De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Bericht door Michiel »

Waar maken je je druk om? Anne brengt z'n verhaal, mooi geïllustreerd. Je bent vrij om het te lezen, of niet. Het is H0, ja. Maar so what? Zwart, rood, wit geel, we gaan ons toch niet gaan afzonderen en "anderen" (ver)oordelen? Wanneer H0'ers met groepjes hier zouden komen, dan krijgen ze wel hun hoekje, denk ik. Wij N'ers krijgen ook ons N-hoekje op andere fora?

En binnenkort komt Anne met de movie: "The return of the Raptor"... om maar te zeggen dat hij vrij is om z'n verhaal te vertellen in de vorm dat hem het beste lijkt, toch?... mijn mening... ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Bericht door BenQ »

Ik ben het totaal met H@ns en Michiel eens. Als je het niet interessant vind dan lees je het niet, heb ik wel met meer draadjes, open ze even en sluit ze weer. :idea:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Bericht door anne w »

Een leuk praktijkvoorbeeldje, ik krijg geregeld mijn drie buurjongens op visite, een tweeling van 7 en de "derde" is 4, met de tweeling gaat het wel goed, maar de "derde" legt zijn vingers nog wel eens op de rails.....

De sneltrein vertrekt vanaf spoor 1 van het hoofdstation, HO1T, naar blok T05, omdat daar een halteverbod is, is ook de rijweg T05 naar T10-1 ingesteld.

Wat gebeurt er: ik zie op het scherm van de Raptor de volgende mededeling verschijnen: "aankomstmelder in blok T05 heeft niet gewerkt", ik zie de sneltrein stoppen voordat hij in blok T05 is aangekomen, ik kijk in "trein posities" en zie dat volgens het systeem de sneltrein is aangekomen in blok T10-1.

Ik vraag waar de "derde" is, hoor zijn stem bij blok T10-1 vandaan komen en trek de conclusie dat hij met zijn vingertjes de aankomstmelder van blok T10-1 geactiveerd heeft.....

Het nuttige van dit soort voorvallen is, dat je je zelf aanleert om te analyseren waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Bericht door anne w »

Het hoofdspoor in de rijrichting “met de klok mee” (M)

Dit verslag wordt een stuk korter als het verslag “tegen de klok in”, omdat de principes exact hetzelfde zijn, wel wordt het daardoor een redelijk “duf” verhaal………

Ik begin met de treinen die in deze richting rijden:

De stoptrein, getrokken door een E04, decodernummer 4, de lok heeft een Märklin/Esu MFX decoder, rijdt op Motorola 28 stappen en heeft een standaard Märklin motor, er hangen drie 3-assige Umbauwagens achter, totale lengte is 85 centimeter.

Afbeelding

De keertrein van/naar het hoofdstation is reeds bekend uit het eerste deel, een E 10.3, decodernummer 10, de lok heeft een standaard Märklin/Esu decoder en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een Märklin SDS motor, er hangen 2 wagons achter, waarvan de achterste een stuurstandrijtuig is, de totale lengte is ruim 70 cm, inmiddels is de trein verlengd met een 4-assige Umbauwagen.

Afbeelding

De lange goederentrein, getrokken door een E94, decodernummer 19, de lok heeft een Esu V3.0/M4 Lokpilot, rijdt op Motorola 28 stappen en heeft een standaard Märklin motor, er hangen 9 wagons achter, de totale lengte is 165 centimeter.

Afbeelding

De passagierssneltrein, getrokken door een BR 221, decodernummer 21, de lok heeft een Esu V3.0/M4 Loksound, rijdt op Motorola 28 stappen en heeft een standaard Märklin motor, er hangen vier standaard vier assige rijtuigen en een Speisewagen achter, totale lengte 160 centimeter.

Afbeelding

De Zwitserse trein, getrokken door een SBB Re 4/4II, decodernummer 44, de lok heeft een standaard Esu V3.0/M4 decoder, rijdt op Motorola 28 stappen en heeft een standaard Märklin motor, er hangen zes “Leichtstahl” wagens achter, totale lengte is ca 170 cm.

Afbeelding

De lokale goederentrein, getrokken door een BR 64, decodernummer 64, de lok heeft een Esu V3.5 Loksound en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een Märklin SDS motor, er hangen 6 goederenwagons achter, de totale lengte is 90 centimeter.

Afbeelding

De kleine kolentrein (bedoeld om kolen weg te halen bij de kolenmijn in Darligen), getrokken door een BR 94.5, decodernummer 71, de lok heeft een Esu V4.0/M4 Loksound, rijdt als test al een poosje op DCC 28 stappen en heeft een Märklin middenmotor, er hangen 6 kolenwagentjes achter, de totale lengte is 95 centimeter.

Afbeelding

De test die ik nu doe met de BR 94.5 met het rijden op DCC, en dus de Raptor op multi-protocol Motorola en DCC, heeft geen enkel probleem gegeven, ik merk geen verschillen in rijgedrag, ik ga nu langzaam de andere loks met een Esu decoder ook op DCC zetten en kijken of ik nog steeds geen verschillen in rijgedrag zie.

In het station Darligen komen de twee treinen vanaf het bergstation weer op de hoofdbaan:

De eerste keertrein van het bergstation is een VT 04.5 dieseltreinstel, decodernummer 38, de trein heeft een standaard Märklin/Esu decoder met sound en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een Märklin SDS motor, de totale lengte is ca. 50 cm

Afbeelding

De tweede keertrein van het bergstation is een V 100 diesellok, decodernummer 25 , de lok heeft een oude Märklin 6090X decoder en rijdt op Motorola 27 stappen, heeft een standaard Märklin motor, er hangen twee Silberlingen achter, waarvan de achterste een stuurstandrijtuig is, de totale lengte is wat minder als 70 cm.

Afbeelding

De vertreksporen uit het hoofdstation:

HO2M, stop/aankomstmelder 3,7, hoofdsein 102 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. scherpe bocht en meegebogen wissels 88 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen

Van dit spoor vertrekt de passagierssneltrein na een wachttijd, ook de lange goederentrein kan er vandaan vertrekken als hij niet in één keer door kan rijden omdat er geen vrij spoor is in schaduwstation 70.

De Zwitserse trein heeft halteverboden in het inrijspoor, HO2M en het uitrijspoor, zodat hij altijd door het station rijdt.

De kleine kolentrein rijdt soms ook over spoor 2, hij heeft een in tijd gelimiteerd blokverbod voor spoor 3 of 4 en een halteverbod in HO2M, zodat er door Raptor eerst gekeken wordt of hij door kan rijden over spoor 2 en als dat niet zo is, hij naar spoor 3 of spoor 4 gaat.

Alle b.g. treinen hebben een blokverbod voor de sporen 3, 4 en 5.

HO3M, stop/aankomstmelder 3,1, hoofdsein 212 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels 89 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen.

HO4M, stop/aankomstmelder 2.11, hoofdsein 208 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels 90 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen.

Van deze twee sporen vertrekt de stoptrein en, indien de kleine kolentrein niet over spoor 2 kon/mocht rijden, de kleine kolentrein.

HO3TK, stop/aankomstmelder 1,4, hoofdsein 212 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels 89 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen, natuurlijk krijgen de treinen een opdracht om de rijrichting om te keren voordat ze vertrekken.

HO4TK, stop/aankomstmelder 2,10, hoofdsein 208 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels 90 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen, natuurlijk krijgen de treinen een opdracht om de rijrichting om te keren voordat ze vertrekken.

Van deze twee sporen vertrekken de keertreinen van/naar het bergstation en de keertrein van/naar het hoofdstation nadat zij zijn binnen gekomen vanuit de rijrichting “tegen de klok in”.

HO5M, stop/aankomstmelder 3,2, hoofdsein 220 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), aftaksein i.v.m. afbuigende en meegebogen wissels 91 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), of er ook een aangehangen voorsein bij komt, moet ik nog beslissen, van dit spoor vertrekt de lokale goederentrein.

Het blok van aankomst voor al deze stationssporen in M80, stop/aankomstmelder 2,1, geen remmelder, geen hoofdsein zodat alle treinen er niet zullen stoppen (zodra ik voorseinen ga installeren moet dat veranderen en moeten alle treinen een halteverbod in M80 krijgen).

Wisselstraten naar M80:

HO2M: 22 groen, 23 rood.
HO3M en HO3TK: 24 rood, 23 groen, 22 groen
HO4M en HO4TK: 24 groen, 23 groen, 22 groen, 25 rood
HO5M: 25 groen, 24 groen, 23 groen, 22 groen, het wissel direct na HO5M is nog niet aangesloten.

Alle wissels schakelen steeds 1 seconde na elkaar.

Het blok M80 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar de blokken M70-1 en M70-2

M70-1, stop/aankomstmelder 2,3, hoofdsein 66 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 2,2, wissel vanuit M80: 62 rood.

M70-2, stop/aankomstmelder 1,1, hoofdsein 249 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 1,10, wissel vanuit M80: 62 groen.

De blokken M70-1 en M70-2 worden vanzelf weer de blokken van vertrek naar blok M65.

Alle treinen hebben een verplichte wachttijd in deze blokken.

M65, stop/aankomstmelder 2,4, geen hoofdsein, dus de treinen zullen niet stoppen in M65, dus ook geen remmelder.

Wisselstraat vanuit M70-1: 64 rood, 59 groen na 30 seconden (zet spanning op het spanningsloze stuk)

Wisselstraat vanuit M70-2: 64 groen, 60 groen na 30 seconden (zet spanning op het spanningsloze stuk)

De spanningsloze stukken worden weer spanningsloos gemaakt door de stuurmelder 2,4 in de uitgeschakelde rijweg 700 naar 600.

Omdat ik in een ander schaduwstation aan het hobbyen ben omdat het nuttige stuk tussen het inrijwissel en het stroomloze stuk één centimeter te kort is voor een bepaalde trein, ben ik me gaan verdiepen in de software module “Aankomst-acties” (55G - 1.0), wat niets anders is als het schakelen van een magneetartikel bij de aankomst van een trein, deze mogelijkheid kan ik dus ook gebruiken i.p.v. de stuurmelder.

Het blok M65 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar de blokken M 60-4 en M60-5

M60-4, stop/aankomstmelder 3,5, hoofdsein 243 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 1,5, wissel vanuit M65: 125 rood.

M60-5, stop/aankomstmelder 2,15, hoofdsein 244 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 2,12, wissel vanuit M65: 125 groen.

De blokken worden vanzelf weer blokken van vertrek naar:

Voor de doorgaande treinen in het komende station Darligen: M50H1, stop/aankomstmelder 3,4, hoofdsein Hp0/Hp1 242 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), remmelder 3,8

Voor de stoptreinen in het komende station Darligen: M50H2, stop/aankomstmelder 3,4, hoofdsein Hp0/Hp1 242 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), hoofdsein Hp0/Hp2 164 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), remmelder 3,8

Ik heb voor het station Darligen een afwijkend seinsysteem, een Hp2 sein heeft de betekenis: verwacht een afbuigende wissel of dat het volgende sein op onveilig staat.

Alle treinen hebben een verplichtte wachttijd in M60-4 en M60-5, de sneltreinen hebben een halteverbod in alle blokken tot het volgende schaduwstation (30), de lange goederentrein heeft geen halteverbod in M50H1, alle “lange” treinen hebben een blokverbod voor M50H2 en alle stoptreinen hebben een blokverbod voor M50H1

Wisselstraat vanuit M60-4: 131 groen, 142 groen na 35 seconden (zet spanning op het spanningsloze stuk)

Wisselstraat vanuit M60-5: 131 rood, 141 groen na 35 seconden (zet spanning op het spanningsloze stuk)

De spanningsloze stukken worden weer spanningsloos gemaakt door de stuurmelder 3,8 in de uitgeschakelde rijweg 600 naar 500.

Het blok M50H1 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar DA2M1, dit is spoor 2 van het station Darligen, stop/aankomstmelder 5,10, hoofdsein Hp0/Hp1 55, afsluitsein 56 (gaat automatisch mee met het hoofdsein), 5,8, ingaande wissel 15 groen.

Het blok M50H2 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar DA2M2, dit is spoor 2 van het station Darligen, stop/aankomstmelder 5,10, hoofdsein Hp0/Hp1 55, afsluitsein 56 (gaat automatisch mee met het hoofdsein), 5,8, ingaande wissel 15 groen.

De stoptreinen maken een stop in het station Darligen, ook de lokale goederentrein en de korte kolentrein, ook komen in station Darligen de twee treinen vanuit het bergstation St. Niklaus weer op de hoofdlijn (wordt een apart hoofdstuk).

De blokken DA2M1 en DA2M2 worden vanzelf weer blokken van vertrek naar blok M40, stop/aankomstmelder 5,2, geen hoofdsein dus zal er geen trein stoppen, dus ook geen remmelder, wissel 18 groen (is een “rangeer” wissel)

Het automatiseren van een modelspoorbaan is een zich herhalende bezigheid, dus blok M40 wordt vanzelf weer blok van vertrek naar:

M30-1, stop/aankomstmelder 6,7, hoofdsein 246 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 6,6, wissel vanuit M40: 41 groen.

M30-2, stop/aankomstmelder 6,2, hoofdsein 226 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 6,1, wissel vanuit M40: 41 rood.

Alle treinen hebben een verplichte wachttijd in deze blokken.

En deze twee blokken worden weer blokken van vertrek naar blok M25, stop/aankomstmelder 5,16, geen hoofdsein dus zal er geen trein stoppen, dus ook geen remmelder (blok M25 is een tussenblokje, bedoeld om het achterliggende blok weer zo snel mogelijk vrij te hebben voor achteropkomend verkeer), in blok M25 staat wel het voorsein voor het volgende hoofdsein, decodernummer 111.

M30-1, wisselstraat: 42 groen, 77 rood na 35 seconden (zet spanning op het stroomloze stuk)

M30-2, wisselstraat: 42 rood, 78 rood na 35 seconden (zet spanning op het stroomloze stuk)

De stuurmelder 5,16 in de uitgeschakelde rijweg 300 naar 250 zet de stroomloze stukken weer spanningsloos en doet de bomen van de overweg in het volgende blok dicht, decodernummer 86.

Blok M25 is het laatste blok voor het paradebaanvak, zoals eerder is gebleken is het paradebaanvak net te kort voor een mooie remming van de snelle treinen mocht het sein aan het einde van het paradebaanvak op onveilig staan, een aantal treinen vertrekt dan ook uit M30-1 en M30-2 op een iets lagere snelheid.

Bij aankomst op de stop/aankomstmelder van blok M25 wordt die snelheidsbeperking opgeheven en zullen de treinen doortrekken……tenzij het sein aan het eind van het paradebaanvak op onveilig staat, want de b.g. stop/aankomstmelder is ook de remmelder, dus in dat geval begint de remming.

Blok M25 wordt weer blok van vertrek naar blok M20 (het paradebaanvak), stop/aankomstmelder 5,15, hoofdsein 109, geen wissels, remmelder 5,16

De internationale trein heeft in blok M20 een halteverbod en zal dus alleen uit M30-1 en M30-2 vertrekken als hij een vrije rechtstreekse rijweg heeft naar het volgende schaduwstation (10)

Blok M20 wordt weer blok van vertrek naar blok M10-3 en M10-4

M10-3, stop/aankomstmelder 3,12, hoofdsein 215 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 3,13, wissel vanuit M20: 46 groen.

