Toekomst treinen beurzen

Een beurs of evenement, plaats hier uw bericht.
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door mmhajvth »

Vorige week plaatste ik in dit draadje al even het dilemma dat we ondervonden met de beurs in Houten van 29 augustus. Ik ben hoe dan ook blij met alle (uiteenlopende) reacties daarop. Want dat geeft inzichten, ondanks dat we toch ieder voor ons zelf keuzes moeten maken.
Markenburg heeft besloten niet naar de beurs in Houten te gaan, van 29 augustus 2020.
Met de kennis van nu vinden we het deelnemen aan grote groepen mensen voor onze specifieke situatie niet voldoende verstandig. Wel gaan we gewoon door met alle andere activiteiten, zoals nieuwe producten ontwikkelen, bestellingen maken en mensen 1 op 1 op afspraak te ontvangen bij ons in Boxtel. We denken namelijk dat we in kleine gezelschappen wel de richtlijnen van het RIVM kunnen aanhouden, waar we dat in hele grote gezelschappen, met de richtlijnen van nu, te ingewikkeld vinden worden. (meer daarover al in mijn vorige post in dit draadje.) We hopen dat de situatie snel verandert zodat we ook weer snel een andere keuze kunnen maken voor volgende beurzen.

In dat opzicht lijkt me dit draadje ook handig voor in de toekomst, omdat de omstandigheden regelmatig veranderen en daarmee ook de te maken keuzes.
In het algemeen zou ik willen voorstellen om kien te zijn de mede hobbyist niet op zijn of haar keuzes te beoordelen. De situatie is van persoon tot persoon verschillend en zelfs als dat niet zo was lijkt niemand momenteel de waarheid volledig in pacht te hebben. Voorzichtig zijn is een rekbaar begrip en van situatie tot situatie verschillend uitvoerbaar.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door fenix »

Voor mij ook geen beurs bezoeken voorlopig. Eerst zien hoe we de winter doorkomen, dan kijk ik wel verder.

Ben zelf (denk ik) niet bij een risico groep, maar zie en spreek via mijn werk komende winter (hopelijk) weer mensen die dat mogelijk wel zijn. Ik kan het me niet veroorloven om via de achterdeur op mijn werk het virus binnen te brengen terwijl we nu druk zijn om aan de voorkant alle maatregelen uit te werken en in gang te zetten die van de winter nodig zijn....

Fenna


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door janiegein »

Ja ik snap wat jullie bedoelen.

tot nu toe ben ik niet besmet geraakt voor zover ik weet. en dat wil ik graag zo houden. waarom gevaar opzoeken terwijl eromheen nog zoveel mogelijkheden zijn.

de kwaliteit van leven wat er voor mij overblijft is heeeeel goed mee te leven, maar dat wil niet zeggen dat ik de onverschilligheid wat er rondom mij gebeurt kan waarderen in de vorm van denken en doen van anderen die blijkbaar toch met de gedachte rondlopen dat hen niets kan gebeuren en het gevaar duidelijk onderschatten.

maar als die anderen daar mee willen leven en hun kwaliteit van leven daarvoor belangrijker vinden nou dan doet men maar.

ik pas me aan zoveel het kan. geniet toch zoveel ik kan. maar benijd niemand die er maar op los leeft.

hier in Nieuwegein worden de maatregelen aangescherpt middels strengere controle en sneller boetes omdat de besmettingen in één week meer dan verdubbeld zijn.

als je om je heen de mensen ziet omvallen en daarna nooit meer terug ziet omdat men is uitgestapt en de strijd verloren hebben dan ga je vanzelf zo leven dat die kwaliteit van leven die overblijft zo aangenaam mogelijk zal doorbrengen. en als ik dat op deze manier nog jaren mag volhouden nou dan kies ik daar wel voor want anders wordt het op mijn eigen draadje ook wel een beetje stil want dan valt daar dan ook niets meer lezen of te vertellen of te laten zien waar toch door jullie blijkbaar veel aandacht voor is.

wat beurzen en verder evenementen betreft natuurlijk vind ik dat men die hiermee bezig zijn en dit organiseren lovenswaardig en hoop dat deze zaken er nog heel lang zullen blijven bestaan.
de organisatoren van deze zaken hebben ook niet in de hand hoe mensen zich aldaar zullen gedragen en proberen te doen wat binnen de regels gedaan kan worden maar ook zij zijn afhankelijk van het gedrag van anderen en wens hun daarbij alle succes toe.

