Ad, ik begrijp je helemaal, echter in de bezoekersvoorwaarden staat dat geen enkel genomen foto, film of video in het spoorwegmuseum (binnen en buiten) in het openbaar getoond mag worden, noch op papier noch digitaal (artikel 4.5). Fotograferen is toegestaan, echter geen statieven, geen lampen of flitsapparatuur zonder voorafgaande toestemming.
Voor mij is dat het failliet van "on traxs".
Ontraxs 2015
Beurs: op één stand ben ik wat N tegengekomen, alles modern spul (ik heb gekozen voor epoche II, dus alles later dan dit is "modern" spul). Märklin stond er ook met een N-baan, maar dat was niet veel bijzonders en de baan stond vrij hoog opgesteld. In een vitrine was te zien wat op de site bij de nieuwigheden wordt gepresenteerd. Voor de rest H0 of nog groter. Dus voor de beurs hoef je dit niet te doen, Houten biedt dan veel meer.
Banen: geen N banen. Alles wat ik gezien heb was H0, de smalspoor versie daarvan of nog groter. Er zaten mooie zaken bij, een diorama was geheel in het perspectief verwerkt, dat gaf een enorme diepte, alle gebouwen hebben dus een daklijn die richting een punt wijzen in het diorama. Dit was het enige diorama waarbij ik iets had van wow!.
Er was een diorama waarbij het diorama ronddraaide. In deze molen was een klein rond baantje aangelegd dat over een houten brug ging, langs rotswanden en door een klein tunneltje. Daartussen een stortinstallatie. Op de rails twee 4 assige zelflossers oude stijl met een locmotor ervoor (het was zelfbouw, maar zoiets als je bij Busch feldbahn kunt kopen). De locmotor reed op accu's tegen de draairichting van het diorama in. Dit was leuk bedacht, met oog voor detail afgewerkt, maar geen wow!
Veel diorama's met een Nederlandse scene uit een bepaalde periode. Veel smalspoor en veel trams. Door het formaat H0 of groter veel details, maar helaas toch nog veel standaard. De detaillering kon op veel punten nog best wel beter. Mooi, met oog voor detail afgewerkt, maar niet bijzonder, ook geen wow!
Museum: door de opstelling kon je veel zaken binnen maar ten dele bekijken.
Het was niet druk en dat was dus ook de gehoorde klacht van handelaars. En verder weten ze in de restauratieve delen van het museum wel van rekenen. Mijn ontraxs was dus naar verhouding erg duur en niet voor herhaling vatbaar. Rail heeft geen museum, maar de rest wel en beter gespreid tussen de schalen onderling.
Dit was mijn beleving van on traxs in een notendop.
Zoals mijn voorganger ook beschreef; niet echt een WoW factor gehad vandaag...
Had me er wel erg op verheugd.
Viel me op dat er veel minder standhouders leken te staan en dat die er wel waren, veelal hetzelfde aanboden.
Qua banen... tja... Vaak kreeg ik een gevoel van: 'je kunt er nog zoveel meer mee'. Niet dat ik nou gouden vingers heb, maar weet niet, ik miste iets bij al die diorama's.
Wat ik helemaal naar vond was dat alle banen op 2 na, bediend werden en de mensen daar drukker mee bezig waren, dan dat ze je te woord konden staan om je prangende vragen te beantwoorden.
Waar dat wel kon, heb ik direct ook weer veel opgestoken en leuke contacten opgedaan, dat was een dikke plus!
Ben na de zoveelste H0m/H0e trambaan van verveling beginnen met tellen hoe vaak mensen tegen me aanliepen, stootte of anderzins hinderlijk in de weg gingen staan. (Waarom denken mensen altijd dat midden in een doorgaand voetpad dé plaats is om te gaan staan mijmeren?)
Al bij al droeg dat niet bij aan m'n plezier.
Het mooie weer, gezellige gezelschap en het gezellige bijkletsen bij Mark van Markenburg.nl bracht wel enige troost. Verder vond ik het dus vooral een duur dagje en mogelijk dat ik er volgend jaar niet meer heenga.
Beetje dubbel gevoel over deze twee laatste reacties. In eerste instantie blijdschap omdat ik er voor gekozen heb om dit jaar niet te gaan, blijkbaar niets moois gemist en ook nog geld bespaard. Maar van de andere kant spijtig om te moeten lezen dat het eens zo mooie Ontraxs niet meer is wat het geweest is...