Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Geplaatst: 28 nov 2017 20:36
Tijdens het grootste N-spoor evenement van de Benelux in het laatste weekend van mei 2018 introduceert de Domburg Train Support een unieke competitie: N-Scale Slow Driving Competition.
Wie heeft de langzaamste locomotief?
In twee categorieën zal er gestreden worden om de titel van de langzaamste locomotief. De twee categorieën analoog & digitaal bieden elk een technische uitdaging van de deelnemers. Een loc laten rijden is makkelijk, een loc laten kruipen is een grote uitdaging. Voor de analoge deelnemers gaat het erom wie zijn motor en overbrenging het soepelste kan laten draaien. De digitale deelnemers daarentegen staan voor de uitdaging hun decoder en lastregeling zodanig af te stellen dat hun locomotief bijna onzichtbaar kruipen kan. Onmogelijk? Absoluut niet! Zelfs een analoge loc kan onder de 1 km/h kruipen.
De twee categorieën:
1. Analoog
2. Digitaal DCC
Hoe gaat het in zijn werk?
Deelname is gratis en verdeeld over twee dagen tijdens het N-spoor evenement Station N-spoor op 26 & 27 mei 2018. Hoe het precies in zijn werk gaat lees je hier
Wat valt er te winnen?
Naast de eeuwige roem, zijn de prijzen niet verkeerd. Onder de winnaars worden onder andere een Dinamo Startset en een Piko NS2200 met geluid weggegeven…… Niet verkeerd toch, er mag wel wat tegen over staan.
Hoe gaat de meting te werk?
De wedstrijd wordt uitgevoerd door een precisie ijking te maken met de software iTrain. Elke deelnemer wordt als locomotief aangemaakt en deze loc krijgt een ijking op de langzaamste stap. Dit wordt vervolgens opgeslagen in het systeem.
Om zowel analoog als digitaal te kunnen ijken zal er een module staan met een meter spoor welke aangesloten zal zijn op het hybride Dinamo besturingssysteem. Dit systeem maakt digitaal en analoog bedrijf mogelijk in combinatie met stroomdetectie.
De technische gegevens:
IJkingssoftware: iTrain 4.1
Nauwkeurigheid: 0,01 Km/h op basis van tijd en afstand gemeten in schaalkilometers.
Besturingssysteem: Dinamo
Voedingsspanning systeem: 15V gelijkspanning
Besturing analoog: PWWM (Dinamo stand 2)
Besturing digitaal: DCC 28
Deelname locadres: 3 (standaard)
Lengte ijksectie: 10 cm
IJkrichting: 2x Vooruit en achteruit
IJktemperatuur: Ruimtetemperatuur.
Om alle metingen eerlijk en gelijk te houden worden alle locs uit de verpakking direct geijkt. Er wordt dus niet warm gereden of ingereden. Het is dus onderdeel van de competitie om die factor van tevoren al te elimineren. Ziet u de uitdaging al?
Men levert de deelname in de verpakking in waarna er niets meer veranderd kan worden aan de inschrijving. Na een verplichte periode van 30 minuten wachttijd na het inleveren mag de inzending deelnemen aan de wedstrijd. Zo houden we het gelijk en eerlijk voor iedereen.
Inschrijven en meer informatie kan je vinden op de Website: http://www.nscaleslowdriving.nl
En in de tussentijd al wat concurrentie bekijken op de FaceBook pagina: http://www.facebook.com/nscaleslowdriving/
Wie heeft de langzaamste locomotief?
In twee categorieën zal er gestreden worden om de titel van de langzaamste locomotief. De twee categorieën analoog & digitaal bieden elk een technische uitdaging van de deelnemers. Een loc laten rijden is makkelijk, een loc laten kruipen is een grote uitdaging. Voor de analoge deelnemers gaat het erom wie zijn motor en overbrenging het soepelste kan laten draaien. De digitale deelnemers daarentegen staan voor de uitdaging hun decoder en lastregeling zodanig af te stellen dat hun locomotief bijna onzichtbaar kruipen kan. Onmogelijk? Absoluut niet! Zelfs een analoge loc kan onder de 1 km/h kruipen.
De twee categorieën:
1. Analoog
2. Digitaal DCC
Hoe gaat het in zijn werk?
Deelname is gratis en verdeeld over twee dagen tijdens het N-spoor evenement Station N-spoor op 26 & 27 mei 2018. Hoe het precies in zijn werk gaat lees je hier
Wat valt er te winnen?
Naast de eeuwige roem, zijn de prijzen niet verkeerd. Onder de winnaars worden onder andere een Dinamo Startset en een Piko NS2200 met geluid weggegeven…… Niet verkeerd toch, er mag wel wat tegen over staan.
Hoe gaat de meting te werk?
De wedstrijd wordt uitgevoerd door een precisie ijking te maken met de software iTrain. Elke deelnemer wordt als locomotief aangemaakt en deze loc krijgt een ijking op de langzaamste stap. Dit wordt vervolgens opgeslagen in het systeem.
Om zowel analoog als digitaal te kunnen ijken zal er een module staan met een meter spoor welke aangesloten zal zijn op het hybride Dinamo besturingssysteem. Dit systeem maakt digitaal en analoog bedrijf mogelijk in combinatie met stroomdetectie.
De technische gegevens:
IJkingssoftware: iTrain 4.1
Nauwkeurigheid: 0,01 Km/h op basis van tijd en afstand gemeten in schaalkilometers.
Besturingssysteem: Dinamo
Voedingsspanning systeem: 15V gelijkspanning
Besturing analoog: PWWM (Dinamo stand 2)
Besturing digitaal: DCC 28
Deelname locadres: 3 (standaard)
Lengte ijksectie: 10 cm
IJkrichting: 2x Vooruit en achteruit
IJktemperatuur: Ruimtetemperatuur.
Om alle metingen eerlijk en gelijk te houden worden alle locs uit de verpakking direct geijkt. Er wordt dus niet warm gereden of ingereden. Het is dus onderdeel van de competitie om die factor van tevoren al te elimineren. Ziet u de uitdaging al?
Men levert de deelname in de verpakking in waarna er niets meer veranderd kan worden aan de inschrijving. Na een verplichte periode van 30 minuten wachttijd na het inleveren mag de inzending deelnemen aan de wedstrijd. Zo houden we het gelijk en eerlijk voor iedereen.
Inschrijven en meer informatie kan je vinden op de Website: http://www.nscaleslowdriving.nl
En in de tussentijd al wat concurrentie bekijken op de FaceBook pagina: http://www.facebook.com/nscaleslowdriving/