Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2338
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen die jullie hiermee hebben?

groetjes,

Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door lvdwerf »

99% van mijn loc's bevatten een keuhn N025 en ben erg te spreken over de prijs/kwaliteit


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2338
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door H@Ns »

Hoi Lennert,

Misschien even voor de duidelijkheid, welk protocol je gebruikt. DCC, Selectrix, of ...

Heeft deze decoder voor en en of nadelen t.o.v. andere decoders?


groetjes

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Paul
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 17:33
Locatie: Rockanje

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Paul »

Ook ik heb grotendeels Kuehn N025 decoders in gebruik, maar de laatste tijd steeds meer digitrax DZ125.
Deze bevallen prima en zijn stukken voordeliger (rond 17 euries) door de goedkope dollar
Laatst gewijzigd door Paul op 15 sep 2008 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.



lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door lvdwerf »

De keuhn N025 is dacht ik multiprotocol maar ik gebruik DCC. Verder heb ik ooit TAMS decoders gebruikt maar dat was lichtelijk rampzalig, gingen beiden in rook op toen ik de loc wilde laten kruipen, de uhlenbrock deed het probleemloos.


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door martinb »

Kuehn N025: prima, niet te duur (25 euro via mte)
Lenz mini silver + gold: werkt altijd (volkswagen golf gevoel), wel duurder. De service is echter perfect!!!!
Tams: duurder, maar echt geweldig goed regelbaar, wel duurder en het verschil met de 025 is niet voldoende om het m.i. waard te zijn.
Zimo MX620: prachtige decoders, wel duurder en het verschil met de 025 is niet voldoende om het m.i. waard te zijn.
Oude arnolds: het blijft maar werken, niet stuk te krijgen. :D

Qua service is Lenz nog steeds koploper. Indien stuk: retour naar lenz met een net briefje en je krijgt een nieuwe. (ook als je zelf hebt lopen blunderen....) Om die reden is voor mij soms Lenz toch een betere keuze dan Kuehn....maar meestal kuehn.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door marco »

Ik gebruik ook enkele kuehns N025.Een goede decoder voor een mooie prijs.
Maar de allerbeste decoder vind ik de zimo MX620 deze is dan ook wel een stukje duurder.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Omdat ik een selectrixrijder ben en geen DCC protocol gebruik valt bij mij de keuze meestal op een DHL-100 (pure Sx-decoder) of de DHL-160 (Sx/DCC/DC-decoder) als ze de DHL-100 niet hebben. Het meest opvallende is natuurlijk het stapje tussen de rijstappen van de decoder. Ze zijn wat groffer als DCC-decoders in de regeling (31 stappen ipv het DCC 128 gebeuren) als DCC (van wat ik heb gezien dan). Ze functioneren echter goed onder m'n eigen centrale en onder de ECo'S.

Er zijn echter wel wat uitzonderingen/probleemgevallen:

De plaats van de fleischmann schnittstelle is meestal te beroerd en de ruimte te beperkt voor de platte bandkabels van de Sx-decoder. Het stekkertje zit meestal aan de linkerkant en de ruimte voor de decoder aan de rechterzijde van het chassis. De ruimte tussen kap en chassis is heel beperkt (lees: te klein) waardoor de kap niet meer geplaatst kan worden door de bandkabel die over het chassis is gevouwen.
Hier pas ik dan de Müt 13543 toe deze heeft draden en een Nem stekkerblokje passend in de stekkers van fleischmann. De flm 7385/7386, 7324 en 7339 (BR 185/Re 482, BR 146 resp. Re 421) zijn hiervan voorbeelden.

Daarnaast hebben ze de nodige hoofdbrekens gegeven met de flm 7420 en 7260 (Desiro resp. ÖBB Herkules) omdat de printplaten van deze loks het digitaal signaal storen. Voor een goede functie moesten daar een aantal ontstoringselementen afgesoldeerd worden.

Robert

p.s.
Ook mijn smalspoorlok is digitaal maar expres wel multiprotocol (DHL-160), je weet maar nooit. Het stapje zie je niet doordat er een vliegwiel van jawelste in zit en het enorme gewicht voor die afmetingen. De decoder kan de faulhaber-motor overigens zeer goed regelen.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door mmhajvth »

Ik wil ook nog wel eens de Viessmann 5250 gebruiken vanwege de kleinere afmeningen... dan hoef je b.v. niet te zagen in een 1600 loc... alleen dat solderen is echt geen hobby van me.. tenminste niet als het gaat om electra.
en verder gebruikte ik de trix 66838 nog wel eens die is wel duuder als de kuhn 025 maar daar had ik toen nog geen weet van bovendien kan je ze op beurzen soms met 5 of 10 tegelijk kopen met een leuke korting waardooor de prijzen niet zo enorm veel meer schelen met de kuhn.....
Ik hoor jullie denken wat moet je in hemels naam met 10 decoders??? :shock:
ja ach als je alleen al 7 6400 loc's hebt staan zijn ze zo op. :mrgreen:

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2338
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door H@Ns »

Volgens mij hou je er dan 3 over :shock:

groetjes,

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door mmhajvth »

Het zit 'm in de woorden voor de 7 ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Nijboer »

Ik heb:

Lenz gold mini : DCC perfecte decoder, wel duur
Kuehn N025: DCC, goede decoder, goedkoop, wel wat dik
TRAN (CT elektronic) DCX74: DCC, heel goed, er ontstaat wel raar geluid in de locs, lekker plat, redelijke prijs ca 32 euro oid.
TRAN DCX75 :DCC, idem als DCX74, maar nog kleiner, prijs ietsje hoger

Ik heb 1 zo'n Lenz, en het valt me op dat de loc lekker stil is,waar de Kuhn en TRAN lawaai veroorzaken. By the way, die zit in een Piccolo BR218.
De Tran DCX75 zit in oa mn nieuwe Minitrix V60, en die maakt nu wel een raar geluid, ik denk dat het te maken heeft hoe de spanning in de decoder wordt gemaakt.
De Kuhn's zitten in meedere locs, ik vindt dat deze in de originele analoge stand minder lawaai maken.
Misschien heeft het ook met de booster te maken? Vooralsnog heb ik een multimaus. MRDirect gaat het overnemen tezamen met een zelfbouw booster.

Groet
Collin

(Tot zaterdag of zondag !)


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Jeroen »

Ik heb van alles wat:

DHL-100 Sx decoder. Prima, lekker plat, past overal in. Nadeel: Sx. Het is geen verkeerd protocol, heb er aardig wat van rondrijden, maar ik vind DCC mooier. Period.

Lenz-decoders, Silver en Gold mini; rijden héél mooi, echter is er wel eens gedonder mee geweest in bepaalde locs.

Uhlenbrock 73400: lekker klein, prima, niks te klagen. Nadeel voor sommigen: ze maken een zeurend geluidje, maar dat vind ik wel weer passen bij e-locs.

Ik heb één Tran DCX 75. Prima ding. Lekker klein. Dit geldt ook voor mijn ene Kühn N-025 decoder.

De meeste decoders die ik heb zijn de ESU Lok-piloten mini. Deze werken perfect met de ECoS, die ik als centrale gebruik. Er valt ook heel veel aan te tunen, en met multitractie is het ook zeer goed te doen, al was het maar omdat het veel dezelfde decoders zijn. Nadeel: ze hebben vrij forse afmetingen, en ze passen derhalve lang niet in alle locs.

Ik heb dus aardig wat merken decoders geprobeerd, en ik heb met maar weinig gezeik gehad. Het grootste gezeik is kortsluiting dankzij een verkeerde inbouw, wat gewoon mijn domme eigen schuld is.

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Rob Fongers »

Alleen maar Kuhn NO 25 DCC en Tams functiedecoders FD 7 ook DCC voor stuurstandrijtuigen, na alle ervaringen blijkt deze mij toch het meeste plezier te geven

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Rick »

Dit zo gelezen te hebben ga ik maar voor de Kuehn N025 decoders. Deze wil ik laten inbouwen in (nu nog) de Minitrix 1800, 6400, Fleischmann 185 en kato Class 66. Is dta een goed idee of misschien voor 1 van die een andere decoder nemen?



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Dave »

Mijn 1e decoder was een Tams WD-nogiets.. Regelrechte ramp, o.a. de motor niet stil te krijgen in geen enkele lok (ondanks HF PWM) en is zelfs geen reserve-speler meer...

Decoders die ik momenteel gebruik:

* Lenz Silver/Gold mini *:
Geen problemen mee gehad, enige nadeel is dat deze na een korte stroomonderbreking weer vanaf rijstap 0 beginnen.
Dat merk je wel als de lok of rails wat vuiler beginnen te worden, decoders van Zimo, Kuehn en Tran lijken dit niet te doen.
Vergeleken met m'n andere decoders is deze wel ietsiepietsie groter.

* Zimo MX620N *:
Zeer goede en fijne decoder. Lekker klein, compact en veel mogelijkheden. Het mooiste van deze decoder zijn b.v. z'n 4 !!! functie-uitgangen.
Hiermee is een mooie mapping te programmeren waarmee je front- en sluitseinen individueel en onafhankelijk van de lokzijde kunt schakelen of met de rijrichting kunt meeschakelen (automagisch). Veelal is hiervoor wel modificatie van de lok nodig ondanks een NEM-stekker en een wat ingewikkeldere manier van programmeren van de mappings, maar het werkt fantastisch!

* Kuehn N025 *:
Beetje formaat ala Lenz. Verder geen geavanceerde fratsen zoals de Zimo kent, maar wel degelijk en gewoon goed...

* Tran DCX75 *:
Deze is erg plat (de platste die ik heb), en is nagenoeg overal wel in weg te werken. Ook deze decoders gedragen zich erg goed...

In mijn toekomstige loks zal ik waarschijnlijk Zimo's plaatsen... Ben hier erg tevreden over, en vooral de 4 functie-uitgangen waarmee je front- en sluitseinen individueel kunt schakelen (al dan niet automagisch) spreekt me erg aan. Ze zijn wel wat aan de duurdere kant vergeleken met een Kuehn of Lenz, maar dan heb je zeker wat!

W.b.t. de rijeigenschappen van de verschillende decoders hierboven genoemd, merk ik overigens weinig tot zeer weinig verschil met de standaard instellingen.

Groetjes,
Dave


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door OBBinN »

Decoders die ik nu heb ingebouwd:

Lenz Gold mini: Heb goede ervaringen met de Lenz Gold decoders in mn H0 locs. Dus ook 1 in een N-locje gestopt.Aangezien ik nog geen baan heb liggen en enkel een paar stukkies rechtuit nog niet uitgebreid kunnen bekijken. Maar op dat kleine stukje geen problemen mee e.d.

Uhlenbrock ITCM: Regelrechte ramp. Zit nog wel in een locje maar zal zodra er een baan ligt eruit gehaald worden en met een enkeltje naar de schroothoop gestuurd. Nooit mee zo een decoder voor mij!! (op het zelfde stukje getest als de LGM, reageerde heel slecht, verlichting doet niet wat die moet doen e.d.)

Verders ga ik nog een aantal andere proberen, onder andere een Tran en Zimo. Echter zullen maar 1 of 2 merken bij mij de dienst uit gaan maken.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Rob Fongers »

Rick schreef:Dit zo gelezen te hebben ga ik maar voor de Kuehn N025 decoders. Deze wil ik laten inbouwen in (nu nog) de Minitrix 1800, 6400, Fleischmann 185 en kato Class 66. Is dta een goed idee of misschien voor 1 van die een andere decoder nemen?
Wat mij betreft goeie keus, Let wel op dat je voor de Br 185 en Kato een decoder met draadjes neemt anders kan die er niet in. Dat is voor de Minitrix niet nodig tenzij je beslist dat je ze wil solderen, want de stekker verbinding is een zwak punt bij Minitrix

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Jos »

Ik ben een jaar of 8 geleden begonnen met Lenz LX077 decoders (DCC). Voor die tijd best aardige decoders, toen nog geen EMF. En een goede service van Lenz :)

Daarna een aantal Trix 66836 en Rautenhaus 830/831 (Selectrix). Werken vooral goed in oudere locs. Wel EMF, weinig instelmogelijkheden.
3x Trix 66835 maar die zitten nog ongebruikt in doosje (kan ze niet programmeren met TC).

Vervolgens Lenz 0521 (DCC). Prima decoder, alleen iets te hoog voor in sommige locs. Verhoudingsgewijs veel uitval, maar weer de goede service van Lenz :)

1 Kuehn N025 (DCC) maar weet niet meer in welke loc die zit.

Nu een aantal Uhlenbrock 73400/73410 (DCC). Lekker compact, goed regelbaar maar iets te korte pennetjes voor die belachelijk minitrix stekkertjes.

Groetjes,
Jos



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Saraan »

Ik heb amper ervaring met decoders en ben maar net begonnen met de digitalisering van mijn locomotievenpark.

De Uhlenbrock 73400 had ik eerst in een Minitrix Vliegende Hamburger, maar daarin maakte ie een wat snerpend geluid. Vervangen door een LokPilot V3.0, en nu rijd ie geruisloos.

Ik heb de Uhlenbrock dan maar in een oude Arnold tenderlok gestoken ("NMBS type 93" uit 1993) en hierin is ie totaal geruisloos. Mijn ex-T12 rijdt echt goed en soepel gezien de leeftijd en mechaniek van het model.

Ik hoop nog ervaring te kunnen opdoen met Lenz Silver, Kuehn, Zimo. Maar alles op zijn tijd.

En, spreek me niet over die *&é!#§ "dcc"-stekkers van Minitrix. Ondingen die ik er vanaf nu onmiddelijk uitknip!

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door shoven »

Inmiddels ook ervaring met de Minitrix stekkers. Mijn mening is Kortom Uitermate Teleurstellend. Prut dus. Je mag toch verwachten dat voor die prijs er een normale stekker in zit. Niet dus. 2 exemplaren met gedoe, gelukkig goed gekomen dankzij Rob Fongers maar binnenkort komt er weer een Minitrix binnen dus ik warm de soldeerbout maar alvast op...
Dus dames fabrikanten, kan het iets beter qua kwaliteit???
De decoders: Kuehn N025, prima!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Rick »

Ik heb hier een matig rijdende 6400 en iets beter rijdende 189'er van Minitrix, beide met een Viessmann 5252. De decoders zijn gewoon in de NEM stekker gestoken maar om het goed rijdend te krijgen zal het wel gesoldeerd moeten worden neem ik aan?

De Class 66 met dezelfde decoder rijdt wel perfect.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Jos »

Rick,

Om er zeker van te zijn, zet de loc zonder kap op de baan, laat hem rijden en druk dan met je vinger zachtjes op de stekker. Als de loc dan beter rijdt is het inderdaad beter om de decoder te solderen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Jeroen »

Nog een tip voor Minitrix-locs. Dit uit ervaring én met de deskundigen van de betere treinenzaak te Arnhem:

zet een decoder van een Selectrix-protocol in een Trix lok. Dat werkt toch simpelweg het beste op de een of andere manier. (wikkelingen van de motor, bladiebladiebla). Zelf heb ik een aardig zooitje trix locs rondkarren, en die rijden toch het beste met een Sx-decoder. Komt ook vaak door componenten op de print.

Voor wat betreft die stekker, Rick, het commentaar van Jos kan ik totaal beamen. Zelf doe ik het zo: lok goed? (ja, want hij rijdt analoog goed, dus de verbindingen kloppen). Decoder goed? (ja, want je hebt 'm laten testen. Bij winkels kunnen ze dat, je kunt ook zelf zo'n ding kopen van ESU). Douw 'm in de lok. Rijdt ie nu? Mooi, niet meer aankomen. Zo nee: vastsolderen die handel .

Succes met digitaliseren!
J


Afbeelding

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Welke decoders gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen

Bericht door Rick »

Bedankt voor de info, dan wordt het vastsolderen. Bij de 6400 heb ik juist gemerkt dat de decoder licht omhoog moet staan om goed te rijden, als je erop duwde reed ie helemaal niet.


Plaats reactie