Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door dany »

Goede morgen,
ik ben nu bezig met het uittekenen van de bedieningstafel die bij mijn nieuwe baan moet komen. Mijn treinen rijden digitaal met een Fleischmann Twin-Center dat aangestuurd wordt met koploper.
De vraag is in hoeverre het zinvol en/of nodig is om tussen de voedingstrafo van de baan en de baan zelf een Volt en/of Ampèremeter te zetten. Wie heeft daar ervaring mee en wat doen jullie?

Bedankt voor de info,

Dany


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door vantongeren »

Hoi Dany,

Ik snap niet waarom je een volt en/of ampere meter nodig hebt en al helemaal niet als je digitaal rijdt. De spanning blijft dan toch gelijk. Als je de meter wilt gebruiken om te kunnen controleren of er spanning op het schakelpaneel staat kun je net zo goed een lampje of led gebruiken.
Nog mooier een aan en uitschakelaar met lampje erin.
Nodig is een meter dus niet en zinvol bij digitaal, waarbij de spanning toch gelijk blijft, lijkt het me ook niet nuttig.

Groet,
Marcel
Laatst gewijzigd door vantongeren op 09 okt 2009 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door Jos »

Een amperemeter kan handig zijn, je kunt dan zien of je in de buurt van de grens van je centrale of booster zit. Dan moet je hem wel na je trafo zetten.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door vantongeren »

Jos schreef:Een amperemeter kan handig zijn, je kunt dan zien of je in de buurt van de grens van je centrale of booster zit.
Kan handig zijn om het te weten, maar hoe vaak heb je dat gegeven nodig? En daarbij zou dan de melding op de centrale moeten komen op het moment dat de gevraagde stroom in de grens van het maximale van de centrale of booster.
Ik rijd helemaal niet digitaal, zie ook niet echt veel voordelen, maar ga er vanuit dat een digitale besturing ook een digitale uitlezing heeft en dus kan aantonen of de stroom het maximale nadert.
Bovendien vraag ik mij af waarom iemand een bedieningspaneel maakt, als de bediening uit eindelijk toch via de centrale of pc gaat ;-)

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door Ipio »

vantongeren
Bovendien vraag ik mij af waarom iemand een bedieningspaneel maakt, als de bediening uit eindelijk toch via de centrale of pc gaat
Groet,
Marcel
Misschien wil hij dat wel niet, alles hoeft niet digitaal bestuurd te worden.

Grt, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door martindomburg »

vantongeren schreef:
Jos schreef:Een amperemeter kan handig zijn, je kunt dan zien of je in de buurt van de grens van je centrale of booster zit.
Kan handig zijn om het te weten, maar hoe vaak heb je dat gegeven nodig? En daarbij zou dan de melding op de centrale moeten komen op het moment dat de gevraagde stroom in de grens van het maximale van de centrale of booster.
Ik rijd helemaal niet digitaal, zie ook niet echt veel voordelen, maar ga er vanuit dat een digitale besturing ook een digitale uitlezing heeft en dus kan aantonen of de stroom het maximale nadert.
Bovendien vraag ik mij af waarom iemand een bedieningspaneel maakt, als de bediening uit eindelijk toch via de centrale of pc gaat ;-)

Groet,
Marcel
Dan weet ik er nog wel een paar:

- Waarom een dikke superbike met 200 pk als je de gashendel eng vind
- waarom winterbanden als we geen winters hebben
- waarom zijn bananen krom
- Waarom zitten we altijd anderen te bekritiseren terwijl we zelf de techniek niet eens begrijpen
Wie vult de lijst aan.....

Ik bedoel dit niet verkeerd maar je bekritiseerd nu een ander op het feit dat hij graag iets tastbaars wilt. Althans zo vat ik je reactie op.
Meten is weten is een vuistregel waar ook jij het ooit van zult moeten hebben als er een storing is. Ik zal een kleine verassing vertellen:

Afbeelding
Meten is leuk en verdomde handig!!!!!

En vooral als je digitaal rijdt. Je stroomverbruik wordt niet bij alle centrales weergegeven, handig als je van te voren aan ziet komen of je voeding aan zijn max zit al....
Weet je bijvoorbeeld exact wat voor baanspanning je hebt?

Maar nu even tot het topic:
Ja altijd, METEN is WETEN!! Het kan absoluut geen kwaad dat je je bewust bent van wat je doet. Ook je voedingen monitoren kan een boel vreemde stroringen voorkomen. Je ziet al eerder aankomen dat je voeding op max zit, zeker een transformator want die gaat in tegenstelling tot een Meanwell geschakelde voeding inzakken in voltage als hij heel zwaar wordt belast. je krijgt dan vreemd gedrag in je decoders en electronica als hij hier niet op is ingericht. Nu kan je eerst kijken of je trafo wel voldoende sap levert en hoeveel.

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 25 feb 2017 00:13, 2 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door maarten »

@Martin: reageer je nu op een onderwerp uit 2009? ;) Maar zonder gekheid, inderdaad: meten is weten!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door martindomburg »

Ja, ik kreeg hem via doorgespeeld. Een beginnende gebruiker die via de zoek hier op terecht kwam.

Het feit dat deze onjuistheid toch mensen op het verkeerde been kan zetten vond ik wel een stukje correctie waard. Later zag ik pas dat hij uit 2009 was :lol: Desniettemin toch laten staan


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door Marcvane86 »

Dan maken we er weer een actief topic van want ik wil ook nog wel wat weten.

Martin met welke spullen heb jij dat mooie meet paneel gemaakt?
Ik heb dezelfde insteek als dat jij hebt ik wil alle harde waarden in 1 oogopslag zien.
Ik heb al veel gelezen over gelijkrichters etc maar in die kleine elektra componenten ben ik niet thuis.
En heb ik geen idee wat wat doet.

Als jij wellicht wat info voor me hebt kan ik dat namaken.
Want beter goed gejat dan slecht verzonnen zeg ik altijd.

Groet Marc


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door martindomburg »

Bedoel je enkel het meetpaneel of ook de knoppenbediening voor iTrain?

Ik heb een zootje van die alixpress meters in een triplex plaat gezet. Verder heb je er niets extra's voor nodig.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door evo »

Een andere handige functie van de amperemeter: hoog stroomverbruik is een vroeg teken dat een lok het niet lang meer uithoudt.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Rob_Lochem
Moderator
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
Locatie: Lochem

Re: Volt & ampèremeter op schakelpaneel???

Bericht door Rob_Lochem »

@Martin

Kun je deze gecombineerde meters ook aansluiten op de wisselstroom (16 V) kant van een trafo?

Mvgr.

Rob.


Plaats reactie