OC32 als wisseldecoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

@Martin.

Inderdaad zijn voedingen een stuk goedkoper. Maar dat doet er in de vergelijking eigenlijk niet toe.. aangezien je altijd een voeding nodig hebt maakt die geen verschil, om diezelfde reden zijn bijvoorbeeld ook de servo's en montage dingen weggelaten.

@BozeZeven.
Ik heb het document verder aangevuld.

Ik heb de OC32 2x aangemaakt, 1x met de goedkope china-onderdelen, en 1x met officiële onderdelen. Heb voor de prijzen alles van DTS gebruikt om verzendkosten te besparen.
Daarnaast heb ik diverse links en omschrijvingen wat verduidelijkt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door martindomburg »

MadSeven schreef:Verder; als je een servo maar 15 graden hoeft/wilt draaien, is het prachtig als 270 graden kan, maar niet zinvol.
Het gewenste bereik is niet alleen afhankelijk van de slag die de wissel moet maken, meer van de montage van de servo. Als je die direct onder de sleper zit met een directe staaf naar het oog dan heb je minimale slag. Gebruik je een overbrenging doordat de servo verder weg staat of omdat je de staaldraad dichter bij de as van de servo hebt zitten dan heb je meer slag nodig om die sleper te bewegen. Als je vast zit aan een bepaalde graag (de 4024 heeft 90 graden) dan bepaald de decoder de montage van de servo. Eigenlijk wil je liever dat je zelf de montage kunt bepalen en de decoder zich daarop af kan stellen. In de OC32 kan je de range van die slag in 4 stappen bepalen van small tot XL.

Het is net hoe je der zelf naar kijkt natuurlijk.

Voor de vergelijking wat je nodig hebt om met een OC32 32 servo's aan te sturen:

1x OC32 NG € 82,-
8x SP04R € 72,-
UTP kabel voor de verbinding van SP04R met de OC32
4x weerstandsbank 220 Ohm € 6,-

Zonder de UTP kabel ben je dan 160,- kwijt wat neerkomt op 5,- per servo

Eenmalig enkel voor de OC32:
U485 usb converter € 36,-
Voeding stabiel DC (aangeraden in geval van servo de Meanwell RSP-100-7,5) € 44,95
Aansluitsnoer 230V € 2,95

De aparte stabiele voeding is ook aan te raden in geval van dcc decoders, maar dan de 12V versie. Werkt de decoder beter op en belast je dcc spanning niet met extra commando's en vermogen.

Pak ik voor het gemak de DR4024:
8x Digikeijs DR4024 € 199,60
Dat maakt per servo 6,24

Heb je puntstukpolarisatie word dit anders:

OC32 doet dan 16 wissels
1x OC32 NG € 82,-
4x SP04R € 36,-
UTP kabel voor de verbinding van SP04R met de OC32
2x weerstandsbank 220 Ohm € 3,-
4x HPP4 relaisprint bouwpakket € 60,-

Maakt totaal € 181,-
Per wissel betaal je dan 11,31

Dan de DR4024:
4x DR4024 € 99,95
4x DR4102 € 79,80

Dat maakt totaal € 179,75
Per servo betaal je dan € 11,23

Iets goedkoper in dit geval maar dan is de functionaliteit en gemak van de oc32 hoger

ALs vergelijk kan je ook kijken naar de Uhlenbrock 67810 servodecoder met ingebouwde puntstukpolarisatie € 47,90

4x 67810 € 191,60
per wissel is het dan 11,96

Ik heb dus de voeding erbuiten gehouden omdat je die bij alle toepassingen beter kan gebruiken, wel is het zo dat de Oc32 die vereist.
De converter heb ik eruit gelaten omdat dat eenmalig is, wel brengt een converter het voordeel dat je de OC32 als eigen netwerk kan aansturen via een extra interface in iTrain. Zo maak je je bedrijf stabieler en betrouwbaarder dan wanneer je de centrale de decoders laat aansturen.

Hierin zie je dat het eigenlijk niet echt uitmaakt welke aansturing je gebruikt als je kijkt naar geld, tuurlijk kan je alishoppen en goedkopere parts nemen. Mijn ervaring inmiddels is dat goedkopp duurkoop is (de gezegde bestaat niet voor niets). Je gaat juist servo's gebruiken omdat je een betrouwbaar en goedwerkende aansturing wilt voor je wissels. Waarom zou je dan bezuinigen op de kosten door producten te gebruiken van mindere kwaliteit. Ik heb zelf de ali relaiskaarten geprobeerd, van de 5 die ik gekocht heb werkte er geen meer binnen 6 maanden.

Mijn advies zou in dit geval zijn om te stoppen met vergelijken van kosten en combinaties met ali producten. Kijk naar het doel wat je wilt behalen en doe dat op de manier dat je het zelf fijn vind om te doen. Het gevaar van dit soort draadjes is dat er nu word vergelijken met als lekkere hollandse conclusie dat het met china parts goedkoper is. Andere beginners lezen dit, gaan ervan uit dat het dan goed is. Echter het stopt vaak na deze discussie, in de meeste gevallen is het een koude kermis en dat word dan (vaak uit schaamte) niet gemeld. De kracht van zo'n topic in de vorm van voorlichting word onderschat.

Nu een ander punt waarom ik dit nu schrijf is support. Stel je koopt een systeem bij een leverancier en gaat tegen zijn advies in producten gebruiken die niet worden ondersteund. Dan komt het commercieel belang van die leverancier om de hoek als er een probleem is of het fout afloopt met rook en defecten. De leverancier zal je geen garantie geven en support kosten gaan rekenen omdat hetgeen is gebruikt niet onder zijn ondersteuning valt. En dat is wel iets om bewust van te zijn dat wanneer je afwijkt van het voorgeschreven je ook accepteert dat de risico's op falen voor jezelf zijn.

Als mooi voorbeeld geef ik een situatie van een paar maanden geleden. Een man meld zich met het probleem dat zijn OC32 begint te flippen. Heeft die module jaren geleden gekocht en toen zijn voeding overleed had hij geen zin om een dure meanwell te kopen en week uit naar een Ali trafo van 5,-. Het werkte 4 maanden goed en toen kwamen er allemaal problemen. Het resulteerde in een verbrande trafo en beschadigde OC32. Zowel fabrikant als leverancier wezen hem de deur qua garantie en boden reparatie tegen betaling aan omdat hij tegen hun adviezen voor cheap had gekozen. Eigen schuld dikke bult? Klinkt hard maar ja inderdaad. Ik heb de man aan een andere module en voeding geholpen en die bedenkt zich nu wel een tweede keer om dat te doen.

Ik zeg nu niet dat je het niet moet doen, maar doe het alleen als je weet wat je doet en ook accepteer dat je dan geen recht meer hebt op garantie of support als het mis gaat. DIt geld ook voor Digikeijs, Uhlenbrock en andere merken. Het is een feit dat ze hun producten en markt ook willen beschermen tegen cheap-o-china.

Heel hypocriet is het niet, alle onderdelen komen daar vandaan. Ook ik koop in china mijn onderdelen., Maar het groet verschil is dat de producten hier worden gemaakt met EU kwaliteitsnormen. Inkopen in china prima, productie in china is een keuze.

Maar terug naar deze topic ik denk dat het echt dat je er verstandiger aan doet om de mogelijkheden te vergelijken in plaats van de kosten en de keuze aan jezelf te stellen waar je het beste gevoel bij hebt.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Maar terug naar deze topic ik denk dat het echt dat je er verstandiger aan doet om de mogelijkheden te vergelijken in plaats van de kosten en de keuze aan jezelf te stellen waar je het beste gevoel bij hebt.
Dit vindt ik dus onjuist Ja het topic heet OC32 als servo-decoder, maar vanaf het begin af aan wordt er ook gekeken naar de kosten..

De conclusie is vooral wil je goedkoper en daar dan ook dat risico lopen dat producten kapot gaan.!

Kan een OC32 meer, ja zeker.. (let wel op de randvoorwaarden!!!!! je bepaald namelijk per 8 uitgangen of deze source/sink/Weerstand gestuurd is!!!)

Overigens vind ik een belangrijk pluspunt dat een ServoSwitch als voordeel heeft dat het puntstuk pas in de eindstanden wordt geschakeld, en dus kortsluiting door verkeerd schakelen onmogelijk is.
Je bent dus niet afhankelijk van de middenpositie.

komt er dus gewoon op neer dat er bij 16 servo's weinig verschil zit tussen de verschillende fabrikanten. Het enige waar je op kunt besparen is dus op chineese producten te gebruiken of zelfbouw. Maar dat is eigenlijk niks nieuws.. Zelfbouw printen is ook goedkoper... Je betaald gewoon voor service. (logisch)

Overigens gebruik ik gewoon een 12V voeding voor mijn OC32 en SP04R en wordt deze ook voor verlichting en overige decoders gebruikt. Het is bijvoorbeeld onnodig om specifiek apart een 7.5V voeding te gebruiken als je daarnaast ook nog 12V nodig hebt of al tot je beschikking hebt. De warmte dissipatie is zo kortstondig (alleen tijdens omzetten van een servo aanwezig dat dit vrijwel verwaarloosbaar is)

Sidenote, je zou ipv de hele dure Relaisoplossing van digikeijs volgens mij ook gewoon de HPP4 van DTS kunnen toepassen (er van uitgaand dat de uitgang van een Digikeijs 4024 een Hpp4 moet kunnen aansturen)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door martindomburg »

FidOo schreef:
Overigens vind ik een belangrijk pluspunt dat een ServoSwitch als voordeel heeft dat het puntstuk pas in de eindstanden wordt geschakeld, en dus kortsluiting door verkeerd schakelen onmogelijk is.
Je bent dus niet afhankelijk van de middenpositie.

Overigens gebruik ik gewoon een 12V voeding voor mijn OC32 en SP04R en wordt deze ook voor verlichting en overige decoders gebruikt. Het is bijvoorbeeld onnodig om specifiek apart een 7.5V voeding te gebruiken als je daarnaast ook nog 12V nodig hebt of al tot je beschikking hebt. De warmte dissipatie is zo kortstondig (alleen tijdens omzetten van een servo aanwezig dat dit vrijwel verwaarloosbaar is)

Sidenote, je zou ipv de hele dure Relaisoplossing van digikeijs volgens mij ook gewoon de HPP4 van DTS kunnen toepassen (er van uitgaand dat de uitgang van een Digikeijs 4024 een Hpp4 moet kunnen aansturen)
Tuurlijk hoef je het niet overal mee eens te zijn, dat zou saai zijn zeg :)

De dubbele schakeling van de ServoSwitch is inderdaad makkelijk maar als je over centen praat is dat dus ook duurder met 13 euro per wissel tov 11 bij de andere mogelijkheden. Persoonlijk is het gewoon een kwestie van goed instellen dan heb je die twee relais niet nodig. Overigens kan die functie ook bij OC32.

Over de relais, de 4024 geeft op elke servo zowel een plus als min uit. De HPP4 heeft een gezamelijke plus, heb het nog niet getest of het kan maar ik vermoed dat in de 4024 de plussen zijn verbonden en die alleen de min schakelt.

De voedingswaarde voor de oc32 is niet zo belangrijk maar in het geval van enkel oc gebruik icm servo's relais, leds e.d. dan is 7,5v voldoende. Al zou ik niet hoger gaan dan 15V i.v.m. de dissipatie warmte. Overigens kan je de OC32 apart voeden van de uitgangen en de uitgangen ook weer in groepen van twee. Dus de OC bijv met 5V, een groep van twee uitgangen met 12V en een groep van twee met 20V.

Wat kosten betreft, ja tuurlijk telt dat mee. Maar je hobby beleving vastpinnen aan geld is een verkeerd pad, en dat bedoel ik in advies vorm. Als je zelf kiest zo goedkoop mogelijk te werken is dat wel een keuze, maar dan is dat jouw persoonlijke keuze en uitdaging. Dan doe je dus exact wat ik bedoel.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Ja de OC32 kan ook datzelfde trucje als de Servoswitch, maar dat kost je dan extra uitgangen, servoswitch is dat standaard.
Maar inderdaad bij een goede afstelling is het niet nodig. Of als je die puntstukken isoleerd en de wisseltongen aan de naastliggende rails aansluit.

Overigens wat betreft de HPP4 aan digikeijs weet ik ook niet of de DR4024 dit kan.. Ik heb ze liggen dus dat zou ik eens moeten testen. Ik ben zelf van plan om die Chineese relaiskaarten hier aan te koppelen, dus ook dan loop ik tegen dat probleem aan. Zo niet trap ik de 4024 de deur uit.

wat betreft meer als 12Vdc lijkt me sowieso totaal onlogisch in N..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door MadSeven »

martindomburg schreef:
Over de relais, de 4024 geeft op elke servo zowel een plus als min uit. De HPP4 heeft een gezamelijke plus, heb het nog niet getest of het kan maar ik vermoed dat in de 4024 de plussen zijn verbonden en die alleen de min schakelt.
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, ik vind de 4102 echt veul en veul te duur.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door martindomburg »

Ik zal in het kader van de beleving even een opsomming maken van plus en minpunten van de diverse mogelijkheden. Gebaseerd op eigen ervaringen en de input die ik krijg van mijn klanten.

Ga er van uit:
- Elke optie behoeft voeding
- Elke optie behoeft een device om deze te programmeren

Digikeijs DR4024
Handig en veelzijdige servodecoder die puur is uitgelegd op het aansturen van servo's

Voordelen:
- Plug & Play
- Nette behuizing bijgeleverd
- Niet duur in aanschaf
- eenvoudig in gebruik
- Te voeden via de rails

Nadeel:
- Lastig te programmeren, lijdt vaak tot frustraties.
- Servo heeft in beide richtingen 45 graden bereik
- Werkt het beste met eigen digikeijs servo's
- Niet 100% stabiel bij gebruik van andere servo's
- Timing lastig te bepalen


Uhlenbrock servodecoder

Voordelen:
- Goed getest en stabiel product
- Compact product
- Polarisatie op de decoder aan te sluiten
- Via de IB centrales goed te programmeren.
- Te voeden via de rails of externe voeding

Nadelen:
- Bereik is beide richtingen 90 graden
- Duur in aanschaf
- polarisatie moet je solderen
- timing lastig te bepalen

ESU Switchpilot Servo

Voordelen:
- Goed getest en stabiel product
- Polarisatie op de decoder aan te sluiten
- Via de IB centrales goed te programmeren.
- Te voeden via de rails of externe voeding

Nadelen:
- Bereik is beide richtingen 90 graden
- Alleen goed te programmeren rechtstreeks op de programmeer uitgang van de centrale, POM werkt niet lekker.
- Erg duur in aanschaf
- polarisatie moet via dure extention
- timing lastig te bepalen

Rosoft ServoSwitch
Geen ervaring persoonlijk met de decoder, hieronder gebaseerd op wat ik lees en zie. Vul het aan als je wat toe te voegen hebt

Voordelen:
- Plug & Play
- Nette behuizing bijgeleverd
- Niet duur in aanschaf
- eenvoudig in gebruik
- Te voeden via de rails
- Geen gedoe met timing van de puntstuk

Nadeel:
- Servo heeft in beide richtingen niet volledig bereik
-
..... Zal vast nog wel meer zijn

OC32

Voordelen:
- Heeft geen compromissen
- Krijgt elke servo ongeacht merk en prijs 100% stabiel
- Servo is in volledig bereik van 270 graden te benutten
- De decoder kan opgedeeld in 4 groepen van 8 uitgangen gebruikt worden voor servo, motoren, magneet, relais en leds.
- Eindeloze mogelijkheden
- Eigen communicatiebus, en als losse interface te gebruiken
- Geen limieten, maximale vrijheid.
- Dynamische effecten mogelijk

Nadelen:
- Duurder in aanschaf (in vergelijk valt het mee)
- Computer nodig om te prgrammeren
- Meer bekabeling nodig
- Goede voeding vereist
- Extra adapter nodig om te configureren
- Mogelijkheden zijn complexer
- Steilere leercurve

ASB Servo Controller (DTS)
Voordelen:
- Analoog en in digitaal gebruik mogelijk
- Handbediening
- Puntstukpolarisatie
- Eenvoudig en simpel in te stellen zonder computer of centrale.
- Volledig bereik van servo's beschikbaar
- Snelheid in te stellen.

Nadelen:
- Te duur om te vergelijken met een servodecoder
- 2 servo's per module
- Stabiele voeding is nodig

Relaisgebruik
In feite kan je een simpel monostabiel relais gebruiken om een wissel te polariseren, je kan dus per wissel voor 1 euro klaar zijn als je aan de pootjes draadjes soldeert en die aan de decoder bevestigd. Maar we willen natuurlijk wel een nette oplossing. Die zijn er van verschillende leveranciers:

- DTS heeft de HPP4 in bouwpakket en geassembleerd
Voordeel is dat het robuuste componeten en terminals zijn, in 5V en 12V uitvoering.

- DinaSys heeft de DR4
Persoonlijk vind ik die te duur en de terminals te klein

- Digikeijs heeft de DR4102
Ook duur en te kleine terminals

- AliXpres
Goedkoper relaisoplossingen, vaak wel opto gestuurd waardoor je twee voedingen nodiog hebt om de electronica en de relais te voeden. Tevens zijn ze vaak plus geschakeld, dus buiten de OC32 niet toepasbaar op de andere decoders. Let dus op welke je koopt.
De duurdere versies zijn kwalitatief beter dan de goedkope in levensduur vooral. Maar dan ben je evenveel kwijt tov bovenstaande opties.

- Conrad
Heeft kleine simpele relaismodules die betaalbaar zijn.

- Zelbouw
Het goedkoopst, je kan dan voor 2 euro per module klaar zijn met een printrelais, blusdiode en een strokenbord.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door martindomburg »

FidOo schreef:Ja de OC32 kan ook datzelfde trucje als de Servoswitch, maar dat kost je dan extra uitgangen, servoswitch is dat standaard.
Maar inderdaad bij een goede afstelling is het niet nodig. Of als je die puntstukken isoleerd en de wisseltongen aan de naastliggende rails aansluit.

Overigens wat betreft de HPP4 aan digikeijs weet ik ook niet of de DR4024 dit kan.. Ik heb ze liggen dus dat zou ik eens moeten testen. Ik ben zelf van plan om die Chineese relaiskaarten hier aan te koppelen, dus ook dan loop ik tegen dat probleem aan. Zo niet trap ik de 4024 de deur uit.

wat betreft meer als 12Vdc lijkt me sowieso totaal onlogisch in N..
Proberen is de enige optie om een theorie te bewijzen. Ik heb de chinaboards alleen getest met de OC32 omdat die plus geschakeld moesten worden. Tis dat geen van allen nog werken anders had ik er een aan een 4024 kunnen zetten.

Waarom bouw je niet zelf? De HPP4 kan je ook als losse print krijgen, ga je wat shoppen ben je ook goedkoop uit.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door FidOo »

Even kleine aanvulling. Voor de Ali relays boards die voor arduino gebruik zijn ontwikkeld (die dus weinig stroom kunnen leveren op een uitgang) hebben dus daadwerkelijk geen extra voeding nodig (bij gebruik van 12Vdc). Je stuurt de print met een signaal uit vanuit de oc32 (sink of source. Vergeet ik altijd) en de print zelf voed je met 12Vdc. Hierdoor zorg je er voor dat de oc32 (of whatever you like) geen grote stroom hoeft te schakelen.

Verder is het een hele goeie samenvatting van de kosten en voor en nadelen. Al mag je bij esu nog ff toevoegen dat die dingen best kut zijn.. (weet je nog met de clubbaan.) hebben een inschakelpiek zodra ze onder spanning worden gezet en werken slecht met andere merk servos.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door MadSeven »

FidOo schreef:
@BozeZeven.
Ik heb het document verder aangevuld.

Ik heb de OC32 2x aangemaakt, 1x met de goedkope china-onderdelen, en 1x met officiële onderdelen. Heb voor de prijzen alles van DTS gebruikt om verzendkosten te besparen.
Daarnaast heb ik diverse links en omschrijvingen wat verduidelijkt.

toppie...Ik zie dat je ook de relais hebt aangepast w.b. naam (en link?); werkt deze dan met de DR4024? Of moet dat nog getest worden? Martin heeft wel een punt; als het niet werkt, moet het er wellicht ook niet staan...



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door MadSeven »

@Martin;
Over de relais, de 4024 geeft op elke servo zowel een plus als min uit. De HPP4 heeft een gezamelijke plus, heb het nog niet getest of het kan maar ik vermoed dat in de 4024 de plussen zijn verbonden en die alleen de min schakelt.
Dat betekent dat de HPP4 niet te combineren is met de 4024? Just for my notes...


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 als wisseldecoder?

Bericht door martindomburg »

Dat weet ik niet, als de DR4024 intern 4x de plus uitbedraad en 4x de min schakelt dan kan je gewoon 1x de plus halen uit een terminal en de vier minnen van de relais.

Dan werkt het wel.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie