OC32 als wisseldecoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Ik kom langzamerhand op het punt dat ik de wissels moet gaan aansluiten en dat betekend dat bij mij nu toch echt de kogel door de kerk moet qua wisselaansturing.

De beslissing is iig genomen om met servo's te gaan werken. Uit de ervaringen die hier op het forum staan beschreven geeft dit toch het mooiste en betrouwbaarste resultaat.

Als ik het goed heb begrepen kan ik de servo's aansturen via een OC32.
Ik werk met DCC via een twincenter en profiboss van FLM icm koploper en bezet/terugmelders van Rosoft.

Nu de vragen :
1 Heb ik het goed begrepen dat ik een OC32 via koploper(?) kan aansturen op een DCC baan?
2 Klopt het dat je per OC32, 32 wissels(servo's) kan aansturen?
3 Is dat dan inclusief hartstuk polarisatie?
4 Kan ik de gewone versie gebruiken of moet ik dan de OC32DCC gebruiken?
5 De aansluiting gaat via de stekker op de zijkant, is er een alternatief voor de DS32 voor mensen die geen soldeerhelden zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie kennis in deze.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Hoontje »

Hallo,

De antwoorden die ik zo paraat heb:

1. Ja dat kan.

2. Klopt ook, 32 servo's zijn aan te sturen via de OC32.

3. Neen, als je ook het hartstuk wilt polariseren, zul je een relais moeten gebruiken. Dit kost 1 aansluiting per wissel extra. Dus kun je nog maar 16 wissels + 16 hartstukpolarisaties aansluiten op 1 OC32.

4. Voor een dcc aansturing heb je de OC32 + DCC aansluiting nodig. Voor 5,- meer koop je de OC32 FULL en heb je alle opties erop zitten. Dan kun je je nooit vergissen en ooit overstappen op een andere interface.
Je kunt namelijk de OC32 ook aansluiten via een usb connector (RS485 bus) op je PC. Deze speciale USB kost ook wel weer wat, en je zit voortaan met je computer aan de treinbaan, dus kan me voorstellen dat dit niet iets is wat je wilt.

5. Een alternatief voor het solderen van de 37 polige stekker op de OC32 zelf, is de aanschaf van een DS32, dit is een verloop stekker á 24,- euro waarbij je gebruik maakt van klemmetjes en niet van soldeerverbindingen. De DS32 schuif je vervolgens op de 37polige aansluiting. Goedkopere alternatieven zijn verkrijgbaar, alleen moet je dan weer lastig omrekenen qua aansluitingen, daar zijn wel tabellen voor.

Ik ben bezig met het maken van een 'how to...' waarin ik beschrijf hoe je een servo aansluit op de OC32. Deze verwacht ik eind november klaar te hebben en hier op het forum gepubliceerd.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag, mag ook via PB.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door BenQ »

Alwin,
Zag vrijdag in Utrecht de uitbreiding om de hartstuk polarisatie via 2 miniswitchen te doen, die monteer je op servohouder en je houdt 32 servo's per OC32. Volgens mij gebruikt Martin ook zo iets.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door [Patrick] »

BenQ schreef:Alwin,
Zag vrijdag in Utrecht de uitbreiding om de hartstuk polarisatie via 2 miniswitchen te doen, die monteer je op servohouder en je houdt 32 servo's per OC32. Volgens mij gebruikt Martin ook zo iets.
hartstuk polarisatie dmv 2 microswitches https://youtu.be/3ktrKdzkUAQ


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door shoven »

En dan is het even rekenen, wat is aantrekkelijker: oc32 met relais voor 16 wissels, of die 32 wissels met de microswitches.
Hoe goed werkt dat laatste Patrick? En wat kosten die microswitches?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Er wordt een belangrijk iets vergeten. Je hebt ook de sp04 nodig om hem aan te sluiten. Die kosten ook nog geld. (uut m'n hoofd 9 Euro per 4 servos)

En persoonlijk vind ik de ds32 weggegooid geld. Gewoon een 37 polige sub-d adapter kopen voor 12,50 waar de pinnen 1 op 1 overeen komen met de pinnen van een soldeerstekker. Hoef je ook niet te schroeven.

Er zijn genoeg vergelijkingen gemaakt wat er goedkoper is. Ik vind een oc32 een handig ding. Maar is alleen handig als je een veelvoud van 8 Servos gebruikt. (je kunt alleen per 8 uitgangen kiezen wat je aansluit)

Als je maar 4 wissels hebt zijn er goedkopere oplossingen.

Voor 16 wissels met relais als hartstuk polarisatie was ik rond de 140,- kwijt. (alles bij elkaar)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door martindomburg »

Ik gebruik de miscro's en relais. Microswitchen zijn een goede en voorasl goedkope manier om te polariseren. Echter hebben ze een groot nadeel en dat is dat wanneer hij niet goed staat of de servoarm wijzigt (lam word) de schakelpunt niet meer klopt. Als je er zoals op mijns chaduwlaag goed bij kan, geen probleem. Zitten de servo's onder de baan op de kop dan is verstellen een lastige karwei. Dan prefereer ik ten alle tijd aan relais omdat dat vele malen bedijfszekerder is dan switchen.

De switchen op de beugel is leuk gevonden maar als de beugel en de houder en de switchen samen al 5,95 per stuk kost dan is het niet veel goedkoper meer dan een relais oplossing. Die is per wissel net 3,95, een oc32 uitgang omgerekend 2,- dan is dat dus net zo duur. Je kan de switch ook op de plaat monteren tegen de arm aan met twee schroefjes.

Maar even samengevat:

servo's op de baan en goed bereikbaar: Microswitchen
servo's onder de baan of slecht bereikbaar: Relais

De OC32/Full heeft als enige optie buiten DCC de event inputs. Voor de wisselaansturing volstaat de OC32/DCC en die kost € 62,00
Je hebt erbij een U485 nodig om te programmeren. Er is een gezamelijke bundel van een OC32/DCC met een u485 en die kost dan 89,45 scheelt je weer wat centen.

De DS32 is een verhaal apart. Het is een heel handige aansluitprint waarbij je teven simpel de uitgangen kan versterken als je gebruik maakt van magneetartikelen of motoren. Of als je niet wilt solderen of eenheid wilt houden erin.

Daarnaast heb je per 4 servo's de SP04R nodig om de servo's storingsvrij te houden en eenmalig een 7,5VDC geschakelde voeding.
Mocht je een lijst willen met alle benodigdheden dan kan ik die wel voor je opstellen. Mail me dan even je gegevens en je situatie door.

Ik kan je eventueel ook het verschil geven tussen de OC32 of een normale servo decoder zoals bijvoorbeeld de 4024 van Digikeijs.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Kijk zo wordt ik al weer wat wijzer.

1. DCC no problem, mooi.
2. & 3. Door de hartstukpolarisatie komt daar dus een ander rekensommetje uit.
Hetzij 16 servo's met hartstukpolarisatie of 32 servo's plus kosten externe hartstukpolarisatie via een relais/microswitch.
Nu staat mij bij dat ik inderdaad hier op het forum al eerder iets gelezen heb over microswitches. Ik ken het iig wel van de Peco PL-10 wisselaansturing, daar zijn ook microswitches voor te krijgen voor de hartstukpolarisatie.

@All Iemand die kan vertellen wat dan de kosten zijn voor deze microswitches?

4. Ik heb dus inderdaad de DCC versie nodig. Nu is eigenlijk voor mij nog steeds niet duidelijk waarvoor dan de ETI functie dient en wat ik er dan mee moet om een Full versie te rechtvaardigen qua aanschaf.
@Hoontje De baan wordt straks volledig aangestuurd door Koploper, waarbij de TC/PB dient als basis voor het DCC signaal. Dus die PC is al aanwezig op de baan. Ik weet niet of dat wat wijzigt aan de uitleg.

5. Gelukkig, geen overbodig soldeerwerk, haha.
@Fidoo Bedoel je hiermee dan een 37polige Sub-d adapter met terminal block/klemstrip?
Zo'n ding -> http://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_w ... K65320.png

Op de bovenbaan hebben we het totaal over 45 servo's. Op het schaduwstation een veelvoud hiervan (grove schatting 100+).
Vandaar dat de prijs per wissel niet geheel onbelangrijk is.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

@ Martin Ik zal je idd nog een PB sturen, ben wel eens benieuwd wat het verschil is tussen de twee verschillende systemen. Ik heb/had de OC32 in gedachten, omdat als ik het goed heb begrepen er straks ook mijn lichtseinen mee kan aansturen op de overgebleven uitgangen.

@ All De clou is dat ik in eerste instantie nu maar maximaal 12 wissels/servo's hoeft aan te sturen om de baan sluitend en dus rijdend te krijgen. Echter ik moet wel blijven kijken naar de geplande verdere uitbreiding en welk systeem dan de beste, maar vooral ook de meest economische oplossing is. Want als je eenmaal een systeem kiest is het erg vervelend om later dan te moeten omschakelen naar iets anders.

Eventuele wisselaansturing met gewone wisselmotors (bijv. Peco Pl-10) zijn nog niet volledig uit het beeld verdwenen als uiteindelijk blijkt dat dat toch economisch voordeliger blijkt op de lange duur.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Hoontje »

Hmmm met deze aantallen is m.i. een aparte aansturing van de OC32'S wel nuttig. Dus een aparte rs485 bus aanleggen. Zo heb je meer bedrijfszekerheid. Scheelt in geld, de oc32 kost je dan 58,- euro. Martin helpt je verder aan een lijst qua benodigdheden.
Fidoo bedoeld idd dat soort stekkers. Werken ook, goed de handleiding volgen zodat je weet welke pin wat is.
Wat we ook niet moeten vergeten is dat pér OC32 nog 3 weerstandbankjes gekocht moeten worden à 2,45 euro per stuk.

Groetjes

Hoontje



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Ron dat is precies degene die ik bedoel.

Onder mijn modules zit het volgende :
Oc32 dcc, 1 sub-d adapter van reichelt.de, 4x sp04, 16 servos turnigy tg9z van Hobbyking.com, 2x 8 voudige relais printen 12v van dx.com.

Tel de kosten op en je weet wat de kosten zijn. Het loont natuurlijk vanwege de verzendkosten van diverse sites om grotere aantallen te kopen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door BenQ »

Joost,
Dat is juist wat ik denk, als je de DS32 gelijk met de OC32 koopt heb je maar 1x verzendkosten. Als je de SUB-D apart moet kopen in Duitsland blijft er van het voordeel niet veel over.
En de DS32 is makkelijker in gebruik, de nummers staan er bij.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Dat is bij 1 ds32 of adapter inderdaad het geval. Maar zodra je er 2 of meer nodig hebt gaat het prijsverschil al in het voordeel van een adapter. En bij het aantal wissels waar Ron het over heeft scheelt het al gauw veel geld.
(ik heb het geluk dat ik een adres in Duitsland heb, dus dat scheelt weer)

Let wel op met het bestellen van de oc32 dat je de juiste drivers hebt. Voor de Servos heb je weerstanden nodig. Die zitten er niet standaard bij. Ik heb de fout gemaakt om die apart er bij te kopen. Dan zit je met de standaard onnodige sink drivers waar je niks aan hebt.

Daarnaast staan de pinnummers duidelijk op de adapter dus das niet zo'n probleem.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Hoontje »

Er zit standaard 1 weerstandbank bij een oc32. Je zult er dus drie bij moeten bestellen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Ik heb Martin een PB gestuurd en wacht zijn info/advies af.

In de tussentijd heb ik ander alternatieven bekeken en uitgerekend.
Denk hierbij aan Rosoft Servoswitches en DCC Concepts ADS8FX met CDU & polarisatie op de print icm een SEEP/Gaugemaster PM-2.
Vooral de laatste lijkt mij interessant voor de wissels in het schaduwstation, waar veel wissels dicht op elkander komen te liggen en een langzame/realistische wisseltongbeweging geen must is.

Een ding ben ik wel achter, er leiden godschuwelijk veel wegen naar Rome, haha.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door marco »

Ik gebruik de servoswitchen van rosoft is idd wel duurder 32 euro voor 2 servos aan te sturen.
Ik heb ook getwijfeld over een OC 32 maar vind het vrij ingewikkeld wat je allemaal erbij nodig hebt.
Servoswitch van rosoft is dus idd wat duurder 16 euro per servo maar de servo zelf krijg je er dan ook bij evenals hartsuk polarisatie dus helemaal compleet.
Is veel overzichtelijker en instellen is ook een fluitje van een cent.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Jeroen »

I second that! Ik zou voor mijn eigen baan(en) ook niks anders overwegen. Al snap ik het principe om het goedkoper te gaan doen. Succes met je project.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

@Marco Die €16,- is niet eens zo duur ben ik achtergekomen. Tot nu toe liggen de prijzen over het algemeen tussen de +/- €15 tot €20 per wissel.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door shoven »

Ja ,als je een standaard oplossing neemt, dus een wisselaandrijving van Minitrix of Flm, kost je dat 16 of 17 euro, plus nog een euro of 5 a 6 per wissel voor de wisseldecoder, dus bij elkaar al gauw ruim 20 euro...
De oc32 optie is dan relatief goedkoop. Toch even rekenen: ruim 60 euro voor de oc32. Uitgaand van 16 wissels is dat een kleine €4 per wissel. Daar komt nog een SP04 bij voor €2,25 per wissel, plus relais en nog wat klein spul, bij elkaar onder de tien euro per wissel...
Alleen je moet zelf wat meer regelen dan bij andere oplossingen. :roll:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Ja, plus je servo. En dat klein spul tikt nog aardig aan, zit je nog rond de €15-.
Maar goed, ik heb nog niet de exacte gegevens van Martin terug.
Dus daar kan ik nog geen definitief antwoord op geven.

Maar ik denk dat de uiteindelijke beslissing gaat neer komen op gebruikersgemak en betrouwbaarheid van de apparatuur.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door BenQ »

Berekening alles gekocht bij PiCommIT.
Als je alles meeneemt in de berekening dan kom je bij een totaal voor 32 wissels € 532,00 = € 16,62 per wissel.
En dan komt er nog € 8,50 bij voor verzending als je het niet op de beurs haalt.
OC32-------€ 58,00
DS32-------€ 23,00
SP04-------€ 72,00 8x € 9,00
Servo------€ 224,00 8x € 28,00 servopakket met 4 servo's en 4 steunen en verenstaal, deze steunen heb je nodig voor de puntstukpolarisatie.
voeding----€ 34,95 7,5 volt 75 watt.
puntstukp.-€ 120,00 8x € 14,95
Eventueel nog wat draad maar dat kan ik niet bepalen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Ben mooie berekening, Daarom ga ik er nu eens een berekening tegenaan gooien als je verder rond shopt...
Ik zal hem ook voor 32 wissels maken. (inc hartstukpolarisatie dmv relais)

2x OC32/DCC plus juiste drivers €65,- (totaal: €130,-)
8x SP04r €9,- (totaal: €72,-)

2x Sub-D 37-pin adapter €13.50 (totaal: €27,-)

32x Turnigy TG9z Servo €2,32 (totaal: €74.25)

32x Servo-beugel MDF bouwpakket (totaal: €32,50)

1x Powersupply 12V 20A 240W (totaal: 23.95)
2x relais board 12V with 8 relais €8.82 (totaal: €17.64)

Totaal zonder verzendkosten: €377.35
Totaal met verzendkosten (4x 7,-) = €405,35 (Deal extreme is gratis verzenden)

Totaal per wissel = €12.67

*wat opmerkingen terzijde:
1: Ik heb niks tegen andere producten, ik heb gewoon naar mijn idee de goedkoopste manier uitgezocht.

2: De berekening is gemaakt in vergelijking met die van Ben. Er zitten wel 2 grote verschillen in!
eerste is dat ik gebruik maak van Relais voor puntstukpolarisatie, dit is betrouwbaarder dan microswitches.
Daarnaast is dit eigenlijk duurder (ik gebruik 2 OC32's) dus Ben zijn berekening zou alleen maar duurder worden!
Tweede is dat mijn voeding 12V en 240W is. Deze is zwaarder te belasten als die in Ben zijn berekening.
Ik gebruik 12V ivm de relais printen. Ook de OC32 en alle SP04's zitten hier op aangesloten.

3: De OC32 is inderdaad leuk als je op een 16-voud (of 8-voud) van wissels uit komt. Stel je hebt er 17 dan is er natuurlijk niks op tegen om 1 OC32 te gebruiken en 1 Rosoft decoder.

Ik hoop dat hiermee duidelijk is wat je nodig hebt als je het op mijn manier zou doen. Ik moet er wel bij zeggen dat er iets meer bij komt kijken als snel draadjes aansluiten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door Overdijk »

Even voor mijn beeld.
Hoe sluit je dan die OC32/DCC aan?
Moet dat dan nog via een U485? of rechtstreeks naar je Twincenter via LN of iets dergelijks?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

De OC32/DCC heeft gewoon een DCC signaal input. Deze sluit je aan op dezelfde draadjes als je rails (of elke andere DCC decoder)


Je hebt dus niet dat RS485 USB ding nodig. Ook niet om te programmeren!!!
Programmeren doe je dan via de PC en een RS232 (com) poort.
(het is wel handig om zo'n ding te hebben omdat je hiermee ook je OC32 kunt uitlezen en kunt voorzien van nieuwe firmware, wanneer je meerdere van die dingen op je baan hebt is het wel heel handig. maar voor een enkele OC32 is dit niet echt belangrijk)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door BenQ »

In beide berekeningen is geen U485 meegenomen, deze kost €36.00
Verder was ik de weerstandsbanken vergeten 4x € 1,45 = € 6,00
De opties die Joost aangeeft zijn een stuk goedkoper, maar die moet je bij verschillende leveranciers halen.
Mijn berekening gaat uit van 1 leverancier.
En het scheelt toch wel ± € 130 en dat is een boel geld.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie