Houten 07-01-23

Een beurs of evenement, plaats hier uw bericht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Houten 07-01-23

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De beurs is totaal anders opgezet, nu met enkele banen er tussen. Kreeg het idee dat dit een noodmaatregel was, want ongeveer een derde van de handelaren heeft verstek laten gaan. Veel gaten tussen de stalletjes en naar verhouding weinig N. De handelaren die er wel stonden hadden verder een bedroevend assortiment. Maakt niet uit welke epoche. Ik hoop dat de volgende beurs in Houten beter gevuld is of gaat Houten op zijn retour door oa de gevolgen van Covid? Net zoals dat verenigingen de een na de ander het loodje leggen.
Volgende week De Broodfabriek in Rijswijk, ben benieuwd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Houten 07-01-23

Bericht door Ronald2016 »

Was eerst op 14 januari 2023 gepland. Maar een week vervroegd ivm Rijswijk. Ik denk dat daardoor veel handelaren er niet zijn. En misschien denken dr meeste handelaren ik ga deze maand naar Rijswijk. Maar normaal is het voller.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Houten 07-01-23

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Jammer om te lezen dat onze stand van 25 meter van bedroevende kwaliteit is 😳

Hans 🙁


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Houten 07-01-23

Bericht door Marksintpancras »

H@Ns schreef: 07 jan 2023 17:50 Hallo,

Jammer om te lezen dat onze stand van 25 meter van bedroevende kwaliteit is 😳

Hans 🙁
@H@Ns de volgende Houten beurs gewoon 24 meter, denk net dat die laatste meter de kwaliteit onder uit haalt. 🤪


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Houten 07-01-23

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

H@Ns schreef: 07 jan 2023 17:50 Hallo,

Jammer om te lezen dat onze stand van 25 meter van bedroevende kwaliteit is 😳

Hans 🙁
Ik heb het over assortiment Hans, kwaliteit is wat anders. Bij jouw stand geweest, locomotieven heb ik inmiddels genoeg (de laatste staat bij jou in bestelling), wagons alles zo ongeveer periode 3 of later. Dan is dat voor een epoche 1 of epoche 2 een teleurstelling en dan moet het natuurlijk nog passen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Houten 07-01-23

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ronald2016 schreef: 07 jan 2023 17:43 Was eerst op 14 januari 2023 gepland. Maar een week vervroegd ivm Rijswijk. Ik denk dat daardoor veel handelaren er niet zijn. En misschien denken dr meeste handelaren ik ga deze maand naar Rijswijk. Maar normaal is het voller.
Ik weet niet of de deelnemerslijst compleet is op de website van de Broodfabriek, daar staan inderdaad een aantal namen die ik ook op Houten had verwacht, maar er staan er ook heel veel niet.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Houten 07-01-23

Bericht door WilcoV »

Ik heb het over assortiment Hans, kwaliteit is wat anders. Bij jouw stand geweest, locomotieven heb ik inmiddels genoeg (de laatste staat bij jou in bestelling), wagons alles zo ongeveer periode 3 of later. Dan is dat voor een epoche 1 of epoche 2 een teleurstelling en dan moet het natuurlijk nog passen.
Ik snap je teleurstelling maar ligt hiervan de oorzaak bij de handelaren of bij de producenten. Er moet wel voldoende zijn om dit te kunnen verkopen natuurlijk. Ik zal wel vloeken in de kerk maar ik ben nog uit de tijd dat je misschien vier grote beurzen in een jaar had. Tegenwoordig heb je bijna ieder maand een beurs, groot of klein. Misschien zijn we zelfs wel iets te verwend geworden. Hetzelfde is met de productie van modellen. We hebben een hoop kritieken maar als je ziet wat er op zich allemaal tegenwoordig wordt geproduceerd, mogen we denk ik niet ontevreden zijn. Uiteraard kan er op detail altijd gemopperd worden, zowel over details van modellen als tijdperken in detail. Daarnaast is er ook de concurrentie van internet. Je kan zowat alles wat je zoekt wel ergens via internet vinden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Houten 07-01-23

Bericht door bisschop »

Hoi,

Wij hebben ook op houten gestaan en mij viel het ook op dat er veel heel veel handelaren die er wel in november en december er wel waren er nu niet waren.
Natuurlijk hebben nog vele vakantie.
Wat ik merkte dat ik ook vele belgische colega miste.
En een paar Duitse handelaren.
Maar inderdaad sinds covid zijn er inderdaad minder handelaren.
De gemiddelde haar kleur speelt denk ik ook wel een rol.
Kijk ook eens naar 2 ex forum leden die vroeger op de beurs stonden met n spoor deze zijn een eigen winkel begonnen en hebben daardoor geen tijd/zin om naar de beurs te gaan.

1 tip als je verwacht dat rijswijk meer/betere handelaren kent stel die verwachting dan maar naar beneden.
Qua antal is dat veel minder.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Houten 07-01-23

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

WilcoV schreef: 08 jan 2023 08:33
Ik heb het over assortiment Hans, kwaliteit is wat anders. Bij jouw stand geweest, locomotieven heb ik inmiddels genoeg (de laatste staat bij jou in bestelling), wagons alles zo ongeveer periode 3 of later. Dan is dat voor een epoche 1 of epoche 2 een teleurstelling en dan moet het natuurlijk nog passen.
Ik snap je teleurstelling maar ligt hiervan de oorzaak bij de handelaren of bij de producenten. Er moet wel voldoende zijn om dit te kunnen verkopen natuurlijk. Ik zal wel vloeken in de kerk maar ik ben nog uit de tijd dat je misschien vier grote beurzen in een jaar had. Tegenwoordig heb je bijna ieder maand een beurs, groot of klein. Misschien zijn we zelfs wel iets te verwend geworden. Hetzelfde is met de productie van modellen. We hebben een hoop kritieken maar als je ziet wat er op zich allemaal tegenwoordig wordt geproduceerd, mogen we denk ik niet ontevreden zijn. Uiteraard kan er op detail altijd gemopperd worden, zowel over details van modellen als tijdperken in detail. Daarnaast is er ook de concurrentie van internet. Je kan zowat alles wat je zoekt wel ergens via internet vinden.
Misschien heb je gelijk, er is veel leverbaar, maar tegenwoordig meer periode III en verder. Ik sta niet alleen in mijn kritiek. Voorbeeld op 1zu160 over de Flm BR86, in alle rangen en standen uitgeleverd behalve in de DRG uitvoering. En hier hebben we het alleen maar over een ander label. Aan het model hoeft niets te worden gedaan. Mijn kritiek ligt bij de standaard wagons zoals de G10 (A2), G20, en O (A10), deze wagons zijn in de DRG tijd in enorme aantallen gemaakt en zijn voor meer dan 70% erg beeldbepalend. Als modelspoor fabrikant zou je deze wagons permanent in je assortiment moeten hebben. Het is in deze ook geen kwestie van nieuw ontwikkelen, het is gewoon een al eens gemaakte wagon opnieuw uitbrengen, dus de kosten zijn relatief laag. Maar helaas.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Houten 07-01-23

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

bisschop schreef: 08 jan 2023 12:48 1 tip als je verwacht dat rijswijk meer/betere handelaren kent stel die verwachting dan maar naar beneden.
Qua antal is dat veel minder.
De enige verwachting die ik heb voor Rijswijk is dat er andere handelaren staan met een ander assortiment. En dat maakt Rijswijk interessant, er staan handelaren die Rijswijk te doen vinden en Houten te ver weg. We gaan het zien aankomend weekeinde.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Houten 07-01-23

Bericht door Riem »

Als ik naar beurzen ga heb ik de standaard wenslijst mee die ik altijd heb, ook als ik op internet zoek. Zeker omdat er veel beurzen zijn is de aanwas van nieuwe tweedehands goederen voor elke handelaar natuurlijk moeilijker te vinden. Ze moeten maar net een verzameling opgekocht hebben of een oude voorraad in een winkel hebben gevonden. Je ziet bij bepaalde handelaren ook vaak ongeveer dezelfde spullen liggen als je vaker komt. Daarom zie ik een beurs vaak als uitje om nieuwe of andere items te ontdekken/vinden t.o.v. het internet waar ik juist gericht zoek. En vind ik het neuzen in bakken met tweedehands items vaak leuker dan tafels vol met nieuw uitgegeven modellen welke ik ook bij de forumsponsor online al kan kopen of heb gekocht. Als je dan iets vind is het leuker dan dat je hoopt op veel wat er (helaas) niet is.
Daarnaast ligt het denk ik ook aan waar een beurs is t.o.v. wat je verwacht. Bijvoorbeeld Rijswijk was vorig jaar niet veel, maar omdat het in de buurt is, is het een leuk dagje uit. Maar bijvoorbeeld een beurs in Zutphen is voor mij te ver als je reiskosten/benzinekosten mee gaat rekenen.

Zijn er eigenlijk grote verschillen t.o.v. het aantal handelaren wat normaliter in Houten staat per maand?
Dit omdat er ook onderscheid wordt gemaakt in: Modelspoorbeurs, Modelspoorbeurs + HCC Kennisdag, Modelspoorbeurs + Houten Digitaal en Modelspoorbeurs + Houten Modelbouw. Ik rij zelf analoog dus digitale stand loop ik vaak voorbij, maar mij gaat het dus echt om het aantal N-spoor verkopers met materieel of daar verschil in zit.

En heeft er eigenlijk iemand tips over Duitse Beurzen waar wij als N-spoorders de meeste kans van slagen hebben?



MrPickwick
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 mei 2015 18:53

Re: Houten 07-01-23

Bericht door MrPickwick »

Het is inderdaad bij de laatste paar beurzen te merken dat het telkens iets rustiger was maar laten we hopen dat de leegte bij de laatste beurs te wijten was aan de kerstvakantie.
Toch is het omdat het niet te ver is altijd wel een keer leuk om eens rond te neuzen al is het maar voor wat klein grut.
Kato setje bij de sponsor, leuk bewerkt standaard Fleischmann rangeerdieseltje en wat goedkope wagentjes om een stammetje te maken.
Altijd beter dan Marktplaats en je bent er even uit.
Maar misschien is er in deze tijd ook iets van een overkill aan beurzen en kunnen handelaren maar op een plek tegelijk staan.
In januari heb je al Houten, Rijswijk en ook nog Ewijk.
De laatste is nieuw en regionaal dus we moeten nog zien wat dat is maar iedere beurs zal ook zijn voors en tegens hebben.
Houten is dichtbij, Rijswijk toch wat verder weg maar altijd wel interessant vanwege het aanbod dat je in Houten niet ziet en Ewijk kan ook weer leuk zijn vanwege het kleinschalige karakter waardoor je toch telkens weer nieuwe banen ziet en omdat het voor mij dichtbij is.
Hetzelfde geldt voor Alkmaar qua kleinschaligheid, was goed te doen met goedkope treinkaartjes maar met de auto?
Het komt denk ik allemaal neer op het maken van afwegingen of het interessant is, dat geldt voor handelaren en bezoekers.
Just my two cents though.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Houten 07-01-23

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

@Riem, schatting van mij is dat er 30% minder handelaren stond op de laatste beurs in Houten. Om die gaten te vullen stonden er banen en tafels en stoelen vlak bij de kiosk met drank/etenswaren.
@MrPickwick, Alkmaar is zeuren met de auto omdat op dezelfde dag er ook op verschillende velden wordt gevoetbald. De parkeer voorzieningen zijn dan volledig ontoereikend. Met de trein kan, maar de school is dan een stevig stuk lopen.
Zowel Houten als Rijswijk is voor mij niet naast de deur. Houten met de auto vanwege de goede (gratis) parkeergelegenheid. Rijswijk met de trein, met de auto is een ramp in Rijswijk. De broodfabriek ligt op loopafstand van ongeveer 15minuten lopen..


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

MrPickwick
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 mei 2015 18:53

Re: Houten 07-01-23

Bericht door MrPickwick »

Zaunkönigs Bahn schreef: 10 jan 2023 00:06 @Riem, schatting van mij is dat er 30% minder handelaren stond op de laatste beurs in Houten. Om die gaten te vullen stonden er banen en tafels en stoelen vlak bij de kiosk met drank/etenswaren.
@MrPickwick, Alkmaar is zeuren met de auto omdat op dezelfde dag er ook op verschillende velden wordt gevoetbald. De parkeer voorzieningen zijn dan volledig ontoereikend. Met de trein kan, maar de school is dan een stevig stuk lopen.
Zowel Houten als Rijswijk is voor mij niet naast de deur. Houten met de auto vanwege de goede (gratis) parkeergelegenheid. Rijswijk met de trein, met de auto is een ramp in Rijswijk. De broodfabriek ligt op loopafstand van ongeveer 15minuten lopen..
Zoals ik al zeg, ieder maakt zijn eigen afweging.
Alkmaar is een crime met parkeren dus met de trein.
En dat stukje lopen, soit, mits goed weer uiteraard.
We hebben geen haast.
Zutphen hetzelfde verhaal qua parkeren maar mits vroeg genoeg best te doen maar hangt van de afstand af inderdaad.
Afgelopen editie overigens aardig wat bonnen uitgeschreven zien worden overigens maar als je op een stoep gaat staan of voor deuren vraag je er ook zelf om natuurlijk.
Na Zutphen ook altijd even de stad in, koffietje doen, broodje eten.
We zijn niet aan een schema gebonden.
Rijswijk zowel met de trein als de auto, beide goed te doen eigenlijk, parkeerplaatsen genoeg al is het maar in de nabije omgeving.
Beiden hebben hun voordelen, de trein is wat relaxter qua verkeersdrukte maar met slecht weer hoef je als je met de auto bent niet eerst door de regen te banjeren naar het station met de nodige aankopen.
En je zit in de auto ook niet opgescheept met malloten die het nodig vinden om in de telefoon tetteren over de diverse aandoeningen die zij of familie onder de leden hebben.
Ik woon dan ook nog redelijk centraal gelegen in Nederland en dat scheelt ook nog eens om ergens te komen.



KNed
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2018 12:56

Re: Houten 07-01-23

Bericht door KNed »

MrPickwick schreef: 09 jan 2023 20:03 Het is inderdaad bij de laatste paar beurzen te merken dat het telkens iets rustiger was maar laten we hopen dat de leegte bij de laatste beurs te wijten was aan de kerstvakantie.
(...)
Ik was er in November (Houten digitaal), toen was het gigantisch druk en (vond ik) ook veel handelaren.

Vorige week was ik in een modelspoorwinkel die ook in Houten staat. Hij ging pas weer in maart, januari/februari waren volgens hem te rustig.

Koen


H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch
Plaats reactie