van verder commentaar of op/aanmerkingen verschoon ik mij en hou het bij het lezen van het vervolg in dit draadje.

voor allen die toch op hun manier doorgaan met zoals ze doen succes en sterkte.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door martindomburg »

Volg dit draadje al een poosje met belangstelling. Ook wij hebben besloten om voorlopig geen beurzen meer te bezoeken. Hiervoor heb ik best veel motivatiepunten om de keuze te maken, naast het feit dat ik een winkel ga openen.

Allereerst zit ik, en ik denk mijn collega's zich hierin wel kunnen vinden, als ondernemer in de modelspoorwereld in een spagaat tussen de risicogroepen en de compleet andere zijde met mensen die alles onzin vinden. Ik heb zelf enkele klanten verloren aan de Corona, ken veel persoonlijke erg aangrijpende gevallen. Hierbij loopt het uiteen van klanten die op de IC gevochten hebben tot klanten die hun ouders zijn verloren in een week tijd. Aan de andere kant heb ik ook klanten die nog gewoon een hand willen geven en het liefst boven op je gaan zitten.

Ik vind dit zelf erg moeilijk, want ik kan de verhalen niet uitleggen aan de andere groepen, we zijn gewoon teveel verdeeld.

Maar wat zeg ik door op een beurs te staan? Het signaal wat ik als ondernemer afgeef aan de klanten die de COVID-19 serieus nemen en echt risico lopen of op de IC werkten, echt verkeerd door op een beurs te gaan staan. Zeker als ik de weken erop gewoon weer bij mensen thuis ben om hun modelspoorbaan te installeren. Ik denk dat de beeldvorming van het signaal geen uitleg nodig heeft.....

Dit is dan weer een persoonlijke mening:
Maar naast dit aspect heb ik vind ik ook een verantwoordelijkheid. Ik als ondernemer trek bezoekers aan, ik zeg dus in feite "kom allemaal, maar naar mij toe in een hal met slechte ventilatie en mensen die geen rekening met je houden". Dat is natuurlijk discutabel en voer voor verhitte discussies.

Ik zeg ook "Kom maar naar mijn winkel", ja klopt. Maar daar heb ik ventilatie en kan ik handhaven dat er maar 5 bezoekers in de winkel zijn en er genoeg afstand word gehouden. Dat heb ik zelf in de hand, op de beursvloer helaas niet.

Maar nu ga ik ook naar mijzelf kijken en de vrijwilligers. Ik zal daar alleen staan, mijn vrijwilligers hebben allen een werkgever die dat echt niet goed gaan keuren. Ze kunnen het niet verbieden, maar als werknemer ga je niet je hobby boven je baan steken.

Ik zelf sta dan de hele dag op de vloer bloot aan mogelijk besmette bezoekers (Ik geloof dat formuliertje echt niet). Ik ben zelf jong (37) en kan het virus best goed aan verwacht ik. Maar als ik besmet raak is de kans groot dat ik a) anderen besmet die risico lopen b) 14 dagen in quarantaine moet met het gezin en dus de winkel moet sluiten.

Kortom, ik vind het dus niet vreemd dat iedere verstandige ondernemer (lees: fulltime ondernemer) dezelfde conclusie zal maken en niet aanwezig zal zijn. Ik vind dat wij een verantwoordelijkheid hebben voor anderen, en onszelf. Op andere social media lees ik verontwaardiging over collega's die niet gaan, zelfs mensen die boos worden, omdat ze vinden recht te hebben op een goedgevulde beurs... Dit snap ik niet, treurig.

Met deze gedachte, denk ik dat beurzen voorlopig geen serieuze omvang meer zullen hebben. Eigenlijk denk ik dat je al deze rompslomp, risico's en discussies niet eens moet willen. Wees creatief en zoek andere manieren om op een verantwoorde manier samen te komen. Want dat is gelijk de kracht van een situatie zoals deze, het kaf van het koren kan je zeggen. De creativiteit van consumenten en ondernemers worden beproeft en dat brengt echt mooie nieuwe oplossingen.

En verder zou ik alleen nog maar kunnen zeggen #doeslief en wees goed voor elkaar. Of je nu voor of tegen de maatregelen bent, het virus is er en het verdwijnt niet zomaar door onze koppen in het zand te steken (al is besmetting dan wel heel lastig).

My 35 cents in this discussion :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door shoven »

Duidelijk verhaal Martin. Klopt wel aardig met hoe ik het zie.

Tja er is nogal verdeeldheid rond de pandemie, van mensen die zichzelf het liefst opsluiten tot het allemaal voorbij is tot degenen die zich nergens iets van aantrekken (wat ik verschrikkelijk egoïstisch vind, op een gegeven moment bereikt dat virus dat jij helpt verspreiden een kwetsbaar iemand).
De maatregelen zijn inderdaad soms discutabel maar we hebben nu eenmaal te maken met een vooralsnog onbekend virus dat we nog aan het ontdekken zijn, men weet gewoon niet alles. En dat geeft ruimte voor discussie, waarbij mensen soms heel dubieuze motieven hebben (die gast van Viruswaanzin bijv. is ermee begonnen omdat zijn zaak moest sluiten...).
Het zal pas echt weer een beetje naar 'normaal' kunnen als we een vaccin hebben. Tot die tijd helpt het als we een beetje aan elkaar denken en daar ook naar handelen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door u43hvs »

Net via de a27 langs houten gereden. Flinke rij wachtende mensen


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Frans III
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2016 11:04

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door Frans III »

Het is vandaag 'de dag na Houten'. Omdat ik, zoals eerder al aangegeven, niet in de gelegenheid was om te gaan heb ik zelf niet kunnen ervaren hoe het er aan toe is gegaan. Was het veilig genoeg? Was het 'druk genoeg' voor de verkopers? Was het niet 'te druk' voor de potentiële kopers? Was het nog altijd even gezellig? Kreeg je als koper genoeg tijd om te snuffelen bij stands? Ik zou heel graag gaan op 10 oktober. Voldoen aan maatregelen zoals eventueel mondkapje en afstand houden is voor mij geen probleem. En nee, begin nu alsjeblieft niet weer over de medische voors en tegens, de wenselijkheid of noodzakelijkheid van maatregelen, Nederland België, Zuid-Korea. Die discussie (die hier sowieso niet thuishoort vind ik) is al gevoerd. Daar gaat het niet om. De kernvraag is die of het 'zin' heeft gehad om te gaan. Als heel veel belangrijke partijen zoals o.m. Martin en H@ns met voor hen valide argumenten wegblijven dan kan het zijn dat er te veel kopers gaan afhaken en we in een desastreuze neerwaartse spiraal geraken. Met als gevolg 'einde oefening'. Dus zou ik hier graag reacties zien van bezoekers en aanbieders op de vraag: 'Hoe was het?'


Al meer dan 50 jaar N spoorder.
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door Modelbouwerke »

Ik vind het niet onmiddelijk terug, maar op Facebook heeft iemand enkele foto's geplaatst.
Buiten was er een ellenlange rij aanschuivende.
Maar de foto's van binnen toonden een heel andere beurs.
Bij de standhouders werd er netjes afstand gehouden en was het rustig.
Maar, dit is maar een momentopname.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door Ronald2016 »

Op een paar eikels na die de pijlen op de grond niet begrijpen en tegen de richting in lopen. Is alles netjes geregeld. Brede paden. Je kan zo lang staan bij een kraam als je wilt, en rondjes lopen zovaak je wil. Ben zelf 2 keer helemaal rond geweest en was super gezellig. Natuurlijk mis je de gebruikelijke standhouders. Maar heb toch leuke dingen gevonden en gekocht. Natuurlijk waren er wat opstart problemen. Maar het is de eerste keer, geef ze de tijd en het gaat steeds beter. Binnen rustiger dan normaal, iedereen hield afstand.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door FidOo »

Ik vind de algemene geluiden die ik hoor toch wel positief. Dus laten we zeggen er is nog hoop :)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Toekomst treinen beurzen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik hoorde van Theo Damen vandaag dat de modelspoorbeurs Zutphen dit jaar niet door gaat.

Ps; is wel een goed excuus om dan met Theo en Bjorn een dagje Duitsland te plannen als alternatief vinden wij.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie