N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu za nov 25, 2017 12:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 26, 2017 21:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 16:30
Berichten: 1508
Woonplaats: Cadier & Keer
Mijn eerste materiaaltest trap ik af met een niet zo gangbare loc.

Het betreft het volgende model:

Afbeelding

Het gaat hier om een SNCF 231 E 22 van Rivarossi.

Het voorbeeld:
De SNCF 231 E serie was oorspronkelijk een verbeterde/verbouwde versie van de 3500 serie van de PO (Compagnie du chemin de fer de Paris à Orléans).
De 3500 serie was oorspronkelijk gebouwd vanaf 1912. In 1929 wordt de 3556 omgebouwd tot een prototype.
Na succesvolle testen worden de locs 3501 t/m 3520 ook verbouwd en omgenummerd tot de serie 3700 met een topsnelheid van 120km/h.
Meer locs volgen tot een totaal van 31 locs bij de PO en de serie 3700 wordt gezien als een van de meest succesvolle Franse stoomloc constructies.
Ook NORD (Compagnie des Chemins de fer du Nord) laat 20 bouwgelijke locs ombouwen en zelfs 28 locs nieuw bouwen in 1936/37.
Deze werkzaamheden vinden plaats in de PO werkplaats in Tours, vandaar dat de locs de bijnaam kregen "De koninginnen van Tours".
De locs waren vaak aan de kop te zien van de beroemde vooroorlogse CIWL treinen zoals de "Fleche D`Or".
Bij de vorming van de SNCF werden ze ingedeeld in de serie 231 E en haalde in de jaren `50 bij snelheidstesten zelfs nog snelheden van 180km/h.
Pas bij het einde van het stoomtijdperk van de SNCF in de jaren `70 gingen de laatste locs van deze serie buiten dienst.
Twee locs zijn bewaard gebleven, de bovenstaande omgebouwde 231 E 22 als NORD 3.1192 en de nieuwgebouwde 231 E 41 ook voormalig van de NORD.

Het model:
Deze loc stond in de catalogus van 1974 tot het einde van N-spoor bij Rivarossi in 1992.
In dit licht moet je ook naar het model kijken, het is absoluut niet meer te vergelijken qua details met de nieuwste locs.
Echter doet dit oude beestje het nog niet zo gek.

Motorisch loopt de loc prima zonder al te veel herrie, dit in tegenstelling tot sommige oude Arnold of Minitrix locs.
De motor zit in de tender en drijft 3 van de 4 assen van de tender aan. Alle drie de aangedreven assen zijn aan een kant voorzien van ASB.
Alhoewel de tender officieel twee draaistellen heeft, zitten de assen in een blok en kunnen zijdelings bewegen.
Apart is ook dat de loc en de tender los van elkaar in de verpakking zitten, onder de tender zit een pin waar de verbindingsstaaf van de loc invalt.
De loc voert via die verbinding een pool aan, terwijl de tender zelf de andere polariteit voor de motor levert.
Wel typisch voor een oude loc, loopt hij veel te hard met TGV snelheden over de rails.

De detaillering van de loc is ook zo slecht nog niet.
Alleen aan de bevestiging van de metalen trapjes aan de tender en de gigantische schroef op de stoomdom zie je wel de leeftijd van de loc terug.
Ook mist de beglazing in het machinistenhonk.
Daarin tegen heeft deze loc weer wel de typische Franse driehoek in het glas van de verlichting zitten.

Daar waar het model echt door de mand begint te vallen is bij de bedrukking.
Uitgezonderd het locnummer en het SNCF logo staat er verder niets van verdere details opgedrukt.
Het groen is wel mooi van kleur en de rode biezen zijn aanwezig, maar verdere belijningen zoals de ketelringen en witte wielranden zijn afwezig.
Echter zijn dit dingen die voor de hobbyist nog wel aan te passen zijn met decals en een fijne kwast.
De witte buffers zijn dan wel weer een leuk detail.

Al met al een niet dagelijks model, wat nog best goed kan meekomen in de moderne locvloot.
Vooral het feit dat het een echte Franse stoomloc is en niet een van de vele Duitse of verfranste Duitse locs, geeft het een streepje voor.

Het oordeel.
Detail: 7
Bouwkwaliteit: 7
Bedrukking: 5,5
Loopeigenschappen: 7

Overal: Een goede 7.

Oke, de bedrukking is niet je van het, maar daar is wel wat aan te doen.
Verder is het een leuke loc om voor je CIWL stam te kunnen inzetten, die je niet dagelijks ziet.
Vooral als je hem voor een nette prijs kan kopen. Denk dan aan +/- €75,-.
Echter staan deze locs soms ook voor fortuinen op eBay (€175,- en meer), helaas maar dat is in mijn ogen deze loc ook weer niet waard.

En nog een paar foto`s om het af te sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55


Laatst bijgewerkt door Overdijk op di nov 14, 2017 16:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 29, 2017 12:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 14, 2011 10:33
Berichten: 613
Woonplaats: Noord Brabant
Om het plaatje compleet te maken: van deze lok zijn er 3 uitvoeringen.
9180 zwart SNCF
9181 bruin Nord (waarschijnlijk nog de meest bekende)
9182 groen SNCF
Laat ze niet door R1 rijden want dan kiest de gemotoriseerde tender vaak spontaan een niet bedoelde afslag.
Deze loks heb ik sinds 1994 in mijn collectie en ik heb ze ooit gekocht in Italie bij Isacco in Turijn voor het astronomische bedrag van 250.000 lires per stuk. Een diepte investering, 1000 lire was toen ca 1 gulden...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Diederik - Lid AFAN.FR - specialtraindesign


Laatst bijgewerkt door CC72000 op wo maart 29, 2017 12:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 29, 2017 18:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 16:30
Berichten: 1508
Woonplaats: Cadier & Keer
Bedankt voor de leuke aanvulling. :)

_________________
Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 14, 2017 16:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 16:30
Berichten: 1508
Woonplaats: Cadier & Keer
Foto`s herplaatst

_________________
Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling