Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 581
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack » 17 dec 2018 17:07

Wilco

zat ik ook al aan te denken maar wil toch 1 kleur
zit nu op antwoord MCH te wachten en dan maar een groene bruggen quest
die niet heeft , usa en uk te ver maar geef niet op, vast wel ergens groene Kato bruggen in NL,D

MVG
Mack


tijdperk 1920-1970,Kato-rails ,bouwer van Ratterdam,(Analoog-rijder).


Marcvane86
Berichten: 694
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 » 14 feb 2019 09:21

Is er ook iemand die Kato rails aan de onderzijde soldeert.

Heb dit ooit ergens gezien maar kan het niet meer terug vinden.
Ga binnenkort zelf sowieso even testen op een stukje rails, maar als er al gebruikers zijn is het altijd handig voors en tegens te weten.

Mijn gedachte is met Dremel freesje stukje plastic onder railstaaf weghalen tussen 2 bestaande opengewerkt gaatjes en dan daar tegen de rail aan solderen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain/koploper, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl


sjoef
Berichten: 833
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef » 14 feb 2019 09:42

Marcvane86 schreef:
14 feb 2019 09:21
Is er ook iemand die Kato rails aan de onderzijde soldeert.

Heb dit ooit ergens gezien maar kan het niet meer terug vinden.
Ga binnenkort zelf sowieso even testen op een stukje rails, maar als er al gebruikers zijn is het altijd handig voors en tegens te weten.

Mijn gedachte is met Dremel freesje stukje plastic onder railstaaf weghalen tussen 2 bestaande opengewerkt gaatjes en dan daar tegen de rail aan solderen.
Waarom wil je solderen? Kijk even op de eerste pagina van dit draadje.




Marcvane86
Berichten: 694
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 » 14 feb 2019 09:53

Sjoef, dit topic heb ik helemaal gelezen maar ik wil solderen zodat ik zeker ben van de verbinding, niet afhankelijk ben van unijoiner positie. Zeker bij detectie moet je niet willen dat je draad naast de andere rail in de unijoiner zit lijkt mij.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain/koploper, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1374
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 14 feb 2019 10:33

Detectie is met unijoiners en aansluitrails van Kato geen enkel probleem, dus ik zie in dat geval je probleem niet. Wel begrijp ik uit je verhaal dat je eigenlijk flexibeler wil zijn in waar je de draad op de rails aansluit. Ja dat kan op de manier zoals je beschrijft. Persoonlijk zou ik dat heel erg veel onnodig extra werk vinden. Ik gebruik gewoon de Kato 24-818 railverbinders, je hebt namelijk bij gebruik Kato rails altijd wel een railsverbinding ergens in je sectie zitten. Het maakt niet uit waar je de railverbinders plaatst, binnen je sectie immers je detectie gaat niet op die railverbinder maar op je railssectie. De bezetting wordt gedetecteerd zodra je locomotief of treinstel die sectie binnenrijdt, dus direct na de rails onderbreking.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Marcvane86
Berichten: 694
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 » 14 feb 2019 10:43

Wilco het zit zo dat ik niet de feeder tracks van Kato gebruik in mijn baan ontwerp en de melders op elke willekeurige plek wil kunnen vast solderen. Dat gedeelte wordt natuurlijk voorzien van twee isolaties.

Als je de detectie draad bij een isolatie unijoiner schuift heb je dan niet de kans dat beide rails geraakt worden? Je schuift hem nooit op een niet geïsoleerde lijkt mij aangezien je dan de melder weer verlengt.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain/koploper, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1374
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 14 feb 2019 11:20

Waarom zoveel moeite doen om te solderen als het niet hoeft is mijn reactie. Als je er voor kiest de draad in een raillas te schuiven, hoe wil je dan de andere rails raken? Mocht je dit al willen voorkomen gebruik dan de Kato 24-818, dat zijn unijoiners/raillasen waar een draad al aan is gesoldeerd. Nogmaals het KAN zoals je voorstelt, maar je haalt je veel extra werk op de hals welke niet nodig is. Zelfs als je de werkwijze kiest door de draad in een standaard raillas te schuiven, dan snij/knip je toch gewoon overtollige draad die er uitsteekt af? Dan kan de andere rails nooit geraakt worden.

Je opmerking over het schuiven op een niet geïsoleerde snap ik niet. Je isoleert een stuk rails door links en rechts van de sectie op dezelfde spoorstaaf een isolatielas te plaatsen en zo de sectie te isoleren. Je hebt tussen die isolatoren altijd wel ergens een raillas/unijoiner zitten die niet geïsoleerd is, op dezelfde spoorstaaf als waar je isolatie zit. Je kan je aansluiting voor je detectie op iedere willekeurige raillas (niet de geïsoleerde uiteraard) zetten binnen die sectie.

Je melder detecteerd de gehele sectie waar je draad op is aangesloten, dus dat verlengen snap ik niet helemaal.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Marcvane86
Berichten: 694
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 » 14 feb 2019 11:43

De moeite valt toch wel mee? Mijn Fleischmann rails moest ik ook om de max 70cm voorzien van een aan de zijkant gesoldeerde draad.
Bij Kato zou het onzichtbaar aan de onderkant moeten kunnen was daarbij mijn gedachte zonder de 'dure' unijoiners met draad.

Ik zal eerdaags is een test doen met de omschreven manier aangezien ik nog altijd twijfels heb hoe het werkt met de meld secties.
De tussen stukken welke verbonden zijn met een normale las daar zal het best goed zijn werk doen.

Die meldsecties zijn aan beide zijden voorzien van een isolatielas en bevatten in mijn geval een enkele rail van bv. 124mm.
In praktijk ben ik er achter dat 64 mm de limiet is voor een relatief mooi stop beleid in nspoor, die zullen op sommige krappe plaatsen dus ook gaan voorkomen.

Verder zoek ik geen discussies was alleen benieuwd of er mensen zijn die op deze manier solderen aangezien ik in solderen nog altijd meer vertrouwen heb dan tussen in klemmen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain/koploper, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1374
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 14 feb 2019 12:18

Nu wordt je verhaal duidelijk, je gebruikt hele korte secties waarbij je geen tussenlassen hebt omdat je secties maar uit één stukje rails bestaan, tsja, ik gebruik nergens dergelijke korte secties. Dus nogmaals, ja de optie die je aangeeft is mogelijk. De methode met aanbrengen van een draadje zonder solderen wordt moeilijk omdat isolatielasjes minder stevig zijn. Maar onmogelijk is het niet. Ik gebruik Itrain en daarmee kan ik gewoon op aantal centimeters een stoplocatie in mijn sectie bepalen. Het maakt dus niet uit hoe lang mijn stopsectie is aangezien ik via het computerprogramma aangeef waar de trein in die sectie moet stoppen. Volgens mij kan dit met alle programma's. Ik heb dus altijd minstens twee stukken rails in een sectie en kan derhalve altijd de in jouw ogen dure unijojners met draad gebruiken of zelfs een aansluitrails. Overigens is een aansluitrails 62 cm, voor jouw werkwijze te kort maar die werken ook uitstekend. Het gaat mij ook niet om de discussie maar ik zie vaker mensen moeilijke oplossingen kiezen terwijl het makkelijker kan. Ik vind met een freesje aan de slag gaan, voldoende materiaal wegslijpen om goed te kunnen solderen en dan een draad onder een rails te solderen veel te veel moeite. Ik rij nu al enige jaren met Kato en de drie werkwijzen, unijoiners met draad, aansluitrails en draad klemmen, werken al jaren feilloos. Enige nadeel van het klemmen van draden vindt ik vooral dat het de rails toch enigszins omhoog werkt wat meer hobbelen van de trein over de raillassen tot gevolg heeft. Persoonlijk geef ik liever wat meer geld uit aan een mooie oplossing. Het gaat mij toch om het bouwen en of ik nu morgen of volgend jaar klaar ben maakt mij niets uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1374
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 14 feb 2019 12:38

Even gezocht voor je, misschien kan deze helpen, volgens mij freest hij niet eens.
https://www.raildig.com/raildig-build-p ... ck-grungy/


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Plaats reactie