M10-4, stop/aankomstmelder 4,16, hoofdsein 210 (willekeurig nummer, geen fysiek sein geplaatst), remmelder 6,14, wissel vanuit M20: 46 rood.

Via stuurmelder 5,9 in de uitgeschakelde rijweg M200 naar M100 worden de bomen van de spoorwegovergang weer open gedaan.

We beginnen het eindpunt te naderen, M10-3 en M10-4 worden weer blokken van vertrek naar M05, het inrijspoor van het hoofdstation, de eerste schiftingen vinden hier al plaats: de lokale goederentrein mag niet vertrekken als spoor 5 in het station bezet is en heeft een halteverbod in M05 en de internationale trein heeft halteverboden voor alle blokken tot het volgende schaduwstation (70)

M05, stop/aankomstmelder 1,2, hoofdsein Hp0/Hp1 97, (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst), hoofdsein Hp0/Hp2 96 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst).

M10-3 naar M05, wisselstraat 47 rood, 79 groen na 20 seconden (spanning op het stroomloze stuk), remmelder 1,3

M10-4 naar M05, wisselstraat 47 groen, 52 rood na 20 seconden (spanning op het stroomloze stuk), remmelder 1,3

De stuurmelder 1,3 zet in de uitgeschakelde rijweg M100 naar M050 de stroomloze stukken weer spanningsloos.

De laatste rijwegen in de hoofdlijn “met de klok mee”, M05 wordt weer (een aantal) blok van vertrek naar:

HO2M, stop/aankomstmelder 3,7, wisselstraat 31 groen, remmelder 1,16, deze rijweg wordt gebruikt door de sneltrein, de internationale trein, de lange goederentrein en indien hij door kan rijden, de korte kolentrein, die heeft een halteverbod in HO2M, een tijdelijk blokverbod voor de sporen 3 en 4 en een blokverbod voor spoor 5, als het te lang duurt voordat de doorgaande rijweg over spoor 2 vrijkomt, gaat de trein naar spoor 3 of 4 en kan achteropkomend verkeer hem inhalen.

De sneltrein, de internationale trein en de lange goederentrein hebben blokverboden voor alle blokken in de sporen 3,
4, en 5

HO3M en HO3MK, stop/aankomstmelder 3,1, wisselstraat 31 rood, 29 rood, remmelder 1,4, deze rijweg wordt gebruikt door de stoptrein, de korte kolentrein (indien hij niet over spoor 2 mag), de keertrein (HO3MK) en de beide treinen die van het bergstation gekomen zijn (HO3MK), al deze treinen hebben een blokverbod voor de blokken in spoor 2 en 5

HO4M en HO4MK, stop/aankomstmelder 2,11, wisselstraat 31 rood, 29 groen, 30 rood, remmelder 2,10, deze rijweg wordt gebruikt door de stoptrein, de korte kolentrein (indien hij niet over spoor 2 mag), de keertrein (HO4MK) en de beide treinen die van het bergstation gekomen zijn (HO4MK), al deze treinen hebben een blokverbod voor de blokken in spoor 2 en 5

HO5M, stop/aankomstmelder 3,2, wisselstraat 31 rood, 29 groen, 30 groen, de wissel vlak voor HO5M is nog niet aangesloten, remmelder 3,3, deze rijweg wordt gebruikt voor de lokale goederentrein, die een blok verbood heeft voor de blokken in spoor 2,3 en 4.

Dit (duffe) stuk is nu weer beschreven, maar dat was nodig voor de compleetheid, in de volgende aflevering ga ik beginnen aan de bergsporen, interessant om dat dat enkelspoor is en wat ook mooie foto’s oplevert.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Bericht door anne w »

Op 22 mei 2016 heb ik deze serie artikelen afgesloten met de zin: “in de volgende aflevering ga ik beginnen aan de bergsporen, interessant om dat dat enkelspoor is en wat ook mooie foto’s oplevert”.

Kort gezegd, van dat voornemen is niets terecht gekomen, ik heb het afgelopen seizoen gebruikt om verder te bouwen aan de stad op mijn baan, zie vanaf https://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.2050 en het uitbreiden van het hoofdstation met een 6e doorgaand spoor.

Van het verkeer in het station heb ik een logboek van 35 minuten gemaakt wat hier onder beschreven is en wat me een mooie afsluiting lijkt van deze serie artikelen.

Voor de goede orde en begrip:

De zuidelijke uit- en ingang

Afbeelding

De noordelijke uit- en ingang

Afbeelding

Het station heeft nu 6 sporen, een 7e komt in de toekomst

“M” betekent rijrichting met de klok mee

“T” betekent rijrichting tegen de klok in

Dus de toevoeging van deze toevoeging aan het spoornummer zal duidelijk zijn, er zijn wel twee speciale spoornamen:

TK: trein komt binnen in de richting “tegen de klok in”, maar zal keren bij vertrek en dus rijden in de richting “met de klok mee”

MK: trein komt binnen in de richting “met de klok mee”, maar zal keren bij vertrek en dus rijden in de richting “tegen de klok in”

T05 is het uitrijspoor in de richting “tegen de klok in” (noord) en voert naar schaduwstation 10

M80 is het uitrijspoor in de richting “met de klok mee” (zuid) en voert naar schaduwstation 70

Het logboek start om 11.35.00, op dat moment staat alleen trein 6, sneltrein, op spoor 1T

11.35.55: trein 10, keerstoptrein, binnen op spoor 4MK
11.35.55: trein 6, sneltrein, vertrekt naar blok T05
11.36.55: trein 64, buurtgoederentrein, binnen op spoor 6M
11.37.05: trein 50, lange goederentrein, binnen op spoor 1T
11.37.10: trein 50, lange goederentrein, vertrekt naar blok T05
11.37.50: trein 44, internationale trein, komt door via spoor 2M naar blok M80
11.38.25: trein 64, buurtgoederentrein, vertrekt naar blok M80
11.38.50: trein 21, sneltrein, binnen op spoor 2M
11.38.55: trein 41, TEE, komt door via spoor 1T naar blok T05
11.39.40: trein 21, sneltrein, vertrekt naar blok M80
11.40.00: trein 4, stoptrein, binnen op spoor 3M
11.40.15: trein 40, Forumwagontrein, komt door via spoor 1T naar blok T05
11.40.55: trein 19, lange goederentrein, komt door via spoor 2M naar blok M80
11.41.15: trein 8, lange kolentrein, komt door via spoor 1T naar blok T05
11.41.50: trein 25, bergstoptrein, binnen op spoor 5 MK
11.42.10: trein 10, keerstoptrein, vertrekt naar T05
11.42.25: trein 36, buurtgoederentrein, binnen op spoor 6T
11.42.35: trein 4, stoptrein, vertrekt naar M80
11.43.10: trein 6, sneltrein, binnen op spoor 1T
11.43.55: trein 71, korte kolentrein, binnen op spoor 4M
11.43.55: trein 6, sneltrein, vertrekt naar blok T05
11.44.20: trein 23, stoptrein, binnen op spoor 3T
11.44.25: trein 71, korte kolentrein, vertrekt naar blok M80
11.44.45: trein 23, stoptrein, vertrekt naar T05
11.45.05: trein 50, lange goederentrein, binnen op spoor 1T
11.45.55: trein 36, buurtgoederentrein, vertrekt naar blok T05
11.47.05: trein 25, bergstoptrein, vertrekt naar blok T05
11.47.10: trein 40, Forumwagontrein, binnen op spoor 4T
11.48.15: trein 44, internationale trein, komt door via spoor 2M naar blok M80
11.48.20: trein 50, lange goederentrein, vertrekt naar blok T05
11.49.15: trein 64, buurtgoederentrein, binnen op spoor 6M
11.49.20: trein 8, lange kolentrein, komt door via spoor 1T naar blok T05
11.49.45: trein 64, buurtgoederentrein, vertrekt naar blok M80
11.50.25: trein 21, sneltrein, binnen op spoor 2M
11.50.55: trein 41, TEE, komt door via spoor 1T naar blok T05
11.51.00: trein 21, sneltrein, vertrekt naar blok M80
11.51.35: trein 40, Forumwagontrein, vertrekt naar blok T05
11.52.25: trein 19, lange goederentrein, binnen op spoor 2M
11.52.50: trein 10, keerstoptrein, binnen op spoor 4TK
11.52.55: trein 19, lange goederentrein, vertrekt naar blok M80
11.53.25: trein 4, stoptrein, binnen op spoor 5M
11.53.40: trein 6, sneltrein, binnen op spoor 1T
11.54.30: trein 23, stoptrein, binnen op spoor 3T
11.54.30: trein 71, korte kolentrein, binnen op spoor 6M
11.54.40: trein 6, sneltrein, vertrekt naar blok T05
11.55.15: trein 23, stoptrein, vertrekt naar T05
11.56.25: trein 50, lange goederentrein, komt door via spoot 1T naar blok T05
11.56.30: trein 44, internationale trein, komt door via spoor 2M naar blok M80
11.57.05: trein 4, stoptrein, vertrekt naar M80
11.58.00: trein 71, korte kolentrein, vertrekt naar blok M80
11.58.40: trein 21, sneltrein, binnen op spoor 2M
11.58.50: trein 41, TEE, komt door via spoor 1T naar blok T05
11.59.40: trein 64, buurtgoederentrein, binnen op spoor 6M
12.00.35: trein 21, sneltrein, vertrekt naar blok M80
12.00.40: trein 8, lange kolentrein, komt door via spoor 1T naar blok T05
12.01.00: melding dat trein 19, lange goederentrein, niet aangekomen is in blok M05, bij controle bleek dat de lok geen spanning kreeg in blok M10-3, duwtje.
12.02.20: trein 19, lange goederentrein, binnen op spoor 2M
12.02.40: trein 40, Forumwagontrein, komt door via spoor 1T naar blok T05
12.02.55: trein 19, lange goederentrein, vertrekt naar blok M80
12.03.15: trein 38, bergstoptrein, binnen op spoor 5MK
12.03.55: trein 64, buurtgoederentrein, vertrekt naar blok M80
12.04.10: trein 10, keerstoptrein, binnen op spoor 3MK (ik heb geen vermelding dat trein 10 is vertrokken uit spoor 4TK, dus dat zal gebeurd zijn toen ik trein 19 een duwtje ben gaan geven.
12.04.30: trein 38, bergstoptrein vertrekt naar blok T05
12.04.40: trein 6, sneltrein, binnen op spoor 1T
12.05.35: trein 6, sneltrein, vertrekt naar blok T05
12.05.45: trein 36, buurtgoederentrein, binnen op spoor 6T
12.06.30: trein 23, stoptrein, binnen op spoor 4T
12.06.35: trein 10, keerstoptrein, vertrekt naar blok T05
12.07.25: trein 4, stoptrein, binnen op spoor 5M
12.08.15: trein 44, internationale trein, komt door via spoor 2M naar blok M80
12.08.20: trein 41, TEE, komt door via spoor 1T naar blok T05
12.09.15: trein 8, lange kolentrein, komt door via spoor 1T naar blok T05
12.09.25: trein 71, korte kolentrein, komt door via spoor 2M naar blok M80

En toen was mijn velletje papier vol met 2 kolommen en ben ik gestopt met het bijhouden van het logboek.

Als afsluiting een kwiz vraag: hoeveel verschillende treinen komen nu in dit station?

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie