjes in de loc zelf.
https://www.delftsemodelbouwvereniging. ... nd-module/

Groeten Marco.


Groeten Marco

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door erik-n-fan »

Dank voor de foto. Ik zal vanavond eens kijken wat ik kan vinden op de pcb voor aansluitingen.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Soundmodule voor de NS-Hondekop

Bericht door erik-n-fan »

Aangesloten op de printplaat in de genoemde volgorde. En.. zowaar geluid! Ik krijg ook het idee dat het zo bedoeld is en dat handleidingen dus elkaar tegenspreken? Anyways, dank voor de tip + de bedrading instructie.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie