N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di sep 19, 2017 21:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 23, 2017 13:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 16:30
Berichten: 1491
Woonplaats: Cadier & Keer
Alweer de derde test en wederom een niet alledaagse loc in de test.

Afbeelding

De DRG V16 101 uitgebracht door Minitrix

Het voorbeeld:
Nadat in Duitsland in 1924/25 voor de CCCP `s werelds eerste bedrijfsgetrouwe dieselloc voor op hoofdlijnen was gebouwd,
had de Reichsdirectie het plan om ook voor de DRG een hoofdlijndiesel te ontwikkelen.
Deze loc moest aan bepaalde eisen voldoen, zoals:
*Goederentreinen van 500 ton een helling van 1:100 omhoogtrekken met een snelheid van 30km/h.
*Een topsnelheid van 100km/h.
*Als loc kunnen dienen in trek-duwtreinen
*Deuren op de kop die aansluiten op de wagons van het "Stuckgut Schnellverkehr".
*Stroomvoorziening voor verlichting van rijtuigen.

In de tussentijd was er getest met verschillende aandrijvingstechnieken.
Een dieselelectrische variant zoals de SZD loc zou te zwaar worden.
Een directe aandrijving of pneumatische aandrijving bleek ook niet de oplossing te zijn,
dus gaf een 1934 de Reichsbahndirectie opdracht voor het bouwen van een 1400pk sterke dieselhydraulische loc.

In navolging van de eisen ontwierp het Reichsbahn-Zentralamt in München, in samenwerking met Kraus-Maffei, MAN & Voith, de V16 101.
De loc was 8 maanden later al voldoende afgebouwd om tentoongesteld te worden tijdens de parade van het 100-jarig spoorjubileum in 1935.
Na volledige afbouw, werd de loc uitvoerig getest. Behalve een paar kleine kinderziektes verliepen de tests positief.
De loc, inmiddels in 1936 omgenummerd tot V140 001, bleek op hetzelfde niveau te staan als de BR 38.10-40 (Pruisische P8).
In 1937 werd de loc tentoongesteld op de Wereldtentoonstelling van Parijs, als `s werelds eerste dieselhydraulische hoofdlijndiesel.

In WO2 kwam de loc aan de kant te staan door gebrek aan brandstof en werd beschadigd door bombardementen.
Echter werd ze na de oorlog weer bedrijfsklaar gemaakt en ingezet bij de DB voor zowel goederen- als personenvervoer.
Wegens tekorten aan reserveonderdelen en omdat de DB inmiddels ook de eerste exemplaren van de V80 geleverd kreeg,
ging de V140 001 op 13 oktober 1953 uit actieve dienst.
Van 1953 tot 1978 werd de loc door de Technische Hogeschool van Karlsrühe gebruikt als leer- en studieobject.
In 1978 kreeg de V140 001 een plekje in het Spoorwegmuseum van München, vanaf 2006 word ze uitgeleend aan Lokwelt Freilassing.

Het model:
Minitrix heeft 3 varianten van deze loc geproduceerd
12800 DRG V16 101 in blauw met witte sierstreep. (1994/1996)
12801 DB V140 001 in rood. (1995/1996 & 2006)
12802 DRG V140 001 in blauw met gele sierstreep. (1996)
Daarnaast heb je ook nog te maken met 2 bouwseries, in de tweede bouwserie is het drijfstangenwerk aangepast.
Ik bezit zelf een V16 101 uit de eerste serie.

De techniek van deze locs is alweer 20 jaar oud, dus niet meer van deze tijd.
Desondanks loopt de loc zonder mokken en met een nette trekkracht zijn rondjes.
Wel is het typische Minitrix koffiemolengeluid aanwezig, zoals bij veel van hun oudere locs.
Daarentegen is de loc, ook in de eerste bouwserie, voorzien van een NEM-stekker voor de decoder.
Verwacht hier echter niet teveel van, want de NEM-stekker verbindingen van Minitrix uit deze periode zijn notoir slecht.

De details van de loc zijn niet slecht.
De beschrifting is netjes, echter let op. Ze wrijven makkelijk ervan af!!
De kleuren staan er scherp op en ogen goed.
Ook details zoals de overloopplaat en handgrepen doen het goed, echter wel breukgevaarlijk.
De spaakwielen daarentegen doen grof aan.

Al met al heeft Minitrix een mooi ogende loc neergezet van bijzonder prototype uit het echte leven.

Het oordeel:
Detail: 7
Bouwkwaliteit: 7
Bedrukking: 6,5
Loopeigenschappen: 7

Overal: Een 7-.

De leeftijd van de productie begint zich te tonen, maar nog steeds een bijzondere loc voor op de baan.
De gemiddelde prijs voor een gaaf exemplaar ligt rond de €100,-
Als de loc helemaal compleet en netjes is, dan is het dat ook wel waard.
Let vooral erop dat de details op de koppen niet zijn afgebroken.

En nog een paar foto`s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 23, 2017 14:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 16, 2008 23:52
Berichten: 489
Woonplaats: vlakbij Gouda
Hoi Ron,

Hartelijk dank voor jouw zeer uitgebreide review van deze bijzondere loc, die als rode uitvoering al jaren op mijn verlanglijstje staat.. Dacht dat ik vrij veel wist van deze loc, maar nu nog meer dankzij jouw informatie.
Veel plezier met jouw V16!

Groet,

Hans

_________________
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: viewtopic.php?f=14&t=8881


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 23, 2017 15:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 07, 2010 20:05
Berichten: 2230
Woonplaats: Oosterhout
Dank je voor deze bespreking! Heeft deze lok geen verlichting?

_________________
Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 23, 2017 15:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 16:30
Berichten: 1491
Woonplaats: Cadier & Keer
Jawel, A-sein wisselend met de rijrichting.
Geen sluitverlichting.

_________________
Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 23, 2017 19:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 07, 2010 20:05
Berichten: 2230
Woonplaats: Oosterhout
Ah, oké. Dat miste ik nog in het verhaal. ;)

_________________
Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling