OC32 als wisseldecoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Interessante discussie.
Mijn baan (thans in opbouw) bevat in totaal 55 wissels.
Daarvoor gebruik ik in eerste instantie de 2 stuks OC32, met servo's met micro-switches.

Ik ben het met de schrijvers eens: op moeilijk bereikbare plaatsen is het afstellen van de micro-switches lastig.
Daarom voor een aantal specifieke situaties gekozen voor de Servo Switch van RoSoft.

En inderdaad: het configuratieprogramma voor de OC32 is wel even wennen, maar heeft wel als voordeel, dat de instelling exacter is af te stellen als de Servo Switch (vind ik) een heeft een aantal andere mogelijkheden ("Suspend Servo" o.a.).
Van de OC32 heb ik de "FULL" uitvoering. De aansturing kan nu op alle mogelijke wijzen plaatsvinden, waarbij alle ingangen gelijktijdig kunnen worden gebruikt. Dus ook keuzemogelijkheden voor de toekomst.
Ik gebruik de U485 wel, daar bij de OC32'n in een bus zitten. Hij wordt gebruikt voor aansturing door Koploper (geen belasting van mijn ECoS-centrale) en voor het programmeren van de OC32'n. Hiervoor kan ik nu ook een andere laptop gebruiken.

IK ben erg tevreden voor de mogelijkheden. De keuze zal echter iedereen uit andere overwegingen maken.
Anderzijds vind ik de relaisboards een goede optie. Ga ik zeker ook uitproberen.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door shoven »

Hoontje schreef:Een wissel moet simpelweg om, meer niet. Dat doet de digikeijs ook prima.
Klopt. Het gedoe zit hem nagenoeg overal in de puntstukschakeling waarvoor je meer of minder toeren moet uithalen.

Een aardige optie is ook de Digirails/Digikeijs DR4024. Ik heb net 3 van die Digikeijs kastjes van Thijs overgenomen, als je de nieuwprijs rekent heb je daar voor €25 de aansturing voor 4 servo's. Daar komt dan nog wat relais-gepruts bij voor de puntstukschakeling. Al met al zou je voor onder een tientje (excl. servo, maar die koop je tegenwoordig voor $1,59 per stuk op ebay) per wissel klaar moeten zijn.

Dat ga ik nu eens testen, verder heb ik nog ruim 60 Servoswitchen liggen dus voorlopig ben ik voorzien. (als er nog mensen van die dingen over (=te koop) hebben hoor ik het graag!)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Ik dacht dat bij de Digikeijs DR4024 puntstukschakeling al erbij zat, net als bij de ServoSwitch. Of vergis ik mij nu?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Ad_M »

Overdijk schreef:Ik dacht dat bij de Digikeijs DR4024 puntstukschakeling al erbij zat. Of vergis ik mij nu?
Nop..., die moet je apart aanschaffen
Punstuk interface voor de DR4024 servo decoder (4 stuks)
Je kan natuurlijk het 12V DC puntstuk relais ook zelf maken / aanschaffen via aan ander kanaal, scheelt erg veel centjes....

Vandaar mijn opmerking over de ServoSwitch VS OC32
DR4024 is kostbaarder in aanschaf als je de puntstukschakeling nodig hebt

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door shoven »

Ad_M schreef:Vandaar mijn opmerking over de ServoSwitch VS OC32
DR4024 is kostbaarder in aanschaf als je de puntstukschakeling nodig hebt
Hmmm... is dat zo? Voor dat schakelingetje betaal je idd de hoofdprijs (€5 per wissel!), maar dat kan goedkoper, bijvoorbeeld met dat printje van een paar posts terug (heeft iemand daar een handleiding van??). Dan ben je voor €9 klaar voor 8 stuks, dus ruim €1 per wissel, dan kom ik met €6,25 + €1 op een aardig wat lager bedrag dan bij de andere opties... of mis ik iets?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Ad_M »

Uitgaande van de prijs op de Digikeijs site van een DR4024 van afgerond 55 euri met 4 servo's (geen verzendkosten gerekend hier)
Jou relaisboard van 9 euro voor 8 relais (geen verzendkosten gerekend hier, stond op 30 euri voor gratis)

Dan kom ik op:
2 x 55 + 9 gedeeld door 8 = 14,88 euri per wissel
of 2 x 47 + 9 gedeeld door 8 = 12,88 euri per wissel via MTE voor de DR4024

Als je andere prijzen weet, graag delen hier ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Steven, Ik gebruik dit relais-printje samen met de OC32. Maar uiteraard kun je die ook samen met elke andere toepassing gebruiken.

Meer gegevens vind je hier.

Hier een beknopt schemaatje.
Afbeelding

In het kort: altijd 12Vdc externe spanning aanleggen, Jumper verwijderen om de GND te scheiden!
OC32: Sluit de Signal GND aan op de GND van OC32 en de Signal Inputs op de Uitgang van de OC32, Let op gebruik hier altijd de Weerstandsbankjes of SOURCE! Drivers.
D4024: Sluit de Dr4024 + aan op de Signal Input en verbind alle DR4024 - aansluitingen door en verbind deze aan de Signal GND

*EDIT
Ad, de servo's gewoon bij hobbyking aanschaffen, Dan wordt het rekenplaatje als volgt:

2x 25,- voor de DR4024, 8x 2,30 voor servo's, 1x 9,00 voor relais print = 77.4 / 8 = 9.68 per wissel. (gerekend zonder verzendkosten!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door shoven »

Ad_M schreef:Uitgaande van de prijs op de Digikeijs site van een DR4024 van afgerond 55 euri met 4 servo's (geen verzendkosten gerekend hier)
Jou relaisboard van 9 euro voor 8 relais (geen verzendkosten gerekend hier, stond op 30 euri voor gratis)

Dan kom ik op:
2 x 55 + 9 gedeeld door 8 = 14,88 euri per wissel
of 2 x 47 + 9 gedeeld door 8 = 12,88 euri per wissel via MTE voor de DR4024

Als je andere prijzen weet, graag delen hier ;)

Mvg,
Ad
Ha Ad, gaan we doen.

DR4024 kost €24,95 bij Domburg Train Support = €6,25 per wissel. (komt nog verzending bij)
Servo is $1,59 (dagkoers), laten we zeggen €1,50 (verzenden gratis vanuit China)
Relaisbordje is €9 per 8 wissels (komt evt. nog verzending bij)

Dus voor 8 wissels
2 x €25 + €9 + 8 x €1,50 = €71. Gedeeld door 8 is €9 per wissel...

Waar zit het verschil dan in? De Digikeijs setprijs van €55 houdt in dat je dus €30 extra betaalt voor een paar servo's en kabeltjes. Dat kan dus beduidend goedkoper. :)
Dit klopt wel aardig met Joost zijn sommetje. (Joost, dank voor het schema!)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Willempie »

Steven,

Doet jouw schoorsteen ook gratis roken, of moet je daar toch iets voor betalen in de vorm van energie?

Groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door shoven »

Dat laatste meestal, hoewel het hout wat ik momenteel stook gratis was. 8-)

Maar ik snap dat het werk dat de leverancier in zijn product stopt zich vertaalt in een bijpassende kwaliteit/gebruiksgemak, en in de prijs. Is dat waar je op doelt?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Bedankt voor al jullie input, ik moet zeggen dat ik het een interessante discussie vind.
Het bied iig veel verschillende mogelijkheden voor mij en hopelijk ook voor andere.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Na alle opties bekeken te hebben, lijkt het er nu op dat ik ga kiezen voor de Digikeijs.
De DR4024 icm de relais en voeding die Joost liet zien, Servo`s bij Hobbyking en bevestigingsmateriaal van Domburg komen voor mij als gunstigste uit de bus.
Naast het gebruikersgemak is deze keuze ook nog eens meest economische optie van de verschillende keuzes.
Inclusief verzending, voeding, servo`s, bevestigingsmateriaal en etc., kom ik dan op €12,05 per wissel.
Vooral de relais/servo`s zijn al vlug prijsbepalend.
OC32 met relais/sub-d kwam ik op €15,15 incl. alles, Rosoft kwam ik op €18,13 incl. alles.
Op 32 wissels scheelt het al vlug €100 tot €200, daar kan je nog een leuke loc voor kopen, haha.

Nu alleen nog een kort vraagje, kan je onderstaande ook gebruiken?
http://nl.aliexpress.com/item/DC-5V-12V ... rue#extend
Als ik het goed heb begrepen, zou dit dan een 16-kanaal versie zijn.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Ad_M »

Tuurlijk kan je die gebruiken Ron,
Je moet je alleen afvragen of je het relais blok zo kan plaatsen dat hij tactisch zit voor je bedrading :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door shoven »

Ron, misschien is het een idee er eerst eentje te kopen en proberen voordat je er met 100 zit die je niet bevallen...

Wat voor baan ga je trouwens maken dat je er zoveel nodig hebt? Je hebt ons erg nieuwsgierig gemaakt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Ron, die is zeker te gebruiken. Maar zoals Ad al aangaf is het misschien niet heel tactisch ivm bedrading.

Je zou ook deze kunnen overwegen: http://eud.dx.com/product/8-channel-12v ... kBa91UvcuU

Hier hoef je niet te solderen. Bij die andere moet je de draden aan de pinnen solderen of zelfs verwijderen en direct aan de printplaat solderen.

En ook ik ben wel benieuwd naar je baanplan.. klinkt als een gigantische baan zo.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Mmm, eens eentje bestellen idd. Kabels en draden is vaak ook een geval van netjes labelen en leiden. Als je er een spaghetti van maakt zoals ik ook in het begin deed, dan wordt het niks. Wat de pinnen betreft, eens kijken of ik niet iets kan met een PC flatcable. Heb genoeg oude rondslingeren om te experimenteren. De baan is trouwens de Euregiobaan http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... &start=120 Vooral in schaduwstation liggen er door de wisselstukken straks erg veel wissels relatief dicht bij elkaar. Op de bovenbaan liggen de wissels op 4 na (3 uiterst links, 1 rechtsonder) ook dicht genoeg bij elkaar. Het economische plaatje is vooral voor het schaduwstation van belang, dat zal in fases opgebouwd worden wegens de kosten en/of behoefte. Maar de hoeveelheid wissels loopt dan snel heel hard op, gelukkig heb ik het gros al in huis, er liggen hier +/- 80 wissels op inbouw te wachten.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Willempie »

Overdijk schreef:OC32 met relais/sub-d kwam ik op €15,15 incl. alles, Rosoft kwam ik op €18,13 incl. alles.
Op 32 wissels scheelt het al vlug €100 tot €200, daar kan je nog een leuke loc voor kopen, haha.
Volgens mij kost de RoSoft incl. alles €16,50 en op basis van het aantal van 32 kom ik op een verschil van €44,00.
Maar dan zal ik wel anders rekenen.

Groetjes



FritsdJ
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2014 20:57

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FritsdJ »

Bij Rosoft heb je een overzichtelijke montage, vlak bij 2 wissels , kan je heel eenvoudig de puntstukschakeling van deze wissels meenemen bij de Rosoft servodecoder. Ook later bij wijzigingen of fouten zoeken is dit veel gemakkelijker en dat voor een paar Euro per wissel. Vindt je echt niet meer terug over een paar jaar gerekend. Zou zeggen bestel er een en installleer deze, kijk dan maar eens of het prijsverschil de moeite waard is.

groet Frits


Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Willempie schreef:
Overdijk schreef:OC32 met relais/sub-d kwam ik op €15,15 incl. alles, Rosoft kwam ik op €18,13 incl. alles.
Op 32 wissels scheelt het al vlug €100 tot €200, daar kan je nog een leuke loc voor kopen, haha.
Volgens mij kost de RoSoft incl. alles €16,50 en op basis van het aantal van 32 kom ik op een verschil van €44,00.
Maar dan zal ik wel anders rekenen.

Groetjes
Hierbij is ook het bevestigingsmateriaal meegerekend, welke ik ook heb meegerekend bij de andere. (beugels, verenstaal)


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Willempie »

Dan gebruik je wel heel erg duur hout en hele dure paperclips. :o
Volgens mij kun je die kosten verwaarlozen.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Beugels: €10+€10+€1,25+1,25=€32,50 + eenmaal setje verenstaal (€1,75)=€34,25+€30,- externe voeding (gemiddelde prijs genomen)=€64,25+verzendkosten (€3,95 domburg, rosoft gratis boven €75)=€68,15/32 is €2,1296875 +(€32,-/2)€16,- voor de servoswitch maakt €18,13.
Voeding, beugels, verenstaal zijn bij iedere berekening meegenomen, daarnaast eventuele extra kosten zoals servo`s indien niet erbij inbegrepen en de verzendkosten bij de betreffende verkopers uitgaande van aankoop benodigdheden 32 wissels.

Dus ja, er zit wel degelijk een verschil tussen en die kosten zijn niet te verwaarlozen.
Daarnaast zijn deze kosten ook bij de andere berekeningen meegerekend, dus zou dat betekenen dat bij de andere opties ook de prijzen per stuk omlaag gaan als het niet mee bereken.
En blijf je netto met ongeveer het zelfde verschil zitten onder de streep.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Nu er via Madseven zn\n topic hierheen verwezen werd heb ik het hele draadje nog eens gelezen. Moet zeggen dat ik het een mooie discussie vind.

In het kader van wat goedkoper kan, een RS485 USB adapter waarmee je een OC32 kunt updaten en ook uitlezen zijn ook in china te koop via de bekende shops. Heb er zelf 1 gekocht (voor minder als 5,-) en deze werkt prima.

Uiteraard volledig op eigen risico, en zonder garantie vanuit welke kant dan ook.

Een nieuwe OC32 berekening is eigenlijk ook op zn plaats, aangezien de OC32 nu officieel niet meer gemaakt wordt maar deze is vervangen door een OC32NG (next generation) waarbij de DS32 komt te vervallen, en nu geïntegreerd is. Deze kost nu iets van 85,- dacht ik. Waarmee deze een stukje duurder is geworden als de oude (oc32+Sub-D adapter)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Interessant topic.

Buiten de kosten, is er volgens mij nog een aspect, dat meegewogen moet worden bij de keuze: de ruimte, die bepaalde spullen innemen en de afstanden tot aan de wissels.

Bij een langgerekte baan en relatief weinig wissels, kan voor een meer lokale oplossing gekozen worden.
Bij een compacte baan of veel wissels bij elkaar (stations e.d.) kan beter richting OC32 gekozen worden.
Immers al die elektronica moet ook nog ergens een plaats krijgen onder een baan. En dat is misschien net zo lastig als de keuze voor de soort elektronica.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door shoven »

Nou, die zie ik niet zo.
Het gaat erom dat je de servo kwijt kunt, dat maakt niks uit welk systeem je neemt. Verder moet je wat printjes kwijt, maar die kunnen op enige afstand van de servo geplaatst worden. De OC32 neemt dan idd de minste ruimte in, maar wel ten koste van een fors dradencircus (je moet vanuit 1 punt alles naar de servo's trekken).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Hoontje »

Vanuit de OC32 draden naar een Servo trekken heeft 0 zin. Daar moet nog een print tussen ( 2 x 5 cm geloof ik) de SP04(R). Dat zijn 4 draden tussen OC en SP04. Dan nog 2 draadjes voeding. Vanaf de SP04 sluit je de Servo stekkers aan.
Een draadboom lijkt mij dus wat overdreven? 4 draden nemen naast elkaar nog geen cm in beslag?!

Groetjes

Hoontje


Plaats reactie